Proffsfoto

TEST: Nikon D5

Nikons nya sport- och presskamera har en helt ny sensor, helt ny autofokus, mångdubblad processorkapacitet och har tar ISO-skalan till smått absurda höjder. Nikon har dessutom passat på att putsa på många detaljer. Vi testar vad Nikon D5 går för.

Läs även: 
Prov: Nikon D5 mot
Canon 1D X Mark II
Test: Canon Eos-1D X Mark II

Sida: 1 2 3 Nästa sida Visa alla 

I år är det sommar-OS och precis som inför London 2012 har både Canon och Nikon presenterat varsin ny sport- och presskamera. De här kamerorna är udda fåglar i en fotovärld där mycket de senaste åren handlat om allt mindre och lättare kameror. D5 är en ogenerat stor kamera som väger in på strax över 1,4 kilo.

Grundlösningen i sådana här kameror är mycket traditionell, men de är samtidigt byggda med den senaste och mest extrema tekniken. Kombinationen ger en mycket snabb och driftsäker kamera som uppträder konsekvent vad du än utsätter den för. Precis så som ett yrkesverktyg för stressade situationer skall vara.

Nikon D5 är mycket lik föregångare D4s, både till det inre och yttre. Men det finns ett flertal skillnader som tillsammans gör skillnad.

Sensor med plus och minus

Sensorn i D5 är på 20 megapixel, mot 16 i D4s. Det är en helt ny och annorlunda design än i D4-generationen, något som syns i bildresultaten. Utvecklingen kan bäst beskrivas som två steg framåt och ett steg tillbaka. Utläsningshastigheten har ökat och egenskaperna på höga ISO har blivit bättre. Men där D4-generationen hade påtagligt bättre dynamiskt omfång på bas-ISO än D3-generationen så har D5 tagit ett steg tillbaka. Mycket tyder på att detta en eftergift för att uppnå snabbare utläsning.

Ser vi på höga ISO känns det som om råfilerna är ungefär ett tredjedels eller ett halvt steg bättre än i D4s från ungefär iso 6400 och uppåt. Det handlar delvis om en kombination av lite bättre brushantering men mest om bättre färgteckning på riktigt höga ISO. Vi kände oss helt bekväma att köra D4s på ISO 12 800 och på 25 600 om man kunde acceptera ett försämrat färgomfång. Med D5 känns ISO 25 600 faktiskt helt ok, och 51 200 ger nästan lika bra färger som D4s gav vid 25 600, fast med lägre detaljteckning.

Kör du jpeg-filer är skillnaden större. Här fungerar faktiskt ISO 102 400 helt OK för pressbilder med lite bleka färger och reducerad detaljteckning. Men helt klart publicerbart direkt från kameran. Med högre ISO behöver du skala ned för att få användbara resultat. Du kan få användbara men platta färgbilder för dagstidningsbruk på iso 204 800. Över det börjar färgbruset bli för märkbart och bilderna fungerar bäst i svartvitt.

ISO 32 000. Här har vi kört med ISO 32 000 för att få en riktigt kort slutartid under Let’s Dance. Bildkvaliteten påminner om D4s vid ISO 20 000, alltså ungefär 2/3 steg bättre än föregångaren. Det finns helt klart brus i bilden, men det är nästan enbart luminansbrus som dels inte stör så mycket, dels är enklare att dämpa.
Bilddata: Nikon D5, AF-S 400/2,8E VR vid f/4, 1/2 000 och ISO 32 000.

Sida: 1 2 3 Nästa sida Visa alla 



Martin Agfors
Publicerad 2016-08-05. Läst av 12623 personer.


Små viktiga justeringar. En hel del små detaljer har ändrats. Som att ISO-knappen nu sitter bakom avtrycket, istället för under den lilla undre skärmen på baksidan. En förändring som efterfrågats av många.



Räta upp bilder. Beskärning och redigering av bilder i kameran är smidigt för den som skall skicka bilder direkt utan att de passerar en dator. I D5 kan du äntligen räta upp sneda bilder, något som efterfrågats länge.


Merläsning

400 megapixel med Hasselblad H6D-400C MS

Hasselblad höjer ribban från 200 till 400 megapixel för den som behöver få ut mesta möjliga detaljåtergivning från sina motiv. Men smakar det, så kostar det. Läs mer... 13

Korta teleobjektiv till Leica SL

Leica lanserar två teleobjektiv kort brännvidd, L-fattning och ljusstyrka f/2. Objektiven är främst tänkta för småbildskameran Leica SL, men passar även till Leicas APS-C-modeller. Läs mer... 7

Tålig bildlagring ute i fält

Western Digital har utvecklat två olika SSD-enheter med tåligt yttre som är tänkta för att lagra stillbilder och video ute i fält. Den ena har SD-kortläsare och den andra är vädertätad. Läs mer... 10

Ljusstark Nikon-zoom med inbyggd telekonverter

UPPDATERAD. Nikon fortsätter utvidga sitt utbud av proffsobjektiv med E-bländare. Nikon AF-S Nikkor 180-400 mm f/4E TC1,4 FL ED VR är en ljusstark telezoom med inbyggd telekonverter tänkt för press-, sport- och naturfoto. Läs mer... 20

Lumix GH5s - vässad videoversion från Panasonic

Lumix GH5 som Panasonic introducerade för ett år sedan är en systemkamera med ovanligt kraftfulla videofunktioner. Nu tar Panasonic ett steg till och introducerar Lumix GH5s som är ännu mer benhårt videoinriktad, bland annat med en ny sensor som ger lägre brus. Läs mer... 6

Test: Sony FE 12-24 mm f/4 G

Sony satsar vidare med ambitiösa objektiv till sina spegelfria småbildskameror. Ett av de intressantaste är den extrema vidvinkelzoomen FE 12-24 mm f/4 G som imponerar på de flesta punkter. Läs mer... 9

Test: Nikon D850

Plus Nikon D850 är Nikons nya universalkamera för entusiaster och yrkesfotografer. Den har allt som gör D810 bra, men klarar mycket mer tack vara ökad snabbhet och teknik från D5. Läs mer... 5

Nya drönarregler från 1 februari

Nästa år börjar nya regler för dig som flyger drönare att gälla. Den största förändringen är att reglerna även kommer gälla för dig som flyger privat, samt att tillståndskravet för drönare upp till 7 kilo kommer försvinna. Läs mer... 19

Plåta digitalt med Hasselblad Xpan-objektiv

1998 lanserade Hasselblad en panoramakamera tillsammans med Fujifilm: Hasselblad Xpan. De tre objektiven till Xpan och Xpan II kan nu användas med en Hasselblad X1D med hjälp av en ny adapter. Läs mer... 2

Profoto öppnar egen webbutik

Liksom flera stora kameratillverkare öppnar Profoto en egen webbutik. I butiken kan kunderna inte bara handla utan även ta del av videokurser och inspirationsfilmer. Läs mer...

Nya funktioner i Lightroom CC och Classic

Adobe har lanserat en uppdatering av Lightroom CC och Lightroom Classic. Även Camera Raw uppdaterades. Peter Györffy går igenom de nya funktionerna. Två av dem är smartare autofunktion i LR Classic och kurvor i LR CC. Läs mer...

Test: Sigma 14/1,8 DG HSM Art

Plus Sigma fortsätter sätta press på Canon och Nikon med sin Art-serie. Vi testade nyligen deras mycket imponerande 135/1,8 Art, nu har turen kommit till deras lika imponerande och lika ljusstarka vidvinkelobjektiv 14/1,8 Art. Läs mer... 5

Intelligentare verktyg i Photoshop CC

Adobe utvecklar en funktion som ska kunna markera en person med bara ett musklick. Bakom tekniken ligger AI, artificiell intelligens. Läs mer... 2

Test: Zeiss Loxia 85 mm f/2,4

Plus Zeiss korta porträtt-tele Loxia 85/2,4 är härligt litet och lätt, och har hög kvalitetskänsla. Men framförallt är det fantastiskt skarpt. Läs mer...

Styr ljuset i efterhand med Isolite

Isolite är ett Kickstarter-projekt som ska ge möjlighet att kontrollera ljussättningen i efterhand. Med en tillsats på blixten och ett Isolites programvara vid råkonverteringen kan man kontrollera styrkan för olika ljuskällor i efterhand. Läs mer... 2

Rejäl glasbit från Leica

Noctilux har alltid varit synonymt med 50 millimeter och extrem ljusstyrka. Från och med nu är det bara synonymt med det sistnämnda. Leica har nämligen lanserat Noctilux-M 75 mm f/1,25. Läs mer... 69

Därför börjar Sony med CFast-kort

Det kan verka snurrigt att Sony börjar tillverka CFast 2.0-minneskort när det bara är Canon som gör en stillbildskamera med CFast-kort. Men det finns en förklaring. Läs mer... 7

Test: Sigma 85/1,4 DG HSM Art

Plus Sigma fortsätter göra livet svårt för Canon och Nikon med sin Art-serie. Sigma 85/1,4 Art är både billigare och bättre än Canon och Nikons motsvarigheter. Läs mer... 12

Missnöjd med skrivaren - tar till släggan

Alla har vi nog känt oss hederligt förbannade någongång. Frilansfotografen Maria G Nilsson blev så pass förbannad på sin skrivare att hon slog sönder den med en slägga. Kolla in videon där Maria får utlopp för sin vrede. Läs mer... 56

Test: Zeiss Batis 135 mm f/2,8

Zeiss Batis är en serie AF-objektiv med Sony E-fattning. Vi har testat nya Batis 135 mm f/2,8 som imponerar. Läs mer... 7