Proffsfoto

Artiklar > TEST: Nikon D5

TEST: Nikon D5

Nikons nya sport- och presskamera har en helt ny sensor, helt ny autofokus, mångdubblad processorkapacitet och har tar ISO-skalan till smått absurda höjder. Nikon har dessutom passat på att putsa på många detaljer. Vi testar vad Nikon D5 går för.

Läs även: 
Prov: Nikon D5 mot
Canon 1D X Mark II
Test: Canon Eos-1D X Mark II

Sida: 1 2 3 Nästa sida Visa alla 

I år är det sommar-OS och precis som inför London 2012 har både Canon och Nikon presenterat varsin ny sport- och presskamera. De här kamerorna är udda fåglar i en fotovärld där mycket de senaste åren handlat om allt mindre och lättare kameror. D5 är en ogenerat stor kamera som väger in på strax över 1,4 kilo.

Grundlösningen i sådana här kameror är mycket traditionell, men de är samtidigt byggda med den senaste och mest extrema tekniken. Kombinationen ger en mycket snabb och driftsäker kamera som uppträder konsekvent vad du än utsätter den för. Precis så som ett yrkesverktyg för stressade situationer skall vara.

Nikon D5 är mycket lik föregångare D4s, både till det inre och yttre. Men det finns ett flertal skillnader som tillsammans gör skillnad.

Sensor med plus och minus

Sensorn i D5 är på 20 megapixel, mot 16 i D4s. Det är en helt ny och annorlunda design än i D4-generationen, något som syns i bildresultaten. Utvecklingen kan bäst beskrivas som två steg framåt och ett steg tillbaka. Utläsningshastigheten har ökat och egenskaperna på höga ISO har blivit bättre. Men där D4-generationen hade påtagligt bättre dynamiskt omfång på bas-ISO än D3-generationen så har D5 tagit ett steg tillbaka. Mycket tyder på att detta en eftergift för att uppnå snabbare utläsning.

Ser vi på höga ISO känns det som om råfilerna är ungefär ett tredjedels eller ett halvt steg bättre än i D4s från ungefär iso 6400 och uppåt. Det handlar delvis om en kombination av lite bättre brushantering men mest om bättre färgteckning på riktigt höga ISO. Vi kände oss helt bekväma att köra D4s på ISO 12 800 och på 25 600 om man kunde acceptera ett försämrat färgomfång. Med D5 känns ISO 25 600 faktiskt helt ok, och 51 200 ger nästan lika bra färger som D4s gav vid 25 600, fast med lägre detaljteckning.

Kör du jpeg-filer är skillnaden större. Här fungerar faktiskt ISO 102 400 helt OK för pressbilder med lite bleka färger och reducerad detaljteckning. Men helt klart publicerbart direkt från kameran. Med högre ISO behöver du skala ned för att få användbara resultat. Du kan få användbara men platta färgbilder för dagstidningsbruk på iso 204 800. Över det börjar färgbruset bli för märkbart och bilderna fungerar bäst i svartvitt.

ISO 32 000. Här har vi kört med ISO 32 000 för att få en riktigt kort slutartid under Let’s Dance. Bildkvaliteten påminner om D4s vid ISO 20 000, alltså ungefär 2/3 steg bättre än föregångaren. Det finns helt klart brus i bilden, men det är nästan enbart luminansbrus som dels inte stör så mycket, dels är enklare att dämpa.
Bilddata: Nikon D5, AF-S 400/2,8E VR vid f/4, 1/2 000 och ISO 32 000.

Sida: 1 2 3 Nästa sida Visa alla 



Martin Agfors
Publicerad 2016-08-05. Läst av 13423 personer.

Fotosidan produktdatabas

Omdömen från användare, testbilder och produktinformation


Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 20 kr per månad
Kommentera artikeln. När du kommenterar håll en god ton och håll dig till ämnet.


Logga in för att kommentera

Merläsning

Ljusstark vidvinkel från Sony

Sony kompletterar sin ljusstarka vidvinkel 35 mm f/1,4 med en 24 mm f/1,4 - en klassisk kombination bland bildjournalister. Läs mer... 7

Test: Nikon AF-S 28/1,4E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sina gamla ­klassiska 28 mm f/1,4 med en ny och modern version: AF-S 28 mm f/1,4E ED. Objektivet imponerar mer än sina syskon 24 mm f/1,4 och 35 mm f/1,4. Läs mer... 2

Profoto B10: Kompakt batteridriven studioblixt

Profoto B10 är en betydligt mindre blixt än storebror B1/B1X, vilket gör att B10 är lättare att ta med sig ut i fält eller använda på en bom. B10 går också att använda som videobelysning. Läs mer... 3

Adobe avslöjar nyheter i kommande Photoshop

I nästa version av Photoshop kommer verktyget "Innehållsmedveten fyllning" (Content-Aware Fill) att utvecklas mer och få fler inställningsmöjligheter. Adobe visar hur i en video. Adobe kommer också ta bort stöd för en del äldre operativsystem. Läs mer... 7

Test: Benq SW240

Plus Sedan några år har Benq utmanat Eizo på marknaden för skärmar för fotografer. Vi har testat deras nya Benq SW240 - en prisvärd 24-tumsskärm med avancerad färghantering och som kan hårdvarukalibreras från datorn. Läs mer... 10

Eizo ColorEdge CG279X kan visa HDR

Eizo nya 27-tums ColorEdge-skärm är tänkt för både filmare och fotografer. Den har inbyggd automatisk kalibrator och stöd för HDR-video. Läs mer... 1

Vi provar Canon Eos R

Plus Fotosidan har fått prova Canon Eos R och några av de nya RF-objektiven under en dag. Vår teknikredaktör Martin Agfors har skrivit en lång artikel om hur kameran fungerar och sina tankar om det nya R-systemet. Läs mer... 23

Fujifilm X-T3 tar 30 bilder/s

Med ny sensor och processor blir Fujifilm X-T3 både mer högupplöst och snabbare än sin föregångare X-T2. Även sökare och videofunktion förbättras. Läs mer... 14

Hårdbantade supertelen från Canon

Canon nya supertelen EF 400 mm f/2,8L IS III USM och EF 600 mm f/4L IS III USM väger cirka ett kilo mindre vardera än sina föregångare. Samtidigt lanseras också ett ljusstarkt normalobjektiv för Eos M-serien. Läs mer... 9

Canon Eos R - början på ett nytt spegelfritt system

Väntan har varit lång och många har tvivlat, men nu lanserar äntligen Canon sin första spegelfria småbildskamera Eos R. Med Canon Eos R kommer även fyra nya objektiv - alla med Canons nya objektivfattning RF. Läs mer... 62

Fyra objektiv och tre adaptrar till Canon Eos R

Tillsammans med den nya spegelfria systemkameran Canon Eos R lanseras fyra objektiv med den nya RF-fattningen, två zoomar och två objektiv med fast brännvidd. Läs mer... 6

Tamron SP 15-30/2,8 VC uppdateras till G2

Tamron fortsätter förbättra sina mest populära objektiv och ge dem beteckningen G2 som betyder generation 2. Tamron SP 15-30/2,8 Di VC USD G2 är förbättrad på flera punkter jämfört med sina föregångare, bland annat har autofokusen blivit snabbare och bildstabiliseringen effektivare. Läs mer...

150 megapixel med Phase One IQ4

Phase One har lanserat tre nya bakstycken med 100 till 150 megapixel som har inbyggda funktioner från mjukvaran Capture One. Det uppges ge högre bildkvalitet. Läs mer... 32

Fotosidan provar Nikon Z7 och analyserar Z-systemet

Plus Fotosidan fick chansen att provköra Nikon Z7 under en dag, och har dessutom funderat lite på vad den här lanseringen betyder, för Nikon och för konkurrenterna. Läs mer... 12

Direkt från Tokyo: Första intryck av Nikon Z7

Fotosidan är på plats i Tokyo under Nikons lanseringsevent för Z-systemet och har hunnit klämma och känna på, men framför allt fotograferat lite med nya Z7. Vi har dessutom fått prata med utvecklare och produktspecialister. Läs mer... 40

Nikon Z7 & Z6 - Nytt spegelfritt system från Nikon

Nu ger sig Nikon in i kampen om de entusiaster och proffs som vill ha en spegelfri kamera med Nikon Z7 & Z6. Nya Z-systemet har småbildssensor, helt ny objektivfattning och sensorstabilisering plus en hel rad andra intressanta detaljer. Läs mer... 63

Ny objektivserie för Nikons Z-system

Introducerar man ett nytt kamerasystem med en ny objektivbajonett blir det ju naturligt att också introducera en ny objektivserie. Utöver de tre objektiv som dyker upp i höst så finns det en roadmap med 20 ytterligare objektiv de närmsta tre åren. Läs mer... 17

Kompakt supertele från Nikon, AF-S 500 mm f/5,6E PF ED VR

Nu till slut presentas officiellt det kompakta 500 mm teleobjektiv Nikon redan berättat att de höll på och utvecklade. Säljstart blir i slutet av september. Läs mer... 12

Test: Fujifilm X-H1

Plus Fujifilm X-H1 är en snabb och mycket tålig kamera som direkt konkurrerar med Nikon D500, Panasonic Lumix G9 och Olympus E-M1 Mark II. Under testet imponerades vi särskilt av den effektiva bildstabiliseringen. Läs mer... 2

Test: Sony A7 III

Plus Sony har inte snålat med A7 III. Trots att den är betydligt billigare än A7R III är upplösningen den enda riktigt tydliga skillnaden. Det innebär att A7 III är ett stort lyft jämfört med föregångaren A7 II. Läs mer... 13