Fotobok
Christer Strömholm är inte bara en av Sveriges främsta fotografer genom tiderna. Mellan 1962–1974 drev han en yrkesutbildning som inte bara format flera framstående fotografer utan även förändrat fotografin.
Nu har några av de 1200 eleverna sammanställt boken ”Fotoskolan som förändrade fotografin” om den legendariska fotoskolan.
Boken berättar om tiden, verksamheten, människorna och bilderna över 224 sidor. Den är en berättelse om en fotografisk utbildning som gett eko ända in i våra dagar.
– En återkommande sak var ”Skjutskolan”. Det gick ut på att man varje vecka fick en uppgift som man skulle lösa. Uppgiften bestod alltid bara av ett ord eller två, som mopedbud, socker eller vitt ägg mot vit bakgrund. Så skulle man plåta det där, berättar fotografen Anders Petersen i en intervju.
Fotografernas drillades även på andra plan, de skulle vara allmänorienterade i vitt skillda samhällsfrågor och dagshändelser.
– Att läsa tidningarna var självklart, likaså att lära sig språk. Strömholm var alltså före sin tid. Att fotografen kunde uttrycka sig på fler sätt än via bilden, tyckte han var A och O, berättar Anders Petersen.

Dokumentärfotografen Anders Petersen gick på Fotoskolan mellan 1966 och 1968. När han slutade utbildningen började åkte han till Hamburg och började dokumentera människorna på Café Lehmitz på ökända Reeperbahn. Den här bilden i boken är från projektet Fängelse.
”Fotoskolan som förändrade fotografin” har skrivits och sammanställts av Åsa Moberg-Boije, Thomas Kanger, Per Lindström, Roland Sterner, Göran Tonström och Per-Erik Åström. Fler än hundra före detta elever har bidragit med sina bilder.

Per Lindström har skrivit en text om dokumentärfotografen Yngve Baum som var en av eleverna.
Boken kan beställas på den här hemsidan.

För första gången publiceras Håkan Holmbergs starka bilder inifrån mentalsjukhuset Vipeholm i Lund där han arbetade som vårdare innan han började på fotoskolan.
5 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Håller på och läser boken om och med Ralph Nykvist nu. Kul att återvända till hans artiklar i Aktuell Fotografi. Något som slår mig är hur mycket mer fotografin "var på allvar" då artiklarna skrevs, liksom filmen och litteraturen var tyngdpunkten ofta på att fotografin "handlade om någonting" utanför fotografen själv.
Så är det nog mycket idag. Men fotografi som var inåtvänd fanns även då, men uppmärksammades inte på samma sätt i Sverige under 1960- och 70-talets dokumentörfototrend? En förändring kom med den uppmärksammade utställningen ”Bländande bilder” i dåvarande Fotografiska Museet på Moderna 1981-82. Den var en reaktion på att man tyckte inget hände i svensk fotografi där det dokumentära typ Eugene Smith varit rådande sedan 1950-talet. Man kan kanske säga att den trendiga fotografin i Sverige efter det alltmer fjärmade sig från dokumentärfoto och istället närmade sig andra konstarter och även blev mera inåtvänd IOM det. Kanske även teknikutvecklingen spelat in på senare år?
Sant det du säger.
Ångrar så att jag slängde mina travar av Foto och Aktuell fotografi när jag behövde rensa. Fototidningarna var också mer läsvärda då, med intressanta artiklar.
Jag har sparat en del, men långt ifrån alla. Så de här artiklarna i den nya boken ska bli väldigt kul att ta del av igen.