Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

k_ek

Medlem
Behöver ett objektiv upp mot zoom 400 mm
Någon som har erfarenhet av:
  • Tamron 100-400mm f/4,5-6,3 Di VC USD till Canon
  • Sigma 100-400mm f/5-6,3 DG OS HSM Contemporary till Canon
Jämbördiga priser, men vilken är bäst?
Tipps önskas....

Har en fullformat Canon EOS 6D Mark II

Önskvärt hade ju varit ett Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6L IS II USM men12 000:- till.....
 
Kom ihåg att även Canon 100-400 L IS version ett inte är så dålig. Lusläser man tester av den nya II så framkommer att visst är den bättre men FFA bort från mitten vid 400mm. Jag har ägt båda och visst är version II bättre men med 6D II så är jag inte helt säker på att skillnaden skulle skrika åt dig men alla är olika.

Avseende de två skall båda vara bra. Själv har jag idag DN versionen som är lite bättre (men inte mycket skillnad) till L Mount. Väldigt nöjd även vid nästan 50mp. Jag skulle ta Sigma, inte p g a optiken utan för att den lär lira bättre med MC-11 och MC-21 om man vill köra med adapter till Sony E eller Leica L och den kan vara mer attraktiv på begmarknaden av samma anledning den dag man vill sälja. Sedan, men du får kolla, har jag för mig att Sigma har klarat sig bättre med Canon RF än Tamron om jag minns rätt.
 
Såg nu att TAMRON 150-600/5-6,3 DI VC USD G2 fått bra recension här på sidan (Recension) och priset skiljer ju inte så värst mycket mot de på 100-400mm
 
Såg nu att TAMRON 150-600/5-6,3 DI VC USD G2 fått bra recension här på sidan (Recension) och priset skiljer ju inte så värst mycket mot de på 100-400mm

Ja, främsta anledningen att föredra 100-400 är väl vikten. En beg Tamron G1 150-600 kan man få så lågt som 4.500kr beg ibland och den är ju vara minst jämbördig med 100-400 från 300mm och sedan når ju 100-400 inte bortom 400mm även om Tamron 150-600 tapper en del bortom 500mm. Sigmas är bra och båda deras 150-600 är lite bättre än Tamron G1.

Nyligen i varje fall fanns repriser på Tamrons G2 150-600 för 10.000kr ny.
 
Jag plockade nyss upp ett sigma 100-400 som jag kör med EF-RF adapter på en RP (och r6 när den nu är i lager...)

Jag har dock inte hunnit med mer än att fota lite småfåglar utanför köksfönstret och en dag på crossbanan, men jag upplever att den presterar bra. Kanske inte riktigt lika klockren i fokusen som mitt 70-200 men jag räknar kallt med att kunna leverera bilder till kund med det vid första tävlingen.


Det som avgjorde att jag valde sigma över tamron var egentligen att det kom ut ett till bra pris begagnat i absolut toppskick, och att jag har lite bättre erfarenhet av sigmas optik än tamrons men vad jag kunde läsa mig till innan presterar båda fint.
 
Behöver ett objektiv upp mot zoom 400 mm
Någon som har erfarenhet av:
  • Tamron 100-400mm f/4,5-6,3 Di VC USD till Canon
  • Sigma 100-400mm f/5-6,3 DG OS HSM Contemporary till Canon
Jämbördiga priser, men vilken är bäst?
Tipps önskas....

Har en fullformat Canon EOS 6D Mark II

Önskvärt hade ju varit ett Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6L IS II USM men12 000:- till.....
Jag använder sedan många år Tamron 100-400mm f/4,5-6,3 Di VC USD till Nikon, då främst till D500 (apsc) men även till D750 (Fx). Jag valde Tamron före motsvarande Sigma för att den anses ha pålitligare bildstabilisering. Detta, plus den förhållandevis låga vikten, gör att det är inte några problem att fota handhållet i de flesta situationer. Tamron kan kompletteras med stativfäste om man så önskar men om detta går på Sigma vet jag inte. I övrigt är det väl mest den personliga smaken som avgör vilket märke man väljer. Du kan förslagsvis läsa CyberPhoto:s objektivtester om dessa två, det kan ge viktiga pusselbitar i ditt val.
 
ANNONS