Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Vi har provat Canon EF 200-400/4L IS

Vi har provat Canon EF 200-400/4L IS

Fotosidan/Proffsfoto fick chansen att lite kort testköra nya Canon EF 200-400mm f/4L IS USM. Vi har gjort några iakttagelser när det gäller handhavande och optiska prestanda.

Canon börjar nu sälja den länge emotsedda EF 200-400/4L IS USM Extender 1,4x. Det här ett hett efterlängtat objektiv, kanske i första hand bland press- och sportfotografer. I flera år har en del av dem sneglat på Nikons omtyckta AF-S 200-400/4 VR som nästan helt har ersatt 300/2,8 bland Nikon-baserade yrkesfotografer.

Canon har dessutom byggt in en 1,4-gångers telekonverter i objektivet, så det vid behov blir det en 280-560/5,6. Med tanke på att huvudsyftet med ett 200-400 är att ge flexibilitet är det här en utmärkt idé. Att koppla in eller ur konvertern är ett enkelt handgrepp och du slipper lossa kameran från objektivet. Dels går det snabbt, dels slipper du få in regn, damm och annat. I och med att konvertern är specialbyggd för just det här objektivet så påverkas prestanda bara försumbart. Du tappar ett bländarsteg men knappt något i bildkvalitet.

Vi fick chansen att lite kort testköra EF 200-400/4L IS. Det första intrycket är att Canon lyckats skapa ett balanserat objektiv som faktiskt går att handhålla. Inte oviktigt med tanke på målgruppen. Nu ligger vikten strax över tre och ett halvt kilo, så du vill nog ha ett enbenstativ. Inte enbart för viktens skull, utan också för att det är svårt att samtidigt zooma och hålla uppe ett stort och tungt objektiv.

Skärpan är föga överraskande mycket bra, redan fullt öppet och även när telekonvertern är inkopplad. Oskärpeteckningen är mjuk och fin, men givetvis inte i klass med ett 400/2,8-objektiv. Vi har ännu inte kunnat jämföra EF 200-400/4 sida vid sida med Nikons AF-S 200-400/4 VR, men det verkar som om EF 200-400/4L IS vinjetterar mindre och har jämnare egenskaper över bildytan. Skärpan ser mycket bra ut både vid närgränsen och på långa avstånd och oavsett om telekonvertern används eller ej. Vi hade inga snabbrörliga motiv att testa på, men autofokusen känns pigg och det skulle vara en stor överraskning om inte EF 200-400/L IS fokuserar mycket snabbt.

Skarpt läge. EF 200-400/4L IS USM Extender 1.4x är mycket skarpt redan fullt öppet, ett måste med tanke på målgruppen. Prstanda påverkas bara försumbart  när den inbyggda telekonvertern används. Bilden är tagen med telekonvertern aktiverad och max zoomutdrag, alltså vid 560 mm och vid maxbländare f/5,6. (Canon EOS-1D C, 560 mm, f/5,6, ISO 320, 1/1600s).

EF 200-400/4L IS är ett dyrt objektiv, men så är det i första and riktat till yrkesfotografer. Vi pratade med Mark Burnhill, europeisk produktchef för proffsprodukter. Han berättade att efter att Canon samlat in ovanligt mycket information från fotografer under arbetet med det här objektivet. De hade bland annat ett stort antal tidiga versioner av EF 200-400/4 tillgängliga för lån under OS i London förra sommaren. De samlade in omfattande feeback och alla de utlånade objektiven plockades isär och gicks igenom så de kunde se hur de klarat sig.

Har du en EOS-1D/1Ds (Mark III eller senare) eller en Eos 5D Mark III med senaste firmware så ger EF 200-400/4L IS autofokus också telekonvertern EF 1.4x III i alla lägen, men med EF 2x III får du autofokus bara när den inbyggda telekonvertern inte används.

Läs mer om Canon EF 200-400/4L IS USM 1,4 extender här.



Av Martin Agfors
Publicerad 2013-05-15. Läst av 16406 personer.
Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 170 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2013-05-15 17:20   Narreh
Han heter väl Mike Burnhill? :-)
Om dom då inte har både Mike och Mark som både jobbar med pro-produkter!
2013-05-15 20:40   monsterb
Kul att läsa men tyvärr inget man har råd med.
Jag tror att länken "Läs mer..." är felaktig.
froderberg   2013-05-15 20:49
Länken fixad.
2013-05-17 11:40   J O Härnström
Den kostar.
Men samtidigt så kan den ersätta fasta rör som 300mm, 400mm, 500mm kanske även 600mm.

Den borde även vara lockande för fågelfotografer.
2013-05-17 21:00   M4Z
Dom finns alltså i vänster och höger variant?
froderberg   2013-05-17 22:20
Nej. den finns bara i en variant.
M4Z   2013-05-19 19:03
Ah, den silvriga plåten sitter på stativfoten...
2013-05-31 13:52   Niclasfoto
Personligen så tror jag att detta objektiv kommer att saknas av rättså få amatörfotografer. Fågelentusiasten kommer ändå att hänga på 400mm vid 98,35% av bilderna och kostnaden i jämförelse med ett 400 f/2,8 IS II kommer aldrig att vara motiverad av den extra flexibiliteten - - kombinationen med standazoom lätt tele och tungt tele. 24-105 f/4 + 200 f/2,8 + 400 f/2,8 kommer ALLTID att gå segrande ur striden i mina ögon sett.
Hade zoomen däremot varit flexibel från 135mm ut till 400 med bibehållen bildkvalisort så hade den varit ett objektiv som dragit många över från den svarta Nikonsidan till den ljusa Canonsidan.
/Niclas
2013-06-11 17:00   Hahed
Alla skriver om att den kostar, jo det fattar jag också!
Men vad kostar den, någon som vet?
// Hans
Svar från Grevture   2013-06-11 17:43
När artikeln skrevs var det svenska priset ännu inte känt, men nu är det inte svårare än att titta in hos någon av de (i dagsläget sju) fotoaffärer/kedjor som har den i sitt sortiment (eller hos t.ex. Prisjakt): Alla har satt priset strax under 118000 kr.

Merläsning

Capture One Studio för större bildproduktion

Capture One Studio är en version av Capture One 12 med speciella funktioner för större produktion av bilder. Bland annat finns direkt backup då kameran styrs från datorn och streckkodsavläsning av produkter. Läs mer...

Sony lanserar 200-600-zoom och fast 600

Sony presenterar en ny telezoom för entusiaster, FE 200-600 mm f/5,6-6,3 G OSS, och det ljusstarka proffsstelet FE 600 mm f/4 GM OSS. Läs mer...

Vi provar Sonys nya teleobjektiv

Plus Fotosidan fick chansen att prova både nya Sony FE 200-600 mm f/5,6-6,3 G OSS och Sony FE 600 mm f/4 GM OSS. Bägge ger 600 mm, bägge imponerar, men på ganska olika sätt. Läs mer...

Apple Mac Pro är extremt kraftfull

På senare år har många yrkesfotografer inom video och stillbild känt sig bortglömda av Apple. Toppmodellen Mac Pro har känts omodern och Apple har slutat sälja egna skärmar. Men till hösten blir det ändring på det. Då kommer en helt ny Mac Pro och en ny skärm: Pro Display XDR. Läs mer... 27

Tamron SP 35/1,4 Di USD är bäst hittills

Tamron firar 40 år med att lansera sitt bästa objektiv hittills under företagets historia: Tamron SP 35 mm f/1,4 Di USD. Läs mer...

Panasonic Lumix S1H filmar i 6K

Panasonic utökar sitt utbud av fullformatskameror med en modell som är särskilt inriktad på video: Lumix S1H. Kameran har imponerande specifikationer, den kan bland annat filma i 6K/24p och 4K/60p med 10 bitar. Läs mer... 5

Ljusstark Leica-zoom för Micro Four Thirds

Panasonic lanserar en ovanligt ljusstark zoom med maxbländare f/1,7. Läs mer... 18

Vi har provat Fujifilm GFX100

Plus Fujifilm GFX 100 är den mest flexibla mellanformataren hittills. Med bildstabilisering, snabb serietagning, kvick autofokus och bra bildkvalitet vid högt ISO är GFX 100 en kamera som kan ta sig an de flesta motiv. Vi har fått möjlighet att prova GFX 100 ordentligt.  Läs mer... 20

Fujifilm GFX100: 102 megapixel och bildstabilisering

Fujifilm GFX 100 sätter en ny ribba för vad en modern mellanformatskamera kan klara av. GFX 100 kan ta 5 bilder per sekund, har inbyggd bildstabilisering och en bakbelyst sensor med 102 megapixel. Och inte minst kan GFX 100 filma i 4K med full sensorbredd och 10 bitar. Läs mer... 10

Test: Panasonic Lumix S1R

Plus Nu har Panasonic valt att ge sig in och konkurrera med de stora elefanterna Canon, Nikon och i synnerhet Sony med en spegelfri småbildskamera. Men Panasonic gör det inte ensamma, de har lierat sig med Leica och Sigma. Första resultatet är S1R. Läs mer... 2

Nikon Z6 och Z7 får ögon-AF

Nu är den nya mjukvaran klar som ger Nikon Z6 och Z7 ögon-AF. Firmware-uppdateringen innehåller även två andra betydande förbättringar. Läs mer... 2

Tre snabba hårddiskar - mindre än ett kreditkort

Små och snabba solid state-diskar som ska tåla lite extra hårda tag. Läs mer... 3

DJI Osmo Action utmanar GoPro

DJI är kända för sina drönarkameror, men ger sig nu in i ett nytt segment: actionkameror. DJI Osmo Action är en direkt konkurrent till GoPro Hero 7 Black. Läs mer...

Profoto A1X - förbättrad på 30 punkter

Profoto A1X är en förbättrad version av A1 med bland annat kraftigare batteri och kortare uppladdningstid. Nytt är också att blixten säljs i Sony-version. Läs mer...

Mindre proffsplatta från Wacom

Wacom utökar sitt sortiment av professionella ritplattor med en tredje och mindre storlek. Den mindre storleken gör att priset håller sig på en nivå som är överkomlig för många hobbyfotografer. Läs mer... 11

Nissin MG80 Pro - välkyld toppmodell

Nissin utlovar att deras kommande topmodell MG80 Pro ska klara av att avfyra 1000 blixtar med full effekt i tät följd utan att överhettas. Läs mer... 4

Mindshift Backlight Elite 45 - stor ryggsäck att vandra med

Mindshift Backlight Elite 45 är en fotoryggsäck från Think Tank som har en uttagbar kameradel. Väskan är gjord för att klara längre vandring med stor fotoutrustning. Läs mer... 1

Test: Fujifilm XF 200/2 R LM OIS WR

Plus Till mångas förvåning har Fujifilm introducerat ett litet superteleobjektiv, XF 200 mm f/2 R LM OIS WR. Vi har hårdtestat objektivet. Läs mer... 1

Test: Nikon Z6

Plus Nikon Z6 är mycket lik sitt dyrare och mer högupplösta syskon Nikon Z7. Frågan som många ställer är förstås hur bra den står sig mot konkurrenter som Sony A7 III, och inte minst Nikons egen D750. Läs mer... 2

Nytt Otus-tele från Zeiss

Zeiss utökar sin prestigefyllda Otus-serie med ett nytt teleobjektiv. Zeiss Otus 100 mm f/1,4 är det fjärde objektivet i serien. Läs mer...

Miops Smart Trigger