Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Merläsning
Annons
Så förenklar och effektiviserar AI vardagen för fotografer
Annons
Som fotograf eller videograf vet du att kreativiteten ofta kommer när du minst anar det – på väg till en location, i bilen efter ett kundmöte, eller mitt under en plåtning när ljuset faller på ett sätt du inte förväntat dig. Men i ett yrke där fokus ligger på att fånga ögonblick, är det lätt att egna tankar, bildidéer eller feedback från kunden glöms bort.
Läs mer...























5 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Christer är nog den som påverkat Svensk fotografi mest.
92 eller 94 på fotomässan i Göteborg (eller Blöteborg enligt vissa) plåtade jag med en liten analog kompaktkamera och kraftigt enbenstativ, Christer satt i en rullstol och tittade på mig.
Ett minne. ...
Jag tror också att han är i topp vad gäller inflytande på svensk fotografi. Just det poetiska berättandet, och att se självporträtt i allt. Ett arbetssätt som ständigt nytolkas.
Det är fint att se att en människas själ så att säga kan leva vidare genom fotografi på det sättet.
Visst finns det en genikult kring Strömholm, på samma sätt som det finns kring andra auktoritära kulturmän från den tidseran. Alla historier om hur Fotoskolan i Stockholm styrdes och ställdes, uppställningar på rad, fokusering på en meters avstånd, ”verkställ!” osv... det är rätt tröttsamt. Ur pedagogisk synvinkel är jag övertygad om att Anna Clarén är en mycket bättre lärare och inspiratör än Strömholm någonsin var. Men det är svårt att bortse från att hans fotografi är fantastisk, och att han lärde upp fotografer som bl.a. Anders Petersen, som internationellt sett är större och mer inflytelserik än Strömholm (antar jag).
Det är en analys jag håller med om.