Merläsning
Filippa K:s AI-bilder anklagas för att efterlikna fotografernas verk
Förra veckan hamnade modeföretaget Filippa K i blåsväder efter att det avslöjats att bolaget använt AI-genererade bilder i sin sommarkampanj. Kampanjen producerades av företaget Alter ID med hjälp av AI-plattformen Gyodi, i stället för genom en traditionell fotografering med modeller och fysiska plagg.
Läs mer...
4




















8 Kommentarer
Är det inte bättre att de som strävar efter att kunna leva på sin verksamhet får bidragen?
Jag är inte emot att de som har knepigt att överleva på sitt yrke får något tillskott i kassan, men i det här fallet är det knappast fallet.
Jag vet inte om schackspelande räknas till konst direkt, där torde "flumnämnden?" kanske sålla en aning.. :)
//En som skulle kunna tänka sig bidrag för att kunna fota lite mer...
JAg tycker det är lite lustigt att en del sliter sitt hår över att en aktiv konstnär med ett gediget bildspråk tilldelas en i statliga sammanhang struntsumma, men det är knappt någon som reagerar på att staten fullkomligt öser in rena fantasisummor i sportarenor, hockeyhallar och liknande.
Jag tycker att det är fantastiskt att instanser som konstnärsnämnden finns och att de kan stödja konstnärer av denna kaliber ekonomiskt.
Mantrat "konsten ska vara självförsörjande" som nu nynnas av kulturhatare är rent utav tragiskt.
Tummen upp för Sune Jonsson, Smoliansky, Gedda m.fl
-De representerar ett levande visuellt kulturarv och bör ges så många möjligheter det bara går att fortsätta sitt arbete, trots att de inte fotar solnedgångar, gråtande barn och hästar i övermättade färger o en chick liten företagslogga inklämd i hörnet...
Big up till joakim hansson dock! jag scrollade neråt och blev räddare och räddare men så hittade jag åtminstone EN åsikt som inte var att jämföra med en påse HUND BAJS!!!!!!!!!