Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Mer premiumläsning
Test: Peak Design Roller Pro Carry-On - hård väska i mjuk design
Fotosidan testar
Plus
Peak Design Roller Pro carry-on är en praktisk och rymlig rullväska som riktar sig till den resande kreatören som har klipp i steget och är rädd om sin utrustning. Trots lätta material och smart design är denna snygga väska ingen lättviktare – men premiumkänsla, smarta lösningar och livstidsgaranti väger tungt.
Läs mer...
3
Joel Meyerowitz får priset Outstanding Contribution to Photography 2026
Fotografer
Joel Meyerowitz har utsetts till mottagare av utmärkelsen Outstanding Contribution to Photography vid Sony World Photography Awards 2026. Priset hedrar personer som genom sitt arbete har haft ett betydande inflytande på fotografins utveckling. Meyerowitz uppmärksammas för sitt omfattande och varierade bildskapande och dess påverkan på fotografins visuella uttryck.
Läs mer...
5














17 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Precis, man ska ha mycket speciella behov för att byta från Nikon Z9 till Sony A9 III – och man måste vara villig att offra bildkvalitet.
Så är det såklart. Men hade jag levt på sportfotografering så hade det kunnat sluta med ytterligare ett inköp inkluderande några objektiv i framtidens märke Sony ;). Vilken utveckling vi ser....
Riktig så illa är det väl inte, A9III tror jag säkert klarar av många olika bildtyper även landskap. Z9 har ju också ett 120 bilder läge visserligen med 11 mp det var ju en välkommen finess vad jag fattat
Ja, jag fattar inte heller varför nån vill ha en dylik kamera. Särskilt inte i en tidsålder då människor verkar helt ointresserade av fotografier. Hela anledningen att fortfarande fotografera är för mig det konstnärliga arbetet. Vilket försvinner med en kamera som gör för mycket åt en.
@Martin. För en del är det inte ett konstnärligt arbete utan bara ett arbete som ska ge pengar till mat och hyra. Då kan det vara en konkurrensfördel att kunna välja ut en bild från det sportögonblick som är mer talande. Men i grunden kan kameran ta 120 bilder/s för att sensortekniken möjliggör det, inte för att efterfrågan är så särskilt stor.
Ett sätt att minimera antalet bilder som tas är att använda "pre shot"-läget som har sparar ner bildrutor från en sekund innan man pressar ner avtryckare. Alltså behöver man bara trycka av när man verkligen ser att det händer något och ändå hinna fånga det man precis sett.
Focus stacking med 10 bilder i sekunden och 12 rawbilder i varje paket?
Utom räckhåll. Har inte ens behovet men imponerande. Det är ju inte så länge sedan man hörde kulspruteljudet från de vassaste DSLR kamerorna. Nu...
A9III lär ha en intern buffert också som skall verka som en typ av ett mellan steg som på något sätt delar upp lagringen av tagna bilder vad jag förstått, men väntar på mera information från testare.
Om ni är intresserade så kan ni läsa testen som Cyberphoto har gjort på denna kameran på Svenska rallyt, så får ni svar på en hel del frågor som ni kanske har. Jag som fotograferar vilda djur och fåglar kommer garanterat att investera i denna senare under våren/sommaren dels p g a den nya tekniken att kunna fota en sekund efter att det redan har hänt.
Det är väl inte helt ny teknik, utan har funnits i några kameror i några år.
För speciella ändamål kan den säkert vara bra, men att den skulle tillföra något annat än själsdöd för en "vanlig" stillbildsfotograf tvivlar jag på.
Jag tolkar det som en kamera för en smal målgrupp för vilka den extra kostnaden i form av pengar och teknisk kvalite vägs upp.
Ibland har jag klarat mig med de 200 bilder/sekund som min R3 kan ta. Men ofta får vi ta till specialaren som vi har. Den klarar 2000 bilder/sekund.
Privat har jag konstaterat att mer än 10-15 bilder per sekund ger ingenting för den sportfotografering som jag ägnar mig åt. R3 kan hantera 30 per sekund, med det ger bara dubbelt så många bilder, inga som blir bättre. Det måste till snabbare saker än folk som springer för att det ska göra någon skillnad att gå över 15 per sekund.
A9 klarar 120bps betyder så klart inte att det skall man köra på, varför fastna så vid 120, det går ju så klart att välja passande hastighet för enskilda köpare. Den som då gillar 30 bps skall han då nöja sig med en serie om 30 bps eller kör han/hon ändå flera 30 serier för att hitta det där extra, då blir det väl lite mycket att välja på också. A7R5 klarar bara ynkliga 10 bps men har en jäkla bra kvalitet på bilderna. Sedan undrar varför så många kör på jättehöga Iso, A9III klarar sig sig ju utmärkt till Iso 6400 och lite mer vad jag sett på nätet. Sedan var redan första A9 bra på Rolling Shutter för den delen.
Intressant att läsa CineD test av A9III. Den må ha aningen sämre DR för stillbilder men i video så lyckades de pressa ut mer DR än någon annan Sony Alpha kamera:
”But Sony applied some magic to the image pipeline including the codecs, as the fine noise of the sensor is conserved in the final image and shadows can be massively pushed in post without ugly larger blotches of noise. This results in a superb 9 stops of exposure latitude with some room towards 10, making it the best Sony Alpha camera to date in video mode in terms of dynamic range! It is also the best consumer full-frame camera in that regard.”
Källa: https://www.cined.com/sony-alpha-9-iii-lab-test-dynamic-range-and-latitude/
Gerald Undone var inne på samma sak som CineD i sin test.
Blir intressant att se om vi får en renodlad FX model med den här sensor men tweakad för video.