Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv är er favorit när ni gatufotograferar?

Produkter
(logga in för att koppla)

unoengborg

Aktiv medlem
Kul! Blev sugen på att bryta mönster att köra max 50mm...
Visserligen kör jag bara analoga objektiv så 300mm låter tungt för mig. Vad kör du?
Inte nödvändigtvis. Sonys nya 300/2.8 sägs väga ungefär som ett 70-200/2.8 hos de flesta märken. Så vikten behöver inte avskräcka, men brännvidden har väl störst användning för sport och större fyrfotadjur eller kanske agility.
 

NotHere

Medlem
Hej jag använder en fast 300 mm som normal objektiv till min fullformat kamera. Den fungerar perfekt till gatu fotografering. Har dock ofta med en vidvinkel zoom samt en längre telezoom i reserv.
Fick nyss hem ett fast 300mm på 2.8 som ska bli kul att testa lite gatufoto med. Innan har jag mest fotat med 70-200 vilket är svårslaget om man vill fånga händelser.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Jag fotar sedan många år tillbaka nästan bara med 52 mm (Fuji 35 mm). Det är min favoritbrännvidd och där har jag fastnat! Gatufoto, Kafefoto, Alpfoto osv . Jo jag har en hel del andra objektiv men normalen är min favorit.
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Min promenadoptik är Sigma 30/1,4 som då motsvarar 45 mm. På något sätt är jag då tillbaka till rötterna, eftersom jag startade en gång i tiden med Minolta XG1 och den tidens kit 45/2
 

Hanseladams

Medlem
Hej! Jag läste om en känd fotograf på 80-talet som endast hade ett 300 mm objektiv när han gick omkring och fotograferade i gatumiljön. Jag började testa detta själv och det fungerar utmärkt. Har även använt detta till porträtt utan problem.
Kanske var det Mogens Stryhn? Rubriken i tidningen Foto var ”300 mm är mitt normalobjektiv” vill jag minnas.
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Jag betraktar mig inte som en gatufotograf, mer som en som går omkring på gatorna och fotograferar. Kanske för att jag inte är nån Cartier-Bresson direkt, törs inte gå så nära människor. Blir väl mer att jag fotar miljön eller hur man ska säga, även om det kan förekomma att jag lyckad knäppa nån rolig filur eller en situation där människorna och vad de har för sig är det viktiga också.

Men som C-B är jag rätt förtjust i normalobjektiv. Skulle jag bara ha en brännvid så skulle det bli ett normalobjektiv. Men det varierar. Från extrem vidvinkel till 100mm. Längre har förekommit, men det har varit en tillfällighet, det var vad som fanns tillgängligt.

På sistone har jag valt att gå ut med bara ett fast objektiv. Har det som slags gräv där du står-projekt. Att helt enkelt ta med kameran med ett fast objektiv på promenad i närområdet. Har märkt att det gör mig mer kreativ, att jag "ser" mer. Det kan då vara 15, 34, 46 eller 100 mm (omräknat till fullformat), de fasta objektiv jag har. Just nu gillar jag 46 eller 100 bäst. Nötte ut vidvinklarna tidigare. ;)
 

Falumas

Aktiv medlem
När jag går omkring på gatorna som en vanlig man, brukar jag har en superzoom och möjligen en ultravidvinkel om gatorna befinner sig bredvid hus model högre.
Har aldrig känt mig bekväm med enbart en brännvidd. Jag har dock heller aldrig tagit något gatufoto som vunnit något.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Hej jag använder en fast 300 mm som normal objektiv till min fullformat kamera. Den fungerar perfekt till gatu fotografering. Har dock ofta med en vidvinkel zoom samt en längre telezoom i reserv.
Teleobjektiv + gatufoto = smygfotografering ;) Mina brännviddsfavoriter är 35 mm, 28 mm och 20 mm.
 
ANNONS