Annons

Proffsfoto

Artiklar > TEST: Nikon D5

TEST: Nikon D5

Nikons nya sport- och presskamera har en helt ny sensor, helt ny autofokus, mångdubblad processorkapacitet och har tar ISO-skalan till smått absurda höjder. Nikon har dessutom passat på att putsa på många detaljer. Vi testar vad Nikon D5 går för.

Läs även: 
Prov: Nikon D5 mot
Canon 1D X Mark II
Test: Canon Eos-1D X Mark II

Sida: 1 2 3 Nästa sida Visa alla 

I år är det sommar-OS och precis som inför London 2012 har både Canon och Nikon presenterat varsin ny sport- och presskamera. De här kamerorna är udda fåglar i en fotovärld där mycket de senaste åren handlat om allt mindre och lättare kameror. D5 är en ogenerat stor kamera som väger in på strax över 1,4 kilo.

Grundlösningen i sådana här kameror är mycket traditionell, men de är samtidigt byggda med den senaste och mest extrema tekniken. Kombinationen ger en mycket snabb och driftsäker kamera som uppträder konsekvent vad du än utsätter den för. Precis så som ett yrkesverktyg för stressade situationer skall vara.

Nikon D5 är mycket lik föregångare D4s, både till det inre och yttre. Men det finns ett flertal skillnader som tillsammans gör skillnad.

Sensor med plus och minus

Sensorn i D5 är på 20 megapixel, mot 16 i D4s. Det är en helt ny och annorlunda design än i D4-generationen, något som syns i bildresultaten. Utvecklingen kan bäst beskrivas som två steg framåt och ett steg tillbaka. Utläsningshastigheten har ökat och egenskaperna på höga ISO har blivit bättre. Men där D4-generationen hade påtagligt bättre dynamiskt omfång på bas-ISO än D3-generationen så har D5 tagit ett steg tillbaka. Mycket tyder på att detta en eftergift för att uppnå snabbare utläsning.

Ser vi på höga ISO känns det som om råfilerna är ungefär ett tredjedels eller ett halvt steg bättre än i D4s från ungefär iso 6400 och uppåt. Det handlar delvis om en kombination av lite bättre brushantering men mest om bättre färgteckning på riktigt höga ISO. Vi kände oss helt bekväma att köra D4s på ISO 12 800 och på 25 600 om man kunde acceptera ett försämrat färgomfång. Med D5 känns ISO 25 600 faktiskt helt ok, och 51 200 ger nästan lika bra färger som D4s gav vid 25 600, fast med lägre detaljteckning.

Kör du jpeg-filer är skillnaden större. Här fungerar faktiskt ISO 102 400 helt OK för pressbilder med lite bleka färger och reducerad detaljteckning. Men helt klart publicerbart direkt från kameran. Med högre ISO behöver du skala ned för att få användbara resultat. Du kan få användbara men platta färgbilder för dagstidningsbruk på iso 204 800. Över det börjar färgbruset bli för märkbart och bilderna fungerar bäst i svartvitt.

ISO 32 000. Här har vi kört med ISO 32 000 för att få en riktigt kort slutartid under Let’s Dance. Bildkvaliteten påminner om D4s vid ISO 20 000, alltså ungefär 2/3 steg bättre än föregångaren. Det finns helt klart brus i bilden, men det är nästan enbart luminansbrus som dels inte stör så mycket, dels är enklare att dämpa.
Bilddata: Nikon D5, AF-S 400/2,8E VR vid f/4, 1/2 000 och ISO 32 000.

Sida: 1 2 3 Nästa sida Visa alla 



Martin Agfors
Publicerad 2016-08-05. Läst av 13195 personer.

Fotosidan produktdatabas

Omdömen från användare, testbilder och produktinformation


Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 20 kr per månad

Merläsning

Interview with Leica about future cameras

Leicas direktör Stefan Daniel berättar tämligen öppet om nuvarande och kommande produkter i en intervju som en av våra kollegor inom EISA gjort. Texten är på engelska. Läs mer... 2

SD Express: Ny standard för extremt snabba SD-kort

I kameravärlden håller vi på och gradvis på och överger SD-kort av typen UHS-I (max 104 MB/s) för de snabbare UHS II-korten (312 MB/s). Och snart kommer ännu snabbare UHS III-kort (max 624 MB/s). Men bortom det kommer nu även SD Express och drastiskt ökade maxstorlekar. Läs mer... 1

Ambitiös och ljusstark normal för Pentax

Ricoh satsar på att nå högsta kvalitet, såväl optiskt som mekaniskt, med nya HD Pentax-D FA* 50 mm f/1,4 SDM AW. Men den höga ambitionen återspeglar sig också i priset och vikten. Läs mer... 3

Sony FE 400/2,8 GM OSS är rekordlätt

Sony vill utmana Canon och Nikon om att locka yrkesfotograferna. Det senaste vapnet i den kampen är ett 400/2,8 supertele som är betydligt lättare än Canons och Nikons motsvarigheter. Läs mer... 25

Nikon utvecklar ultralätt supertele

Nikon utvecklar ett nytt supertele som är tänkt för handhållen fotografering. Det kan göras kortare med hjälp av PF-linser och blir därför lättare utan att tappa ljusstyrka. Läs mer... 7

Två nya Canon 70-200 mm

Canon lanserar två nya versioner av sina 70-200 mm telezoomar med inbyggd bildstabilisering. De har ljusstyrka f/2,8 respektive f/4 och ska framförallt bättre antireflexbehandling än sina föregångare. Läs mer... 7

Test: Elinchrom ELB 500 TTL

Plus Automatik, låg vikt och kompakt format underlättar vardagen för yrkesfotografen. Allt detta ger Elinchroms nya batteridrivna studioblixt ELB 500 TTL. Läs mer... 1

Test: Profoto A1

Plus Profoto A1 kan ses som en ovanligt liten studioblixt eller som en exklusiv speedlight för den som vill ha det bästa. Läs mer... 8

Fujifilm X-T2 får flera nya funktioner

Genom en uppdatering av kamerans mjukvara till version 4.00 får Fujifilm X-T2 flera nya användbara funktioner som utvecklats för storebror X-H1. Läs mer... 7

Teleobjektiv till Fujifilm GFX

Fujifilm visade upp en mockup av teleobjektivet Fujinon GF 250 mm f/4 R LM OIS WR på Fotomässan i Stockholm. Nu är objektivet klart och specifikationerna har blivit offentliga. Samtidigt lanseras en telekonverter och två mellanringar. Läs mer... 11

Prograde först ut med toksnabbt CFexpress-kort

Nu är nästa generations minneskort på väg ut på marknaden. Progrades CFexpress-kort är ungefär dubbelt så snabba som de bästa XQD- och CFast-korten idag. Läs mer... 9

Ny vidvinkelzoom från Leica

Leica SL-systemet växer med en vidvinkelzoom: Leica Super-Vario-Elmar-SL 16-35 mm f/3,5-4,5 Asph. Hög bildkvalitet i alla lägen och snabb fokusering har varit målet under utvecklingen. Läs mer... 6

Ny vidvinkel från Canon

Canon utökar Cinema Eos-serien med en ljusstark vidvinkel. Eftersom alla andra fasta objektiv i serien har en motsvarighet i det vanliga EF-programmet så är frågan om detta objektiv också kommer i EF-version med autofokus. Samtidigt med objektivet lanseras en Cinema Eos-videokamera med fullfomatssensor. Läs mer...

Test: Panasonic Lumix G9

Plus Lumix G9 är Panasonics toppmodell för stillbildsfoto och särskilt lämplig för actionbilder och fotografering i tuffa miljöer. Läs mer... 5

Test: Sony A7R III

Plus Sony fortsätter sin satsning på att locka yrkesfotografer och seriösa entusiaster. Nu har de uppgraderat sin högupplösta A7R-modell med många små och stora förbättringar som <br> gör den till en betydligt proffsigare kamera. Läs mer... 11

Test: Nikon AF-S Fisheye 8-15/3,5-4,5E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sitt uråldriga fisheye för småbildskameror och precis som Canon valde man att göra ersättaren som en mer mångsidig zoom. Resultatet imponerar. Läs mer... 2

Vi kollar in Elinchroms nya portabla studioblixt med TTL

Bara några dagar innan Fotomässan lanserades Elinchrom ELB500 TTL som säkert kommer bli populär bland många frilansfotografer. Porträttfotografen John Hagby berättar om vad blixten kan göra. Läs mer...

Svenska yrkesfotografer samlas på ny webbplattform

Svenska Fotografers Förbund har tillsammans med en underleverantör utvecklat en ny plattform på webben där bildköpare lätt ska kunna hitta en passande fotograf. Adressen är sokfotograf.se Läs mer...

Elinchrom ELB 500 TTL har dubbel TTL-automatik

Elinchrom ELB 500 TTL är en kompakt och batteridriven studioblixt som kan växla mellan två olika system för TTL-automatik, dels Elinchroms eget och dels Phottix. Det går att använda ELB 500 TTL ihop med flera andra Elinchrom- eller Phottix-blixtar. Läs mer... 7

Vi har provat Sony A7 III

Plus Fotosidans reporter blev insnöad på Arlanda när Sony lanserade A7 III. I stället delar vår norske kollega Toralf Sandåker med sig av sina första intryck av Sony A7 III. Läs mer... 5