Proffsfoto

TEST: Nikon D5

Nikons nya sport- och presskamera har en helt ny sensor, helt ny autofokus, mångdubblad processorkapacitet och har tar ISO-skalan till smått absurda höjder. Nikon har dessutom passat på att putsa på många detaljer. Vi testar vad Nikon D5 går för.

Läs även: 
Prov: Nikon D5 mot
Canon 1D X Mark II
Test: Canon Eos-1D X Mark II

Sida: 1 2 3 Nästa sida Visa alla 

I år är det sommar-OS och precis som inför London 2012 har både Canon och Nikon presenterat varsin ny sport- och presskamera. De här kamerorna är udda fåglar i en fotovärld där mycket de senaste åren handlat om allt mindre och lättare kameror. D5 är en ogenerat stor kamera som väger in på strax över 1,4 kilo.

Grundlösningen i sådana här kameror är mycket traditionell, men de är samtidigt byggda med den senaste och mest extrema tekniken. Kombinationen ger en mycket snabb och driftsäker kamera som uppträder konsekvent vad du än utsätter den för. Precis så som ett yrkesverktyg för stressade situationer skall vara.

Nikon D5 är mycket lik föregångare D4s, både till det inre och yttre. Men det finns ett flertal skillnader som tillsammans gör skillnad.

Sensor med plus och minus

Sensorn i D5 är på 20 megapixel, mot 16 i D4s. Det är en helt ny och annorlunda design än i D4-generationen, något som syns i bildresultaten. Utvecklingen kan bäst beskrivas som två steg framåt och ett steg tillbaka. Utläsningshastigheten har ökat och egenskaperna på höga ISO har blivit bättre. Men där D4-generationen hade påtagligt bättre dynamiskt omfång på bas-ISO än D3-generationen så har D5 tagit ett steg tillbaka. Mycket tyder på att detta en eftergift för att uppnå snabbare utläsning.

Ser vi på höga ISO känns det som om råfilerna är ungefär ett tredjedels eller ett halvt steg bättre än i D4s från ungefär iso 6400 och uppåt. Det handlar delvis om en kombination av lite bättre brushantering men mest om bättre färgteckning på riktigt höga ISO. Vi kände oss helt bekväma att köra D4s på ISO 12 800 och på 25 600 om man kunde acceptera ett försämrat färgomfång. Med D5 känns ISO 25 600 faktiskt helt ok, och 51 200 ger nästan lika bra färger som D4s gav vid 25 600, fast med lägre detaljteckning.

Kör du jpeg-filer är skillnaden större. Här fungerar faktiskt ISO 102 400 helt OK för pressbilder med lite bleka färger och reducerad detaljteckning. Men helt klart publicerbart direkt från kameran. Med högre ISO behöver du skala ned för att få användbara resultat. Du kan få användbara men platta färgbilder för dagstidningsbruk på iso 204 800. Över det börjar färgbruset bli för märkbart och bilderna fungerar bäst i svartvitt.

ISO 32 000. Här har vi kört med ISO 32 000 för att få en riktigt kort slutartid under Let’s Dance. Bildkvaliteten påminner om D4s vid ISO 20 000, alltså ungefär 2/3 steg bättre än föregångaren. Det finns helt klart brus i bilden, men det är nästan enbart luminansbrus som dels inte stör så mycket, dels är enklare att dämpa.
Bilddata: Nikon D5, AF-S 400/2,8E VR vid f/4, 1/2 000 och ISO 32 000.

Sida: 1 2 3 Nästa sida Visa alla 



Martin Agfors
Publicerad 2016-08-05. Läst av 12364 personer.


Små viktiga justeringar. En hel del små detaljer har ändrats. Som att ISO-knappen nu sitter bakom avtrycket, istället för under den lilla undre skärmen på baksidan. En förändring som efterfrågats av många.



Räta upp bilder. Beskärning och redigering av bilder i kameran är smidigt för den som skall skicka bilder direkt utan att de passerar en dator. I D5 kan du äntligen räta upp sneda bilder, något som efterfrågats länge.


Merläsning

ON1 Photo RAW 2018 utmanar Lightroom

ON1 Photo RAW 2018 är tänkt som ett prisvärt alternativ till Adobe Lightroom Classic. Den här versionen är rejält omarbetad jämfört med tidigare versioner och fungerar med både OS X och Windows. Läs mer... 14

Sony inför serviceprogram för proffs

Sony utvidgar sitt serviceprogram för yrkesfotografer, Sony Imaging Pro Support, till att gälla större delen av Norden. Programmet erbjuder telefonsupport, låneutrustning vid service, sensorrengöring och fri transport. Läs mer... 7

Prov: Panasonic Lumix G9

Fotosidan har fått möjlighet att fotografera med nya Panasonic Lumix G9 i olika situationer under en hel dag. Slutsaten är att Lumix G9 är en vass konkurrent till Nikon D500, Olympus E-M1 Mark II och en kommande Canon Eos 7D Mark III. Läs mer... 6

Panasonic Lumix G9 kan ta 60 bilder/s

Panasonic introducerar en ny toppmodell som fokuserar mer på stillbildsfotografering än den andra toppmodellen GH5. Lumix G9 har en extra stor sökare, 6,5 stegs bildstabilisering och möjlighet att ta upp till 60 bilder per sekund med full upplösning. Läs mer... 17

Panasonics skarpaste Leica-objektiv hittills

Panasonic hävdar att deras nya tele, Leica DG Elmarit 200 mm f/2,8 Power OIS, är deras skarpaste objektiv hittills, sett över hela bildytan. En 1,4x telekonverter ingår i priset. Läs mer... 10

Fler objektiv från Hasselblad

Antalet objektiv till spegelfria Hasselblad X1D växer. Under 2018 kommer fem nya objektiv. Här är hela listan. Läs mer...

Proffsiga gluggar från Pentax

Pentax meddelade nyligen att de kommer att bli klara med två nya objektiv i den påkostade star-serien till under våren och sommaren 2018. Läs mer...

PROV: Sony A7R III och FE 24-105/4 G OSS

Fotosidan har provkört nya högupplösta Sony A7R III och den nya lätta normalzoomen FE 24-105mm f/4 G OSS. A7R III är lik sin föregångare till det yttre, men det är en på många sätt proffsigare kamera. Läs mer... 19

Två ljusstarka från Olympus med extra bokeh

Olympus utökar sitt utbud av objektiv med fast brännvidd och ljusstyrka f/1,2. M.Zuiko ED 17 mm f/1,2 PRO och ED 45 mm f/1,2 PRO har linselement som ger extra utsuddad bakgrundsoskärpa. Läs mer... 16

Sony A7R III är dubbelt så snabb

Sony A7R III har dubbelt så hög prestanda som föregångaren A7R II på en rad punkter, men behåller samma fina 42-megapixelsensor. Läs mer... 37

Sony satsar på supertele och ny zoom

För att ta sig in bland press-, sport- och naturfotografer utvecklar Sony ett 400 mmm f/2,8 supertele i G Master-serien. Sony lanserar också normalzoomen FE 24-105/4 G OSS. Läs mer... 7

Multiblitz åter i Sverige

Det tyska blixtmärket Multiblitz har fått en ny generalagent i Sverige. Multiblitz är det äldsta blixtmärket på marknaden och nästa år fyller de 70 år. Multiblitz är ett populärt märke bland skolfotografer. Läs mer...

TEST: Sigma 135/1,8 DG HSM Art

Plus Sigmas Art-serie har blivit synonym med hög kvalitet. Nya Sigma 135/1,8 Art är inget undantag. Objektivet är faktiskt bättre än bra med extremt hög optisk prestanda. Läs mer... 17

Profoto A1: Kraftfull speedlight anpassad för ljusformare

Det finns många tillverkare av kompakta kamerablixtar, speedlights, men få som gör blixtarna anpassade för att användas med ljusformare. Det har svenska Profoto tagit fasta på och utvecklat sin första kamerablixt: Profoto A1. Läs mer... 20

Phase One Trichromatic ger exaktare färger

Tillsammans med Sony har Phase One utvecklat ett färgfilter framför sensorn som ska ge mer exakta färger än tidigare filter. Det gör premiär i det nya bakstycket Phase One IQ3 100MP Trichromatic. Läs mer...

TTL-sändare för Fujifilm från Profoto

Profoto fortsätter utveckla sändare med TTL-blixtautomatik för fler märken. Sedan tidigare finns sändare för Canon, Nikon, Sony och Olympus. Nu kommer även en sändare som passar med Fujifilms TTL-system. Läs mer... 2

Fyra nya L-objektiv från Canon

Canon har uppdaterat sina L-zoomar de senaste åren. Nu är det dags att ersätta flera objektiv med fast brännvidd och addera några extra. Tre av objektiven är tilt/shift-makroobjektiv och det fjärde är ett kort ljusstarkt tele med bildstabilisering. Dessutom lanseras en ny makroblixt. Läs mer... 6

Hasselblad X1D får elektronisk slutare

Hasselblad fortsätter att utveckla nya funktioner till X1D-50c. Med den senaste versionen av kamerans mjukvara ges möjlighet att ändra storlek på AF-punkterna och att aktivera elektronisk slutare. Läs mer... 1

Nikon D850 - Vi har provat den

Vi har provat Nikon D850. Det dominerande intrycket är av en genuin universalkamera som skall klara alla sorters fotouppdrag. Som bonus har den smarta finesser som heltyst läge och fokusstackning. Läs mer... 64

Nikon D850 är snabb och högupplöst

Nikon D850 har en bakbelyst 45-megapixelsensor och kan ta upp till 9 bilder per sekund. D850 kan även filma i 4K med hela sensorns bredd och har samma 153-punkters som autofokus Nikon D5. Läs mer... 63