** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Vilken digitalprojektor väljer jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

von

Avslutat medlemskap
Hej! Jag är just på väg att skaffa en digital projektor för bildvisning (och föredrag),men är inte beredd att bli ruinerad! Några goda råd har jag fått: bra ljusstyrka men inte för hög kontrast-helst inte över 2000:1; 4/3-format för att inte få för små stående bilder etc. Ni som har erfarenhet av att visa stillbilder med digitalprojektor var snäll och hör av er med många goda råd.
Hälsningar
Jarl
 
Jag är också intresserad av samma fråga.
Har tittat på en del Epsons modeller som får bra kritik av just fotopress, men prislappen avskräcker något.
Får man något under 10.000 kr?
 
Tror knappast det! Jag söker någonstans i spannet 15000-20000. Inte mer i alla fall! Hoppas på fler svar. Tack för ditt!
Jarl
 
Senast ändrad:
Hej Jarl.
Vi håller på att skaffa en till Kameraklubben och jag försöker lura ut vad vi ska ha för något. Pratade så sent som i dag med Terje om saken. Jag har en lite kravspec att gå på:
Måttlig ljusstyrka: 1500 - 2500 Ansi lumen
Kontrast 1:2000 eller mer.
Optik: Zoom, helst mer än 1:1,5
samt helst Lens shift och inte bara Keystone för korrigering.
Ljudnivå: under 30 dB i sparläge
Sedan får man värdera lamplivslängd och lampgaranti från fall till fall, liksom lampans pris, de kostar allt från 2000 till 4500 kr.
Upplösningen ska vara 1024x768 (= 4:3)
Vikt och mått är inte så viktiga för oss, men är det kanske för dej om du ska ha med den på föreläsningar.

Jag har en lång lista på projektorer som jag utvärderar just nu.
 
svårt med kontrasten

Hej Sten! Skönt att veta att fler brottas med likartade problem. Jag letar också ivrigt i projektorjungeln.
Och så det det där med kontrasten: man kan konstatera att alla Canons dyra apparater ligger på kontrast 1000:1 och detta har kritiserats ur hemmabiosynpunkt. Men det verkar som om professionella /still/bildvisare är helt nöjda med denna kontrast! Den riktiga dyrgripen från ProjectionDesign ligger på 2500:1. Högre kontrast bör man nog inte ha för visning av foton. Jo, man kan ju alltid minska den!
Och sedan valet mellan displayteknik: DLP eller LCD? och vad menas med 3LCD? Man kan bli tokig för mindre! Nog med frågor denna gång.
Vi hörs
Jarl
 
Hej Lars!
Jag tackar ändå för ditt inlägg och för att du var observant på 4:3-formatet.
Hälsningar
Jarl
 
Stort tack, Jan!
Vet du (eller någon annan) något om överföring från dator till projektor via DVI? Jag har en sådan kontakt på min bärbara dator (DVI-D) för digital bildöverföring. Men denna måste väl även finnas på projektorn?! Är jag helt ute och cyklar?
Hälsningar
Jarl
 
Du kan använda DVD - till - HDMI adapter om du bara har HDMI på projektorn.


Jag slår gärna ett slag för Panasonics 720p modeller annars. De har precis kommit i en uppgraderad version PT-AX200 som ska vara ruggigt bra. Omnämnts som "1080p för fattigmannen"

Jag har en PT-AX100 och funderade på att byta upp mig, just för inställningsmöjligheterna och kalibrering vad gäller färger. Det som kan vara aningen irriterande på just PT-AX100 - föregångaren är viss kromatisk abberation vid mycket lens-shift, men just mängden lens-shift som panasonic klarar är obetalbar, detsamma gäller zoom'en så avståndet är väldigt okritiskt.

Har varit väldigt nöjd med föregångaren även om jag mest kör hemmabio på den.
 
En fråga från en okunnig:
Kan man kalibrera en projektor precis som en skärm? Alla gånger jag sett digitala bildspel (inklusive på Elmiamässan) har det sett för jäkligt ut pga blålila färgstick. Både temperatur och färgbalans verkar helt åt skogen.
 
Det finns skärmkalibreringsutrustning som även klarar av projektorer. Kolla på sidorna där man diskuterar skärmar, där finns mycket kunskap samlat om färghantering.

Panasonicprojektorn som jag har, PT ae 700, kan ställas in med ögat mot en testbild tex att visa bra färger och det även när insignalen kommer från en pc vilket inte är möjligt på alla projektorer. RGB kan ställas in individuellt beträffande mättnad och kontrast och inställningarna kan sparas för tre användare om jag minns rätt. (jag är inte hemma i kväll) Jag vet inte, men tror att senare versioner också har de här egenskaperna.
 
Hej igen!
Ja det tycks som alla nöjda som svarat har projektorer för hemmabioformat vars höjdpixlar slutar på 720 i stället för 768 (eller 1050!) Kan man nöja sig med €720formatet för bildspel och föredrag? Vilka är dina erfarenheter Sten med din projektor?
Hälsn. Jarl
 
Spyder 2 Pro och Spyder 3 Elite har stöd för kalibrering av projektorer. Det som kan skilja är att har du en dator att tillgå är det lite enklare då du kan skapa en profil för projektorn likt vilken annan "skärm" som helst. Men de flesta har stöd för att kunna ställa in så gott som möjligt med projektorns inställningar men att man då bara mäter med colorimetern. Där har nya Panasonicen en hel del att komma med med tanke på färginställningarna.
 
von skrev:
Hej igen!
Ja det tycks som alla nöjda som svarat har projektorer för hemmabioformat vars höjdpixlar slutar på 720 i stället för 768 (eller 1050!) Kan man nöja sig med €720formatet för bildspel och föredrag? Vilka är dina erfarenheter Sten med din projektor?
Hälsn. Jarl

Ja, jag är nöjd med min Panasonic som har 1280 x 720 pixlar. Vi har haft den sedan 2005 och den har bara används till bildvisning, hemma och på klubben. (någon gång måste jag prova att koppla den till dvd:n och se hur det blir) 720 p på höjden är lite för lite om du ska hålla föredrag i större lokaler. Det ser bra ut om jag inte drar upp bilden för mycket. Då blir det både oskarpt och ljussvagt eftersom den bara är på 1000 Ansi lumen.
 
Eftersom jag har varit nöjd med projektorn har jag inte tittat så noga på pixlarna, men jag har trott att den visar bilder från datorn i 800 x 600 men det verkar inte vara fallet.

Jag har just kopplat upp projektorn (jag passar på att prova en 5 m lång vga-kabel som köpt nyligen) och visar en testbild som jag gjort och som är exakt 1024 x 768. Den är bla gjord så att det ska gå lätt att ställa in bilden även om det är ljust i lokalen, därför de runda prickarna i hörnen. Projektorn visar utan vidare samtliga fält i gråskalan, men det klarar inte laptopen. Se nedan.

Om jag tittar noga kan jag se svagt vad projektorn skulle kunna visa om jag stoppade in en bredbild i den, det syns mycket, mycket svagt till höger och vänster. Men uppe och nere syns det att hela höjden, 720 pixlar, utnyttjas. Projektorn konverterar alltså bilden så den passar på höjden med bibehållna proportioner.
 

Bilagor

  • gråkil färgkil 1024x768 kopia l 400p.jpg
    gråkil färgkil 1024x768 kopia l 400p.jpg
    33 KB · Visningar: 238
Kameraklubben har satt ner foten och beställt en InFocus IN34 XGA 2500/2000 Ansilumen. Det är en dlp-projektor och har upplösningen 1024 x 768. Kontrasten sägs vara 1000:1

Vi har en lokal leverantör, priset blir ung som hos Dustin. Leverans inom kort.

InFocus köpte tillverkaren ASK och därför finns det norska menyer på projektorn vilket kanske glädjer någon klubbmedlem...:)

Återkommer med en liten recension när vi provkört den.
 
Här kommer ett förstahandsintryck av den dlp-projektor InFocus IN 34 med upplösningen 1024 x 768 som Söderhamns KK har köpt.
Mitt första intryck är att den här projektorn ger en skarpare bild än min Panasonic PT AE 700. Kontrastomfånget verkar vara ung samma, dvs påtagligt bättre än skärmen på min laptop. Den är dessutom påtagligt mindre än min Panasonic.

Det finns möjlighet att ställa in rgb separat, liksom kontrast och ljusstyrka och spara inställningar som tre användare. Jag lyckades få till ung samma färgton i den projicerade bilden som på laptopens skärm. Och det var inga problem att få den att visa samtliga steg i en gråkil med 20 steg.

Som praktiskt taget alla dlp-projektorer saknar den lens shift och bilden projiceras högre än projektorns centrumlinje. Det är en fördel i de flesta fall, men inte alltid. Keystone finns men påverkar skärpan negativt, bättre att lägga ner lite möda på att ställa projektorn optimalt. Zoomområdet är kort.

Flyttar man blicken hastigt över bilden på duken får i varje fall jag en regnbågsupplevelse, rör jag blicken sakta får jag det inte. Jag har kört projektorn i sparläge och då är ljudet anständigt, men i fulleffektläget låter den nästan som en diaprojektor. Projektorn är rätt ljusstark, jag har kört den på 2 meter mot en matt vit skiva och det är i närmaste laget även i reducerad effekt.

Med projektorn följer nätsladd (även sladdar för engelsk och amerikanska uttag), special-vga med en usb så att man kan tex köra slideshow med fjärrkontrollen. Det följer också med en övergång mellan scart och RCA-kontakter. Dessutom följer det med en bra väska med lite stoppning så man kan bära omkring med den. Vi har en lokal leverantör, joycomponents.se, som har gett klubben ett bra pris på den här, men övriga betalar klart under 10 lakan. Hur den är som hemmabioapparat har jag inte kollat. Den har speciella inställningar för film mm.

Jag tycker mej kunna rekommendera InFocus IN 34 till fotointresserade. Mitt intryck är att det är som att se en bättre diavisning med den. Något negativt kommer jag inte på, möjligen ljudnivån på hög effekt.
 
ANNONS