Merläsning
Test: DJI Mavic 4 Pro – kraftfull och mångsidig
Fotosidan testar
Plus
DJI Mavic 4 Pro är en kraftfull och mångsidig drönare för den som utför professionella uppdrag och för den som gör egna kreativa projekt. Det är en rejäl pjäs som är både större och tyngre än sin föregångare – men också med ny gimbal, bättre flygegenskaper och högre precision i tracking och hinderavkänning.
Läs mer...

















































22 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Varför skulle man inte få det?
Tycker nästan alla bilder ser redigerade ut på ett eller annat sätt, men det spelar väl ingen roll i detta sammanhang.
Jag vet inte reglerna Magnus, därför ställde jag det som en fråga. Men då vet jag det. Det finns ingen sida där man kan läsa vad som är godkänt eller inte?
Man får inte ta bort eller lägga till något så långt är jag med! Men om en bild justeras så att ljuset känns konstlat så är väl det också att ta dra bilden bort ifrån det som ses som dokumentärt?
Ja, jag kan inte reglerna heller. Svarade bara spontant. Ser inga problem med att en pressfotograf justerar ljus o kontrast i efterhand för att förbättra en bild.
Här är en som blev diskad förra året i alla fall - http://www.petapixel.com/2010/03/03/world-press-photo-disqualifies-winner/ - men inte på grund av kontrastförbättring uppenbarligen...
Enligt representanter för WPP som närvarade vid pressträffen så är det förbjudet att lägga till och ta bort delar i bilden. De accepterar mer bildbehandling vid porträtt än reportage.
Det jag nu undrar: Stor del av dessa bilder har på något sätt blivit efterbehandlade; mera färgmättnad, högre kontrast, upplättnad, nermörknande etc. Allt för att ge en större impakt till bilden, dess innehåll och till artikeln den tillhör. Många gånger så blir det mer dramatik i bilden än det egenltigen är på den plats bilden är tagen på.
Varför är detta tillåtet vissa gånger, men då t.ex han som ändrade kontrasterna på bilderna från vulkanutbrottet på island blev stämd så var det inte tillåtet. Betyder det att ingen av dessa WorldPress-bilderna skulle få publiceras av Reuters (som i nämnda fallet var de som stämde fotografen).
Jag själv har haft grymt svårt med att veta vad jag får göra åt bilder jag eventuellt tänkt skicka in till tidningar.
Absolut så finns det exempel på nyhetsfotografer som har diskats från årets-bild-tävlingar etc på grund av att de har dragit i kurvor för hårt.
Var det inte årets bild för ett par år sedan som en fotograf (nordisk) diskades från en tävling eftersom himlen över en fabrik hade mörkats till den grad att juryn ansåg att ingreppet förändrade helhetsintrycket? Kan inte hitta länken, men minns bestämt att det var så.
Har också för mig att någon dansk fotograf blev diskad för en bild i en afrikansk kåkstad. Den var inte manipulerad, däremot kraftigt färgbehandlad.
Jag måste säga att jag även tycker att välrenommerade fotografer som Paul Hansen (DN) ibland ligger på gränsen av vad som borde vara okej inom nyhetsjournalistik. Hansens färghantering kan kännas onödigt drömsk. Men jaja, det är en ”signatur”.
Detta är för övrigt en väldigt intressant diskussion. En ny generation fotoentusiaster växer upp, och kameran och datorns gemensamma möjligheter har gjort manipulation till vardagsmat.
I framtiden lär fotoutbildningarna behöva lägga avsevärd energi på att ”avprogrammera” fotoeleverna i bildhantering. :)
Men varför ska man höja känslan i det ögonblicket? Då är det ju en personlig tolkning och inte en dokumentation. Att höja känslan i en bild är väl som att klippa ihop en film som är saftig att se på, men förhåller sig inte till verkligheten.
http://www.google.se/imgres?q=Chan+Kwok+Hung&hl=sv&sa=X&biw=1680&bih=959&tbm=isch&prmd=imvnso&tbnid=8yNiNs3FJ4V6VM:&imgrefurl=http://starshooterblog.org/2010/09/15/2010-photo-contest-winner/&docid=df1KqRG1bEZDpM&w=1400&h=921&ei=7_d6Tsi2DuKQ4gTjkvWqDQ&zoom=1&iact=rc&dur=511&page=1&tbnh=131&tbnw=199&start=0&ndsp=35&ved=1t:429,r:1,s:0&tx=99&ty=55 som den här bilden? Den är helt fantastisk men är den godkänd som en dokumentär bild? Jag frågar för att jag inte vet!
Och "verkligheten" är just det kameran registrerar?
"En dokumentärbild är verkligheten sedd genom ett temperament." Sagt av någon känd fotograf för minst 50 år sedan.
Välja papperskontrast, skugga och efterbelysa är i grunden bara att hjälpa papperet att visa bilden. Och lägga intresset där man avser med bilden. Det är den gamla traditionen från mörkrummet.
Det brukar väl accepteras även nu? Rätta mig om jag har fel.
Flytta, ta bort och lägga till bildelement är däremot inte accepterat.
Det finns texter till alla bilder på utställningen.
Här på fotografens webbsida kan du läsa om "Cholitas" http://www.photodantam.com/documentary/documentary.html
Tack Mats! Jag var inne på den sidan förut men jag hittade aldrig till den beskrivande texten.
Instämmer! Hade det däremot varit med ett lodjur i bilderna så får man nog kolla en xtra gång! :)
Kan bara hålla med! Är man i stan bör man inte missa detta.
Jag hoppas att lärarna är tydliga med att det förhållningssättet gäller för dokumentär fotografi och inte för mode, konst och andra typer av fotografi där man skapar sin egen verklighet.