Merläsning
Filippa K:s AI-bilder anklagas för att efterlikna fotografernas verk
Förra veckan hamnade modeföretaget Filippa K i blåsväder efter att det avslöjats att bolaget använt AI-genererade bilder i sin sommarkampanj. Kampanjen producerades av företaget Alter ID med hjälp av AI-plattformen Gyodi, i stället för genom en traditionell fotografering med modeller och fysiska plagg.
Läs mer...
4
Adobe uppdaterar Lightroom och Photoshop med nya AI-funktioner
Programvaror
Adobe presenterar flera nyheter i Creative Cloud med fokus på att minska tiden som läggs på bildurval och efterbearbetning. Uppdateringarna omfattar bland annat förbättrade verktyg för bildsortering i Lightroom, AI-baserad skärpning och nya funktioner för att ta bort reflexer i Photoshop.
Läs mer...
18




















15 Kommentarer
Eller huur !?!
Hoppas hoppas hoppas :)
Men den jag har i min blogg idag är inte så dålig heller, 0,95!!!!
> Much better than the extreme case in that direction, the 1966 Zeiss
> > Super-Q Gigantar (40mm f/0.33). (Which, for those not familiar with
> > it, was never intended for real use; it was a PR piece at a time when
> > Zeiss was taking a lot of heat for making slow lenses, and it was a
> > way for them to say that good quality was more important than wide
> > aperture.)
>> Found via. Google:
>> "And then there was the Zeiss Ikon "Super-Q-Gigantar" story, recited in the
> Zeiss Compendium (Barringer and [ahem!] Small), wherein Z-I's PR man took a
> dusted-off-the-shelf condenser lens and cobbled it into a "40mm/f.033"
> Contarex-mount and showed it at the '66 Photokina. The lens was so large
> (125mm diam.) that he bored a hole through it so the 'bullseye' meter could
> see the scene (literally TTL). It did make an image of sorts. The "Q" stood
> for 'quatsch' - 'nonsense' auf deutsch."
http://snurl.com/27smay
Jag är konfunderad.....?!?!?!?!?!?!
Helt coola prylar! Synd att man inte har pengar i överflöd. ^^ Fast har en känsla av att jag inte skulle bränna av 150 000€ på en kamera ändå...
/Num
Jag tror bara att det är någon som har varit slarvig, som vanligt.
Lästips: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bl%C3%A4ndare
Den teoretiska gränsen för ljusstyrka är 0,5 och den praktiska är ännu högre. Det finns ingen möjlighet att det går att ha ljusstyrkan 0,33!