Mer premiumläsning
Test: Peak Design Roller Pro Carry-On - hård väska i mjuk design
Fotosidan testar
Plus
Peak Design Roller Pro carry-on är en praktisk och rymlig rullväska som riktar sig till den resande kreatören som har klipp i steget och är rädd om sin utrustning. Trots lätta material och smart design är denna snygga väska ingen lättviktare – men premiumkänsla, smarta lösningar och livstidsgaranti väger tungt.
Läs mer...
3
Joel Meyerowitz får priset Outstanding Contribution to Photography 2026
Fotografer
Joel Meyerowitz har utsetts till mottagare av utmärkelsen Outstanding Contribution to Photography vid Sony World Photography Awards 2026. Priset hedrar personer som genom sitt arbete har haft ett betydande inflytande på fotografins utveckling. Meyerowitz uppmärksammas för sitt omfattande och varierade bildskapande och dess påverkan på fotografins visuella uttryck.
Läs mer...
5


















16 Kommentarer
Logga in för att kommentera
/Stephan
Den här typen av stativ är verkligen stadiga och förtroendeingivande på ett helt annat sätt än klenare varianter. Dessutom har de kraftiga rördiametrarna fördelen att vridlåsen blir så mycket mer lättjobbade.
Det som är så kul numera är ju att man får den här stabiliteten utan att behöva släpa på ett mer än dubbelt så tungt aluminiumstativ och det till ett ändå - i det långa loppet - överkomligt pris.
Jag frågade i en kommentar till artikeln om Leofoto i december förra året hur ni skulle lyckas göra att oberoende test. Jag tycker att det här verkar vara ett bra och genomarbetat test, men det är svårt att se David Elmfeldt som en oberoende testare.
Vi skriver inte om någon ÅF av dem men visst det kanske man kan lägga till på alla. Sen var det ett stort miss att jag inte justerat författare, det är nämligen inte jag som gjort testet utan Martin Agfors. Det är nu fixat. Tack för frågan.
Jag klagar inte alls på att det inte står något om återförsäljare för något av stativen. Jag tycker helt enkelt att det vore bra om det framgick att Dext är återförsäljare för ett av dem eftersom Dext och Fotosidan har en starkt koppling.
Som sagt, så ser jag inget i testet som är vinklat pga av det, men att vara öppen med sådana kopplingar ökar förtroendet för Fotosidan.
Och till sist, David: Martin Agfors är väl bara marginellt mer oberoende än du själv i detta sammanhang? :-)
Bra testartikel, men var mer transparent, är väl sammanfattningen på mitt budskap.
Och för att ytterligare spä på transparensen: Jag som testade stativen använder själv en- och trebensstativ från Joby, Slik, Manfrotto, Sirui, Benro och Monostat och på några av dem sitter det leder från Manfrotto, Leofoto och ... En liten vinkelled som jag inte har den blekaste aning vem som tillverkat. Köpt den i en lite halvskum fotobutik i Los Angeles på 1990-talet :)
Det är en avgörande skillnad att Martin gör testet. Han är en fristående erfaren frilansare som gör, som han alltid gjort, sina tester på egen hand helt utan inblandning. En liten info om att Dext ägs av White Balance är tillagt för transparensens skull.
När jag läste din tanke googlade jag (tyvärr utan framgång) efter en gammal, tror jag, amerikansk artikel (eller om det var ett blogginlägg) som jag läste för flera år sedan där de provade ungefär just det du beskriver med några rejäla stativ (som skulle klara liknande maxlaster). De testade med videoriggar inklusive tunga pano-huvuden.
Jag minns inte så mycket detaljer, men huvudpoängen de kom fram till var a) att alla stativen de kikade på klarade sin uppgivna maxlast på sin maxhöjd utan synbarliga problem, men att b) typen av led och hur kraftig den är spelar en mycket större stor roll för hur hanterbart så tunga kamerapaket blev ... Misstänker att de slutsatserna även är applicerbara för stillbildsfoto.
Stativ av bra kvalité klarar en hel del, t.ex. RRS TQC-14, som har en maxlast på 11.3 kg (25 lbs) klarar en hel del mer https://vimeo.com/channels/164999/36175065#t=88s
Den uppdaterade TQC-14 mk II har en maxlast på 22.7 kg (50 lbs).
Benlåsen tyckte jag fungerade väldigt bra på alla fyra stativen, här hjälper ju som jag påpekat i en annan kommentar den större bendiametern en hel del - en större låsring ger ju en större greppyta för handen och en större diameter ger en avsevärt större greppyta för själva låset.
Vinkelklackarna hade jag inte heller några problem med, nu är det ju nästan alltid en aning trögt med låsklackarna i ett helt nytt oanvänt stativ, men totalt sett funkade det bättre på de testade stativen än många andra stativ jag testat och använt (i synnerhet jämfört med mitt eget lite slutna gamla aluminiumstativ :)
Även med låsklackarna tror jag faktiskt de större dimensionerna hjälper till lite och gör den mekaniska lösningen enklare att få till på ett bra sätt.
Tack för utförligt svar.
För några år sedan köpte jag ett kinastativ där både klackarna och låsningen gick sönder efter ganska kort tid.
Nej ingen påtaglig skillnad. Alla fyra har ju en skålbas på 75 mm och även om det varierar lite hur stor "ytterringen" utanpå skålbasen är så skulle jag inte säga att skillnaden är så stor.
Men gjorde ni något riktigt test för att se vilket stativ som är stabilast (vibrerar minst)? Om inte upplever ni att alla stativ är lika stabila?
Som nämns i texten så gjorde vi ett enkelt vibrationstest.
Testad modell GT4533S är lägre än de övriga, där finns fler modeller i samma serie t.ex. GT4543LS blir då 158 cm. högt. Är behovet mer höjd så finns även serie 5 med 198 cm. samt 278 cm. allt utan mittpelare.
Gällande antalet lager kolfiber hos Gitzo så är det 6 lager, materialet är det Gitzo kallar Carbon eXact och kort förklarat är det olika sammansättning av kolfiber beroende på benets storlek för att optimerad vridstyvhet mm.
Allt är gjort och dimensionerat för att även fungera i de extremaste klimaten som t.ex. kraftig kyla.
Garantivillkoren där är det 9 år som gäller, detta efter registrering på Gitzo:
https://www.gitzo.com/se-sv/customer-service/garantivillkor/, vi är otroligt flexibla gällande garantier även när de passerat 9 år.
Som kuriosa kan tilläggas att Gitzo producerat stativ sedan 1917 och allt sker fortfarande i Europa, dock inte i Frankrike som är ursprunget utan i Italien.
Vi vet att de håller, fungerar och levererar i alla lägen.
//Juha Tegelholt på Tura Scandinavia (Nordisk Distributör för Gitzo)
Till skillnad från Juha är jag helt oberoende och Jag har använt ett rejält Gitzo i många år och har funnit det utmärkt.
Som vanligt ett bra test!
Jag jobbar inte eller med fotografering, så för min egen del har jag väldigt svårt att motivera köp av ett Gitzo stativ som nästan är tre ggr så dyrt.
Skulle mitt C3780T bli utslitet eller gå sönder om några år så köper jag hellre ett nytt. För det kommer alltid modeller med nya material som är bättre än vad som finns idag och då köper heller ett av de.
Visst, hade jag haft en massa pengar över som jag inte visste vart jag skulle göra av så hade jag kanske också köpt ett Gitzo. För foto är ju en materialsport och om inte annat är man ju lite coolare med ett sånt stativ.