Merläsning
Annons
Så förenklar och effektiviserar AI vardagen för fotografer
Annons
Som fotograf eller videograf vet du att kreativiteten ofta kommer när du minst anar det – på väg till en location, i bilen efter ett kundmöte, eller mitt under en plåtning när ljuset faller på ett sätt du inte förväntat dig. Men i ett yrke där fokus ligger på att fånga ögonblick, är det lätt att egna tankar, bildidéer eller feedback från kunden glöms bort.
Läs mer...






















22 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Det konstiga är att det i 9 fall av 10 leder till en pudel istället för att påtala att det - som i det här fallet - är sjukt löjligt att bli upprörd.
Mja, jag ser det istället som att en aktör som profilerar sig i sociala medier behöver ha ordentlig fingertoppskänsla. Twitter är en plattform som i stor utsträckning lever på agg, med en kultur av låga trösklar för irriterade hugg, drev och på näsan knäppt värdesignalering.
Huruvida folk tar illa upp är i sig rätt ovidkommande. Zeiss kan givetvis lätt strunta i Twitterkommentarerna. Men de, åtminstone deras Twitteradministratör, valde att be om ursäkt över en bildtråd med några dussin inlägg. Zeiss skapade med ursäkten detta mundana drama själva.
Är verkligen Twitter-strider något att bry sig om?
Bilden är väl så där kul men det är ju för fan en animefest!
Det handlar ju inte så mycket om modellen och modellens känslor utan den låga nivån kombinerat med att Zeiss publicerat inlägget på Twitter vars tröskel för drev och agg är synnerligen låg. Zeiss Twitter-administratör[er] har dålig fingertoppskänsla för atmosfären på plattformen på dubbelt sätt; dels genom att publicera en lättsam bild som gör sig känslig för en väldigt aktiv del av plattformen och genom att backa från inlägget efter några illa skrivna hetsiga kommentarer.
Det är lite märkligt hur stor uppmärksamhet Twitter-inlägg får i traditionella media (åtminstone i deras web-upplagor). Inte bara Fotosidan rapporterar om marginella Twitter-strider. Det förekommer även hos stora nyhetsmedia.
Varför, undrar jag? Vore det inte bättre att tiga ihjäl Twitter?
Håller med om att det var en skitbild som kopplas ihop med Zeiss högteknologi, men det var ju inte det som kritiken riktades mot. Det var ju att det var en ung kvinna som exploaterades i samband med reklambilden. Hursomhelst ett jönsigt problem.
Ja, vad vill du?
Allt förändras. Samhället går framåt. De unga ställer krav. Värderingar uppdateras eller byts ut. Så har det alltid varit, och kommer alltid att vara. Acceptera läget.
Vill du förbjuda kvinnor att klä ut sig till seriefigurer? Ska bara män få göra det?
https://en.wikipedia.org/wiki/Animefest
http://www.animefest.cz/en
Acceptera läget?
Det sa Lenin, Mao och Hitler också.
Vi sitter redan med facit i handen vad gäller påtvingade värderingar.
Om det råder yttrandefrihet då kan man säga: Passar inte läget? Gå din egen väg! Låt folk välja själv utan förmynderi.
Suck... skärp er.
Zeiss följare har använt sin yttrandefrihet och kritiserat en sexistisk marknadsföring.
Zeiss har lyssnat och gjort rätt för sig. Det är bara på Fotosidan som det kan kämpas med näbbar och klor för att försvara förlegade könsroller. Man blir sällan förvånad längre...
Skärp er? Annars vad?
Har vi kommit fram till hotelser nu?
Eftersom jag vet att all diskussion med "de rättrogna" ur "Du sköna nya värld" är meningslös då avslutar jag det här och nu.
Zeiss har skrivit en till intet förpliktigande "ursäkt". Den är noga formulerad så att den inte lovar något.
"Bara på Fotosidan" ... är det bara Fotosidans medlemmar som ska "skärpa sig"? Får inte de också använda sin yttrandefrihet?