Annons

Proffsfoto

Artiklar > TEST: Canon EOS 7D Mark II

TEST: Canon EOS 7D Mark II

Plus

Proffsprestanda till amatörpris. Fågelfotografernas nya standardkamera. Eller 1D X light. Det finns många sätt att beskriva Canon Eos 7D Mark II.

Få obegränsad och direkt tillgång till denna och alla plus-artiklar för bara 16 kr första månaden*

Redan Plus? Logga in så kan du läsa denna artikel.
Fotosidan Plus kampanj 1 månad

Direkt efter genomförd beställning så kan du läsa denna artikel.

Dessutom får du som Plus-medlem:

  • Fri uppladdning av bilder
  • Obegränsad tillgång till alla artiklar, nyheter och video
  • Egen blogg och portfolio
  • Mindre reklam
  • Rabatt på kameraförsäkring hos Gefvert
  • Rabatt på tidningen Fotosidan Magasin
  • Rabatt på böcker i Fotosidans butik
* Beställningen gäller ett löpande medlemskap om tre månader och som automatiskt förlängs där månad två och framåt kostar 60 kr per kvartal. Ingen uppsägningstid men betald avgift betalas inte tillbaka. Du säger upp enkelt online.


Av Magnus Fröderberg
Publicerad 2015-03-09. Läst av 19469 personer.

Fotosidan produktdatabas

Omdömen från användare, testbilder och produktinformation


3000 kr rabatt för Plus-medlemmar på resa till Klassiska Masai Mara, Kenya 12 - 17 november 2019

Plusmedlemskap kostar 170 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.


Logga in för att kommentera

2015-03-09 17:21   Bengf
En kraftfull kamera, där autofokusprestandan lyser lite extra. Amatörpris där i mot vet jag inte riktigt hur man skall förhålla sig till, det finns FF-kameror med skaplig prestanda till lägre pris, om ett år dock kan nog Amatörpris passa bättre.
2015-03-09 22:11   JanG
Den mindre sensorn är aldrig en fördel vid fågelfotografering, hur gärna man än vill tro det. Och man får inte längre brännvidd för att man har en mindre sensor, brännvidden är vad den är oavsett hur stor sensorn är. Många gånger är det däremot en fördel med en större sensor. Här är några exempel:

1. När man är så nära fågeln att man inte behöver beskära bilden får man bättre bildkvalité med en större sensor.

2. Med en fullformatskamera kan man ofta göra det lätt för sig vid fotograferingsögonblicket och placera fågeln i mitten av bilden. När man sedan beskär bilden har man p.g.a. av den större bildytan ändå möjlighet att få till en bra komposition.

3. Vid fotografering av flygande fågel är det lättare att hitta och få in fågeln i sökaren med en fullformatskamera.

4. Flyger fågeln emot dig kan du fotografera fågeln när den är närmare än vad du kan med en kamera med aps-c sensor p.g.a. av den större bildytan.

Är brännvidden och sensortekniken densamma är en fullformatskamera nästan alltid att föredra. Det som talar för kameror med aps-c sensorer är priset.
Svar från froderberg   2015-03-09 22:23
Precis som du skriver så står det i testet att aps-c-kameror är ett billigare alternativ.
A I Nikolis   2015-03-10 07:38
"2. Med en fullformatskamera kan man ofta göra det lätt för sig vid fotograferingsögonblicket och placera fågeln i mitten av bilden. När man sedan beskär bilden har man p.g.a. av den större bildytan ändå möjlighet att få till en bra komposition."

Fast hur får du det till att vara en fördel med just fullformat? Utsnittet beror ju förutom sensorstorleken även på brännvidd och avstånd till motivet. I din beskrivna situation skulle man t.ex kunna använda ett 400mm på aps-c istället för 600mm på fullformat, och då ha samma möjlighet.
JanG   2015-03-10 09:21
Precis som du skriver Alexander så blir bildytan densamma om man har motsvarande kortare brännvidd på en aps-c kamera, och då försvinner den fördel jag beskriver i punkt 2.
Men försvinner gör också en hel del bildkvalité jämfört med en fullformatskamera.
Så återigen: En fullformatskamera är nästan alltid att föredra.
2015-03-10 08:22   Iore117
"Det går att ställa in bildfrekvenser mellan 24p och 60p."
I svenska/europeiska sammanhang är det intressant vilka bildfrekvensen mellan 24 och 60 som går att ställa in, speciellt om det går att ställa in 25p, 50i eller 50p så materialet kan smidigt användas på denna sidan Atlanten.
2015-03-14 14:03   Neq
Jag blir så trött. Du skriver så här Magnus: "För pressfotografen som fotar mycket sport finns det fortfarande fördelar med 1D X. Det kortare skärpedjupet som 1D X ger kan behövas för att sudda ut en tråkig läktare i bakgrunden. "
Skärpedjupet har inget med sensorstorleken att göra. Skärpedjupet beror på förstoringsgraden, vilket i sin tur bror på brännvidd och bländare, Det enda APS-C sensorn gör med bilden som objektivet projicerar är att den beskär bildytan mer än FF sensorn. Ett Canon EF 200/2,0L IS USM exempelvis ger samma bokeh och skärpedjup på både FF och APS-C. Det enda APS-C gör är att den beskär bildcirkeln kraftigare.

Detta som du skriver är dock sant: "Småbildssensorn i 1D X utnyttjar de vidvinklarna i L-serien bättre." Detta stämmer eftersom APS-C beskär mer av bildcirkeln än FF.

Rätta mig om jag har fel. Men jag tror inte det.
martinator   2015-03-14 18:25
Du har delvis fel...
"Skärpedjupet beror endast på två saker; det relativa bländarvärdet och avbildningsskalan. För att fylla ut en större sensor med ett visst motiv krävs större avbildningsskala. Detta erhåller man genom att välja en längre brännvidd, och man får då ett kortare skärpedjup. En kompaktkamera med väldigt liten sensor behöver också mycket mindre avbildningsskala för att få samma utsnitt, och därigenom också mycket större skärpedjup vid ett visst bländarvärde."
Neq   2015-03-14 19:31
Jag pratar inte om att fylla sensorn så att man får samma utsnitt. Det är samma tankevurpa Magnus gör i artikeln. Samma objektiv ger samma skärpedjup oavsett sensorn som tar emot bilden. Avbildningsskalan påverkas inte av sensorstorleken.

Blir det någon skillnad om du tar en bild med en viss bländare med en FF-sensor och beskär den i PS till APS-C format och man tar samma bild med samma bländare med samma objektiv på samma avstånd med en APS-C-sensor?

Så egentlige borde sportfotografer gilla crop-sensorn för då kunde de använda en kortare brännvidd och därmed lättare kamera. Istället för en 300 mm f/2,8, använda en 200 f/2,8 osv.

Problemet är att man blandar ihop korten och odlar en myt. Man vill ha samma utsnitt. Det är då man får olika skärpedjup eftersom man måste ha en annan brännvidd.

Samma objektiv ger samma skärpedjup. Det är bara utsnittet som skiljer pga av sensorstorlek. Om du sätter en 200 mm-glugg på en kompaktkamera blir skärpedjupet vid samma bländare och avstånd samma som om den satt på en FF-kamera.

Vill du ha samma utsnitt så är saken en annan, men då talar vi inte om samma brännvidd.
Svar från froderberg   2015-03-16 09:39
Vi är nog ense om fysiken, att samma utsnitt ger olika skärpedjup. Jag håller med om att objektivet inte får olika egenskaper med olika sensorer, utan att det beror på olika fokusavstånd.

Att jämföra vid samma utsnitt är det mest verklighetsnära fållningssättet. Det går inte att komma till redaktören och säga att jag klippte av huvudet på Zlatan för att få en snyggt utsuddad bakgrund med min aps-c-kamera. Samma sak med porträtt, kompositionen/utsnittet är prio ett.

En parallell kan dras till hur man jämför EOS 7D Mark II med EOS 5Ds. Jämför man dem med samma avstånd till motivet, med samma objektiv och i 100 procent visning på skärm så får vi i det närmaste samma inryck av bilden. Är det ett relevant sätt att jämföra? Nej, eftersom i praktiken vill vi ha samma utsnitt oavsett kamera. Och då får vi istället skillnader i brus och upplösning.
JanG   2015-03-18 11:53
Jag håller med dig Magnus när du skriver ”Att jämföra vid samma utsnitt är det mest verklighetsnära förhållningssättet”.
Gör man det skall det mycket till om en liten APS-C sensor skall kunna jämföra sig bildkvalité med en fullformatssensor, även om APS-C sensorn har lite fler pixlar.
2015-03-19 09:19   Baidof
Get a life!
2015-03-19 16:00   Fredrik Klintberg
Någon som har en siffra på hur många fågelfotografer som häckar i Sverige?
2015-03-21 14:18   PierreS
Jag köpte 7d m2 för att det är det bästa jag tycker att jag har råd med som amatör. Prismässigt lika på fullformatsidan är ju 6d men jag tycker att med det jag fotar är bra autofokus viktigare än sensorstorlek. Jag rapporterar emellanåt till artdatabanken och då är GPS en mycket bra funktion att ha till hands.
2015-03-24 23:24   zanoii
"Helt nytt är en möjlighet att finjustera själva fokusrörelserna med inställningar för hastighet och känslighet."

Den möjligheten fanns väl även på första 7D om jag inte minns helt galet?
2015-04-12 21:39   RolfE
Sedan 1 år är jag van vid EOS 1DC (samma AF som 1DX) och EF 200-400 mm.
Jag har just påbörjat ett projekt med ett häckande tranpar.
Har nu skaffat en EOS 7D MkII och ett Tamron 150-600 mm som komplement i första hand för stillbilder (1DC används främst för 4K-video).
På båda dessa långa telezoomar fungerar AF fantastiskt snabbt o. bra för mig på 7DII. Jag har testat och jämförts fokuseringen med en SHOGUN och fokuserat manuellt med focuspeeking och jag kan inte se någon skillnad!
På Tamron m bl 8 fungerar AF blixtsnabbt.
Tamron 150-600 mm: fungerar över förväntan för mig även vad avser skärpan på 600 mm (900 mm), åtminstone när ljuset är hyggligt. Vad jag kan se räcker det med ett stegs nedbländning.
Bruset på 7DII är större än på t.ex. 5DIII men jag tycker inte det på något sätt ät svårt att hantera.
Sammantaget är 7DMkII verkligen en 1DX Light!

Merläsning

NYA-EVO Fjord 60-C: Ryggsäck för fotografer på äventyr

NYA-EVO är ett nytt märke på marknaden för fotoväskor. Bolaget var delvis svenskt i starten, men ligger nu i Belgien. De är nu på gång med sin andra fotoryggsäck. Läs mer... 2

Först med kulled i titan

Det amerikanska företaget Colorado Tripod Company hävdar att de gjort världens första kulled i titan, vilket gör den lättare än motsvarande kulleder i magnesium eller aluminium. Läs mer... 13

VSCO blir bara mobilapp - datorversionen läggs ner

VSCO meddelar i sin webbutik att från och med 1 mars 2019 så kommer deras filter bara finnas för mobila enheter och inte längre för datorer. Läs mer... 8

Tetenal i ekonomisk kris

Det tyska fotokemiföretaget Tetenal har hamnat i ekonomisk turbulens på grund av försendade leveranser från underleverantörer som i sin tur har problem. Läs mer... 1

Sony återkallar firmware till A7 III och A7R III

Det är firmware-version 2.0 till Sony A7 III och A7R III som återkallats av Sony. Läs mer... 7

Wacom Cintiq Pro 32: Dator, ritplatta och skärm i ett

Wacom Cintiq Pro 32 är inte bara en pekskärm som kan användas med en penna. I skärmen kan även en datormodul dockas. Läs mer... 4

Test: Laowa 12/2,8 Zero D + Magic Shift Converter

Plus Venus Optics är ett litet finurligt företag som på senare år har utvecklat smarta och ganska udda objektiv under namnet Laowa. Vi har testat deras ultravidvinkel 12/2,8 Zero D med en skiftbar telekonverter kallad Magic Shift Converter. Och visst är den lite magisk. Läs mer... 1

Test: Sigma 14-24/2,8 DG HSM Art

Plus Sigmas Art-objektiv med fasta brännvidder har imponerat stort i flera av våra tester. Zoomarna har däremot inte excellerat på samma sätt, tills nu. Sigma 14-24/2,8 DG HSM Art är en riktigt bra vidvinkelzoom. Läs mer...

Capture One 12 bjuder på flera förbättringar

Råkonverteringsprogrammet Capture One är en stark konkurrent till Adobe Lightroom. Version 12 har fått flera förbättringar och nya funktioner. Läs mer... 13

Test: Tamron 70-210/4 Di VC USD

Plus Tamron fortsätter utmana Canon och Nikon med prisvärda alternativ till några av deras mest populära objektiv. Nu har turen kommit till deras budgetversioner av 70-200-zoomar, de med maxbländare 4. Vi har testat Tamron 70-210 mm f/4 Di VC USD. Läs mer... 3

Tre Fujifilm-kameror får nya funktioner

Fujifilms toppmodeller X-H1, X-T3 och GFX 50S får nya funktioner och flera förbättringar genom ny inbyggd programvara (firmware). Läs mer... 14

Dokumentära bilder säljer bostäder

Svenskarna upplever ofta bostadsannonser som generiska och klyschiga. Fastighetsbyrån gör därför en satsning på mer personliga bostadspresentationer, bland annat med bilder av dokumentärfotografen Minna Ridderstolpe. Bilderna ersätter de vanliga mäklarbilderna och ska visa upp vardagslivet i hemmen. Läs mer... 7

Lastolite Halo Compact – extra kompakt reflektor och diffusor

Lastolite har lanserat ett nytt tillbehör med dubbla funktioner: Halo Compact. Det fungerar både som reflexskärm och som diffusor och blir ovanligt kompakt när den fälls ihop. Läs mer... 1

PIXII: Digital mätsökare med Leica-objektiv

Franska Pixii har utvecklat en mätsökarkamera som använder Leica-objektiv. Läs mer... 11

Nya ryggsäckar från Lowepro

Lowepro lanserar inte mindre än sex nya ryggsäckar, bland annat generation två av de populära ProTactic- och Whistler-serierna. Dessutom de helt nya väskorna FreeLine och Powder. Läs mer...

Ny bakgrund från Lastolite

Den senaste bakgrunden från Lastolite, Tobacco/Olive, har på kort tid blivit en riktig storsäljare. Det är lätt att förstå varför när man ser bilder tagna av bland andra Therese Asplund. Läs mer... 4

Leica M10-D saknar (inte) skärm

Kort efter lanseringen av M10-P kommer av version utan elektronisk sökare. Leica M10-D är därmed en efterträdare till Leica M-D som var den första digitala fullformatskamera utan skärm.  Läs mer... 17

En närmare titt på Fujifilms nyheter

Plus Vi har fått chansen att snacka med med Fujifilms ingenjörer om deras senaste sensorer, kameror och objektiv. Och givetvis kollade vi även lite närmare på prylarna. Läs mer... 1

Laowa ska göra objektiv till Canon Eos R och Nikon Z

Laowa har på bara några få år lanserat en hel rad udda objektiv, men verkar nu bli första tredjepartstillverkare med objektiv till Canons och Nikons nya spegelfria system. De skall även göra att supervidvinkel till Fujifilm GFX och mycket annat spännande. Läs mer... 1

Sony visar muskler

Plus Vi besökte Sonys monter, de har ju nu uppnått en mycket stark position på den lönsamma småbildsdelen av systemkameramarknaden. Nu vill de visa hur de skall bibehålla och förstärka den positionen. Läs mer... 2