Tommys hörn av bloggosfären
Mera detaljerat från Verket i Avesta...
Ja, det har sina sidor att titta riktigt närgånget på gamla väggar (och gammalt "skrot") ! :)
**********
1.
************
2.
*************
3.
************
4.
************
5.
************
6.
************
7.
************
8.
************
9.
************
10.
************
11.
************
12.
************
13.
************
14.
************
15.
************
16.
************
Åter vid ett gammalt favorit-objekt!
Ja,, för idag har jag varit vid Verket i Avesta igen, och fotograferat... Många bilder! De flesta bilderna har jag säkert redan fotograferat... typ. Men det gör inte så mycket. Här kommer en ny portion av Verket! :)
************
1.
************
2.
************
3.
************
4.
************
5.
************
6.
************
7.
************
8.
************
9.
************
10.
************
11.
*************
12.
************
13.
************
14.
************
15.
************
16.
************
17.
************
18.
************
19.
************
20.
************
I morgon blir det mera detaljbilder från Verket! :)
En dag då det var höstdagjämning och jag var vid skulpturparken i Ängelsberg...
Lite kallt i luften. Solen ville inte riktigt bryta igenom molnen. Men friden och lugnet infann sig när jag satt vid parkbänken och åt min lunchmacka. Det skulle bli en fin fotodag, med mycket färgstarka bilder! Jag ägnade mig inte så mycket åt skulpturerna utan mer åt höstens ankomst i omgivningarna! :)
3. Själva utställningen handlade om "väsen", här ett "hittebarn" av Gun Haglund. Även troll har en gång varit små och sårbara. En tanke in i vår egen ovanliga tid! 
5. Vattnet är väldigt närvarande. 
8. Det börjar bli höst i järnbärarland... 
16.
17. 
19. "Strömkarlen" av Backa Carin Ivarsdotter.
Här kommer ett kulturellt sommartips, Sjätte sinnet, konst i Västerås stift. Del 1 Norbergs kyrka.
Under sommaren äger konstutställningen sjätte sinnet rum i sex av Västerås stifts kyrkor. Konst av sex olika nutida konstnärer finns att uppleva under utställningen som pågår fram till första september. De deltagande kyrkorna är: Norbergs kyrka, Västerfärnebo kyrka, Stjärnsunds kyrka, Vika kyrka, S:t Lars kyrka i Hallstahammar samt Sura kyrka, Surahammar. (Min ambition är iallafall att jag ska uppleva allihop! :) Det har redan gått en tid sedan vi hade invigning av konstverket som vi ställer ut här i Norbergs kyrka. "En koja åt min bror", en skulptur i brons av konstnären Knutte Wester.
Här är en länk med info om sjätte sinnet: https://www.svenskakyrkan.se/sjättesinnet
Åter på Gotland -2019. Lärbro kyrka och Tingstäde kyrka.
Vi brukar (naturligtvis) besöka några kyrkor under våra Gotlandssemestrar. Ibland blir det samma som förut, ibland blir det någon ny. Så även i år. Jag blir dock sällan nöjd med mina bilder från våra kyrkobesök. Antagligen är jag för personligt involverad och lite för petig. Just den här dagen besökte vi Lärbro kyrka, (där har jag varit förr), och Tingstäde kyrka, (har jag bara åkt förbi förr). Här är några bilder därifrån.
Lärbro kyrka:
1. Den är pampig med sitt åttkantiga torn som fungerat som försvar i ofredstider.
2. Likaså kastalen som ju är väldigt väl bevarad.
3. Titt upp i taket under tornet. 
Sen åkte vi vidare till Tingstäde kyrka.
10. Pampig entré till kyrkogården! :)
12. Jesus driver månglarna ur templet, därunder lite mer stillsam nutida kyrkokonst!
14. Porten till sakristian med Guds lamm (Agnus Dei) i stenrelief däröver. Ett gotlandsfår som sig bör!
15. Interiör från koret, (Alltså "bakåt" i kyrkan!).



































































