Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför denna besatthet av "skärpa"?

Produkter
(logga in för att koppla)

janc

Aktiv medlem
Både de Contax-märkta och de Yashica-märkta kamerorna och objektiven tillverkades av Yashica. Jag förmodar att det inte enbart var märkningen som gjorde Contaxgrejerna dyrare, men ibland var det uppenbarligen så.
Det vill jag minnas berodde på vilket Contax objektiv det gällde. Ifall jag inte har fel för mig tillverkades 50 1.7 i Japan men t.ex 35 1.4 , 85 1.4 och 25 2.8 i Tyskland. Detta med brasklappen att det var länge sedan jag hade dessa i väskan….
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Jag har egna bilder från tidigt 60-tal, både dia och svartvita neg, tagna med kameror som t ex Zenit 3M, Minolta SR7 med normalobjektiv, prismässigt överkomliga då för en tonåring.

Bilder som jag nu på 2020-talet har scannat och bildbehandlat…och skärpan och tekniska kvaliteten tycker jag många gånger duger gott! Särskilt när bilderna sällan kommer längre än till laptopens 15” bildskärm…

En M-Leica var ju på 60-talet for mig en helt ouppnåelig värld, men nu på äldre dar har jag kunnat unna mig ”min pojkdröm”

Och visst, skärpan och den tekniska bilkvaliteten har jag väl både sökt och värderat - och gillar fortfarande det analoga även om jag också har ett par hyfsat moderna DSLR:er med bra uppsättning av originalobjektiv…

Så god skärpa har jag väl alltid tyckt vara bra och ganska viktigt men inte endast avgörande…
 
Senast ändrad:

J O Härnström

Aktiv medlem
Det finns anledning att betvivla den historien, dvs påståendet om att bilder förstördes i mörkrummet, och det är möjligt att Capa bara tog elva bilder innan han tog sig tillbaka till England.
En lite långrandig, men intressant, utläggning om det finns här.
Ja, det finns olika läger och skolor om vad som egentligen hände.
Ännu knepigare är väl diskussionen om frihetskämpen som stupar framför Capas kamera under spanska inbördeskriget.
Är bilden arrangerad under exercis eller helt autentisk? Det finns en del experter som envist hävdar att just deras teori är den riktiga och sanna. Liknande en pajkastning mellan nördar på fotosidan. (Om jag får raljera lite vilket inte är tllåtet)
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Äntligen kommer vi till pudelns kärna!

Den här tråden är en av många där begreppet skärpa stöts och blöts. Ett problem i sammanhanget är dock att ingen har definierat skärpa än, så det är lite oklart om alla diskuterar samma sak.

Så vad är skärpa? Hur många olika definitioner kan vi få till om alla svarar på det här inlägget? :)

(Jag har förstås en definition att bjuda på, som är baserad på mätbara parametrar, men jag väntar med den så får vi se om någon annan också föreslår den).
Det är inte så svårt. Ju högre kontrast i kombination med högre upplösning desto skarpare blir det. Förmågan att teckna ut små fina detaljer ökar.
De flesta lite enklare budgetobjektiv har acceptabel kontrast och upplösning i mittpartiet i bilden. Det räcker till för väldigt många fotografer. Många bryr sig inte om skärpan är dålig i hörnen av bilden.
 

PMD

Aktiv medlem
Det vill jag minnas berodde på vilket Contax objektiv det gällde. Ifall jag inte har fel för mig tillverkades 50 1.7 i Japan men t.ex 35 1.4 , 85 1.4 och 25 2.8 i Tyskland. Detta med brasklappen att det var länge sedan jag hade dessa i väskan….
Det ringer en klocka med svag volym när jag läser det du skrev. Jag tror att du har rätt i att några av objektiven tillverkades i Tyskland av Zeiss.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är inte så svårt. Ju högre kontrast i kombination med högre upplösning desto skarpare blir det. Förmågan att teckna ut små fina detaljer ökar.
Ja, det är den lokala kontrasten som spelar roll. Ibland kallad ackutans. Ibland kan en bild med bra ackutans men sämre upplösning upplevas som "skarpare" än en bild med låg ackutans och hög upplösning.
 

Malcao

Avslutat medlemskap
För att återgå till Finns första inlägg.
Denna besatthet blir väl problematisk när och om man får tunnelseende och blint stirrar enbart på skärpan i bilden. När innehåll, budskap, komposition och andra parameter trängs bort för att prioritera skärpan. Bilder ratas för att de är lite luddiga i max förstoring fast de egentligen är finare och bättre än de bilder som man behåller för att skärpan är på topp.
Det omvända är inte heller så lyckat. När man romantiserar och ganska flummigt idealiserar oskärpa eller andra skavanker i bilden trots att den faktiskt skulle ha blivit mer lyckad om skärpan fanns.
OBS, lite profylax. Jag säger inte att oskärpa alltid är av ondo, det finns givetvis mycket fina bilder som är oskarpa, har avvikande kontrast och färger mm.

Och äldre optik duger ofta gott eller tillräckligt bra, även om det finns bättre gluggar. Det är väl oftast skärpan utanför mitten, mot kanterna och i hörnen som har förbättrats succesivt genom åren. Och motljusegenskaper med mindre slöjbildning tack vare bättre antireflexbehandling.
Objektiv som klassades som medelmåttiga eller t.om. mediokra under den analoga tiden kan plötsligt få nytt liv. Beroende på att fokus sitter där den ska med en spegellös kamera. Vilket var ovanligt i filmkameran när det begav sig.

Ett litet exempel. Yashicas lilla obetydliga kitobjektiv ML 2/50mm massproducerades och var mycket billigt för 40-45 år sedan. Idag hyllas objektivet av många. Det är lika bra (skarpt) som de dyrare f1.4 och f1.7 varianterna, som i sin tur kan matcha de exklusiva Contax-gluggarn med samma fattning.
(Contax och Yashica samarbetade med kameror och optik)
ML 2/50mm svämmar idag på begagnatmarknaden och kostar endast en liten blygsam summa pengar.
Yashica och Contax ägdes av Kyocera. Carl Zeiss optik till Contax. Finns fler parametrar än bara skärpa när det gäller objektiv vilket också kan påverka priset.
 

janc

Aktiv medlem
Det ringer en klocka med svag volym när jag läser det du skrev. Jag tror att du har rätt i att några av objektiven tillverkades i Tyskland av Zeiss.
Iffall denna lista stämmer hade jag fel vad gäller de objektiv jag nämde

 

PMD

Aktiv medlem
Det är fler tysktillverkade än jag trodde att jag kom ihåg.
Å andra sidan tillverkade Yashica objektiv med contaxfattning under eget namn också (som det J O nämnde förut).
 

janc

Aktiv medlem
Det är fler tysktillverkade än jag trodde att jag kom ihåg.
Å andra sidan tillverkade Yashica objektiv med contaxfattning under eget namn också (som det J O nämnde förut).
Hade både Yashica och Contax hus på den tiden det begav sig. Det var samma fattning och om jag inte minns alldeles galet fanns det en rätt bra uppsättning objektiv med tillbehör under varumärket Yashica.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Intressanta bilder!. Har bara tittat i mobilen så jag såg inte om de var skarpa. 😉
Om du klickar på länken och kollar med mobil eller platta så klickar du bara på bilden och zoomar som man brukar så ser man bättre hur det ser ut. Kollar man på dator är det svårare för just Portfolion är inte så flexibel på Fotosidan.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vad menar DXO med lågljusegenskaper?
Om man tittar på en graf som plottar ISO mot dynamik så skiljer det inte mycket mellan Sony A7III och Canon EOS R3.
https://www.photonstophotos.net/Charts/PDR.htm#Canon EOS R3,Sony ILCE-7M3
Ja de ligger nära. Det är bra att kolla på kurvorna och inte bara de toppvärden som muppmätts i varje variabel.

DXO SNR brus.jpg

Det är denna MF Hasselblad som är i topp när det gäller brusmätningarna men som man ser på den kurvan, så är max uppmätt ISO 2563, så den sensorn vinner den tävlingen fast den inte hänger med ens över 3200. Därför är det viktigt att kolla kurvor och inte bara tabellernas toppvärden.

En fråga man kan ställa sig är hur mycket bättre en ny FF Canon R3 är än en några gamla APS-C. Dels Sonys första 24 MP och den senare och bästa i A6000-serien

30 db jämförelse.jpg
Enligt DXO:s mätmodell så drar man gränsen vid 30db för en brusacceptabel bild och kollar man där så får NEX ca ISO 1200 som högsta acceptabla ISO medan Sonys bästa APS-C sensor i A6300 ca 1400. För bästa FF R3 så är siffran ISO 5000. Det gör ca två ISO-stegs skillnad. Så det är vad det handlar om. Med Deep Prime kan man få ut 1,5 steg till i bästa fall.

Vad jag dock kunnat se så är det dessa två FF-hus i diagrammet ovan som ligger högst i denna variabel av FF-husen och min poäng är trots att de nu gör detta så är de egentligen inte särskilt imponerande de heller, för särskilt himlar blir orena av brus redan långt innan det blir särskilt mörkt. R3 är väl ämnad mycket för sport så det är väl bra att Canon prioriterat den variabeln lite extra för de andra tillverkarna har inte ägnat det problemet mycket kärlek. FF är klart bättre än APS-C-kamerorna. Canon är idag bäst med R3 och sedan kommer Sonys FF medan Nikon ligger ett snäpp efter i denna variabel. De har väl prioriterat annat som exv. DR.

Men med en bra denoise-programvara och en bra dator, så kan man få förvånansvärt rena bilder med dessa kameror upp till ISO 10 000-12 800. Dock är det så att bruset kommer mycket tidigare än så och vill man ha bort det så funkar det så pass bra nu att jag alltid kör Deep Prime för det förstör inte detalj som äldre sorters brusreducerade en gång gjorde. Håller man inte bruset under kontroll så sabbar det rätt snart även skärpan, så de hänger definitivt ihop. Sedan är allt inte bara mätvärden utan bruset kan ha olika karaktär och olika människor störs i väldigt olika grad när det gäller bruset.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vad menar DXO med lågljusegenskaper?
Om man tittar på en graf som plottar ISO mot dynamik så skiljer det inte mycket mellan Sony A7III och Canon EOS R3.
https://www.photonstophotos.net/Charts/PDR.htm#Canon EOS R3,Sony ILCE-7M3
Om DXO:s objektivmätningar

DXO mäter skärpa i Perceptuella Megapixels och jag läser det som den verkliga upplösning man kan mäta i bild tagen med så gynnsamma förhållanden som möjligt (det som ger högsta MTF-värdena)


Här kan du läsa om hur DXO mäter skärpa och testar objektiven
DXOMARK lens testing protocol and scores - DXOMARK

"We select the lowest actual ISO speed of the camera to acquire images with a minimum level of noise. We set the exposure so that the white squares of the target are just below sensor saturation in RAW format, to ensure that the entire dynamic of the sensor is used. Of course, we deactivate all sharpening options and stabilizing systems of the camera or lens. For each focal length and aperture of the lens, we take pictures at 60 different focusing positions around the focusing point set by the camera’s autofocus system. We then use the sharpest image to measure the camera’s MTF.

We use these results to generate the DxOMark resolution score. The score represents the sharpness performance of a lens-camera combination averaged over its entire focal length and aperture ranges and is computed as follows:

For each focal length and each f-number sharpness is computed and weighted across the image field, with the corners being less critical than the image center. This results in a number for each focal length / aperture combination. We then choose the maximum sharpness value from the aperture range for each focal length. These values are then averaged across all focal lengths to obtain the DxOMark resolution score that is reported in P-MPix (Perceptual Megapixels)."

It’s worth noting that for lenses with a wide zoom range the differences between sharpness at different focal lengths can be quite significant. For most lenses, sharpness in P-Mpix is typically between 50% and 100% of the sensor pixel count, and differences smaller than 1 P-MPix are usually not noticeable. The best resolutions are usually achieved by prime lenses at apertures between f/2.8 and f/8.


Nedan avhandlas Low Light-egenskaper och hur dessa mäts


Sports & action score: Low-Light ISO

Unlike the two previous scenarios in which light is either generous (studio) or the camera can be mounted on a tripod (landscape), photojournalists and action photographers often struggle with low available light and fast motion in the scene. When shooting sports or action events, the photographer’s primary objective is to freeze motion, giving priority to short exposure times. To compensate for the lack of exposure, photographers have to increase the ISO setting, which results in a decreased signal-to-noise ratio (SNR). How far can ISO be increased while maintaining decent image quality? The DxOMark low-light ISO metric will give you this information.

The SNR indicates how much noise is present in an image compared to the actual image information (signal). The higher the SNR value, the better the image quality, as detail is not drowned out by noise. The SNR is given in dB, which is a logarithmic scale: an increase of 6 dB corresponds to doubling the SNR, which in turn equates to half the noise for the same signal. A SNR value of 30dB means excellent image quality. We have therefore defined low-light ISO as the highest ISO setting for a camera that allows it to achieve a SNR of 30dB while keeping a good dynamic range of 9 EVs and a color depth of 18bits. A difference in low-light ISO of 25% equals 1/3 EV and is only slightly noticeable. Low-light ISO is an open scale.
 
ANNONS