Merläsning
Annons
Så förenklar och effektiviserar AI vardagen för fotografer
Annons
Som fotograf eller videograf vet du att kreativiteten ofta kommer när du minst anar det – på väg till en location, i bilen efter ett kundmöte, eller mitt under en plåtning när ljuset faller på ett sätt du inte förväntat dig. Men i ett yrke där fokus ligger på att fånga ögonblick, är det lätt att egna tankar, bildidéer eller feedback från kunden glöms bort.
Läs mer...



















34 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Likväl som kylarvätskan i en bil inte fryser på vintern så kan man nog hitta en vätska som inte fryser här också.
Men kom ihåg att ta patentansökningar med en nypa salt. Faktum är att flertalet idéer som patentsöks i världen aldrig blir verkliga produkter.
Tack för Ditt svar, Ulf!
Idén kanske ändå har uppfinningshöjd i en kamera, förutsatt att ingen har gjort detta i kameror förut. Det är upp till patentgranskarna och konkurrenterna att bedöma.
Det finns andra exempel där man har har "lånat" en idé från liknande branscher och lyckats patentera samma koncept i en ny tillämpning.
Patent är en specialitet för Canon, de tillhör några av företagen i världen som söker flest patent. Med andra ord tror jag att Canon har koll på hur de ska utforma en patentansökan för att få stor chans att få igenom den.
Nja, de flesta företag som söker patent tar ju hjälp av utbildade patentingenjörer och patentkonsulter i processen. Det finns inga skäl att tro att Canon skulle besitta unik kompetens på detta område.
Man kan söka patent i flera syften. Ibland är syftet defensivt, dvs man vill stoppa konkurrenter från att använda en idé, snarare än att man vill använda idén själv.
Ibland använder man patent som ett rent affärsverktyg. Patent köps, säljs och licensieras.
Det finns också ett strategiskt värde i en stor patentportfölj, oavsett om man utnyttjar patenten eller ej. Patent består i 20 år, till skillnad från kompetenta medarbetare som kommer och går lite hipp som happ.
Canon ansöker ca 10 patent om dagen året runt år efter år, så det är fullt rimligt att misstänka att de har egna experter för patentansökningar istället för ta in konsulter.
Javisst. Självklart har de en patentavdelning. Det har alla teknikutvecklingsföretag i den storleken.
Ulf.
Du gör en uppräkning av olika möjliga syften med att ansöka om patent.
Jag tycker att du glömmer ett, som kan vara väsentligt.
Canon är sällsynt duktiga på att bygga sitt varumärke.
En sådan här patentansökan ger redaktionell text, som den här, där Canon framstår som ett tekniskt ledande företag.
Om man skulle jämföra Canons kostnader för att ta fram denna patentansökan, med den PR/goodwill det får över hela världen, så skulle jag gissa att patentansökan redan betalat sig med råge.
Men, som sagt, det är bara en gissning från min sida.
Jadå, visst kan patent ha ett PR-värde, inte minst i detta fall eftersom Canon tidigare har fått kritik för bristande kylning. Dock finns det nog generellt effektivare sätt att göra reklam. Att skapa och upprätthålla patent i många länder är dyrt.
Ulf.
Bra att du tog upp Canons problem med värmeutveckling, kritiken var ju stark t.ex. efter lanseringen av R5.
För egen del begriper jag mer om marknadsföring, än om patent. Det säger dock inte mycket.
Man ska inte underskatta värdet av positiva omnämnaden i redaktionell text. Det är svårt att ersätta med köpt reklamplats.
Sedan kan ju företag påverka och smörja journalister, så att de i praktiken blir som deras ambassadörer. Det finns exempel på det.
Uppmärksamheten kring en patentansökan har dock inte samma "risker/nackdelar".
Inget säger att en ansökan, som det nu handlar om, nödvändigtvis behöver leda till ett patent som sedan upprätthålls i ett flertal länder.
I sak. Det jag ville säga med mitt inlägg.
Du skrev att "man kan söka patent av olika syften", och på det följde en uppräkning av olika syften.
I den uppräkningen tycker jag att "reklamvärdet" borde ingå.
Det är även som så, att det kan finnas mer än ett syfte bakom en och samma patentansökan.
Det jag presenterade som en gissning kring det ekonomiska värdet i det här fallet, var just det, en gissning, kanske t.o.m. en "killgissning".
Metoden med vattenkylning har införts i många produkter, t.ex. mc-motorer.
En av mina vänner har en vattenkyld dator.
Det unika/ovanliga med det. är väl att utvecklingen går åt mer mekanik.
Jag brukar råda min vän att ringa rörmakaren, när datorn krånglar.
Jadå, det är tänkbart att Canon har ansökt om detta patent helt eller delvis i PR-syfte, för att signalera till fotobranschen att de ser vägar framåt med värmeproblemet. Jag är långt ifrån säker på att denna uppfinning kommer att realiseras i produkter.
Som sagt, det finns en rad olika skäl till att ansöka om patent.
Någonstans har jag läst eller hört att det är ca 5% av patenten i världen som genererar 95% av inkomsterna. Det säger en del. Många patent stannar på idéstadiet, och var kanske aldrig avsedda att bli något.
Ulf.
Tack för den kunskap om patent som du delar med dig av.
Jag är yrkesskadad. 😉
Patent är dyrt att både söka och upprätthålla samtidigt som en liten del av det totala antalet patent kan tillskrivas mycket stora värden. Därför söks såklart många patent spekulativt och just därför kan man (så även i detta fall) inte göra värderingen för tidigt.
@acke,
Det finns en lång tradition bland japanska bolag (åtminstone bland de någotsånär stora) att de (flesta) anställda arbetar hela livet för samma bolag.
Kompetenta medarbetare kommer och går alltså knappast lite hipp som happ i Japan, även om traditionen med livstidsanställning håller på att luckras upp lite.
Att byta, köpa och sälja patent är mycket vanligt i Japan. Om jag inte är felunderrättad så var det inte Minolta som uppfann autofokustekniken för spegelreflexkameror som det kameramärket är känt för. Inte heller var det Olympus som uppfann OTF-blixtljusmätning (OTF = Off The Film) som det bolaget är mycket känt för att ha introducerat på marknaden.
(När det gäller Minolta handlade det dock, åtminstone delvis, om patentintrång).
Ja, det är riktigt just för Japan. Mitt resonemang kring olika skäl för att söka patent var mer generellt.
Figurer i patentansökningar är ofta högst schematiska och ska inte tolkas bokstavligt. Det som avgör patentomfånget är texten i patentkraven.
Det är nog snarare väldigt logiskt. Händerna har extremt mycket högre densitet och värmeledningsförmåga än luften, så bara handtaget är varmare än handen kommer handen leda bort värme från kameran snabbare än omgivande luft hade kunnat göra. Även om luften är svalare.
Och innan det händer.... så värmer händerna upp... Men de har väl tänkt mer än mig.
Händerna är inte särskilt varma jämfört med vad sensorn lär bli på nolltid när man filmar. Man behöver dessutom inte starta cirkulationen förrän det råder en rimlig temperaturskillnad i ena riktningen. Så ja, de har nog tänkt på det.
Det har du iofs helt rätt i. Att sensorn blir varmare
Dessutom kan kameratillverkaren slippa kritik för att kameran är svår att hantera med handskar.
Skynda dig att skicka in en patentansökan! 😉
Finns en vätskekyld canon Eos R5 och jag gissar att canon "lånat" konceptet därifrån.
https://youtu.be/X1u-9YqrIJc
Nej, det där verkar vara något helt annat. 😂
Kärnan i Canons uppfinning är att kyla med en magnetisk vätska. Det verkar ytterst osannolikt att Canon skulle ha lånat konceptet från en Youtube-video. Deras patentingenjörer är garanterat mer professionella än så.