Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > Full kontroll över flygbilderna med radiostyrd helikopter

Full kontroll över flygbilderna med radiostyrd helikopter

Nyköpingsfotografen Janne Höglund har anammat modern teknik för att fotografera från en radiostyrd helikopter vilket ger honom full kontroll över bilden.

Janne Höglund har hållit på med flygfoto i över 20 år. Men att fotografera från flygplan har stora nackdelar och riktiga helikoptrar kostar tusentals kronor per timme.

– Sitter du i ett flygplan på 300 m höjd får du använda ett 200 mm-objektiv och får bara med tak. Med min radiostyrda helikopter jag ligga stilla på 50-75 meters höjd, plåta med vidvinkel, och få med framsidan på huset, taket och landskapet bakom.

Janne använder en Canon 5D Mark II med olika vidvinklar. Genom GPS-styrning kan helikopterna med åtta rotorer röra sig upp och ner på samma punkt.
– Jag kan köra helikoptern upp och mer med gasen som på en stång. Sen kan jag tilta kameran för att få horisonten där jag vill.
Bildens komposition kontrolleras i realtid genom att Janne länkar ner en skärmsignal till en monitor.

Foto: Jan Höglund

De tekniska prylarna har han byggt tillsammans med hjälpsamma kompisar.
– Jag hade inte fått ihop det på egen hand, det kan du gott skriva, säger Janne.
Helikoptern kostar cirka 25.000 kronor och riggen som kameran är fäst i mellan fem och tio tusen. Vill man köpa allt färdigt blir kostnaden den dubbla.

Janne har provat olika slags eldrivna helikoptrar i tre år. Nu har han skaffat en Octokopter med åtta eldrivna rotorer. Bränsledriva helikoptrar har funnits länge, men de vibrerar, låter och släpper ut avgaser.
Kameran sitter monterad i två servon som är kopplade till gyron. Ett gyro ser till att horisonten hela tiden är rak. Det andra styr hur mycket kameran vinklas ner, tiltas.

Helikoptern används för att ta bilder åt mäklare, golfbanor och fastighetsägare.
– Marknaden för flygfoto är inte så stor.
Tack och lov är Jannes repertoar större än så. Som yrkesfotograf utanför storstaden gäller det att vara allround.
– Det är kul att fotografera produkter också, då får man leka med ljuset.

Se fler av Janne Höglunds bilder på www.helikopterbild.se



Av Magnus Fröderberg
Publicerad 2011-08-10. Läst av 28382 personer.
3000 kr rabatt för Plus-medlemmar på resa till Klassiska Masai Mara, Kenya 12 - 17 november 2019

Plusmedlemskap kostar 170 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.


Logga in för att kommentera

2011-08-10 19:07   Michaelc
Vad roligt det låter, en sån helikopter skulle man ju ha...
2011-08-10 19:13   The Champ
Det här är bara så läckert , har själv funderat och kollat upp efter helikoptrar med både 1 och upp till 4 "blad" för att då kunna använda en CanonG12 eller liknande men det här är ju något mycket mycket mer . Väldigt fina bilder på din hemsida Janne . De här gillas ..... hoppas jag träffar på dig och din "arsenal" i trakten för det vore kul att se sakerna in action.
Mvh
Owe
2011-08-10 22:15   Ventures
Man lär behöva vara en skicklig helikopterförare innan man skickar upp sin dyra kamera. Annars har jag drömt om att kunna ha något liknande.
PMD   2011-08-10 23:01
Det finns numera helt stabiliserade radiostyrda helikoptrar som vem som helst kan styra. Man behöver inte bry sig om annat än att bestämma vart helikoptern ska flyga.
The Champ   2011-08-10 23:45
det är väl det Janne skaffat ....tror jag ...Octokopter alltså
Janne H   2011-08-11 08:14
Helt rätt Per, ihop med ¨bra bildknappen¨ på kameran är alla dåliga bilder som bortblåsta ;-)

Skämt åsido, det är fortfarande en stor fördel om man både behärskar att starta-flyga-landa sin helikopter, på samma sätt som det inte är någon nackdel att kunna exponera rätt o komponera sin bild.

Mvh.

/Janne
PMD   2011-08-11 09:01
Givetvis, men man behöver inte längre behärska helikopterns alla konstigheter som "collective pitch" och sånt för att flyga en gyrostabiliserad helikopter.
Wizard   2011-08-11 12:30
Det är en grov missuppfattning att man inte behöver kunna flyga bara för att man har ett stabiliseringsystem på maskinen.. Om du inte vet hur det fungerar och hur man flyger så kommer du högst troligt krascha omgående och maskiner i den storleken är inga leksaker utan dom är dödligt farliga om man handskas med dom på fel sätt.. Sen är en annan aspekt på det hela att dessa stabiliseringsystem inte installerar och konfigurerar sig själva utan det krävs kunskap även för detta och det är inget man gör på en eftermiddag om man inte har någon erfarenhet, så att man inte skulle behöva vet hur det fungerar eller hur man flyger stämmer inte alls.. Eftersom både start och landning sker manuellt så måste man åtminstone behärska hovring i flera riktningar och beroende på "fallenhet" så kan bara detta ta ett tag att få kläm på.. Flyger rc-helis sen 2008 så jag vet vilken resa det kan vara innan man behärskar maskinen såpass att det är säkert att hänga på en kamera och fota i "okontrollerade" miljöer.. Med okontrollerade miljöer menar jag andra ställen än modellfält där man inte har hundra koll på vad/vem som kan dyka upp var..

Edit: såg att han numera flyger en Oktokopter trots att bilden visar en Logo 600.. När det gäller multirotormaskiner är det "lättare" men det är fortfarande många parametrar som man skall ha koll på för att det skall fungera på ett säkert sätt..
jontemannen   2011-08-11 13:14
Tror att det menas de mindre maskiner man tex kan flyga mha en iPhone (Parrot drone). Dessa är leksaker och långt ifrån de maskiner som krävs för seriösa fotojobb vilka som sagts är mycket farliga om ngt går snett. Man behöver kunskap i allt från byggande av elektronik, lödning osv till ganska bra datakunskaper. Och såklart flygkunnande!

Alltså inte att beblanda med billiga out-of-the-box-leksaker.

/Jonas, Skyview Flygfoto
PMD   2011-08-11 13:57
Ja, jag syftade på sådana maskiner som kan flyga autonomt. Det "föraren" gör är att bestämma riktining och hastighet. Givetvis måsta man vara försiktig vid landningar även med sådana maskiner, men man kan släppa kontrollen helt och maskinen hovrar snällt utan input från "föraren" till man säger åt den vad den ska göra.

Här är ett exempel på en sådan:
http://www.uastech.com/platforms.htm
Göran Larsson   2011-08-11 14:21
En Skeldar kanske kan vara något för den ambitiöse fotografen?
Det är bara att välja önskad position och trycka på en knapp.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skeldar
http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_Skeldar
Janne H   2011-08-11 15:53
Jag vet att BBC använder någe liknande, men dessvärre har den annan prislapp.....
2011-08-11 10:51   jontemannen
Kul att se att fler flygfotare! Fina bilder! =)
Man måste komma ihåg att det behövs tillstånd från Transportstyrelsen samt en försäkring. Sedan måste försvaret granska dina bilder innan spridning (om du inte erhållit självgranskningsrätt).

Flyger själv med Hexacopter och säljer bilder. Fungerar all teknik är det lätt men det kan ta oerhört mycket tid om ngt falerar och du ska felsöka eller du kör i backen. Jag har sjäv byggt två hexacoptrar.

Marknaden har exploderat med multirotorhelikoptrar och de är väldigt mycket enklare att hantera än vanliga helis. Som tur är så sjunker priserna...

//Jonas, Skyviewflygfoto.se
2011-08-11 10:52   Måns H
Bilden visar en vanlig helikopter med 1 rotor plus stjärtrotorn. Kollade på Octokoptern, den är annorlunda med typ 8 rotorer i stjärnformation kring kroppen.
2011-08-11 16:58   Nisseman
Fast man måste tyvärr ha tillstånd från länsstyrelsen för att få fotografera från någonting som flyger, oavsett hur det flyger.
Att bygga en quadrokopter (4 propellrar med struktur av ett kryss) kan man svänga ihop under tusenlappen inklusive radio. All elektronik finns på hobbyking och alu-strukturen finns på bauhaus :)
Svar från froderberg   2011-08-11 17:23
Inte numer. Jag har precis kollat upp saken. Men för att fota över miltärt skyddsområde behövdes tillstånd vilket gavs muntligen över telefon.
Wizard   2011-08-11 20:52
Nja, det är numera tillåtet att fota "hur som helst" från luften undantaget vissa restriktionsområden men för att få publicera bilderna så skall dom fortfarande granskas och godkännas hos SäkSam. Man kan dock ansöka om självgranskningsrätt för att snabba upp processen..
Wizard   2011-08-11 22:50
Den texten i länken bekräftar det jag skrev..

Citat från sidan -"Det krävs således inte tillstånd i förväg för flygfotografering eller liknande registrering inom Sveriges territorium för närvarande, men alltid för spridning oavsett hur detta sker."

Dvs, du behöver inget tillstånd för att ta bilderna, men för att publicera dom krävs fortfarande tillstånd..
2011-08-11 18:03   arneri
Björn Olin har lekt med helikoptrar några år och kraschat en helikopter och D200. Han har en ganska kall bildserie på sin sajt http://www.essingen.com/2011_03_odin/index.php
2011-08-11 19:17   Dan P
Det är inte bara att hissa upp en helikopter utan tillstånd krävs för flygoperationer med UAV i enlighet med Luftfartslagen 14 kap 1 § och Luftfartsförordningen 131 §. Utöver detta behövs tillstånd för att publicera bilderna av försvarsmakten, sist jag hörde med dem så var denna fråga under utredning så det blir kanske lättare framöver. Värt att tänka på!
2011-08-11 19:33   Daniel Cederberg
Kul! Det här är ju bara för häftigt. Synd det inte var ett foto på okton. Har just byggt ihop en Quad själv för att fota med, kostar ca 2000 kronor. Ett kul sätt att kombinera alla intressen :)
2011-08-11 19:47   GG.Ernawati
Janne Höglund är BÄSTA Fotograf!
Verkligen utmärkt bild! det är så fantastiskt! Jag blir svartsjuk för det.....!!!!
Men i alla fall han kommer att performance av helikopter på Erna's café den 27 augusti
Ni som vill träffa Janne Höglund...välkommen :-

Bravo Janne!!!!

www.ernascafe.com
www.ernaphotography.com
2011-08-11 20:59   Wizard
Kul att den här typen av fotografering uppmärksammas på FS, tekniknörd som man är skulle jag dock viljat ha lite mer info och bilder om och på tekniken som används.

För den som är intresserad och vill veta mer kan jag rekommendera ett besök på rcheli.se där man kan spana in sektionen FPV och Flygfoto, där finns massa kul om bla multirotormaskiner och det finns flertalet riktigt kunniga individer som kan svara på frågor och ge tips..
2011-08-12 21:28   Tofta

Merläsning

Ljusstark vidvinkelzoom från Tokina

Andra objektiv ut i Tokinas kvalitetsserie Opera är en ljusstark vidvinkelzoom. Läs mer... 4

Ricoh GR III äntligen lanserad

Kvalitetskompakten Ricoh GR III har officiellt varit på gång sedan i höstas. Nu är kameran klar och Ricoh avslöjar alla detaljer. Läs mer... 25

Fotosidan inleder samarbete med SFF

Fotosidan har inlett ett samarbete med Svenska Fotografers Förbund. Läs mer... 7

Martin satsade på en digital Texas-Leica

Fotosidan-medlemmen Martin Hertsius har skaffat sig mellanformatskameran Fujifilm GFX 50R som kan kallas en digital Texas-Leica. I sin blogg förklarar han ingående varför han föredrar sin mellanformatskamera före fullformataren. Läs mer...

Nisi lanserar filtersystem för mindre kameror

Med den kompakta filterhållaren M75 och fyrkantiga filter i 75 mm storlek erbjuder Nisi ett filtersystem som passar kameror och objektiv av det mindre slaget. Läs mer... 8

Historien om Robert Capas legendariska bild från Normandie

I den här kortfilmen berättar Life-redaktören John Morris om hur nästan alla Robert Capas bilder från invasionen av Normandie förstördes. Läs mer... 9

Tre objektiv från Tamron för fullformat

Tamron aviserar tre nya objektiv som ska komma ut på marknaden till sommaren. Två av objektiven är för spegelreflexkameror och ett är med Sony E-fattning. Läs mer... 5

Video: De ska rädda 100 000 analoga kameror

Finska Camera Rescue har satt upp ett högt mål. Vid slutet av nästa år ska de ha räddat 100 000 analoga kameror. Läs mer... 16

Test: DJI Mavic 2 Pro

Plus Det blir allt fler som lockas av de nya möjligheter som öppnar sig genom att fotografera med drönare. Vi testar hur lätt det är att komma igång. Läs mer... 37

Två nya Lumix-kompakter med mycket zoom

Lumix FZ1000 II är en ny version av Panasonics superzoom med entumssensor. Panasonic lanseras också ny resekompakt – Lumix TZ95. Läs mer...

Lastolite HaloCompact