Prylnytt
Den italienska filmtillverkaren Ferrania är på väg att återuppstå. Snart drar tillverkningen av negativ och positiv färgfilm igång igen. Ferrania kommer satsa på en del udda filmformat, som 126 och 127.
Den gamla fabriken i Italien står kvar, men det är ingen enkel sak att dra igång tillverkningen.
– Fabriken är byggd för att drivas av 4.000 anställda. Vi måste skala ner tillverkningsprocessen. Tack och lov har vi fått ta på några av dem som jobbade här förr, berättar initiativtagaren Nicola Baldini för Japancamerahunter.com.
Nicola Baldini är en spelfilmsproducent som älskar analog film, gärna i mindre format. Tillsammans med Marco Pagni Fontebuoni som driver fotolabb för professionell spelfilm arbetar de två med att dra igång tillverkningen i en gamla Ferrania-fabriken.
– Det började för två år sedan när vi kontaktade Ferrania för att köpa några av deras maskiner. När vi besökte fabriken såg vi dess potential. Varför köpa maskinerna och skeppa dem utomlands när vi kan dra igång tillverkningen här där allt redan är på plats.

Förutom att skala ner tillverkningsprocessen till avsevärt lägre volymer så måste en del kemikalier som förbjudits av EU bytas ut. Det innebär en hel del efterforskningar och testande.
Till en början räknar Ferrania att återuppta tillverkningen av två filmer: diafilmen Scotch Chrome 100 som tidigare tillverkats av 3M och den negativa färgfilmen Solaris FG-100 Plus. Den senare kommer att tillverkas i så många olika format som möjligt, bland annat de gamla formaten 126 och 127.
– Framöver räknar vi att kunna spela en betydande roll för framtiden för analog film med nya produkter och tjänster. Film konkurrerar inte med megapixels utan det är ett konstnärligt val, precis som att välja mellan oljefärg eller vattenfärg. Michelangelo hade idag kunnat skriva ut sin skulptur David på en 3D-skrivare, men han hade antagligen ändå valt Carrara-marmor.
Läs mer här.
22 Kommentarer
Logga in för att kommentera
FILM IS NOT DEAD!
It just smells funny...
Det gör den ju redan när den är färsk. :-)
Berit :-)
B)
När vissa lägger ner tar andra vid, länge leve filmen!
JA! Jag kanske kan få anända min Instamatic?!?!
Fast de kanske menar den gamla obskyra rullfilmen som också hette 126? Jag undrar hur populär den blir i så fall.
Att de börjar göra 127-film är dock något att fröjdas över. Det finns många fina kameror för den filmtypen.
Det är nog väldigt viktigt att lyckas skala ner processen så att en låg volym kan bli lönsam. Det optimala vore väl mindre maskiner än de man hade förr, men det är väl ingen som konstruerar och tillverkar.
Här kan man nog se en av paradoxerna inom tillverkningsekonomi. För riktigt länge sedan fanns det mindre tillverkningsenheter för film. Men mot slutet av filmens storhetstid rationaliserades de mindre enheterna bort eftersom de var dyrare i drift än de de volymmässigt största enheterna.
Så idag när man vill starta om med en mindre marknad finns nästan bara de stora enheterna och maskinerna kvar som som sagt är optimerade för väldigt stora tillverkningsvolymer.
Men vi får hoppas att de kan få ekonomi i det.
Både 126 och 127!
Lustigt. Jag har en Ferrania-rulle sittande i min Instamatic. Nu behöver den inte bli den sista. :-)
Tror inte det ska vara några problem att få den framkallad om du går till ett "riktigt" labb. Går kanske inte att skicka in till Extra Film eller liknande, men på vanliga fotobutiker med labb som t.ex. Grafi Foto i Göteborg går det bra med all film som framkallas i C41, E6 och diverse s/v kemi...
Poängen är att många vill ha filmer med brister. De vill att det ska synas att de kört analogt. Kodak Portra 160 och 400 är tråkigt bra, som att plåta digitalt :)
Jag vet,
men inte jag!
När jag arbetade på Fotoquick i Göteborg var den filmen som vi sålde som Fotoquickfilmen en Scothfilm. Sedan blev det en bättre film, nämligen Agfa. Det märktes stor skillnad på filmerna vi framkallade när vi bytte till Agfa. Ett annat problem med gamla scothfilmer var att tejpen som vi satte på filmen och lidret (stavas det så?) som vi använde för att framkalla filmen i C41 an ofta släppte. Filmen klarade inte av tejpen riktigt. Detta var jobbigt då en lös film i framkallningsmaskinen ställde till det väldigt.
Men som sagt det var då och nu är nu..................
Annars är mitt tips för de som inte är så noga med sin film att sandpappra negativen efter de att de har framkallat filmen, sandwitch. Det var en amerikan som gjorde det för att få fula bilder, eller riktigt repiga bilder med andra ord. Något eget..... Kommer inte ihåg vad han hette.