Fotografer
Nyköpingsfotografen Janne Höglund har anammat modern teknik för att fotografera från en radiostyrd helikopter vilket ger honom full kontroll över bilden.
Janne Höglund har hållit på med flygfoto i över 20 år. Men att fotografera från flygplan har stora nackdelar och riktiga helikoptrar kostar tusentals kronor per timme.
– Sitter du i ett flygplan på 300 m höjd får du använda ett 200 mm-objektiv och får bara med tak. Med min radiostyrda helikopter jag ligga stilla på 50-75 meters höjd, plåta med vidvinkel, och få med framsidan på huset, taket och landskapet bakom.
Janne använder en Canon 5D Mark II med olika vidvinklar. Genom GPS-styrning kan helikopterna med åtta rotorer röra sig upp och ner på samma punkt.
– Jag kan köra helikoptern upp och mer med gasen som på en stång. Sen kan jag tilta kameran för att få horisonten där jag vill.
Bildens komposition kontrolleras i realtid genom att Janne länkar ner en skärmsignal till en monitor.

Foto: Jan Höglund
De tekniska prylarna har han byggt tillsammans med hjälpsamma kompisar.
– Jag hade inte fått ihop det på egen hand, det kan du gott skriva, säger Janne.
Helikoptern kostar cirka 25.000 kronor och riggen som kameran är fäst i mellan fem och tio tusen. Vill man köpa allt färdigt blir kostnaden den dubbla.
Janne har provat olika slags eldrivna helikoptrar i tre år. Nu har han skaffat en Octokopter med åtta eldrivna rotorer. Bränsledriva helikoptrar har funnits länge, men de vibrerar, låter och släpper ut avgaser.
Kameran sitter monterad i två servon som är kopplade till gyron. Ett gyro ser till att horisonten hela tiden är rak. Det andra styr hur mycket kameran vinklas ner, tiltas.
Helikoptern används för att ta bilder åt mäklare, golfbanor och fastighetsägare.
– Marknaden för flygfoto är inte så stor.
Tack och lov är Jannes repertoar större än så. Som yrkesfotograf utanför storstaden gäller det att vara allround.
– Det är kul att fotografera produkter också, då får man leka med ljuset.
Se fler av Janne Höglunds bilder på www.helikopterbild.se
23 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Mvh
Owe
Det finns numera helt stabiliserade radiostyrda helikoptrar som vem som helst kan styra. Man behöver inte bry sig om annat än att bestämma vart helikoptern ska flyga.
det är väl det Janne skaffat ....tror jag ...Octokopter alltså
Helt rätt Per, ihop med ¨bra bildknappen¨ på kameran är alla dåliga bilder som bortblåsta ;-)
Skämt åsido, det är fortfarande en stor fördel om man både behärskar att starta-flyga-landa sin helikopter, på samma sätt som det inte är någon nackdel att kunna exponera rätt o komponera sin bild.
Mvh.
/Janne
Givetvis, men man behöver inte längre behärska helikopterns alla konstigheter som "collective pitch" och sånt för att flyga en gyrostabiliserad helikopter.
Det är en grov missuppfattning att man inte behöver kunna flyga bara för att man har ett stabiliseringsystem på maskinen.. Om du inte vet hur det fungerar och hur man flyger så kommer du högst troligt krascha omgående och maskiner i den storleken är inga leksaker utan dom är dödligt farliga om man handskas med dom på fel sätt.. Sen är en annan aspekt på det hela att dessa stabiliseringsystem inte installerar och konfigurerar sig själva utan det krävs kunskap även för detta och det är inget man gör på en eftermiddag om man inte har någon erfarenhet, så att man inte skulle behöva vet hur det fungerar eller hur man flyger stämmer inte alls.. Eftersom både start och landning sker manuellt så måste man åtminstone behärska hovring i flera riktningar och beroende på "fallenhet" så kan bara detta ta ett tag att få kläm på.. Flyger rc-helis sen 2008 så jag vet vilken resa det kan vara innan man behärskar maskinen såpass att det är säkert att hänga på en kamera och fota i "okontrollerade" miljöer.. Med okontrollerade miljöer menar jag andra ställen än modellfält där man inte har hundra koll på vad/vem som kan dyka upp var..
Edit: såg att han numera flyger en Oktokopter trots att bilden visar en Logo 600.. När det gäller multirotormaskiner är det "lättare" men det är fortfarande många parametrar som man skall ha koll på för att det skall fungera på ett säkert sätt..
Tror att det menas de mindre maskiner man tex kan flyga mha en iPhone (Parrot drone). Dessa är leksaker och långt ifrån de maskiner som krävs för seriösa fotojobb vilka som sagts är mycket farliga om ngt går snett. Man behöver kunskap i allt från byggande av elektronik, lödning osv till ganska bra datakunskaper. Och såklart flygkunnande!
Alltså inte att beblanda med billiga out-of-the-box-leksaker.
/Jonas, Skyview Flygfoto
Ja, jag syftade på sådana maskiner som kan flyga autonomt. Det "föraren" gör är att bestämma riktining och hastighet. Givetvis måsta man vara försiktig vid landningar även med sådana maskiner, men man kan släppa kontrollen helt och maskinen hovrar snällt utan input från "föraren" till man säger åt den vad den ska göra.
Här är ett exempel på en sådan:
http://www.uastech.com/platforms.htm
En Skeldar kanske kan vara något för den ambitiöse fotografen?
Det är bara att välja önskad position och trycka på en knapp.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skeldar
http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_Skeldar
Jag vet att BBC använder någe liknande, men dessvärre har den annan prislapp.....
Man måste komma ihåg att det behövs tillstånd från Transportstyrelsen samt en försäkring. Sedan måste försvaret granska dina bilder innan spridning (om du inte erhållit självgranskningsrätt).
Flyger själv med Hexacopter och säljer bilder. Fungerar all teknik är det lätt men det kan ta oerhört mycket tid om ngt falerar och du ska felsöka eller du kör i backen. Jag har sjäv byggt två hexacoptrar.
Marknaden har exploderat med multirotorhelikoptrar och de är väldigt mycket enklare att hantera än vanliga helis. Som tur är så sjunker priserna...
//Jonas, Skyviewflygfoto.se
Att bygga en quadrokopter (4 propellrar med struktur av ett kryss) kan man svänga ihop under tusenlappen inklusive radio. All elektronik finns på hobbyking och alu-strukturen finns på bauhaus :)
Inte numer. Jag har precis kollat upp saken. Men för att fota över miltärt skyddsområde behövdes tillstånd vilket gavs muntligen över telefon.
Nja, det är numera tillåtet att fota "hur som helst" från luften undantaget vissa restriktionsområden men för att få publicera bilderna så skall dom fortfarande granskas och godkännas hos SäkSam. Man kan dock ansöka om självgranskningsrätt för att snabba upp processen..
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Om-Forsvarsmakten/Dokument/Tillstand2/Flygfotografering-och-tillstand-for-bildspridning/
Den texten i länken bekräftar det jag skrev..
Citat från sidan -"Det krävs således inte tillstånd i förväg för flygfotografering eller liknande registrering inom Sveriges territorium för närvarande, men alltid för spridning oavsett hur detta sker."
Dvs, du behöver inget tillstånd för att ta bilderna, men för att publicera dom krävs fortfarande tillstånd..
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Om-Forsvarsmakten/Dokument/Tillstand2/Flygfotografering-och-tillstand-for-bildspridning/
För den som är intresserad och vill veta mer kan jag rekommendera ett besök på rcheli.se där man kan spana in sektionen FPV och Flygfoto, där finns massa kul om bla multirotormaskiner och det finns flertalet riktigt kunniga individer som kan svara på frågor och ge tips..
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2424196&target=_blank