ÖGONBLICKSBLOGG

VARDAGSSPEGLINGAR

Del 11 på båtsemestern – Slandö Kalv – Enköping – Borgåsund

Slussningen i Hammarbyslussen gick bra och vinden var fortfarande frisk sydvästlig. På Kyrkfjärden vid Ekerö hissade vi segel och på vägen ut mot Björkfjärden studerade vi andra som försökte behärska seglingskonsten. För en del gick det galant...

...medan andra hade problem med spinnakersättningen ...

... vi seglade förbi ön med det passande namnet Kanan - vad kom först kanan (jo, det ni ser till vänster i bild är en rutschkana som slutar i vattnet) eller namnet?...

...natthamn blev Södertälje Båtklubbbs välskötta och fina klubbholme, Slandö Kalv, på Södra Björkfjärden. Nästa dag startade med lite gråmulet väder men under seglingen upp över Björkfjärden blev det allt finare och vi slöseglade och njöt...

..vi såg och hörde både Havsörnar och Fiskgjusar men som alltid höll de sig lite för långt bort för att kameran skulle gör dem rättvisa...

...stundtals lite för lugnt, så jag roade mig med lite "detalj"-fotografering...

...Grönsöö Slott ligger vackert vid Mälarens strand, med egen brygga och lusthus...

...Målet för dagens etapp var Enköpings SegelSällskaps (ESS) klubbholme...

...ESS har en aktiv ungdomsverksamhet med bl.a. seglarläger. Här är det ungdomar som är ute och seglar Tvåkronor ...

...Rivabåt? med härligt motormuller...

...Ännu en solnedgång. Den här gången på Svinnegarnsviken...

...nästa dag var det dags för en tur in till Enköping för bunkring inför barn och barnbarns besök.
Hägrar lurade i vassen i den smala Enköpingsån...

...Efter att ha laddat båtens kylskåp med färskvaror, känns det OK att få en lunch serverad vid Enköpings Hamncafé...

...resten av dagarna i Enköping blev regniga och fotofria. Men när vi fortsatte färden hemåt mot Borgåsund så sken solen igen...

...Varmt och spontant välkomnande av våra grannar som var ute och åkte flotte precis när vi förtöjde i hemmahamnen. Vår hemkomst firades med god Västerbottenpaj från Susanne på Borgåsunds Hamncafé. En härlig avslutning på en härlig båtsemester...

...Nu är det bara att hala flaggan och konstatera att fåglarna flyttar söderut och inse att det är ca 11 månader kvar till nästa års båtsemester...

Båtsemester del 9

Båtsemester del 10

Postat 2013-08-26 13:14 | Läst 4312 ggr. | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

Del 10 på båtsemestern – Lådna – Waxholm – Stockholm

Så var det dags att börja tänka på att styra kosan hemåt, men vi gör det via några gamla favoritpassager som t.ex. Möja Ström...

Sen letade vi oss in i Lådna-arkipelagen, som var dagens mål, några grynnor att passera blev det. Som tur är är en del väl utmärkta.

...Skomakarviken på Lådnaön blev en trygg natthamn i den friska sydvästvinden. En hel del mysiga båtar passerade...

...Vi upplever att Blazing är förhållandevis rymlig och bekväm, men här i viken kändes hon liten när vi fick sällskap av båtar som var betydligt större...

...Skomakarviken var en av få natthamnar där vi inte låg fender vid fender vid någon annan båt. Den fina sommaren gjorde att det var fullt med båtar ute i alla attraktiva vikar...

...fina skärgårdsidyller på vägen in mot Vaxholm....

...rusningstrafik in mot Vaxholm och Stockholm en söndag i början av augusti...

...vi orsakar, med våra 4,5 knop, köbildning genom Stegesund...

...Vaxholms Kastell...

...ny dag efter en natt i Vaxholms Gästhamn. Nu siktar vi mot Stockholm...

... och det var det fler som gjorde...

...medan andra var på väg ut i Skärgården...

...Stockholm och Gamla Stan med kryssningsfartyg på besök...

...panoramabild med Skeppsholmen i förgrunden. Och visst är det "Stockholm i vårt hjärta"...

...Blazing på plats i Wasahamnen...

...vi tog en kvällspromenad ut till Beckholmen...

...lugna och mysiga kvarter bakom det betydligt livligare Gröna Lund....

...Luftballonger svävade förbi på kvällshimlen..

...nästa dag var det dags för slussning in i Mälaren igen. Lite spännande vid Dannvikstullsbron som inte öppnar för segelbåtar den här sommaren pga reparationsarbeten. Men med vår korta mast, 11,5 m, kom vi precis under bron...

Båtsemester del 9

Postat 2013-08-25 12:46 | Läst 3181 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

Del 9 på båtsemester – Grönskärsfladen – Sandhamn – Ostholmen

... då lämnar vi Utö och går genom Järnholmssundet vid norra Utö - dit vi cyklade dagen innan – och nu glittrar det på fjärden igen...

...fina välvda broar var något jag "upptäckte" i år, det har säkert funnits gott om sådana i skärgården förr också, men i år fastnade blicken och kameralinsen på dem...

...vi fick en fin segling upp mot Grönskärsfladen.  En "regel" vi lärt oss när det gäller segling är: "Vinden in i höger öra - bara tuta och köra!" Alltså har man vinden in från styrbord så har man företräde före den som har vinden in från babord. Men vad gäller när bägge båtarna har vinden in från styrbord? Vi fick tänka efter ett tag, för med vår "segelbåt" hamnar vi inte så ofta i sådana situationer. Jo, vi hade väjningsplikt när vi kom på kollisionskurs med den här båten trots att vi också hade vinden in från styrbord, för vi låg närmast det håll från vilken vinden kom! Alltså bara att väja och gå bakom.

...Efter den härliga seglatsen kom vi till en av våra favorit-naturhamnar i Stockholms Skärgård: Grönskärsfladen. Tog tyvärr inga bra bilder inne i själva fladen, de här två är tagna efter en liten promenad över ön. Några distansminuter härifrån ligger Nämndöfjärd. Där, i närheten av Franska stenarna skrev Sten Carlberg melodin "Sommar, sommar, sommar" sommaren 1952 när han var ute och seglade en fin sommardag. Sten Carlberg skrev melodin under pseudonymen Sten Roland.

...en grodperspektivbild på sopbryggan inne i fladen...

...nästa dag seglade vi upp till Sandhamn. När vi korsade farleden in mot Sandhamn hann vi precis över innan "Freya" kom dundrande bakom aktern på oss...

...Sandhamnsvy...

..skutan Mathilda...

...med skeppskatt...

...mera Sandhamnsvyer...

...Vi ligger alltid i gästhamnen på Lökholmen när vi är vid Sandhamn. Den här gamla "borgen" ligger vid infarten till Lökholmen. Från Lökholmen går det en passbåt en gång i timmen in till Sandhamn, det är lite mysigt att åka över för att gå och titta på båtar och folkliv samt äta lite gott innan man tar passbåten tillbaka igen till den betydligt lugnare Lökholmen....

...när vi lämnade Sandhamn/Lökholmen på fredagsmorgonen var det ovanligt rörigt med båtar som irrade fram och tillbaka. Många gästhamnsliggare fick lov att lämna sin plats före kl 10.00 för att lämna plats till båtar som skulle delta i en kommande kappsegling...

... men solen sken och morgonen vara bara så där fin som en sommarmorgon vid Sandhamn ska vara...

...dagens mål var en annan favorithamn, Ostholmen, som ligger någon distans utanför Möja, här har vi kommit på plats. Trångt här också, som det var i de flesta hamnar den här fina sommaren....

...vi tog jollen över till Kyrkviken på Möja för att köpa lite färskt bröd, glass och tidningar...

...Möja kyrka...

... och mysiga båthus mm...

...lite olika vyer från Ostholmen...

... och så den obligatoriska solnedgången...

Båtsemester del 8

Postat 2013-08-20 21:05 | Läst 4356 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

Del 8 på båtsemestern – Nynäshamn – Utö...

...nu var det dags att välja: Dragets kanal eller ytterkurva och risk för dyningar från Östersjön. Målet för dagen är Nynäshamn där tvättstuga är bokad till måndag morgon då förhoppningsvis också affärerna har fått in lite färska varor så vi kan bunkra för ytterligare några dagar till sjöss. Men först en vy från Krokskär med sina typiska skärgårdshus...

... det blev ytterkurva och en fin vind för segling till Nynäshamn...

...vi passade naturligtvis på att äta lite god fisk från Fiskbutiken nere vid hamnen i Nynäshamn men när tvätten var torr så kollade vi med hamnkaptenen på Utö om hur det var med tillgången på lediga gästplatser. "Det ser bra ut" sa han "ni är välkomna hit!" (Det var ny frisk vind ev. kuling på G och det kändes inte helt OK att lämna Nynäshamn om det inte fanns plats på Utö - ev. naturhamnar som t.ex. Skutviken och Rånö Hamn skulle bli utsatta för den kommande NV vinden, så de var inga bra alternativ.) Så vi beslöt oss för att "gå till Utö för natten" som Evert Taube skrev i sin "Vals på Mysingen". Men när vi kom till Utö var det knökfullt och det låg redan några båtar på svaj och andra hade skaffat sig landförtöjning på platser utanför Gästhamnen. Hm, vad gör man då? Nu var vi sent ute och hade ingen lust att ge oss ut på Mysingen igen. Utan att egentligen ha någon förhoppning så frågade vi besättningen på en båt vid bryggnocken vid en brygga om de trodde de fanns någon plats längre in. "Ja det finns en plats längst in, det är nog tillräckligt djupt för er där!  Gå in och prova ni!" Och till vår glädje och lättnad så gick det fint att lägga till där. Så nu hamnade Blazing nästan inne i vassen. Än en gång hade vi tur när det gällde natthamn – dagen efter var det kaos längre ut på bryggan - vinden friskade i, man fick lägga i extraankare och lägga extra spring (en extratamp från båten som hjälper till att hålla upp den mot vinden) Och vi låg tryggt och lugnt där inne i vassen. =)

...regn och blåst utlovat. "Men det dröjer nog ett tag innan det blir regn - vi hyr cyklar och upptäcker ön!" (Vi har varit på Utö tidigare men då har det bara blivit promenader i närområdet)

...först tog vi en sväng norrut, backigt och stenigt men mysigt...

...lite goda hallon blev fin belöning när vi kom till Norra udden...

...morgondimman låg kvar över fjärdarna...

... en Björk som vägrar att ge upp, den växer vidare ur stubben...

...På Utö finns det många små fina stugor som idag är fritidshus, de här husen i Krokarne beboddes som mest av 25 personer på 1700-talet...

...på Lurgatan ligger de hus som gruvarbetarna tidigare bodde i. Idag rena idyllen men det var ett hårt liv att vara gruvarbetare. De fick dålig lön och hade usla arbetsvillkor, handlade mat på krita av gruvbolaget och blev på så vis så skuldsatta att de inte hade några möjligheter att säga upp sig och söka sig arbete någon annanstans ...

...det finns gott om vattenfyllda gamla gruvhål...

...från Gruvbryggan och gruvbyn cyklade vi söderut och även där låg dimman tät över Mysingen...

...de bodde fler sommargäster och fastboende på Utö än vad vi hade en aning om. Kreativ postlådelösning med liggande postlådor....

...Gula villan är vandrarhem, bra för den som kommer med turbåten och som vill upptäcka Utö under några dagar...

...lämpligt nog låg det en "Pizza-stuga" på vägen. Passade bra efter några km....

... styrkta av öl och pizza så kastade vi oss (nåja) på cyklarna igen och fortsatte söderut. Men mitt bakdäck såg misstänkt platt ut! Punka!...

...vilka alternativ har vi? Flakmoppe, pulka eller skidor?

...vi hade tur igen! Cykeluthyrarna på Utö kom ut med en ny cykel. Nu kunde vi fortsätta upptäcktsfärden... men då...

...började det regna (rikligt) och nu hade vi några km hem igen. Regnkläder? Nä - det hade ju inte regnat på hela sommaren förut så det fanns inte på kartan...

Båtsemester del 7

Postat 2013-08-19 20:08 | Läst 3437 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Gamla häckar och galanta damer...

...i går var det veteran-damrally i Hallstahammar och ett 25 tal ekipage visade upp sig...

...tack till alla deltagare i damrallyt som bjud på er själva med sådan glädje och humor!

Postat 2013-08-18 18:57 | Läst 4644 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera