Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > Den ikoniska bilden av flyktingkatastrofen

Den ikoniska bilden av flyktingkatastrofen

Idag har en bild på den treårige syriske pojken Aylan Kurdis livlösa kropp på en strand i Turkiet spridits över hela världen och fått stort genomslag. SVT:s Kulturnyheterna berättar om varför vissa nyhetsbilder blir ikoniska.

– Det här är bilder som man väldigt sällan visar i nyheter. Det är en slags visuell gräns man går över när bilderna visas. Det ju någonstans så att vi behöver ge fasansfulla händelser en kropp för att kunna ta in det. Och den kroppen behöver också vara de kroppar som vi kan föreställa oss lida. Det är inte unga män i stora grupper utan det är kvinnor och framförallt barn som gestaltar det mest fasansfulla, alltså ett barns död, säger Anja Hirdman till SVT.

Läs mer här.



Av Magnus Fröderberg
Publicerad 2015-09-03. Läst av 5526 personer.
Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 20 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2015-09-03 21:23   luminousoctaves
luminousoctaves   2015-09-03 21:24
Typ 38 minuter in.
2015-09-03 22:22   Mats Alfredsson
Bilden är fruktansvärd, men gör mer nytta i debatten än något annat. Äntligen börjar fler att förstå att de som flyr är individer och människor precis som du och jag. Inte en "klump" av flyktingar utan identitet som vi kan avskärma oss ifrån.
2015-09-04 00:48   mikemechanix
2015-09-04 06:04   bentelkalb
I detta fall är jag inte mot att sådana bilder används, vi i Sverige är allt för skyddade från verkligheten, till skillnad från vad medier visar i andra länder, te x IS mm. Jag är däremot mycket emot all skit som läggs upp på facebook, youtube mm av olyckor etc.

Däremot reagerade jag på Expressens rubriksättning "Europa räddade inte Aylan 3" eller något liknande. Det är en rätt smaklös rubriksättning eftersom det antyder att Europa valde att låta honom dö, fas man kunde ha räddad honom. Så enkelt är det inte, flyktingar på odugliga båtar på havet, det är helt enkelt för EU att "rädda" dem. Min poäng är att rubriken kändes mer politisk än saklig.
Johan Pihl   2015-09-04 13:42
Håller med dig, Leif. Rubriken "Europa räddade inte Aylan 3" kändes felaktig, eller åtminstone överdrivet vinklad, och sidan om den kontroversiella bilden så kändes det moraliskt fel, att använda en bild på ett dött barn för ett politiskt (eller kommersiellt?) ändamål.
luminousoctaves   2015-09-04 17:47
Jag tycker att det finns argument att sätta en rubrik som "Europa räddade inte Aylan". Det är en symbolisk fras, givetvis, men den syftar på det dödläge som råder mellan Europas stater och politiker i flyktingfrågan.

EU har fortfarande inte kommit överens om vilka kvoter som gäller eller vem som har ansvar för räddningsaktionerna på Medelhavet. Samtidigt dör det människor varje dag.

Det är en hård rubrik. Men det är också vansinnigt tragisk och människovidrig situation. Bilden av Aylan får oss att förstå att det handlar om oskyldiga människor. Och historiskt så har bilder av barn haft en viktig roll i att konflikter och humanitära kriser upphör (som inslaget påpekar).

Givetvis har redaktionen noga övervägt rubrik- och bildpublicering.

En intressant fråga är: skulle man publicera en liknande bild på ett västerländskt/skandinaviskt barn? Enligt OBS-magasinet i P1 finns statistik som visar på att chansen är liten. Det är också skrämmande.
luminousoctaves   2015-09-05 09:05
Tja, i dag råder det väl knappast någon tvekan om att dessa bilder kan göra skillnad. Bara någon dag efter publiceringen lämnar Tyskland och Österrike konkreta besked:

http://www.dn.se/nyheter/varlden/flyktingarna-slapps-in-i-osterrike-och-tyskland/
http://www.dn.se/nyheter/varlden/bara-hoppet-lever/
bentelkalb   2015-09-06 10:55
Det är en spekulativ rubrik som påstår att "Europa" kunde ha valt att rädda honom men valde att låta honom dö, och ge Europa skulden. Så enkelt är det inte i det enskilda fallet, jag tycker det avviker från det journalistiska uppdraget att ge en objektiv och nyanserad bild i reportage.

Jag kan också tycka att det son händer borde shifta fokus också mer till orsakerna att folk flyr Syrien, inte minst IS som är en huvudorsak till katastroferna vi ser. Ändå finns det fullt med folk i Sverige som tycker att vi inte ska gripa in militärt och stoppa orsaken. Denna bild är hemsk, men jag har sett mycket värre, det är bara att kolla på IS egna videos där de eldar upp människor, eller vad som publiceras i utländsk media, ingen som har sett det kan tycka att Sverige ska stå vid sidan av och låta slakten fortsätta.

Vi har även vaknat otroligt sent i kampen mot extremism och militant islamism i Sverige som gjort att Sverige är det land per capita i Europa som skickar flest terrorister till IS. Kunskapen har dock funnits länge, utredningar pekade för flera år sedan ut dessa problem, kritiken var dock massiv från vänstern att man pekade ut Islam. Vårt svenska tassande kring verkligheten skapar fler problem än det löser.

Folket i Sverige är skyddade i en bubbla från bilder av verkligheten jämfört med vad allmänheten i andra länder får se, det finns säkert både för och nackdelar.
luminousoctaves   2015-09-06 11:31
Om du med "spekulativ" menar funderande eller begrundande så håller jag med dig. Bra journalistik ska få läsaren att tänka och utmana sina förutfattade meningar. Det gör rubriken.
Journalistik har också en uppgift att kritiskt granska makten. Detta gör rubriken också.

Det är för övrigt intressant att du ena sekunden hackar ner på andras smak och åsikter om fotografi och konst som politiska (oftast åt vänster av någon anledning). I nästa sekund publicerar du själv en lång politisk harang (som känns väldigt antivänster och antimuslimsk) och kopplar bilden på Aylan till något slags muslimskt hot.

Kanske dags att fundera över vilket typ av forum du är inne på Leif?
bentelkalb   2015-09-06 11:41
Skulle väl snarare påstå att det du säger är typiskt aktivistiskt,, att de som är anti-IS är detsamma som anti-islam, vilket är såklart rent skitsnack.Jag har många muslimska vänner. bland annat från just dessa områden, te x en ex-flickvän just från Syrien, och jag var på muslimskt bröllop för 3 veckor sedan, så ja, jag måste vara riktigt anti-islam. det är de som drabbas som värst av IS skövlingar och vår oförmåga att sätta stopp. Och i denna fråga så håller de faktiskt helt med mig om Sveriges naiva inställning och att vi därför låter det hela fortgå, i en rädsla att "peka ut" någon. Om du vill kalla de antimuslimskt att anse att man militärt måste stoppa IS slakt på muslimer så får det vara din logik.

Vad gäller rubriken som var frågan, så granskar den inte någon makt, den påstår saker och blir i sammanhanget smaklös. Som jag skrev tidigare har jag inget mot att bilden publiceras, den visar en del av verkligheten i tragedin, däremot blir det fel i samband med rubriken.

Ja jag kritiserar/diskuterar också bilder som ställs ut på museum, något som torde vara ett huvudsyfte med att ha ett forum. Tyvärr har vissa svårt för det, som du själv. Som istället för att argumentera för vad du tycker är bra med en bild som någon tycker är dålig, så kommer du med argument att man är obildad eller inte förstår. eller som nu, anti-muslimsk. Precis som de som kritiserar Israel (som jag ofta gör) är anti-semiter.
luminousoctaves   2015-09-06 11:52
Jag förstår att det är sårande att få kritik för att man inte är tillräckligt påläst, men kan det inte ligga något i den kritiken? Du får ursäkta, men du verkar ju vara relativt ointresserad av samtidskonst i allmänhet och av Francesca Woodman i synnerhet.

Jag avböjer din inbjudan till politiskt debatt. Vi snackar bara fotografi här.
bentelkalb   2015-09-06 11:55
Ja, som jag sa, så är ju huvuddelen av dina argument om fotografierna att de som inte tycker de är bra helt enkelt inte är pålästa. Jag väntar fortförande på att du ska visa på vad som är så bra med just de bilderna jag la upp..... ser inte att du har gjort det ännu, trots att du hävdar att man ska diskutera fotografi...... Men du tänker väl fortsätta med den allmänna argumentationen att vi inte förstår istället.... lite enklare för dig så, blir dock inte så mycket diskussion om fotografier..

Så jag väntar fortförande på¨att du ska förklara bilderna för oss opålästa....
luminousoctaves   2015-09-06 12:11
Som Alf redan redan har påpekat (i tråden som faktiskt handlar om Francesca Woodman) är det meningslöst att bedöma hennes bilder en och en. De är inte enskilda verk. De fungerar i en kontext. Vilket konst väldigt ofta gör faktiskt.

Sedan är det så klart lite komiskt att du förväntar dig att alla andra på FS ska lägga energi på att bedöma dina bildlänkar då du själv inte verkar ett dugg intresserad av att anstränga dig för att läsa på i ämnet.

Detsamma gäller diskussionen om Aylan-bilden. Jag får intrycket att du inte är här för att diskutera fotografi. Du verkar vara mer intresserad av att förmedla ditt missnöje över media, vänstern och mångfalden i världen.
bentelkalb   2015-09-06 12:23
Haha, jag tänkte väl det :) Bilderna är jättebra, de går dock inte att diskutera... så det går inte att motivera vad som är bra med en bild, de som tycker de är dåliga ska istället läsa på så de förstår att de är bra.

Komiskt :) "vi snackar bara fotografi här"
luminousoctaves   2015-09-06 12:54
Ditt hånskratt säger mer om dig än om mig Leif...
bentelkalb   2015-09-06 16:32
Det blir ett så tydligt ditt mönster i argumentationen. Du anklagar folk för att vara obildade, inte förstå när dom tycker att bilder är dåliga, och när någon ber dig att exemplifiera en bild om vad som är bra så säger du att det inte går att diskutera bilderna.

Har man som enda argument att en bild är bra att den andra inte förstår så ska man nog var a tyst istället. Det blir rätt larvigt. Jag tror det komiska i ditt cirkel-resonemang är uppenbart. Förutom att det är ett fult sätt att argumentera.
luminousoctaves   2015-09-06 16:40
Äh, släpp bitterheten bakom tangentbordet och ge dig ut på Medborgarplatsen istället!
Makten   2015-09-06 23:21
Erik Danielsson borde läsa på lite. Det stackars barnets familj har varit i Turkiet sen 2012 och behövde alltså inte fly. De använde situationen för att komma till ett mer fördelaktigt land, och du och halva världen sväljer propagandan rakt av. Att svensk media inte skriver ett ord om saken är talande. De är aktivister, precis som du, som är ointresserade av fakta om det talar emot den egna agendan.

Missförstå mig nu inte. Det är förjävligt att det dör flyktingar (och andra), men det är inte Europas fel. Det är inte vårt ansvar och vi är inte skyldiga ett dyft. Snarare lockar vi folk att ta farlig flyktvägar eftersom vi har en galen migrationspolitik. Vi hjälper inte världen genom att ta emot människor här. Däremot kanske många av oss känner sig goda och fina.

Om du anser att den här typen av bilder har nåt slags värde så borde du också anse att bilder på svenska tjejer som blivit våldtagna av invandrare har lika stort värde. Det är också enskilda fall som ryckts ur sitt sammanhang. Som egentligen inte säger något alls om situationen som helhet. Att använda sådant för att bilda opinion är ren och skär propaganda.
luminousoctaves   2015-09-07 08:40
Känner bara sorg inför din världsbild Martin.
PMD   2015-09-07 10:34
Ja Martin, det är ju för djävligt att folk ska hålla på och försöka förbättra sin livssituation. De borde nöja sig med vad de har. USA borde inte ha haft en så galen migrationspolitik för hundra år sen så inte så många fattiga européer (varav en stor del svenskar) flyttade dit. Det hade varit bättre om de halvsvalt där de var födda.

Slaveriet borde nog inte heller ha avskaffats.
Makten   2015-09-07 18:30
Erik: Det var ju ett enkelt sätt att slippa argumentera. Väldigt vanligt hos vänstersympatisörer tyvärr.

Per: Om det sker på andras bekostnad är det förjävligt. Eller du kanske låter vem som helst komma hem och äta av din mat, helt utan motprestation? Skulle inte tro det.

Jämförelsen med USA är patetisk. De som migrerade dit fick klara sig själva, utan några bidrag. Hade vi gjort likadant så hade vi kunnat ha fri invandring utan några som helst problem. Men nu funkar det tyvärr inte så, utan vi särbehandlar folk beroende på härkomst (rasism, brukar det kallas).
PMD   2015-09-07 22:02
Om jag ser någon som är i nöd så hjälper jag denne. Om det behövs så får den nödställde mat av mig. Helt utan motprestation.

Att kalla det som händer för en "flyktingkatastrof" är det patetiska. Det är ingen katastrof vad Europa anbelangar. Antalet flyktingar som kommer hit är i stort sett försumbart jämfört med de miljontals som länder utanför Europa tar emot.

En liten flyktingkris är vad det är, och de människor som tar sig så långt att de hamnar i norra Europa är de mest företagsamma av alla flyktingarna. Vi behöver fler företagsamma människor i Sverige.
luminousoctaves   2015-09-08 19:03
Slippa argumentera? Det här är ett fotoforum... varför skulle jag överhuvudtaget bemöta dina främlingsfientliga åsikter på Fotosidan? Håll dig till ämnet istället.
2015-09-05 10:31   hbengtsson
Jag har, precis som alla andra, tittat mycket på bilden och blivit otroligt nedstämd och förbannad. Har också funderat på vilka bilder som sätter sig fast. Den här bilden är på många sätt speciell eftersom det finns så många som kan relatera till den. Vi ser dagligen katastrofbilder på tusentals människor i nöd. Den hemska sanningen är att det nästan - i brist på annat - blir omöjligt att ta in. Inte för att man inte vill utan för att det helt enkelt inte går.

Bilden på Alan är avskalad. Både fototekniskt och intrycksmässigt. Det är en till synes helt vanlig strand och han har fortfarande sina fina kläder på sig. Kort sagt är det här vilken 3 åring som helst som lika gärna kunde ha dokumenterats två meter upp lekandes med en boll. Det är en märklig känsla att "uppskatta" en bra bild på något så fruktansvärt. Men den har nu ett syfte.
2015-09-05 23:11   PMD
Flera tusen människor (inklusive många barn) på flykt från krig och elände har redan drunknat i försök att ta sig till Europa. Har folk inte fattat det, eller varför blir det annars en sån uppståndelse när ett fotografi av en av de drunknade publiceras?

Har folk svårt med läsförståelsen?
luminousoctaves   2015-09-06 08:49
Nej, men man ska nog skilja på det kollektiva medvetandet och våra enskilda upplevelser. Vad vi som individer läser in är inte alltid samma sak som hur vi som grupp reagerar.

Fram tills nu har flyktingkatastrofen till lika stora delar skildrats som en solidaritetsfråga och som ett problem för Sverige. Samhällsdebatten har handlat om hur vi ska möta de enorma folkmassor som rör sig genom Europa, terrorrekrytering av unga svenskar, knivdådet på IKEA etc etc. Men bilden av Aylan (och kanske även rapporteringen om flyktinglastbilarna) kan inte vinklas på något annat sätt än att det här handlar om människor precis som vi, som flyr för sina liv, och som i många fall dör på vägen.

Jag tror att det var Susan Sontag som skrev att att fotografier av andras lidande kan få oss att känna apati eller empati. De bilder som väcker empati får oss att vilja agera, och därför är de viktiga att publicera. Bilden på Aylan är kanske just en sådan.
PMD   2015-09-06 12:14
Jag har inte sett några bilder på (namngivna) lik i rapporteringen om flyktinglastbilarna, så den rapporteringen skiljer sig inte på något signifikant sätt från rapporteringen om flyktingar som drunknar när överlastade båtar kapsejsar (pre-Aylan, då).

Det är bara för sorgligt att så många inte lyckas inse vad som händer utan att de får se en bild av en död människa.
luminousoctaves   2015-09-06 12:23
Sant. Men jag har för mig att media vinklade väldigt hårt på de döda/överlevande barnen även i samband med lastbilsfynden? (Utöver det groteska i historian som helhet).

Självklart ger Aylan/Alans namn och anhörigas vittnesmål mer tyngd åt det senare.

Hur som helst, var det inte i princip samma scenario under Vietnamkriget? USAs befolkning kände mycket väl till vad som skedde i Vietnam, men det var när bilden på napalmflickan publicerades som opinionen vände:
http://blogg.hd.se/kultur-blogg/wp-content/uploads/sites/18/2012/06/TrangBang.jpg
PMD   2015-09-06 13:23
Nu börjar det kanske glida lite långt från ämnet, men den inhemska amerikanska opinionen mot Vietnamkriget berodde mest på att så många soldater kom hem i kistor.
luminousoctaves   2015-09-06 14:45
Nja, jo, men vad jag har förstått hade bilden faktiskt en enorm sprängkraft på hemmaplan.
Den brukar omnämnas just som bilden som förändrade kriget:
http://edition.cnn.com/videos/tv/2015/06/18/the-seventies-vietnam-war-iconic-photograph-orig.cnn
2015-09-07 19:33   Dr No
Jag räknade med att detta skulle bli årets bild tills idag då jag stötte på bilder från andra vinklar på FB. Om dessa stämmer (någon som vet?) så har man flyttat på barnkroppen som låg först bland massa klippor. Det skulle vara fullständigt vidrigt och oacceptabelt om det är det så att man flyttat barnkroppen för att arrangera en photoshoot där man plockar upp kroppen från stranden. Dessutom ett brott mot griftesfriden.
Osquar   2015-09-07 22:22
Det där med att flytta döda kroppar har bevisligen hänt förr.... Vill minnas att det var på tapeten för några år sedan om en död liten tös liggandes på en soptipp någonstans i världen (i samband med en naturkatastrof, minns ej) som man "tillrätta lade för bästa fotografiska effekt"..... Fan, t.o.m gamar hyser mer stil å etikett än denna kategori av s.k nyhetsfotografer!

/Oscar
luminousoctaves   2015-09-08 19:12
"Det där med att flytta döda kroppar har bevisligen hänt förr...."

Om du syftar på följande bild/bildserie från Haiti
http://erickimphotography.com/blog/2011/04/07/is-this-photo-ethical/
så blev det aldrig fastställt vem som hade flyttat på kroppen. Det var sannolikt en plundrare/förbipasserande/anhörig som hade varit i farten – inte en fotograf.

Däremot är inte gruppbilden längre ner på bloggen så smickrande...
....eller så är det vi bildkonsumenter som inte riktigt pallar att ta in vad som faktiskt krävs för att ta en bra nyhetsbild. Det är en slags industri, ja, men den kanske behövs, trots allt.

Att spekulera kring bilden på Aylan i nuläget känns som att lägga energi på fel sak.
2015-09-13 14:19   iSolen.se
Ikoniska bilden av dött barn verkar tyvärr vara arrangerad...igen.

http://english.farsnews.com/imgrep.aspx?nn=13940617001240

Förra gången (var det Haiti) hade stöldgods mystisk nog letat sig in under den döda flickans arm på de senare bilderna enligt vissa, men klart är i alla fall att prylarna rört på sig utan att stjälas av någon annan plundrare.

Vart är dokumentärfotograferna på väg?
Svar från froderberg   2015-09-13 14:27
Enligt Metro så flyttades inte barnet: http://www.metro.se/nyheter/nej-alan-kurdis-kropp-blev-inte-flyttad-for-battre-snyftbilder/EVHoih!NSfv9Hh5mMr6/

Det finns även uppgifter som motsätter uppgifter om fejk om flickan på Haiti. Att hon har olika mycket prylar i famnen och ändrat position lite lär bero på att någon snodde saker från henne efter han dött (om jag kommer ihåg rätt).

Så man kan fråga sig varför det är så lätt att haka på olika rykten som sprids?
iSolen.se   2015-09-13 14:31
Jag hann ändra i mitt inlägg men bilden på svärmen fotografer som "kalasar" i att få bästa bilden kan ingen ifrågasätta.

Jaha, nu ser jag, uppgiften om att nya pojkbilden är falsk är falsk. Jösses. Tack för påpekandet.
iSolen.se   2015-09-13 18:31
Besvarar din sista fråga i efterhand:

Nyheter som passar ens egna intressen, fördomar eller begreppsvärld har en ökad chans att spridas vidare. Gällde i alla fall mig.
luminousoctaves   2015-09-13 19:59
En regimtrogen nyhetssida i en semidiktatur kanske inte är en så trovärdig källa... ;)
luminousoctaves   2015-09-13 20:05
Ola, det är bra att du sätter ordet "kalasar" inom citationstecken eftersom det är din personliga åsikt.

Jag tycker också att bilden på fotograferna framför liket ger en dålig smak i munnen, men det inte så enkelt. Vi behöver bilderna, fotografer i katastrofzoner tyr sig av naturliga orsaker till varandra, och vad som är en stark/bra bild är relativt universellt.

Jag tycker det är komplicerat.... som mycket annat inom den nyhetsjournalistik som skildrar utsatta och lidande människor.
iSolen.se   2015-09-13 21:53
"kalasar" var faktiskt ett citat, därav citationstecknen. Jag låter bilden härmed tala för sig själv.

Svenska Metro har f ö ingen egen nyhetsredaktion om man nu ska analysera källor.
luminousoctaves   2015-09-13 22:43
Jo, det har de visst och du hittar kontaktuppgifterna nedan:
http://www.metro.se/kontakta/

(Du kanske syftar på att Metro i sin linda köpte många av sina texter från TT. Det var ett tag sedan.)
iSolen.se   2015-09-13 22:50
Jag syftar på i första hand utrikesnyheter som vi talar om här. Har de någon enda utsänd?

Min uppfattning är att de bara skriver om/återger andras utrikesnyheter.
luminousoctaves   2015-09-14 07:36
Det är någonting helt annat. '
Det är få svenska medier i dag som har anställda journalister stationerade utomlands. Ärligt talat tror jag det bara är de statligt finansierade medierna (SR/SVT) och möjligen DN/SVD som har fast anställda utlandskorrespondenter, alltså "utlandskorrar", som avlönas för att arbeta utomlands under längre perioder.

Dessutom, en korre är sällan på rätt plats när det händer. De rapporterar andrahandsnyheter, dvs citerar _trovärdiga_ källor i lokala medier, och gör uppföljande intervjuer med lokalbefolkning etc.

I övrigt är det frilansare, så kallade stringers, som gäller i dag. Där finns det en mängd så klart.

När du syftar på bilden på Aylan så var det nog ingen journalist på plats överhuvudtaget. Därför är exempelvis Metros uppgift att kritiskt granska de uppgifter som kommer in till redaktionen. Det kan göras på olika sätt. Men de skulle troligen inte köpt Farsnews utan att superdubbelkolla uppgifterna först.
luminousoctaves   2015-09-14 07:38
En sammanställning av svenska utlandskorrar och stringers.
Vet inte hur uppdaterad den är:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_svenska_utrikeskorrespondenter
iSolen.se   2015-09-14 09:34
Nu är det ju just DN och SvD jag förlitar mig på (vem läster tex Aftonbladet än för ren underhållning?) och din länk bekräftar det jag trodde, DN/SvD har massor med utrikeskorrar och Metro ingen.

Åtminstone en av de drunknadepojkbilderan gick via Getty/Istock och de tar inte in enstaka bilder utan bara från etablerade fotografer, De som tog bilderna bar någon slags reflexväst med text på ryggen, i stor kontrast till deras kamoflagekläder så de var nog där i rollen som fotograf(er). Var gränsen går mellan fotograf/journalist idag vet jag inte.
luminousoctaves   2015-09-14 15:17
Att Metro inte har några fast anställda utlandskorrespondenter hindrar dem inte att från att köpa material från stringers, alltså frilansande korrar.
Det är alltså fel att säga att Metro inte publicerar exklusiva utlandsjobb eller anlitar journalister för egen utlandsbevakning.

Antalet fast anställda utlandskorrar, inklusive de på DN/SVD/SVT/SR, har sjunkit drastiskt de senaste årtiondena, precis som fasta jobb på övriga arbetsmarknader har ersatts med vikarier och bemanningsföretag.

Sign of the times.

Bra eller dåligt? Sannolikt det senare, sett ur ett journalistiskt perspektiv... men det är alltså inte journalistikens eller Metros fel att det är så idag, framförs allt är det arbetsmarknaden och det minskande antalet annonsörer/prenumeranter som ligger till grund för detta.

Att dissa Metros och Aftonbladets journalistik till förmån för iranska Fars News Agency känns... smått komiskt.
iSolen.se   2015-09-14 16:43
Köper verkligen Metro material från frilansare? Jag har slutat läsa metro sen jag fick en vettig smartphone men förr verkade de i alla fall mest omstöpa andra nyheter.
2015-09-14 11:08   bentelkalb
Sedan har ju berättelsen i sig som framfördes i media nu ifrågasatts av andra flyktingar på båten, att det i själva verket var pappan som körde flyktingbåten vårdslöst.
Svar från froderberg   2015-09-14 12:52
Kuya81   2015-09-15 21:14
Tråkigt att ni inte förstått att expressen inte är vad dom brukade vara...
http://www.dailymail.co.uk/news/article-3233802/Second-passenger-claims-Aylan-Kurdi-s-father-driving-boat-son-died-working-people-smugglers.html
Expressen har säkert ljugit ihop det där själva

Merläsning

Lomography släpper Petzval för spegellösa kameror

Petzval 55mm f/1.7 med bokeh-kontroll för spegellösa fullformatskameror. Läs mer...

Lenny Kravitz designar Leica för 230 000 kronor

Veganskt pytonorms-skinn och mässingsdetaljer från fotograferande rockstjärna. Läs mer... 20

Tuff och stötsäker kompakt från Olympus

Ny kompaktkamera som ska passa alla äventyr. Läs mer...

Fujifilm GFX 100 - 102 megapixel och bildstabilisering

Fujifilm GFX 100 sätter en ny ribba för vad en modern mellanformatskamera kan klara av. GFX 100 kan ta 5 bilder per sekund, har inbyggd bildstabilisering och en bakbelyst sensor med 102 megapixel. Och inte minst kan GFX 100 filma i 4K med full sensorbredd och 10 bitar. Läs mer... 9

Dokumentär om kvinnorna bakom kameran

Från 1800-talets mitt till nutid, från avantgarde och porträtt till dokumentär- och krigsfotografi. Läs mer... 3

Ny sändare från Godox - nu med bluetooth

X2T från Godox har större display, bluetooth och snabbare hantering. Läs mer... 1

Jan Jörnmark visar övergivna platser i ny utställning

Stor utställning med brett urval och tidigare inte visade bilder. Läs mer... 1

Vi har testat tuffa och tåliga Olympus E-M1X

I Fotosidan Magasin nr 3/2019 har vi testat Olympus E-M1X som är den mest vattentåliga systemkameran på marknaden. Vi har även testat Panasonics första fullformatskamera Lumix S1R som kan ta bilder med upp till 187 megapixel. Läs mer...

Test: Panasonic Lumix S1R

Plus Nu har Panasonic valt att ge sig in och konkurrera med de stora elefanterna Canon, Nikon och i synnerhet Sony med en spegelfri småbildskamera. Men Panasonic gör det inte ensamma, de har lierat sig med Leica och Sigma. Första resultatet är S1R. Läs mer... 2

Fotosidan Magasin 3/2019

I nummer 3/2019 testar vi Panasonics nya fullformatskamera Lumix S1R, Olympus supertåliga proffskamera E-M1X och riktigt skarpa objektiv från Sony och Sigma. Vi lär dig ta bättre närbilder och svartvita bilder. Du får också lära dig hur man jämför hur olika sensorstorlekar presterar med hjälp av ekvivalens. Läs mer...

Lastolite HaloCompact