Merläsning
Test: DJI Mavic 4 Pro – kraftfull och mångsidig
Fotosidan testar
Plus
DJI Mavic 4 Pro är en kraftfull och mångsidig drönare för den som utför professionella uppdrag och för den som gör egna kreativa projekt. Det är en rejäl pjäs som är både större och tyngre än sin föregångare – men också med ny gimbal, bättre flygegenskaper och högre precision i tracking och hinderavkänning.
Läs mer...





























19 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Gäller detta även med joysticken? Detta är en av dom största missarna med A9 som jag irriterar mig på i princip varje gång jag fotograferar sport, det och den lilla "laggen" i hanteringen som finns när man avbryter fokuseringen för att flytta fokuspunkterna/området.
Har ni fått chans att testa hur AF fungerar i lite dunkade ljusförhållanden jämfört med första versionen? Där upplever jag att A9 hittills inte alls levererar i nivå med konkurrenterna på DSLR-sidan.
Ja, du kan flytta fokus även med joysticken under fokusering.
Nej, vi hade inte möjlighet att jämföra de två A9-versionerna sida vid sida, och mitt intryck är att fokusprestanda i svagt ljus möjligen är lite bättre. Om de sedan beror på att de specifikt jobbat med prestanda i svagt ljus, eller bara att AF i A9 II generellt är lite rappare och mer exakt är svårt att säga. Här skulle vi behövt testa under en längre period, något jag hoppas få chansen att göra senare under året, och då gärna i samband med att köra A9 II, 1Dx III och D6 sida vid sida. Något vi sannolikt har svårt att få till förrän efter sommaren (och OS).
Extremt positivt med fokuspunkterna, nästan i sig själv skäl nog att uppgradera, jag skulle gärna se att detta hade åtgärdats även på första versionen med en firmwareuppgradering då det känns lite väl handikappande för en flaggskeppsmodell för sportfoto.
Kan tycka att Sonys AF ibland blir lite väl okritiskt hyllat jämfört konkurrenterna vid svårare förhållanden. I bra belysta sammanhang fungerar det (A9) absolut världsklass men tycker att när ljuset blir en bristvara så bromsar AF in klart mera än motsvarande DSLR (referens i 1DX2) där teknologin med ansikte/ögonfokus inte riktigt klarar att göra jobbet och mycket av AF-systemets fördelar försvinner.
Det fins en länk där första A9 testas mot Nikon D5 under mörka förhållande med liknande objektiv mot en person och det är verkligen mörkt, 20 bilder togs på tid, bägge kamerorna började bra och så gick det lite segare, A9 klarade testet på halva tiden mot D5. Hittar inte länken nu men den har varit med flera gånger i trådarna. Ett aber med spegelfria kameror har varit att klara av små bländare öppningar, man fixade först f/8,0 sedan kom f/11 till bland annat A9 och Fuji. Nya A9II skall klara f/16 enligt Sony papper. en A7RIII var snabb med stora öppningar f/1,4-f/2,0- okej var också f/4,0 men avtog sedan i hastighet.
Gissar på att det är den här du menar, testet i mörker börjar ca 20 min in i klippet:
https://m.youtube.com/watch?v=KX1sfy__7A4
Första A9 var massivt bättre än samtida A7-kameror när det gällde att arbeta med saker samtidigt som bufferten töms - de var ju i praktiken helt låsta medan det pågick. Nu har A7-modellerna kommit ikapp men det finns en kvarstående skillnad mot Canons och Nikons kameror, i synnerhet deras motsvarande modeller.
Det kan jag hålla med om, kanske det är frågan om `bröllopsproffs´ ;)
/Stephan
Jag tyckte att den första modellen framstod lite som något för mannen (stereotyp...) i sina bästa år med rimligt tjock plånbok som fotograferar ungarnas matcher... :)
Ett inte så avlägset exempel är Danmark där väldigt många pressfotografer börjat köra Sony de senaste åren.
Jag kör mest feature, reportage, konsertfoto och reportageresor. Med sin låga vikt, sitt smidiga format, snabba autofokus och bra egenskaper på höga ISO är A9:an helt perfekt att jobba med.
Ja herregud kamerorna är säkert grymma! Jag undrar bara om Sony kan ta sig in på dom stora eventen där ju Canikons kringorganisation är minst sagt imponerande. Men Sony har ju musklerna... Ska bli intressant att följa utvecklingen! Ha det gött!
Serietagningen är 20 bilder per sekund med elektronisk slutare. Efter utlämningen i sensorn är ovanligt snabb är det sällan problem att köra elektronisk slutare.
Ja jösses här behövs information, nu tillskrivs den nya EOS R5 att klara 12bps med enligt rykten C:A 45mp vilket då lär vara extra bra med tanken på skyffla så många pixlar och det är utan tvekan bra. Sonys A7RIV har 61mp och klarar 10bps, ganska hyggligt kan man säga, Nikon D850 med 46mp och utan extragrepp klarar 7 bps, med greppet klarar den 9 bps. som redan nämnts så kan A9 köra 20 bps elektroniskt, och så har man förbättrat den mekaniska att klara 10bps mot tidigare 5bps. inte bäst med 10 bps men en förbättring ändå. behövs vid snabba blixtrar. så det är A7 :orna som ligger på 10bps.
Jag är mest förvånad att A9 endast klarade 5bps med mekanisk slutare, det är typ sämst i klassen. Även om A9 skulle fungera bra med elektronisk slutare så är det ju ändå ett risktagande att släppa en sådan kamera till gamla hundar som tidigare endast kunde tänka sig att fotografera lutande tornet i Pisa med elektronisk slutare. Den läser ju av sensorn snabbt så jag förstår inte varför den inte redan som A9 kunde klara en 7-10bps
Peter: Enkelt svar - komplex teknik är dyrt att ta fram.
Att bygga en slutare är inte trivialt, i synnerhet om den skall vara snabb (och därmed inte som många elektroniska, ge upphov till rörelsedistorsion), hålla för hundratusentals exponeringar med bibehållen precision (där en 1/500 fortsätter vara just 1/500 +/- några procent) och dessutom varken låta för mycket, ta för mycket plats eller dra för mycket effekt.
Så det tog Sony ett tag att bygga en som var hyfsat snabb och som de kunde passa in de ultrakompakta kamerahusen de har. Där har ju Canon och Nikon en fördel i att - för motsvarande kameror - ha mycket mer utrymme.
Jag är lite förvånad att Sony kör med SD-kort i tuffaste proffskameran. De känns så ömtåliga (men historier om hur de klarar en omgång i en tvättmaskin florerar på nätet) jämfört med lite större kort. Har någon här något hum om tåligheten hos SD jämfört med t.ex. CFexpress?
Största problemet idag med SD-kort är deras ofta lite ojämna prestanda för ihållande skrivning. De uppnår imponerande prestanda för korta skurar av data, men vid mer ihållande skrivning kan de sakta in betänkligt. Ett annat irritationsmoment är det som i många andra sammanhang är deras största fördel - att de är så tunna och små. Men försök hantera ett SD-kort med frusna fingrar och tunna handskar, under stress ... Pilligt.
Det är inte heller något plus att de har exponerade kontakter, det gör dem lite mer utsatta för kortslutningar från statisk elektricitet i fingrar och annat. Sist men inte minst finns det ett potentiellt kylningsproblem, till skillnad från CF-, CFast och XQD/CFexpress-kort så har de inte metallhölje och har därmed drastiskt mindre förmåga att leda bort värme. Och kort kan bli rejält varma under ihållande skrivning.
Sony har ju sina Tough SD kort som känns extremt robusta. Skulle förmodligen klara att man körde över dem med en lastbil eller hade med dem i badet eller lät dem gå en runda i tvättmaskinen utan att bilderna på kortet skulle gå om intet. Men det finns ju andra skäl att jag nog hellre hade sett att de valt CF express
Sony har ju sina Tough SD kort som känns extremt robusta. Skulle förmodligen klara att man körde över dem med en lastbil eller hade med dem i badet eller lät dem gå en runda i tvättmaskinen utan att bilderna på kortet skulle gå om intet. Men det finns ju andra skäl att jag nog hellre hade sett att de valt CF express
Sony har ju sina Tough SD kort som känns extremt robusta. Skulle förmodligen klara att man körde över dem med en lastbil eller hade med dem i badet eller lät dem gå en runda i tvättmaskinen utan att bilderna på kortet skulle gå om intet. Men det finns ju andra skäl att jag nog hellre hade sett att de valt CF express