Annons

UV-filter - onödigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Känner ni till särskilda märken på rak arm som man ska hålla sig undan? Jag har för mig att mitt UV-filter är från Hama. Har i och för sig aldrig provat att fota utan det. Undrar om jag skulle upptäcka någon märkbar skillnad.
Om du tror att du behöver så köp dyrt oavsett märke, det är reflexbehandlingen som skiljer.

Med bra UV ser du ingen skillnad på bilderna utom i motljus och nattfoto.

Räkna gärna ekonomiskt på med och utan filter om du är intresserad av totalkostnaden av filterköp (försäkring, frontlins, antal skador per år...)

Använd alltid motljusskydd.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Och vilken hand håller du under objektivet, på zoomringen så att du kan ställa in utsnittet innan du tar bilden?
Vänster. Efter att man satt linsskyddet i fickan. Det tar ju inte så lång tid precis att ta bort skyddet, och kör man som jag ofta med fasta objektiv så behöver man inte ens nödvändigtvis röra kameran med vänster hand innan man knäpper av, om det av nån orsak skulle vara bråttom. Det är ju inte heller så att jag sätter på skyddet mellan varje bild...
 

ErlandH

Aktiv medlem
Vänster. Efter att man satt linsskyddet i fickan.
Om du lyckas plocka bort objektivlocket och stoppa det i fickan innan du hunnit lyfta kameran till ögat så har du antingen en extremt snabb vänsterhand eller en extremt långsam högerhand. Själv har jag nog ganska normalsnabba händer och skulle missa en hel del bilder om jag ständigt skulle plocka av och på objektivlock.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Säger bara det att de som tycker att alla bilder tagna med UV.skydd blir mkt sämre än de utan måste väl också tycka att de flesta landskapsfotografering tagna med pol-filter och ND-filter är ännu sämre.
Själv har jag insett att UV-skydd är bra vid normalfotografering, men skitkass vid nattfotografering.

/Stefan
 

JazzBass

Aktiv medlem
Om du lyckas plocka bort objektivlocket och stoppa det i fickan innan du hunnit lyfta kameran till ögat så har du antingen en extremt snabb vänsterhand eller en extremt långsam högerhand. Själv har jag nog ganska normalsnabba händer och skulle missa en hel del bilder om jag ständigt skulle plocka av och på objektivlock.
Jag är vänsterhänt, men jag ser det nog mer som en vanesak att automatiskt nypa bort linslocket när jag tar i kameran för att ta bilder. Ofta tar jag ändå bort det direkt jag ser nåt som kan verka värt att fotografera, för att snabbare vara klar att ta bilder. På samma gång slänger jag ett öga på inställningarna - med fel inställningar blir bilderna dåliga och då har det inte så stor betydelse om man varit snabb eller inte. Det viktigaste är att vara förutseende och beredd på olika fotosituationer så man inte missar bilder i onödan på grund av att locket legat på eller man har haft fel inställningar som gett dåliga bilder.
 

iSolen.se

Guest
Om du lyckas plocka bort objektivlocket och stoppa det i fickan innan du hunnit lyfta kameran till ögat så har du antingen en extremt snabb vänsterhand eller en extremt långsam högerhand. Själv har jag nog ganska normalsnabba händer och skulle missa en hel del bilder om jag ständigt skulle plocka av och på objektivlock.
Jag gjorde likadant, plockade av locket med vänsterhanden samtidigt som jag lyfte kameran. Om man skippar steget med att stoppa ner filtret i fickan går det att fota riktigt fort om det krävs. Tyvärr funkar det mindre bra med 70-200, då blir åtminstone jag för långsam.

Så nu kör jag utan lock nästan jämt, utom i transport i skog eller när det är dammigt eller risk för stänk/regn.

Tycker det är lättare att hålla frontlinsen ren än filtren, den är av högre kvalitet än alla filter jag har provat.
 

cakon

Aktiv medlem
Om du lyckas plocka bort objektivlocket och stoppa det i fickan innan du hunnit lyfta kameran till ögat så har du antingen en extremt snabb vänsterhand eller en extremt långsam högerhand. Själv har jag nog ganska normalsnabba händer och skulle missa en hel del bilder om jag ständigt skulle plocka av och på objektivlock.
Man kan undra vilka bilder man skulle riskera att missa genom att ägna någon extra sekund åt att avlägsna objektivskyddet? Har man kameran liggande bredvid sig i bilen så lär man ändå missa de där extremt snabbt uppdykande motiven, vilka de nu skulle vara? Hur många bilder känner du har räddats eller överhuvudtaget varit möjliga att ta tack vare att du låtit kameran ligga utan objektivskydd?
 

smilfinken

Aktiv medlem
Om du lyckas plocka bort objektivlocket och stoppa det i fickan innan du hunnit lyfta kameran till ögat så har du antingen en extremt snabb vänsterhand eller en extremt långsam högerhand. Själv har jag nog ganska normalsnabba händer och skulle missa en hel del bilder om jag ständigt skulle plocka av och på objektivlock.
Övning ger färdighet, kanske? Att du som aldrig utför manövern (eller gör det högst motvilligt) är långsammare än en som gör det flera gånger om, är väl inte direkt upphov till någon förvåning?

Själv plockar jag av oftast linsskyddet när jag tar fram kameran, så länge den hänger över axeln är det av. Det går rätt fort att klämma dit om jag ska lägga ifrån mig kameran igen. (Jag har motljuskydd på alla gluggar och inga "skyddsfilter".)

En fråga till er som använder filtret som ett extra kameralock (och, utgår jag från, låter det ta alla stötar som locket hade tagit), hur ofta byter ni filter för att det blivit repigt? Hur mycket påverkas bilden, om alls, negativt precis innan det är så repigt att ni byter ut det?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Tyvärr funkar det mindre bra med 70-200, då blir åtminstone jag för långsam.
Så nu kör jag utan lock nästan jämt...
I mitt fall sitter ofta 100-400 på kameran som ligger bredvid mig i bilen. Alla som har ett sådant (eller liknande) vet hur snabbt det går att ta av/på objektivlocket.

Man kan undra vilka bilder man skulle riskera att missa genom att ägna någon extra sekund åt att avlägsna objektivskyddet?
För min egen del handlar det ofta om vilda djur, t ex en afrikansk vildkatt eller grävling som plötsligt dyker upp i vägkanten. Då börjar jag fotografera innan bilen har stannat.

Själv plockar jag av oftast linsskyddet när jag tar fram kameran, så länge den hänger över axeln är det av.
Det är ju, som sagt, så jag gör också. När jag packar ner utrustningen för dagen sätter jag (av någon inte helt genomtänkt anledning) på objektivlock.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Jag resonerar som så att får man en rejäl smäll mot frontlinsen, är det bättre om det inte sitter något skört filter framför som krossas, repar linsen och ev riskerar att sprida glassplitter in i objektivet, dvs förvärrar den skada som ändå skulle skett. Men för smärre törnar, där filtret håller, är det ju förstås bättre med ett filter på. Skulle man nu som filterlös råka ut för en smärre törn, kan det ju bli ett mindre märke på frontlinsen (frontlinsen är ju kraftigare än filtret). Det kan jag leva med, då det förmodligen är så att detta inte syns på bilderna, utom i speciella motljussituationer. Man kan också prova att fylla i en ev skada med svart tusch, det kan ev dämpa ljusspridningen i skadan. Hittills har jag inte lyckats skada någon lins. Använder inte objektivlock och inte heller motljusskydd på alla objektiv. I övrigt försöker jag hantera kameran med viss försiktighet, men ibland får den sig en törn. Inbillar mig att jag räddat frontlinsen någon gång på detta vis, kommer speciellt ihåg en gång då en pinne snärtade upp direkt på frontlinsen i skogen. Ett filter kunde kanske krossats den gången, nu blev det ingen skada alls.
 

Shompis

Avslutat medlemskap
Använder själv mestadels B+W MRC. Verkar bra. Om man är rädd om att filtret ska krossas så har Hoya filter som klarar av mer än vad frontlinsen gör. Det finns video på youtube där man släpper en metallkula från 1m-2m och inget händer med Hoya filtret men B+W filtret krossas.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Använder själv mestadels B+W MRC. Verkar bra. Om man är rädd om att filtret ska krossas så har Hoya filter som klarar av mer än vad frontlinsen gör. Det finns video på youtube där man släpper en metallkula från 1m-2m och inget händer med Hoya filtret men B+W filtret krossas.
Ja finns det filter som klarar mer än frontlinsen är ju detta lösningen på den frågan. Du får gärna ge en länk som visar detta, vore intressant att se.
 

mapem

Aktiv medlem
På analogtiden hade jag alltid UV- eller skylightfilter på mina gluggar och sen fortsatte jag av gammal vana utan att reflekera över om det behövdes eller inte på digitalkameror. Men nu har jag tagit av dem från de objektiv som jag har haft filter på. Jag fick problem med flare i motljus ibland och det verkar ha berott på filtren, eftersom de besvären inte uppstod på den glugg som inte hade filter.

Objektivlock är bra grejer, de sitter på när jag inte använder kameran, men ibland går jag omkring med den utan lock också, när jag vill ha särskilt hög beredskap och det inte är snö- eller sandstorm. Annars tycker jag att det går tillräckligt snabbt för det mesta att slänga ner locket i fickan innan jag tar en bild.

Jag kan mycket väl tänka mig att skruva på ett UV-filter om jag måste fotografera under vidiga väderförhållanden nån gång, jag är inte rabiat vad gäller filteranvändning.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Jag hade också UV-filter på alla objektiv på analogtiden. Då fanns det ju en anledning till, utöver att skydda, och det var just UV-ljuset som filmen var känslig för. Nu sitter det ju redan ett UV-filter framför sensorn på DSLR:er. En gång krossades ett filter för mig, men utan följdskador på linsen. Upplevde egentligen inte att det var en hård smäll, men filtret gick i kras.
 

ja-foto

Aktiv medlem
Jag är vänsterhänt, men jag ser det nog mer som en vanesak att automatiskt nypa bort linslocket när jag tar i kameran för att ta bilder. Ofta tar jag ändå bort det direkt jag ser nåt som kan verka värt att fotografera, för att snabbare vara klar att ta bilder. På samma gång slänger jag ett öga på inställningarna - med fel inställningar blir bilderna dåliga och då har det inte så stor betydelse om man varit snabb eller inte. Det viktigaste är att vara förutseende och beredd på olika fotosituationer så man inte missar bilder i onödan på grund av att locket legat på eller man har haft fel inställningar som gett dåliga bilder.
Hahaha,vad goa ni är...!
 

Juhani

Avslutat medlemskap
Ja finns det filter som klarar mer än frontlinsen är ju detta lösningen på den frågan. Du får gärna ge en länk som visar detta, vore intressant att se.
Jag var själv intresserad av den videon, så jag sökte på youtube och hittade detta:

http://www.youtube.com/user/TOKINAHOYA

Verkar vara ett riktigt hållbart filter, kanske värt att köpa för att använda då man riskerar att få stenskott.
Hittar dock inte vem som säljer "Hoya HD" filtret i Sverige?
 
ANNONS