Mer premiumläsning
Vilda idéer som får liv
Fotografer
Plus
Självklart ska Leif GW Persson porträtteras med ett lik i bakluckan på bilen. Och ryttaren Rolf-Göran Bengtsson vid frukostbordet tillsammans med sin häst. I alla fall är det självklart för fotografen Jack Mikrut, som brukar få igenom många av sina bildidéer – även de han själv inte riktigt tror på.
Läs mer...
4
Test: Sigma 23 mm f/1,4 DC DN Contemporary för Fujifilm X - Ett allsidigt objektiv till ett bra pris
Fotosidan testar
Plus
23 mm på Fujifilm X ger en bildvinkel som motsvarar 35 mm med fullformat, alltså en mycket användbar brännvidd. En ljusstark standardlins för APS-C som är otroligt användbar på uppdrag och passar lika bra för gatufotografi och resor som för reportage och porträtt. Med största bländare 1,4 har vi här ett objektiv som klarar de flesta ljusfattiga situationer med bravur.
Läs mer...
Fotoskola: Så fungerar sensorer - en detaljerad genomgång
Fotoskola
Plus
Denna artikel publicerades 2017 och där Martin Agfors slutar med "Framtiden: Global slutare löser flera problem" vilket nu aktualiseras när Sony A9 III släppts. Läs artikeln för att friska upp förståelsen för hur sensorer fungerar: Bland alla teknikdiskussioner kring kameror så finns det en kategori som dyker upp hela tiden: sensorer. Hur bra olika sensorer är, hur viktiga olika egenskaper är, hur de fungerar och vilken storlek man bör ha. Här får du en rejäl genomgång från grunden.
Läs mer...
15
Test: Fujifilm GFX 100 II - Imponerar för både stillbild och rörligt
Proffsfoto testar
Plus
Det händer inte ofta att jag känner att en produkt ger upphov till omvälvande känslor, men med GFX 100 II har Fujifilm lyckats med något alldeles speciellt. Med förbättrad autofokus och bildstabilisering – och en sökare som förstärker intrycken från verkligheten – kan GFX 100 II vara årets bästa kamera för foto och video.
Läs mer...
4
Test: Tamron 50–400mm F/4,5-6,3 Di III VC VXD - ger originalprodukter en match
Fotosidan testar
Plus
Vi ser fler och fler superzoomar för spegelfria kameror, vilket ger mångsidighet och enkelhet för den som inte vill släpa runt på flera objektiv. Med Tamron 50-400mm F/4,5-6,3 Di III VC VXD får du tillgång till normalbrännvidd för porträtt och ända upp till ett långt tele i ett kompakt format.
Läs mer...
1
17 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Kan jag se skillnaden på denna och 85 f/1,4?
Vad får jag för pengarna?
Personligen gillar jag 105 mm bättre, så jag skulle nog hellre köra 105/1,4 på adapter än köpa den här, alternativt köpa den 135/1,8 man kan misstänka avses i produktplanen. Den finns dock inte än, så det kan förstås ändras, men generellt har de släppt det de haft med, även om t ex 24-105 blev 24-120 som Nikon länge kört med. Sedan har jag en 85/1,8 (till F), men jag skulle inte lägga dessa pengar på en 85:a. 50/1,2:an är i så fall mer lockande, och billigare, om än inte billig.
Gamla AF-S 85 mm f/1,4 är ganska soft på full bländaröppning. AF-S 105 mm f/1,4 är nyare, bättre och dyrare, men ändå inte lika perfekt som Z 85/1,2S.
https://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidan-testar/test-nikon-af-s-105-1.htm
Den kanske den är soft på full öppning över hela planet?
Men man kan fundera på om skärpa (som man betalar för här) egentligen är något eftersträvansvärt i bröllopssammanhang... eller om det till och med blir mer drömlikt och verklighetsfrånvän ( = bättre( med en gammal Helios 44-2 58mm f2. :)
Nåja, jag är fullständig novis på det där området egentligen.
Jag vill SE om jag ser någon skillnad mellan bilder tagna med 40k gluggen och en mycket billigare variant.
Eftersom FS publicerar en massa bilder tagna med den nya dyraste, så måste redaktörerna rimligen anse att vi skall se och förstå hur fantastisk den är.
Jag är inte intresserad av autofokus eller adaptrar, bara se jämförbara bilder.
Men det blir lite konstigt eftersom det inte finns några f/1,4-objektiv annat än på adapter. Det kan man givetvis köra, men det är ju inte riktigt det som står mot det här objektivet i verkligheten. Matt Granger har gjort flera videoklipp om 85/1,2:an och jag tror att han hade 85/1,8 och 85/1,4G (dvs till Nikon F) med i åtminstone något av dem. Om jag inte missminner mig så ser F-objektivet tydligt "dassigare" ut än de till Z vidöppet. Konstruktionen börjar närma sig 15 år och är inte heller lika kompromisslös. Man kan möjligen notera att Sigmas 85/1,4 Art till F (eller EF), även om det är billigare än Nikons 85/1,2, är en pjäs av motsvarande storlek och vikt. Det är mycket de optiska ambitionerna som styr att de är så stora och tunga, inte att det är 1,2 eller 1,4.