Här presenterar jag mina foton.

Slarvigt att inte rätta upp bilder!

Jag tycker det är slarvigt att inte rätta upp bilder innan man anser sig vara klar. Jag är inte på länga vägar en proffsig fotograf, men att fixa en sned bild måste nog vara det mest grundläggande när man fotograferar. Jag kan missa det ibland och blir så besviken på mig själv när jag upptäcker det. Ibland har man inte kameran rakt, men det var just det sneda bilden som hade de bästa egenskaperna och då är det väl bara att räta upp den och alla blir nöjda!

Jag ser det för ofta här på FS och kan reta mig på det, det år inte bara vi amatörer som missar det, det är många av de som anses vara duktiga som missar det. Jag har inte modet att påpeka det, det kan vara så att det är meningen att det ska luta.

Är det ok att ha lutande bilder, om så bara att det lutar lite grann, eller är det bara jag bara jag som retar mig på sådant?

Det lilla kan göra den stora skillnaden!

Lutar

 

Rak

Lutar

Rak

Publicerad 2012-03-16 07:13 | Läst 1836 ggr

"Rakt eller snett. Knivig fråga. Om jag känner mig osäker i fotograferingsögonblicket har jag hjälp i min kamera av att exponeringsindikatorn i sökaren också kan användas som en lutningsmätare. Bra funktion som säkert finns i många kameror idag. Det hade dock inte hjälpt vid din första bild eftersom kameran riktats uppåt. /pia"


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Benganbus 2012-03-16 07:57
Allt är ju en smaksak liksom...
Som det mesta här i livet...
Vad som är rätt eller fel vad gäller fotografi, det kanske man skulle kunna se vad gäller antalet kommentarer på en bild...?
Men jag undrar det också, om många gillar en sak, betyder det att saken e rätt eller bra?
Så det här e ingen lätt fråga! :)
/B
Svar från dahlbo 2012-03-16 08:31

Om bilderna lutar mycket så är det nog meningen att det aka vara så, men jag gillar inte de bilderna heller. Men vem är jag att tala om för dem hur de ska fotografera. Däremot de bilderna som lutar lite, retar mig och då skulle jag vilja våga påpeka det. Jag har en vän som ochså fotograferar och han påpekade en gång att bilden var sned på FB, det uppskattade jag. Det är lättare om man känner varandra.
Benganbus 2012-03-16 12:22

Det är nog som du säger, allt är lättare om man känner varandra,
och har förtroende för varandra, så kan man tala friare! ;)
/B
Rhodos 2012-03-16 08:01
Håller med dig fullständigt, men dina exempel är inte de värsta man sett, kolla in denna länk och säg vad du tycker om de "fina" bildkvalitéerna i en publikation som utger sig för att vara seriös

http://kkuriren.se/nyheter

Hälsn. Leif M
Svar från dahlbo 2012-03-16 08:32

Det har du rätt i, det var säkert hälften av dem som lutade. Alla bilder som han Clas hade med i sina reportage lutar. :-(
Lars Parbring 2012-03-16 08:15
Håller med dig fullständigt! Jag retar mig ofta på samma sak. I fotoklubben där jag är och där kunskaperna varierar så lutar det ibland och det retar mig då kunskaperna för att räta upp en bild inte tillhör de svårare bitarna i bildredigering.
Sen är det som du säger, man vet inte alltid hur fotografen vill ha det. Ta t.ex. dina bilder ovan, kyrkan skulle jag kunna klaga på direkt medan bilden på killen och barnet är mer tveksam om fotografen eventuellt medvetet lutat kameran....
// Lasse
Svar från dahlbo 2012-03-16 08:38

Jag håller med, det blir en avvägning. jag föredrar att kanske en del av ett lillfinger saknas än att det lutar. Men någon annan föredrar tvärt emot.
jel,magnusson 2012-03-16 08:15
Jag tar ofta sneda bilder men försöker oftast fixa til dom i datorn. Bilder som bara lutar lite ser oftast mer fel ut än bilder som lutar mycket. Om bilden lutar mycket så kan det ju vara ett medvetet drag från fotografen.
När jag tittar på foton av krigsfotografer ser jag ofta lutande bilder. Detta tycker jag förstärker känslan av kaos eller intensitet i bilden. Tror det finns en tråd här på FS där ämnet diskuteras friskt.
Jag stör mig inte alls på att den andra bilden lutar. Det kan bero på att det finns en lutande lyktstolpe, Tror man tänker mer på den än lutningen.
I den upprätade bilden har du vart tvungen att kapa barnets lillfinger. Detta stör mig mycket mer än att bilden lutar.
tomazon 2012-03-16 08:38
Det är lite olika det där när det lutar. I din första bild så håller jag med om att den ska lutas upp eftersom det är väggar o annat elände att förhålla sig till. I bild nr 2 kan den lika gärna vara lite sned. Det är ändå far-son relation som är intressant o jag tycker faktiskt att den lutande bilden är bättre utan att kunna förklara varför. Kanske "hårt ska vara rakt och mjukt kan vara snett"?

//Mr T
Svar från dahlbo 2012-03-16 08:42

Hmmm... Intressant, tanke. Jag har aldrig tänkt så, jag ska ängna en stund åt den tanken, det ligger nog något i ditt ressonemang. :-)
vaktmästaren 2012-03-16 08:43
Sen kan man ju fråga sig VAD som "ska" vara rakt i bilden? Tittar man på det sista exemplet så är kontainern(?) rak, men bakgrunden med stolpen och byggnadsdetaljen är väldigt sneda.
Svar från dahlbo 2012-03-16 08:59

Ännu en intressant, Ahaa upplevelse!

Jag som bor där de nedersta bilderna är tagna upplever att det jag ser på bilden är rätt, eftersom jag ver hur det ser ut på platsen. Det är ett garage som du ser i bakgrunden och skyltstolpen lutar för att någon kört på den lite.

Nu till själva Ahaa upplevelsen, när jag läste din kommenter så tittade jag på den nedersta bilden igen och ett tu tre så lutade den med. Sen tänkte jag på hur det ser ut där och den blev rak igen.

Förbannat kul det här med hjärnan som lurar ögat. :-)
deregna 2012-03-16 09:38
Man får väl göra som man vill. Men många är nog av den asikt att det är manipulation om det görs efter exponering. Själv försöker jag alltid tänka på detta när jag tar bilden, i den mån det går utan kamera med förställningsmöjligheter. Inte alltid det går och då använder jag mig av ps MEN ska negativet förstoras på traditionellt sätt så finns i inte den möjligheten. //FG
Mikael Sundberg 2012-03-16 09:58
Mitt tips: Kolla Paul Hansen bilder och han har vunnit priser många gånger :) Enligt mig själv så beror det på motiv, ibland ska man ha lutande bilder och ibland ska det vara tokraka. Ibland slarvar jag med det också när det borde vara rakt som sjutton :)
Svar från dahlbo 2012-03-16 10:14

Jag har fått en del att tänka på, några av kommentarerna har fått mig att tänka till och allt är inte svart eller vitt.
Finns Paul Hansen på FS, eller har du länk tips?
Surgeon 2012-03-16 10:25
Kasta sten i glashus, några av dina egna bilder lutar en del

Skyline
Highway1
Kretabilden

det var de jag snabbt kollade
Svar från dahlbo 2012-03-16 10:46

Som ja skrev i innlägget, jag missar jag med, och blir besvkrn på mig själv när jag upptäcker det.
SF Skyline: är rak i byggnaderna men strandkanten går inte rakt och då väljer jag att ha raka byggnder och sned strand kant
Highway1: har du rätt i, den lutar en aning till höger och det såg jag inte förens nu:-)
Kreta: har jag gått på byggnaderna och perspektivet gör då att det ser snett ut på horisonten, men där sluttar även berget.
Men ok, det finns fler bilder bland mina album som lutar, även jag göra missar, jag är bara tacksam för kritik, för det är det jag blir bättre av.
Titta på denna bilden http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=2523197 jag blev inte klock på hur jag skulle vrida upp den, den är sned överallt, men jag blev nöjd med den ändå.

En klok devis; Beröm blir man bara glad av för stunden, men av kritik får man lärdom och kunskap för hela livet! :-)
Tomasz 2012-03-16 11:14
Det är nästan jämförbart med att inte raka armhålorna kan man tro.

Ha det gott! /Thomas
Svar från dahlbo 2012-03-16 11:36

Eller hur!

Jag hade en klar bild över hur jag såg på saken, men nu efter en del kloka ord så har jag en lite med mjukare inställning till saken.

Ha det gött!
Makten 2012-03-16 12:56
Det andra exemplet blev ju totalförstört av upprätningen eftersom du klippt av barnets hand. Det är MYCKET värre än sned horisont. Dessutom var ju just horisonten rak från början på den bilden, så inte heller där har det blivit bättre:-)
Svar från dahlbo 2012-03-16 13:44

Jag håller med om handen, sen hade Tommy Andersson en bra åsikt om jus de bilderna. Den första bilden ser mjukare ut och jag håller med honom att den första som lutar är nog trevligare. Det är en bild med svår en avvägning om hur man ska rätta upp den, stolpen lutar fortfarande när man rätar upp garaget. Sen är jag benägen att hålla med Johan här nedan, en ögoblicks bild kanske kan luta utan att det gör något.

Ha en trevlig kväll!
FotoLindell 2012-03-16 13:26
Oj, var mycket tycka här! Men håller med Juha att en del "slarvar", eller missar att rätta upp sin bilder! Mest påtagligt borde ändå vara motiv bla med vatten som typ håller på att rinna ur bilden, eller jätte sneda horisonter. Överhuvudtaget kan man tycka att planerade bilder/motiv borde vara "rätt" raka! Att sen ögonblicksmotiv kan bli lite sneda kan ju faktiskt tillföra känsla!!

Mvh. Johan
beetle 2012-03-16 14:22
Jag har aldrig rätat upp en bild, vet inte ens hur man gör. Hur gjorde man på den analoga tiden?
Makten 2012-03-16 14:55

Man vred rimligen på pappret när man gjorde en förstoring:-)
beetle 2012-03-16 16:35

aha! tänkte inte på det... många papper blir det....
pia51 2012-03-16 20:34
Rakt eller snett. Knivig fråga. Om jag känner mig osäker i fotograferingsögonblicket har jag hjälp i min kamera av att exponeringsindikatorn i sökaren också kan användas som en lutningsmätare. Bra funktion som säkert finns i många kameror idag. Det hade dock inte hjälpt vid din första bild eftersom kameran riktats uppåt.
/pia
Traveler 2012-11-14 22:31
Dina exempel är klockrena men man kan ju använda sig av lutning som en effekt ibland. Särskilt när det gäller arkitektur håller jag med dig.
Denna blogg är ej längre aktiv