Annons

Proffsfoto

Artiklar > TEST: Canon EOS 7D Mark II

TEST: Canon EOS 7D Mark II

Plus

Proffsprestanda till amatörpris. Fågelfotografernas nya standardkamera. Eller 1D X light. Det finns många sätt att beskriva Canon Eos 7D Mark II.

Få obegränsad och direkt tillgång till denna och alla plus-artiklar för bara 16 kr första månaden*

Redan Plus? Logga in så kan du läsa denna artikel.
Fotosidan Plus kampanj 1 månad

Direkt efter genomförd beställning så kan du läsa denna artikel.

Dessutom får du som Plus-medlem:

  • Fri uppladdning av bilder
  • Obegränsad tillgång till alla artiklar, nyheter och video
  • Egen blogg och portfolio
  • Mindre reklam
  • Rabatt på kameraförsäkring hos Gefvert
  • Rabatt på tidningen Fotosidan Magasin
  • Rabatt på böcker i Fotosidans butik
* Beställningen gäller ett löpande medlemskap om tre månader och som automatiskt förlängs där månad två och framåt kostar 60 kr per kvartal. Ingen uppsägningstid men betald avgift betalas inte tillbaka. Du säger upp enkelt online.


Magnus Fröderberg
Publicerad 2015-03-09. Läst av 19088 personer.

Fotosidan produktdatabas

Omdömen från användare, testbilder och produktinformation


Rajala Pro Shop 150,00 32 st i lager 12 990,00 Butiken
Digicom I lager 14 490,00 Butiken
CyberPhoto I lager 14 590,00 Butiken
Se fler priser
Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 20 kr per månad
2015-03-09 17:21   Bengf
En kraftfull kamera, där autofokusprestandan lyser lite extra. Amatörpris där i mot vet jag inte riktigt hur man skall förhålla sig till, det finns FF-kameror med skaplig prestanda till lägre pris, om ett år dock kan nog Amatörpris passa bättre.
2015-03-09 22:11   JanG
Den mindre sensorn är aldrig en fördel vid fågelfotografering, hur gärna man än vill tro det. Och man får inte längre brännvidd för att man har en mindre sensor, brännvidden är vad den är oavsett hur stor sensorn är. Många gånger är det däremot en fördel med en större sensor. Här är några exempel:

1. När man är så nära fågeln att man inte behöver beskära bilden får man bättre bildkvalité med en större sensor.

2. Med en fullformatskamera kan man ofta göra det lätt för sig vid fotograferingsögonblicket och placera fågeln i mitten av bilden. När man sedan beskär bilden har man p.g.a. av den större bildytan ändå möjlighet att få till en bra komposition.

3. Vid fotografering av flygande fågel är det lättare att hitta och få in fågeln i sökaren med en fullformatskamera.

4. Flyger fågeln emot dig kan du fotografera fågeln när den är närmare än vad du kan med en kamera med aps-c sensor p.g.a. av den större bildytan.

Är brännvidden och sensortekniken densamma är en fullformatskamera nästan alltid att föredra. Det som talar för kameror med aps-c sensorer är priset.
Svar från froderberg   2015-03-09 22:23
Precis som du skriver så står det i testet att aps-c-kameror är ett billigare alternativ.
A I Nikolis   2015-03-10 07:38
"2. Med en fullformatskamera kan man ofta göra det lätt för sig vid fotograferingsögonblicket och placera fågeln i mitten av bilden. När man sedan beskär bilden har man p.g.a. av den större bildytan ändå möjlighet att få till en bra komposition."

Fast hur får du det till att vara en fördel med just fullformat? Utsnittet beror ju förutom sensorstorleken även på brännvidd och avstånd till motivet. I din beskrivna situation skulle man t.ex kunna använda ett 400mm på aps-c istället för 600mm på fullformat, och då ha samma möjlighet.
JanG   2015-03-10 09:21
Precis som du skriver Alexander så blir bildytan densamma om man har motsvarande kortare brännvidd på en aps-c kamera, och då försvinner den fördel jag beskriver i punkt 2.
Men försvinner gör också en hel del bildkvalité jämfört med en fullformatskamera.
Så återigen: En fullformatskamera är nästan alltid att föredra.
2015-03-10 08:22   Iore117
"Det går att ställa in bildfrekvenser mellan 24p och 60p."
I svenska/europeiska sammanhang är det intressant vilka bildfrekvensen mellan 24 och 60 som går att ställa in, speciellt om det går att ställa in 25p, 50i eller 50p så materialet kan smidigt användas på denna sidan Atlanten.
2015-03-14 14:03   Neq
Jag blir så trött. Du skriver så här Magnus: "För pressfotografen som fotar mycket sport finns det fortfarande fördelar med 1D X. Det kortare skärpedjupet som 1D X ger kan behövas för att sudda ut en tråkig läktare i bakgrunden. "
Skärpedjupet har inget med sensorstorleken att göra. Skärpedjupet beror på förstoringsgraden, vilket i sin tur bror på brännvidd och bländare, Det enda APS-C sensorn gör med bilden som objektivet projicerar är att den beskär bildytan mer än FF sensorn. Ett Canon EF 200/2,0L IS USM exempelvis ger samma bokeh och skärpedjup på både FF och APS-C. Det enda APS-C gör är att den beskär bildcirkeln kraftigare.

Detta som du skriver är dock sant: "Småbildssensorn i 1D X utnyttjar de vidvinklarna i L-serien bättre." Detta stämmer eftersom APS-C beskär mer av bildcirkeln än FF.

Rätta mig om jag har fel. Men jag tror inte det.
martinator   2015-03-14 18:25
Du har delvis fel...
"Skärpedjupet beror endast på två saker; det relativa bländarvärdet och avbildningsskalan. För att fylla ut en större sensor med ett visst motiv krävs större avbildningsskala. Detta erhåller man genom att välja en längre brännvidd, och man får då ett kortare skärpedjup. En kompaktkamera med väldigt liten sensor behöver också mycket mindre avbildningsskala för att få samma utsnitt, och därigenom också mycket större skärpedjup vid ett visst bländarvärde."
Neq   2015-03-14 19:31
Jag pratar inte om att fylla sensorn så att man får samma utsnitt. Det är samma tankevurpa Magnus gör i artikeln. Samma objektiv ger samma skärpedjup oavsett sensorn som tar emot bilden. Avbildningsskalan påverkas inte av sensorstorleken.

Blir det någon skillnad om du tar en bild med en viss bländare med en FF-sensor och beskär den i PS till APS-C format och man tar samma bild med samma bländare med samma objektiv på samma avstånd med en APS-C-sensor?

Så egentlige borde sportfotografer gilla crop-sensorn för då kunde de använda en kortare brännvidd och därmed lättare kamera. Istället för en 300 mm f/2,8, använda en 200 f/2,8 osv.

Problemet är att man blandar ihop korten och odlar en myt. Man vill ha samma utsnitt. Det är då man får olika skärpedjup eftersom man måste ha en annan brännvidd.

Samma objektiv ger samma skärpedjup. Det är bara utsnittet som skiljer pga av sensorstorlek. Om du sätter en 200 mm-glugg på en kompaktkamera blir skärpedjupet vid samma bländare och avstånd samma som om den satt på en FF-kamera.

Vill du ha samma utsnitt så är saken en annan, men då talar vi inte om samma brännvidd.
Svar från froderberg   2015-03-16 09:39
Vi är nog ense om fysiken, att samma utsnitt ger olika skärpedjup. Jag håller med om att objektivet inte får olika egenskaper med olika sensorer, utan att det beror på olika fokusavstånd.

Att jämföra vid samma utsnitt är det mest verklighetsnära fållningssättet. Det går inte att komma till redaktören och säga att jag klippte av huvudet på Zlatan för att få en snyggt utsuddad bakgrund med min aps-c-kamera. Samma sak med porträtt, kompositionen/utsnittet är prio ett.

En parallell kan dras till hur man jämför EOS 7D Mark II med EOS 5Ds. Jämför man dem med samma avstånd till motivet, med samma objektiv och i 100 procent visning på skärm så får vi i det närmaste samma inryck av bilden. Är det ett relevant sätt att jämföra? Nej, eftersom i praktiken vill vi ha samma utsnitt oavsett kamera. Och då får vi istället skillnader i brus och upplösning.
JanG   2015-03-18 11:53
Jag håller med dig Magnus när du skriver ”Att jämföra vid samma utsnitt är det mest verklighetsnära förhållningssättet”.
Gör man det skall det mycket till om en liten APS-C sensor skall kunna jämföra sig bildkvalité med en fullformatssensor, även om APS-C sensorn har lite fler pixlar.
2015-03-19 09:19   Baidof
Get a life!
2015-03-19 16:00   Fredrik Klintberg
Någon som har en siffra på hur många fågelfotografer som häckar i Sverige?
2015-03-21 14:18   PierreS
Jag köpte 7d m2 för att det är det bästa jag tycker att jag har råd med som amatör. Prismässigt lika på fullformatsidan är ju 6d men jag tycker att med det jag fotar är bra autofokus viktigare än sensorstorlek. Jag rapporterar emellanåt till artdatabanken och då är GPS en mycket bra funktion att ha till hands.
2015-03-24 23:24   zanoii
"Helt nytt är en möjlighet att finjustera själva fokusrörelserna med inställningar för hastighet och känslighet."

Den möjligheten fanns väl även på första 7D om jag inte minns helt galet?
2015-04-12 21:39   RolfE
Sedan 1 år är jag van vid EOS 1DC (samma AF som 1DX) och EF 200-400 mm.
Jag har just påbörjat ett projekt med ett häckande tranpar.
Har nu skaffat en EOS 7D MkII och ett Tamron 150-600 mm som komplement i första hand för stillbilder (1DC används främst för 4K-video).
På båda dessa långa telezoomar fungerar AF fantastiskt snabbt o. bra för mig på 7DII. Jag har testat och jämförts fokuseringen med en SHOGUN och fokuserat manuellt med focuspeeking och jag kan inte se någon skillnad!
På Tamron m bl 8 fungerar AF blixtsnabbt.
Tamron 150-600 mm: fungerar över förväntan för mig även vad avser skärpan på 600 mm (900 mm), åtminstone när ljuset är hyggligt. Vad jag kan se räcker det med ett stegs nedbländning.
Bruset på 7DII är större än på t.ex. 5DIII men jag tycker inte det på något sätt ät svårt att hantera.
Sammantaget är 7DMkII verkligen en 1DX Light!

Merläsning

Interview with Leica about future cameras

Leicas direktör Stefan Daniel berättar tämligen öppet om nuvarande och kommande produkter i en intervju som en av våra kollegor inom EISA gjort. Texten är på engelska. Läs mer... 2

SD Express: Ny standard för extremt snabba SD-kort

I kameravärlden håller vi på och gradvis på och överger SD-kort av typen UHS-I (max 104 MB/s) för de snabbare UHS II-korten (312 MB/s). Och snart kommer ännu snabbare UHS III-kort (max 624 MB/s). Men bortom det kommer nu även SD Express och drastiskt ökade maxstorlekar. Läs mer... 1

Ambitiös och ljusstark normal för Pentax

Ricoh satsar på att nå högsta kvalitet, såväl optiskt som mekaniskt, med nya HD Pentax-D FA* 50 mm f/1,4 SDM AW. Men den höga ambitionen återspeglar sig också i priset och vikten. Läs mer... 3

Sony FE 400/2,8 GM OSS är rekordlätt

Sony vill utmana Canon och Nikon om att locka yrkesfotograferna. Det senaste vapnet i den kampen är ett 400/2,8 supertele som är betydligt lättare än Canons och Nikons motsvarigheter. Läs mer... 25

Nikon utvecklar ultralätt supertele

Nikon utvecklar ett nytt supertele som är tänkt för handhållen fotografering. Det kan göras kortare med hjälp av PF-linser och blir därför lättare utan att tappa ljusstyrka. Läs mer... 7

Två nya Canon 70-200 mm

Canon lanserar två nya versioner av sina 70-200 mm telezoomar med inbyggd bildstabilisering. De har ljusstyrka f/2,8 respektive f/4 och ska framförallt bättre antireflexbehandling än sina föregångare. Läs mer... 7

Test: Elinchrom ELB 500 TTL

Plus Automatik, låg vikt och kompakt format underlättar vardagen för yrkesfotografen. Allt detta ger Elinchroms nya batteridrivna studioblixt ELB 500 TTL. Läs mer... 1

Test: Profoto A1

Plus Profoto A1 kan ses som en ovanligt liten studioblixt eller som en exklusiv speedlight för den som vill ha det bästa. Läs mer... 8

Fujifilm X-T2 får flera nya funktioner

Genom en uppdatering av kamerans mjukvara till version 4.00 får Fujifilm X-T2 flera nya användbara funktioner som utvecklats för storebror X-H1. Läs mer... 7

Teleobjektiv till Fujifilm GFX

Fujifilm visade upp en mockup av teleobjektivet Fujinon GF 250 mm f/4 R LM OIS WR på Fotomässan i Stockholm. Nu är objektivet klart och specifikationerna har blivit offentliga. Samtidigt lanseras en telekonverter och två mellanringar. Läs mer... 11

Prograde först ut med toksnabbt CFexpress-kort

Nu är nästa generations minneskort på väg ut på marknaden. Progrades CFexpress-kort är ungefär dubbelt så snabba som de bästa XQD- och CFast-korten idag. Läs mer... 9

Ny vidvinkelzoom från Leica

Leica SL-systemet växer med en vidvinkelzoom: Leica Super-Vario-Elmar-SL 16-35 mm f/3,5-4,5 Asph. Hög bildkvalitet i alla lägen och snabb fokusering har varit målet under utvecklingen. Läs mer... 6

Ny vidvinkel från Canon

Canon utökar Cinema Eos-serien med en ljusstark vidvinkel. Eftersom alla andra fasta objektiv i serien har en motsvarighet i det vanliga EF-programmet så är frågan om detta objektiv också kommer i EF-version med autofokus. Samtidigt med objektivet lanseras en Cinema Eos-videokamera med fullfomatssensor. Läs mer...

Test: Panasonic Lumix G9

Plus Lumix G9 är Panasonics toppmodell för stillbildsfoto och särskilt lämplig för actionbilder och fotografering i tuffa miljöer. Läs mer... 5

Test: Sony A7R III

Plus Sony fortsätter sin satsning på att locka yrkesfotografer och seriösa entusiaster. Nu har de uppgraderat sin högupplösta A7R-modell med många små och stora förbättringar som <br> gör den till en betydligt proffsigare kamera. Läs mer... 11

Test: Nikon AF-S Fisheye 8-15/3,5-4,5E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sitt uråldriga fisheye för småbildskameror och precis som Canon valde man att göra ersättaren som en mer mångsidig zoom. Resultatet imponerar. Läs mer... 2

Vi kollar in Elinchroms nya portabla studioblixt med TTL

Bara några dagar innan Fotomässan lanserades Elinchrom ELB500 TTL som säkert kommer bli populär bland många frilansfotografer. Porträttfotografen John Hagby berättar om vad blixten kan göra. Läs mer...

Svenska yrkesfotografer samlas på ny webbplattform

Svenska Fotografers Förbund har tillsammans med en underleverantör utvecklat en ny plattform på webben där bildköpare lätt ska kunna hitta en passande fotograf. Adressen är sokfotograf.se Läs mer...

Elinchrom ELB 500 TTL har dubbel TTL-automatik

Elinchrom ELB 500 TTL är en kompakt och batteridriven studioblixt som kan växla mellan två olika system för TTL-automatik, dels Elinchroms eget och dels Phottix. Det går att använda ELB 500 TTL ihop med flera andra Elinchrom- eller Phottix-blixtar. Läs mer... 7

Vi har provat Sony A7 III

Plus Fotosidans reporter blev insnöad på Arlanda när Sony lanserade A7 III. I stället delar vår norske kollega Toralf Sandåker med sig av sina första intryck av Sony A7 III. Läs mer... 5