Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Merläsning
Annons
Så förenklar och effektiviserar AI vardagen för fotografer
Annons
Som fotograf eller videograf vet du att kreativiteten ofta kommer när du minst anar det – på väg till en location, i bilen efter ett kundmöte, eller mitt under en plåtning när ljuset faller på ett sätt du inte förväntat dig. Men i ett yrke där fokus ligger på att fånga ögonblick, är det lätt att egna tankar, bildidéer eller feedback från kunden glöms bort.
Läs mer...


















18 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Jag förundrade mig också över att intervjuaren aldrig gjorde någon jämförelse med det digitala mörkrummet. Stackars Ansel fick ju slita häcken av sig med slavgörat i mörkrummet - och rätt ned med fingarna i soppan var det också. :/
Det blir nog en resa till hans labb någon gång i framtiden.
mvh Hans-Peter
att utgå från att det finns något rätt eller fel inom området fotografering och efterbehandling är att begränsa möjligheterna till bra bilder. allt ligger i betraktarens ögon, det finns inget rätt eller fel.
Jag vill hävda att det finns rätt och fel när fotografin har vissa syften. I bildjournalistiken gäller det att vara trovärdig, då kan man inte gå ur långt som helst i bildbehandlingen. Att ta bort och lägga till element i bilden blir då fel. Många försöker hitta tekniska gränser, men det blir svårt. Precis som för en skrivande journalist gäller det att hålla en linje som skänker trovärdighet.
För naturfoto finns också problem med trovärdigheten. Men att mörka och ljusa handlar ofta om framhäva känslan som man upplevde. Kameran klarar inte av att fånga allt rakt av.
Fast här handlar det inte om rätt eller fel utan om trovärdighet, det är nog inget fel på en journalistisk bild som är mörkad eller uppljusad det handlar väl mer om en journalistisk attityd där man har noll tolerans för att kunna leverera en sk verklighet. Vet att många tidningar ibland väljer att publicera svartvita bilder från tex krig eller katastrofer just för att höja dramatiken. Detta är en sorts manipulation om man nu skall vara petig men då vi är vana vid att se svartvita bilder så reagerar vi inte men vad hade hänt om de tex gjort bilderna rödvita :-)
Allt är i betraktarens ögon och ingen har egentligen någon rätt att döma ut något bara för att det inte stämmer överens med en mall som egentligen bara finns som något spöke.
Journalistiken bryr sig inte heller om den tekniska kvalitén på samma sätt som annan fotokonst gör, huvudsaken är att bilden säger något, medan Ansels bilder säger något pga av den tekniska kvalitén olika sidor av samma mynt.
Ja, kanske något för FS att spinna vidare på, hade varit intressant att läsa om hur journalistiska fotografer ser på detta med bildmanipulation, vad sägs om en artikel med tex någon bildchef på någon tidning om just detta. Jag kan varmt rekommendera Lars Dareberg på Sydsvenskan.
Jag har dessutom i min senaste bloggpost (om mörkrum) efterlyst mer mörkrumssnack. Lyfter på hatten och tackar!
F