Utställning
Den 8 mars öppnar Fotografiska en stor retrospektiv utställning om Henri Cartier-Bressons med fler än 250 bilder.
Det kommer att visas många klassiska gatubilder på utställningen, men även en del sällsynta bilder från andra perioder i Henri Carier-Bressons konstnärsskap.
Utställningen har producerats ihop med den legendariska bildbyrån Magnum Photos som Henri Cartier-Bresson var med att starta 1947. Magnums fotografer, inklusive Cartier-Bresson, bevakade många stora händelser under 1900-talet andra hälft.
– Som ingen annan person har Henri Cartier-Bresson varit ett vittne till 1900-talet, samtidigt är det ofta på gatan, i de obetydliga vardagsögonblicken, hans berättarkonst är som allra störst, säger Min-Jung Jonsson, utställningsansvarig på Fotografiska
Henri Cartier-Bresson hade en näst intill kuslig förmåga att med sin Leica fånga ögonblick ur livet. Han myntade begreppet ”det avgörande ögonblicket” – konsten att med perfekt tajmning, på exakt rätt bråkdel av en sekund, trycka ned slutaren.
”Kameran är för mig ett skissblock”, skrev Cartier-Bresson, ”ett intuitionens och spontanitetens verktyg. För att det ska bli meningsfullt måste man vara engagerad i det man betraktar genom sökaren. Detta kräver koncentration, disciplin, lyhördhet och viss känsla för geometri.”. Henri Cartier-Bresson beskar exempelvis inte sina bilder, istället komponerade han dem i sökaren.
I den retrospektiva utställningen på Fotografiska visas bilder från alla perioder av skapande i Henri Cartier-Bressons liv. Från 30-talets konstnärliga och avantgardistiska bilder då Cartier-Bresson inspirerades av surrealismen, konkretismen och realismen, till fotojournalistiken och porträttfotografin.
24 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Intressant fråga. Man kan undra om bilden blev känd direkt eller om det tog några år. Någon som vet?
Har funderat på plasket när han dimper ner i vattnet under några år! Jag har en stor affisch från utställningen i Louisiana 1983, hängande bredvid mig vid datorn. Å det finns säkert dom som funderat ännu längre än vad jag gjort! ;)
I någon dokumentär berättar HCB själv att han tog bilden i smyg genom ett hål i ett staket, och att tajmingen med hoppet bara var ren tur. Men det finns så många historier kring den här bilden att det är omöjligt att veta vad som stämmer.
Den är ikonisk, absolut, men har också hyllats till sådan oändlighet att den känns nästan överskattad. Men fantastisk bild? Ja.
Tur med en Leica? ;) Nu tänker jag förstås på det direkta avtrycket! När du trycker, så tas bilden! Ingen fördröjning som på en SLR eller digital.
Hehe, jo, men även med en Leica är det svårt att måtta en centimeter från vattenytan vettu!
Ok, det kan så vara...
Men skall nog pröva i sommar! :)
Intressant plats! Fler megakända konstverk har gjorts på denna plats. Tänker på Edouard Manets kända bild med barnflickan, barnet och hunden vid järnstaketet som syns i bakgrunden på Cartier-Bressons bild:
http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/manet/manet.railroad.jpg
Den där gubben kommer att hänga där för evigt några få centimeter under vattenytan som en spegling av den andra gubben som fryser fast i evigheten i luften ovetande att den där andra gubben där i bakgrunden på den där cirkusaffischen imiterar just honom. Om han hade sett fotografen som tryckte sin kamera mellan staketspjälarna skulle han säkert tänka att fotografen är bra konstig. Han är just i färd med att hoppa i en pöl och han vill säkert bli så lite blöt som det går... Han är ju koncentrerad att vara en människa...
Kollat upp saken. Det är nygjorda/moderna mörkrumskopior som visas.
Då får jag frångå mina principer efter fotografiskas debacle med de misshandlade fotograferna och smyga mig dit. :)
Om vi tittar på bilden ovan med barnen tycker jag att den egentligen är ett bättre exempel på H C-B's storhet: så oändligt komplex men ändå så spontan och lätt att ta till sig.
Å så har jag några böcker såklart...
Men visst e det kul att det visas bilder av HCB igen!
Blir pigg a att ha något se fram emot.
Gun-Inger
En av de största fotograferna.
Skåne ligger litet avsides, helt klart! ;) :)
Haha Bengt ja avsides för världsmetropolen Stockholm, men nära till en massa småorter i Europa. Som byn Köpenhamn, Berlin och varför inte Paris kan vi ju ta som några små exempel och då uppstår ju frågan vilket som är avsides.
Men kalaga inte då :-) Vi har ett kommersiellt galleri som många i ren obetänksamhet höjer till skyarna och jag undrar vad de skall gör när det tömt världen på publikmagneter. Åker hellre till Berlin för att se på fotoutställningar en ser på Fotografiskas källarutskrifter