Jimmy Nelson till Photomarket
Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm






















42 Kommentarer
Logga in för att kommentera
:-) från Alf
Det finns inte så särskilt subtila spår av kolonialism i hur Jimmy Nelson arbetar. Uppställningarna och arrangemangen känns framtvingade/fejk. Hans post production är väldigt Hollywood-estetisk... smått obehagligt tycker jag. Påminner om hur upptäcktsresande plockade hem urinvånare och placerade dem på cirkus i slutet av 1800-talet.
Har kollat hans bilder - det är kanske är att sparka öppna dörrar -. Hittar endast en text med ordet (no) Photoshop. Men jag tror att väldigt mycket är klippt och klistrat i PS. Både förgrunder, bakgrunder och modeller, typ stenar och annat läggs dit för att passa in, fötter hänger inte ihop med marken, kameler hänger också i luften, skostorleken inom samma bild varierar med 40 storlekar osv :)
Men ingen information om fake, manipulation osv. Vet inget om hans värld, men det kanske är common att klippa och klistra? Man fotar modellen ena dagen och en snygg miljö nästa dag?
Personligen reagerar jag på sättet han har ställt upp modellerna, det känns väldigt arrangerat med en estetik hämtad från västvärlden snarare än ursprungsbefolkningens egen (därav ”fejk”).
Exakt Erik får samma känsla postkolonial romantisering, tyvärr finns det en rad namn som ger samma bittra bismak
Jimmy Nelson’s glamorous portraits of African, Asian and Amazon groups dismissed as ‘wrong’ and ‘just a photographer’s fantasy’
"Indigenous leaders this week weighed in to the debate, saying that Nelson’s pictures reflected neither political nor historical reality.“I saw the photos and I didn’t like them,” said Brazilian Yanomami spiritual leader Davi Kopenawa, who was recently in London. “This man only wants to force his own ideas on the photos, to publish them in books and to show them to everyone so that people will think he’s a great photographer. He does whatever he wants with indigenous peoples. It is not true that indigenous peoples are about to die out. We will be around for a long time, fighting for our land, living in this world and continuing to create our children.”
https://www.theguardian.com/global-development/2014/oct/29/jimmy-nelson-indigenous-people-survival-international
Intressant. Tack Andreas.
Tack Andreas, märkligt och trist att man måste söka sig utomlands för att möta de intressanta analyserna av fotografi. Tänker på Irländska magasinet Source nr75 2013 där Simon Denis fullständigt sågar Saldagos projekt Geniesis med bl.a samma utgångspunkt som artikeln i the Garidian
Var han inte tillräckligt fotogenisk? :)
Fyra ”motiv”
3 är bättre ;)
Då borde han väl fotat endast tre redan från början? Fast det var kanske inte läge att diskutera bildkomposition med ”motiv nr 4”.
Jag stör mig mer på att bakgrunden har två helt olika skalor i jämförelse med förgrunden. Dvs. de är i en "studiomiljö" och man lägger dit bergen i bakgrunden i efterhand. Känns inte så autentiskt med tanke på att man fotograferar urbefolkningar.
Jag tror att bilden som Björn länkade till är tagen utomhus och inte så värst manipulerad, men sen tyckte bokförläggaren att det inte passade med en liggande bild på ett bokomslag.
Bakgrunden blir mer dramatisk om man flyttar den närmare och jeppen till vänster fick helt enkelt inte plats.
Notera också palmbladet som sticker in från vänster. Det gör sig inte så bra där, tycker jag.
Om någon har boken, eller får chansen att titta på/i den på mässan, så titta gärna efter om det står något om bildmanipulation av omslaget i den.
Den som lyssnar på Nelsons föredrag kan ju passa på att fråga om bokomslaget om tillfälle ges till frågor.
Kanske är så att bilden ovan vid vattenfallet också är PS, att vattenfallet är ditlagt i efterhand?
Blev tvungen kolla på hans bilder, det ser ut som klippdockor mot en bakgrund. men det kanske redan är känt? Googlade snabbt på manipulation och PS men hittade inget.
Bilden på bokomslaget är tagen ur en annan vinkel, och är en helt annan bild än den på länken. Mannen på toppen har öppen hand på boken och knuten på länken.
En subtilt annan bild, snarare. :-)
Bra spanat!
Det är inte mycket mer än vänsterhanden på mittenmannen som skiljer poserna åt. Bilderna måste ha tagits med mycket kort tidsmellanrum.
Jag är dock ännu inte övertygad om att den fjärde mannan inte har retuscherats bort från bokomslaget.
Är det någon som vet hur Nelson ställer sig postprocessing. Har sökt på olika sökord som Luminosity mask, PS, efterbehandling osv, men hittar ingenting förutom att Nelson säger att han kan inget om "teknik" (tycker jag hört det förr).
Det enda jag hittat är han i n t e använder Photoshop.
Hittade originalet till bokomslaget :-)
https://img.artrabbit.com/events/jimmy-nelson-homage-to-humanity/images/cdo2DSCY9FiN/1500x746/XXVI-41-new.jpg
Håller med, bra spanat. Det är handen där som avviker. Och bakgrunden så klart. Även fjädrarna, eller vad det är på pinnen som sittande killen till vänster håller i, blåser lite annorlunda i vinden. Trodde först att de delvis hade retuscherats bort tillsammans med den fjärde mannen men nu ser jag att så förmodligen inte är fallet, de är inte lika böjda neråt som på bilden med fyra män.
Det är intressant. Är övertygad om att berget med de tre männen inklusive bergknallen, palmen till vänster och vegetationen ner till vänster är Luminosity mask och skilt från bakgrunden. Man kommer aldrig undan sömmen :) Männen kan också vara inklippta en och en (vilket jag tror).
Han har en snarlik bild från samma plats och då är bakgrunden lite annorlunda-
Mycket snillen spekulerar här :) Han dyker upp live - varför inte fråga på plats? :)
@David: tror du verkligen någon som kommenterar här vågar ifrågasätta ansikte mot ansikte? ;)
@David & Anders: Äh, vad är vitsen med det? Det är ju MYCKET roligare att spekulera. ;)
https://www.thephotogallery.se/jimmyexhibition
Och apropå "postkolonial romantisering", "kolonialism" och andra politisk korrekta uttryck som ni så duktigt har lärt er, det är ju tusan också att dessa vildar inte vet sitt eget bästa och tryckte ner fotografen i grytan istället för att ställa upp på hans fåniga bilder.
Och apropå "postkolonial romantisering", "kolonialism" och andra politisk korrekta uttryck som ni så duktigt har lärt er, det är ju tusan också att dessa vildar inte vet sitt eget bästa och tryckte ner fotografen i grytan istället för att ställa upp på hans fåniga bilder.
Vad är konstigt med diskussionen?
Ofta får jag känslan av att ”politiskt korrekt” används av människor vars invanda fördomar utmanas av kritiskt tänkande. Det är väl ingen här som tvingar på dig åsikter, du är fri att ha dina egna. Och acceptera att inte alla ser på världen som du.
Jag tycker Jimmy Nelsons bilder är tekniskt sett välgjorda och aptitliga. Men fotografi handlar för mig om mer än en snygg form, i synnerhet när den har konstnärliga eller dokumentära ambitioner. Uttrycket i en bild samspelar alltid med eller mot innehållet. I Jimmy Nelsons fall tycker jag att hans arrangemang och filmiska ljussättning / efterbehandling påminner mycket om modern Hollywood-estetik – och att detta känns synnerligen påklistrat i sammanhang med urbefolkningar i fattiga och bortglömda delar av världen. Att det finns en lång historia av kolonialism bland västliga nationer och upptäcktsresande är ett faktum. I begreppet kolonialism ingår bland annat att tvinga på andra kulturer sin egen kultur.
Är detta relevant information för att läsa av bilderna? Ja, jag tycker absolut det.
Är det ”fel” att ta bilder på det här sättet? Nej. Men man kan ju ha olika synpunkter på kvaliteten i resultatet.
Så, han visar inte bilder på "urbefolkningar i fattiga och bortglömda delar av världen" på rätt sätt helt enkelt. Vad kan det rätta sättet vara månne, analogt sv/v kanske?
Men snälla, läs mitt inlägg en gång till. Jag understryker att det INTE är ”fel” att fotografera på det sättet.
Vidarbefodrar Andreas Blombergs referat och länk från längre upp i tråden:
”Jimmy Nelson’s glamorous portraits of African, Asian and Amazon groups dismissed as ‘wrong’ and ‘just a photographer’s fantasy’”
"Indigenous leaders this week weighed in to the debate, saying that Nelson’s pictures reflected neither political nor historical reality.“I saw the photos and I didn’t like them,” said Brazilian Yanomami spiritual leader Davi Kopenawa, who was recently in London. “This man only wants to force his own ideas on the photos, to publish them in books and to show them to everyone so that people will think he’s a great photographer. He does whatever he wants with indigenous peoples. It is not true that indigenous peoples are about to die out. We will be around for a long time, fighting for our land, living in this world and continuing to create our children.”
https://www.theguardian.com/global-development/2014/oct/29/jimmy-nelson-indigenous-people-survival-international
Jag tycker att det är mer av omodern Hollywoodestetik. :-)
Ah, spännande, jag visste inte att du var så modern Per! :)
”Modern” är väl för övrigt ett väldigt tänjbart begrepp, särskilt i sammanhang urbefolkningar och annat med anor tusentals år tillbaka i tiden... höhö.
Vi har alla anor tusentals år tillbaka i tiden ...
Jag tycker alltså att bilderna påminner om Hollywoodfilmer (t.ex. musikaler) från 1940- och 1950-talen. Ofta grälla färger, hög kontrast och utstuderade utstyrslar. Knappast vardagskläder och vardagsmiljöer.
Om du söker lite om ämnet på internet så kommer du att upptäcka att några av de största kritikerna av Nelson är en del av de människor han avbildar. Då handlar det inte om kritik via ombud.
Jag kan delvis hålla med om kritiken. Jag är inte "vänster" och har inget som helst till övers för s.k. identitetspolitik.
Jag tycker att du ska låta bli att jaga väderkvarnar och slå ner halmgubbar.
Nelson's egen kommentar:
“The only negative reaction has come from Survival International. I think they have a hidden agenda, but I will not say more. It’s a pity. We are both trying to save the same thing.”
Det stämmer inte. Läs artikeln som Andreas har länkat till. I den uttalar sig, förutom en representant för Survival International, även "infödingar" av urbefolkningstyp.
Jag tycker att Nelsons bilder är helt OK, och passar säkert bra på väggen i rätt sammanhang, men de visar knappast hur verkligheten ser ut för de människor han avbildar.
Titeln "Before They Pass Away" på en av Nelsons böcker antyder att vi måste skynda oss att dokumentera det här äkta, fina och ursprungliga innan det försvinner. Det är ett resonemang som bygger på den felaktiga premissen att "urbefolkningar" ska tvingas att vara "infödingar" och inte tillåtas att assimileras i ett modernt samhälle. Den premissen tycker jag är "kolonial" om något.
https://www.aljazeera.com/indepth/features/2014/11/photo-controversy-over-indigenous-people-20141117103356815649.html
https://www.opendemocracy.net/ourkingdom/julia-lagoutte/jimmy-nelson%27s-wrong-tribal-peoples-aren%27t-passing-away-they-are-fighting-
https://www.salon.com/2013/11/24/americas_wrongheaded_obsession_with_vanishing_indigenous_peoples/
https://www.survivalinternational.org/articles/3373-jimmy-nelson-before-they-pass-away
https://www.survivalinternational.org/news/10628
Den intressantaste länken är Survival International som samlat kritiska röster ungefär som SVT när de springer runt och intervjuar folk och väljer i uppfostringssyfte ut dem vars åsikter stämmer överens med kanalens vänsterliberala agenda.
Det är nog knappast Survival International uppgift att var opartiskt objektiva, snarare att kritiskt granska hur ursprungsbefolkning behandlas och skildras.
Det är väl knappast kritikerna som ger sig ut på ”identitetspolitiska irrfärder” i det här fallet. Om man drar det lite långt, så kan man förstå det som att det snarare är just en form av identitet(spolitik) tillskriven utifrån som ges uttryck för i bilderna.
Dokumentation av olika grupper som eventuellt är försvinnande kan göras lysande respektfullt och katastrofalt plumpt, och gränsen är ibland mycket fin. Personligen är jag inte nog insatt för att bedöma hur det förhåller sig med den här fotografen, men av det lilla jag sett av bilderna och angreppssättet så kan jag fatta om han får kritik. Det är ju verkligen inte någon höger-vänsterfråga.