Många fotografer drömmer om att ge ut en egen fotobok. Vi har pratat med fotografen Anna Clarén och förläggaren Gösta Flemming för att ta reda på mer om hur det fungerar i fotoboksvärlden.
Få obegränsad och direkt tillgång till denna och alla Plus-artiklar för bara
20 kr
för en månad
Redan Plus? Logga in så kan du läsa denna artikel.
Direkt efter genomförd beställning så kan du läsa denna artikel.
Dessutom får du som Plus-medlem:
* Beställningen gäller ett löpande medlemskap om en månad och som sedan automatiskt förlängs med två månader i taget för 79 kr. Ingen uppsägningstid men betald avgift betalas inte tillbaka. Du säger upp enkelt online.
4 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Vilken är målgruppen och
Syfte/budskap
I mitt fall har det rört sig rätt riktade böcker vilket i sig gjort det enklare att hålla sig till ett bestämt budskap och därmed följande strikt urval av bilder.
Skulle det rört sig om en kommersiell satsning hade det varit mycket större projekt, som kanske inte ens blivit av.
När det gäller layout etc. har jag försökt hålla det så enkelt som möjligt. De färdig mallarna (i en del fall med smärre modifikationer) har räckt för mig.
Jag håller fullständigt med om att man måste berätta något, skapa en känsla. När jag pratade med förlag, innan jag insåg att jag knappt skulle tjäna några pengar om jag inte gjorde det själv, var det flera som berättade: "du anar inte hur många det finns som tror att folk är intresserade att se deras trädgård, vandring på stan, fjällvandring etc. Vi är inte intresserade om det inte finns en bra tanke"
BTW, bra artikel.