En flyglektion "Spaka själv" med sportplan
Jag fick ett presentkort på en flyglektion "spaka själv" med en Cessna. Vi flög från Eslöv till Öresund och kusten norrut via Helsingborg till Mölle, runt Kullaberg och tillbaka. Fri som fågeln!
Foto: Björn Gerlach
.
Helsingör (Danmark)
.
Helsingborg
.
Mölle och Kullaberg
.
Mölle
.
Landningen i Eslöv
.
Inlagt 2019-06-04 10:41 |
Läst 1841 ggr. |
Permalink












Med mange venlige hilsener fra Erik.
Jag tackar och bockar, Erik! Det var en 75-årspresent från hela familjen!
Tack ska Du ha, Björn! Ja, det var en rolig present! Och det fina vädret spelade en viktig roll!
/B
Tack ska Du ha, Bengt! Bilderna i flygplanet tog jag med den lilla Sony RX100 III genom en
glasruta som hade en del reflexer. Men det viktigaste var inte fotograferingen denna gång utan upplevelsen att spaka själv.
- hawk
Ja, Håkan, en härlig känsla! Imponerande att Du tog ett PPL!
Tack ska Du ha, Måns :-)
Hälsningar Lena
Tack ska Du ha, Lena! Jag fotograferade bara lite grann för att inte störa upplevelsen, och så skulle jag ju "spaka själv" i princip under hela flygningen (utom start och landning). När jag fotograferade, så tog flygläraren över rodret. Jag hade bara med min lilla Sony RX100 III, och det var inte lätt att fotografera genom fönstret på grund av reflexer och motljus ibland. Det fick bli några hastiga kort.
Hälsningar Wolfgang
kan jag förstå. Fri som fågeln som jag skrev på Facebook.
Det är så läckert komma så lågt o se vårt vackra landskap på detta sätt.
Grattis grattis att du gjorde denna flygtur och gav oss betraktare så spännande bilder.
Snart natt igen sov gott
Gun-Inger
Tack skall Du ha, Gun-Inger! Flygläraren sa att det farligaste med flygningen är bilkörningen till och från flygplatsen :-) Jag valde att flyga på 300 meters höjd för att kunna se landskapet tydligt. Skåne är vacker och ser ut som ett lapptäcke "så här lite grann från ovan".
Precis Skåne är vackert såväl från ovan som nere denna årstid.
Ha fin dag i morgon på dig.
Gun-Inger hälsar det.
Tack, Lars Olov, en present på 75 årsdagen från barn och barnbarn och den kommer jag inte att glömma! Jag flög till Kullaberg, eftersom där har jag varit rätt mycket. Kul att se Kullaberg från luften!
Tack Peter! Jag styrde nästan hela tiden och fotograferade bara någon gång och då tog flygläraren över. Cessnan hade ju dubbelkommando. Vanlig styrning och upp och ned gör man med händerna på ratten som kallas rodret., vilket ändrar de horisontala klaffarna på vingen. Vid extrema manöver styr man dessutom med fötterna, alltså en kombination med händer och fötter. Fötterna ändrar den vertikala klaffen på fenan längs bak. Jag styrde inte med fötterna.