Annons
Artiklar > Olle Carlsson om modellfotografering

Olle Carlsson om modellfotografering

För er som sett mina fotografier kommer här en enklare redogörelse för er alla hur jag jobbar fram mina bilder från idé till färdig bild. Ingenting är rätt och fel. Detta är bara mitt sätt att tänka. Hoppas det kan inspirera!

Först och främst måste man ha en idé till bilden. Att fokusera konkret vad det är som skall plåtas av och alla omständigheter runt omkring. Mina bilder begränsas oftast för att budgeten inte räcker till eller att det tar för lång tid att leta upp all rekvisita som behövs för den idén man har bollat fram.



Man bör också tänka på den kommande betraktaren. Är detta intressant att betrakta? Varför skulle någon bry sig om denna bild? Man kan fotografera det mesta men mycket faller ur det som vi orkar ägna oss tid att se på. Detta sker självklart i ett samspel beroende på hur mycket en kund styr bilden. Jag själv strävar efter att ha så fria händer som möjligt även om det är kommersiell fotografering jag jobbar med.

Väl på plats med all rekvisita, modeller, assistenter, sminköser och stylister gäller det att snabbt få en struktur på det som skall göras. Hur lång tid har vi på oss innan solen går ner? Är det vindstilla? Blåser det för hårt för att ha stora segel som diffuserar blixtarna? Är det tillräckligt många assistenter som kan hjälpa till att hålla blixtstativet utan att de drar hälften av blixtrören i backen som inte är helt gratis.



Plus att fotograferingen får fatala konsekvenser om någonting slutar fungera. Det kan räcka med att synkkabeln inte fungerar så är det kört. Därför är invertering och kontroll av utrustning oerhört viktigt.

Det kanske viktigaste i modellfotografering är att parallellt med att allt skall stämma med förberedelserna på platsen så gäller det att snabbt bli bästa kompis med modellen. Den personliga kontakten lyser igenom modellen väldigt enkelt om man inte har rätt kontakt från början. Det handlar om att modellen måste bjuda på sig väldigt mycket särkilt om det skall vara mer än att bara stå rakt uppochned.



När jag minns tillbaka när fotograferandet var ganska osäkert så var det oerhört svårt att kontrollera fotograferingen samtidigt som man skulle få modellen att trivas. (en överkurs jag brukar ge mig själv idag är att agera på ett visst sätt som person vid det tillfället för att få modellen att agera därefter. Att själv verka stressad, osäker, sur, förbannad, glad, mallig mm)



Vid location-fotografering är bildutsnittet och valet av perspektiv oerhört viktigt. Det är här hela mitt sätt att förvränga verkligheten får sin makt. Kanske också det stora skälet med varför jag fotograferar och producerar film. Att själv kunna skapa en verklighet i bilden genom att tex. i denna klättringsbild välja att ta bort husen längst kanalen. Tänk efter både en och två gånger hur man skulle kunna fota din location på bästa möjliga sätt. Det kan räcka med att du vänder dig till vänster eller höger så har du en helt annat bild framför dig. En annan svår grej är att få upp ditt blixtljus på bästa möjliga sätt.



Du får inte begränsa din tanke kring ljussättningen bara för att det är branta bergväggar eller mitt ute i vattnet. Det är otroligt viktigt att kombinationen av perspektivet på modellen och ljuset som slår emot henne. På klättringsbilden så ökar jag dynamiken i bilden genom att fota underifrån samtidigt som att en bouncer hänger ut från berget och träffar henne ovanifrån. Känslan för var du bör sätta ljuset är någonting som växer med tiden. Generellt ljussätter jag med 45graders-vinkeln och ovanifrån. Aldrig under höften. Kameraperspektivet däremot är uteslutande från höften och neråt ända till marken. Ofta för att skapa denna mäktiga känsla.



Jag inleder alltid att börja med att testa fram ett bländarvärde respektive slutartid rakt emot himmelen och solen när jag är ute på location. Detta är helt beroende av att det finns en struktur i himmelen att avbilda som man sedan kan dra i Photoshop (mer om det sen). Av erfarenhet vet jag att himmelen brukar vara vid kl. 17.00 kring 1/125sek och bländare 16, ISO 100. Som vi alla vet så ger en fotografering rättexponerat emot solen modellen en svart silhuett. Det är det största skälet varför jag oftast alltid ljussätter på location. Detta ”mörker” ger även full möjlighet att kunna kontrollera ljuset med blixtar eftersom det befintliga ljuset är näst intill helt svart som en studio. Tanken med att fota emot solen är att skapa surrealismen av två solar emot varandra. Detta kan begränsa fotograferandets yta och rekvisitan i bilden eftersom att ljussätta flera hundra kvadratmeter kostar pengar. Huvudtanken är även att vid färgfotografering försöka rättexponera alla ytor i bilden.



Det är även viktigt att kunna hantera tempot vid plåtningar. Särkilt om tiden brinner iväg. Dels så går kanske solen ner när den står lågt (och även ger lägre och lägre bländarvärde ju lägre den lägger sig), modellen börjar tröttna och tappar stinget i den planerade posen, den är kallt och olidligt att stå lättklädd, som denna plåtning så brinner bara bensinen kraftigt i max 5 sekunder och väldigt svårt att kontrollera exponeringen. Samtidigt så utsätter jag min manlige modell bakom i fara då elden ligger tätt inpå.



Kopieringen av bilderna är halva jobbet och kanske tar 5ggr så lång tid som att ta själva bilden. Vad man får göra, borde göra, skall göra eller inte göra är upp till var och en. Jag själv strävar hela tiden efter att ta bilden som den är på plats och inte ändra någonting i efterhand. Då har fotograferandet helt plötsligt blivit ett ”layout” jobb istället för en renodlad fotografering. Även om saker och ting underlättar med kollage så förlorar man hela charmen med att stå och elda på som sjutton vid plåtningen, be någon hoppa upp ur ett iskallt vatten i två timmar, ligga i kogödsel, en motocross hoppar farligt nära mina assistenter gå på gång, stå på alla fyra naken mitt i Stockholm eller kasta sig handlöst efter en servett osv.



Det enda jag gör i datorn är att dra i gråskalans kurvor och ställer färgerna. Till skillnad från kanske mörkrummet som var väldigt begränsat så går jag in i varje lite yta och ställer gråskalan i sig. Lassopolygonen i Photoshop kastas runt varenda yta som en cowboy i vilda västern. En svart tröja har ett helt annan histogram än kanske en himmel. Eller ett rep, en sko, bilfälg, vad som helst. Det gäller att ta hänsyn till alla dessa ytor och få ett samspel där kontrasten går i hårt men också jämt från svart, genom det gråa och till det vita.

Samtidigt då jag lägger ut alla dessa justeringslager så kolorerar jag i stort sett alla ytor på samma gång. En himmel som till synes är blå innehåller en rad massa färgstick. Där gör jag ytan helt enkelt enbart blå.

Andra tips tror jag är att många stirrar sig blinda på fotografisk teknik utan att ens ha tittat på bilden som helhet. Det gäller att försöka lära sig ta bra bilder och sedan allt eftersom tiden ger utrymme så lär man sig behärska dess tekniker. Jag har fotat band med engångskameror på festivaler, dragit till bilderna i datorn och sedan låtsas om att det var en mellanformatare och folk kan hålla med att det är Anton Corbijn-kvalite ironiskt nog. Inte för att kvalitén i filmen kanske är bra utan för att bilden i helhet är bra. Jag strävar hela tiden efter att fota gråa ytor med struktur. Ju dassigare negativet är desto bättre med all dess täckning, att sedan kunna kräma på i justeringslagerna.

-Fotograferingen nedan är från en udde söder om Nynäshamn. Vi kommer dit trötta efter en hel dags plåtning emot midnatt och virrar omkring längst vägarna i en proppfull bil med utrustning, jag kan knappt hålla upp ögonen för jag är så trött. Vi inser snabbt att udden vi kollat upp på kartan (för att nå solens östra soluppgång längst havshorisonten) inte har en enda väg att ta oss fram på. Vi får helt enkelt parkera bilen och med min enda assistent denna gång olyckligtvis och bära all utrustning, solstolar och rekvisita i vildmarken för hand flera kilometer som om det vore en ”Dundee” utflykt. Väl på plats så inser vi att solen går inte upp förens 5 timmar senare. Vi sitter och huttrar igenom natten i skärgårdsmörkret. Jag roar mig med att fota stjärnorna på fri hand utan att smeta ut dem som om det vore stjärnfall i digitalkameran.



När solen väl börjar ljusa upp gryningshimmelen är det dags. Modellerna som redan fryser intill benen får dra av sig kläderna i höstdaggen. Jag kämpar med att det är helt mörkt på arbetsplatsen plus att samtliga fotogrejer är blöta av nattens kondens i samma veva som huvudet skakar av sömnbrist och kyla. När solen väl är på plats strax efter halv sju på morgonen så går det fort. Vi smattrar film från bländare 8 till 22 då solen hela tiden reser sig och ändrar bländarvärdet. Efter 10min är det för starkt för att kunna blända ner himmelen något mer. Vi har förhoppningsvis våran uttänkta bild. Sen är det bara att packa och gå samma väg tillbaka…moderfotografiet är glamouröst!

Har ni frågar hör gärna av er på info@ollecarlsson.se

Lycka till!

Publicerad 2003-11-23.

55 Kommentarer

fargo 2003-11-23 22:03  
Intressant och kul läsning.
bengt luthman 2003-11-23 22:42  
Skitbra artikel!! många bra tips och idéer! otroligt snygga bilder för övrigt!
IsaJam 2003-11-24 08:18  
Betyg: 3
IsaJam 2003-11-24 08:23  
Intressant med dina ide'er! Men var är takarna om bra gradation? Stora kontraster tycker jag bara passar i vissa sammanhang och med vissa motiv - som exempelvis i sista bilden.
Efwa 2003-11-24 08:53  
Kul att läsa, bra inspiration. Det som slår mig på varje bild jag ser är allt som sammarbetar.

Herregud, att få allt att klaffa precis samtidigt är bara att förvånas över. Speciellt ser jag bilderna med servetten och bensinmacken som extrema allt-klaffar-samtidigt-på-bästa-sätt. Jag imponeras enormt av detta!!
Barto 2003-11-24 16:22  
Betyg: 5
Bra jobbat grabben. Roligt att se att du driver din teknik längre och längre framåt. Men roligast tycker jag ändå är att du fortsätter att utveckla dina bilder/bildspråk.
Hälsningar
Magister Göran
patrik-skoglow 2003-11-24 16:32  
Betyg: 5
Helvete vilka häftiga bilder.
forry4U 2003-11-24 17:48  
Betyg: 5
Mycket intressant artikel, kom gärna med fler
/göran
Fotosidan Redaktion 2003-11-24 19:26  
Betyg: 5
Oj, den här gillar jag jättemycket! Håller med Göran och ser fram emot fler! :0)

Mvh
//Jessica
walter-g 2003-11-24 19:34  
Betyg: 3
Berikande läsning!
abatarphoto 2003-11-24 20:51  
Betyg: 5
Sådana här artiklar får det gärna blir fler av...Härligt!
Joakim K E Johansson 2003-11-24 23:12  
Betyg: 5
Kunde jag gett högre betyg än 5 hade jag gjort det. Kanon! Mer sånt!

Mvh
Joakim
Fotograf121 2003-11-25 04:21  
Betyg: 5
jätte bra artikel mycket lärosamt
norrpics 2003-11-25 05:10  
Bra läsning. Pedagogiskt och personligt.
marie_mons 2003-11-27 18:24  
Betyg: 5
mailade med dig för ett tag sen.. tror att vi "träffades" på snyggast.. ville återigen bara säga att dina bilder är otroligt snygga.. (hann tyvärr inte läsa hela artikkeln..) =)
Måns H 2003-11-27 19:12  
Betyg: 5
Oerhört informativ artikel! Bra bilder, men så hårt skruvade i datorn att jag skulle trott att dom var hopklippta om man inte fått se hur det gått till. (Badarna efter näsduken, alltför blåa himlen) Men det ingår väl i reklambudskapet!
mipert 2003-11-28 11:22  
Rolig och mänskligt att läsa.

Måns, att bilderna ser skruvade ut är nog mycket en effekt av ljussättning.
sjohan 2003-11-30 15:22  
Betyg: 5
Najs! Grym artikel. Man blir lite avundsjuk! Snygga bilder!
arkadia 2003-12-05 09:36  
Betyg: 5
Hej Olle, otroligt bra skrivit och berättat. Jag är på väg att vara lite gran som du, men har en lång väg framför mig. Det med foto emot solen tycker jag också spännande och dramatisk. JAg har tyvärr inte så många assistenter och oftast är det bara jag och sminkösen, så försöker man sitt bäst ensam. Tyvärr räker, som du vet, pengarna inte alls för att göra ett riktig bra jobb.
Skulle vara roligt att se dig fota reelt på plats. Vilken kick det skulle ger!! Gillar din styl jätte mycket. Jätte duktig! Lycka till med karriären. Cornelia
Grooz 2003-12-13 14:06  
Betyg: 5
Intressant med ideér! Rolig läsning o fina bilder!
kajsa johansson 2003-12-18 08:40  
Betyg: 5
ojoj mycket bra!! Man får både lust att fota och vara med framför kameran!! BRA!!!!
ThereseL 2003-12-20 22:11  
Betyg: 5
Tack för en jättebra artikel! Mycket intressant att att läsa, lättförstådd och med vackra och beskrivande bilder!
tonykollberg 2003-12-27 04:15  
Betyg: 4
Cool olle, har själv Jobbat med Bingo ett tag, men kör nu med Slitz... Men det lär ta ett tag innan man kommit till denna nivå! Good luuk =)
Bobo_m 2003-12-28 07:59  
Betyg: 5
Skitsnygga bilder och bra artikel! Jag ar inspererad!!!
MaaGson 2004-01-01 03:52  
Betyg: 5
FANTASTISKT! Stum av avund :o)
Fredrik Å 2004-01-04 12:30  
Betyg: 5
"För er som sett mina fotografier kommer här en enklare redogörelse för er alla hur jag jobbar fram mina bilder från idé till färdig bild. Ingenting är rätt och fel. Detta är bara mitt sätt att tänka. Hoppas det kan inspirera"


Jo tack... wow!
J.Fagerqvist 2004-01-04 17:47  
Betyg: 5
Riktigt fina bilder. och en grym artikel, känns verkligen personlig och samtidigt professionellt ut i fingertopparna.. Ser fram emot fler artiklar från dig..
skylt-åke 2004-01-04 20:51  
Betyg: 5
Nog blir man inspirerad alltid! Det är ju ideerna som sätter gränser. Själv letar jag idéer på "porträtt" till en rockgrupp. Leter vidare.
Fortsätt och skriv Olle, jag blir en trogen läsare!
skylt-åke 2004-01-04 20:55  
chok 2004-01-08 21:22  
I was there ;-)
klantto 2004-01-12 15:37  
FAn va kul läsning!!!kim
Elle 2004-01-13 17:20  
Betyg: 4
Verkligen en bra och givande artikel! Och vilka snygga bilder!
sensitivesoul 2004-01-14 17:50  
Betyg: 5
Jag gillar spänningen i dina bilder. Mycket bra gjort. :-)
PeterHa 2004-02-05 02:49  
Betyg: 4
Imponerande
fj0 2004-02-08 21:17  
Betyg: 5
Kul och bra läsning, du är en duktig fotograf, gillar verkligen dina bilder. tummen upp. :)
klasg 2004-02-09 21:17  
Betyg: 5
Ingen var mer speedad i skolan än Olle...
Kul att det går bra för dig Olle!
/Klas
Trracer 2004-02-20 10:19  
Bra artikel och fina bilder. Känns som jag aldrig kommer att fota sådär bra dock, blir rädd för dina bilder!
Sofie- 2004-04-09 18:24  
bra artikel, den inspirerade mkt. snygga bilder me. ska tänka på det du har skrivit.. hoppas att ja kan bli lika bra en vacker dag :)
cindy 2004-05-26 13:26  
Betyg: 5
Gillar bilderna enormt mycket
Almqvist 2004-07-15 01:01  
Betyg: 5
ja......Topp !
aceeo 2004-08-21 15:25  
Betyg: 4
Kul och intressant läsning, skön avslutning med en riktigt glamorös anekdot på slutet
Sjöman 2005-02-08 16:20  
Betyg: 5
Utomordentligt bra artikel!
kinnunen 2005-04-25 09:42  
Betyg: 5
Antingen så känner man att man vill lägga av eller så blir man ännu mer taggad; själv så vill jag inte göra så här och det är mitt val. Allt kommer av sig själv.
Tobbish 2006-01-04 22:52  
Betyg: 5
Verkligen bra! Sökte lite inspiration på området som jag efter mina förutsättningar ska försöka göra så bra som möjligt. Har inga tidigare erfarenheter och det här gav mig en bra bild av ungefär hur jag ska tänka. Många bra tips!
David Lancelot Sjövall 2006-05-18 14:38  
Betyg: 5
En mycket inspirerande och bra artikel. Nästan så att man vill in i studion o fotografera redan nu(!)
raskolnikov 2006-08-01 04:19  
Betyg: 5
När kommer nästa artikel av denna dignitet?
strixnebulosa 2007-01-03 01:31  
Betyg: 5
En bra artikel - fast det strider totalt mot min personlighet att agera på det viset. Å andra sidan vill jag inte heller göra modellbilder som är avsedda för reklam utan bygger på helt andra värderingar.
Men visst är det intressant att lära sig detta ändå!
Jag kommer aldrig att ha en hel stab med mig för övrigt. På sin höjd en sminkös som dessutom är allt i allo.
Jag har inte direkt erfarenhet av detta innan, men jag har ljussatt teater.
Knecke 2007-02-26 17:16  
Betyg: 4
Mycket bra artikel och väldigt lärorik.
Anders Öhlund 2007-03-12 19:29  
Betyg: 4
Instämmer att artikeln är bra och gillar verkligen hur du åskådliggjort skillnaden mellan bilden och verkligheten.
RobertPersson 2007-07-27 03:15  
Betyg: 5
riktigt grym artikel. tack!
EmilCederholm 2007-08-01 00:46  
Betyg: 5
Riktigt bra

Merläsning

ANNONS