Annons

Proffsfoto

Artiklar > TEST: Nikon AF-S 105/1,4E

TEST: Nikon AF-S 105/1,4E

Extremt kort skärpedjup vid porträtt är läckert. Nikons nya AF-S 105 mm f/1,4E ED är tänkt för alla som suktar efter utsökt bokeh, men även för dem som behöver fotografera i svagt ljus.

Specifikationerna för Nikon AF-S 105/1,4E ED fick många att hoppa till. Vi kan konstatera att det inte bara är tomma siffror, verkliga prestanda imponerar rejält de också. 

Nikon har haft många objektiv på 105 mm. En omtyckt klassiker är den lilla 105/2,5 som 1971 fick en optisk design som sedan var oförändrad tills tillverkningen upphörde 2005. Den hittills ljusstarkaste var Ai-s 105/1,8 från början av 1980-talet. Senaste 25 åren har Nikon erbjudit AF 105/2 DC, där DC innebär att du kan justera beteendet hos den sfäriska aberrationen.

Men nu har de alltså introducerat AF-S 105/1,4E ED. Utseendet påminner om AF-S 85/1,4G ED, men det är definitivt en storlek större. Där 85/1,4 väger sex hekto väger nya 105/1,4 just under kilot. Men objektivet känns faktiskt inte klumpigt på en D810, det ligger trevligt i handen även om det är tungt.

Hyfsat snabb fokus. Att följa en joggare fungerar helt ok, däremot finns det helt klart andra objektiv som passar bättre för sport- och actionfoto. Men det korta skärpedjupet hjälper onekligen till att lyfta fram motivet. Bilddata: Nikon D810, 105 mm, f/1,4, 1/2000, ISO 64.

Fokuseringen är ljudlös och vi upplever den som snabbare än hos AF-S 85/1,4. Det här är inget sportobjektiv, men det går att följa en springande hund och få en hel del skarpa bilder vid f/1,4. Manuell fokus är mjuk, men inte sladdrig. 

Knivskarpt. Det här är ungefär det avstånd där du får med huvud och axlar i ett porträtt. Bakgrunden suddas ut fullständigt, trots att den bara är en dryg meter bortom skärpeplanet. Skärpan är så bra att du kan se detaljer i en byggnad bakom fotografen som reflekteras i hundens öga. Bilddata: Nikon D810, 105 mm, f/1,4, 1/500, ISO 64.

Utsnitt ur bilden ovan. Skärpan och detaljteckningen i fokusplanet vid f/1,4 är enormt imponerande

Bättre än 85/1,4

Skärpan vid f/1,4 är märkbart bättre än AF-S 85/1,4 och står sig bra mot Canon EF 85/1,2L II nedbländat till f/1,4.

Ännu mer imponerande är att hörnskärpan faktiskt är bra redan vid f/1,4. Vid f/2,8 är skärpan fantastisk över hela bilden.

Den kromatiska aberrationen är mycket väl korrigerad, distorsionen nästan obefintlig och det enda vi kan klaga på är att objektivet vinjetterar tydligt vid f/1,4. Men vid f/2 är vinjetteringen måttlig och borta vid f/2,8.

Oskärpeteckningen är krämig, oskärpecirklarna är mjuka och runda utom utåt hörnen där de får lite citronform på grund av mekanisk vinjettering. Skärpesläppet ger bilderna en tredimensionella känsla, de delar av motivet som är i fokus lyfts fram ur både för- och bakgrund.

Ett sätt att beskriva nya 105/1,4 för Nikon-människor är att den tydliga skärpan i fokusplanet och känslan i oskärpeteckningen påminner mer om AF-S 200/2 än om AF-S 85 1,4. Även med en APS-C-kamera imponerar AF-S 105/1,4. Den jämna, krämiga oskärpeteckningen ger en smak av supertelevärlden, som en miniversion av 200/2 till halva kostnaden och en tredjedel av vikten.

Kraftig vinjettering med bländare f/1,4. Nikon D810, 1/5000s, f/1,4, ISO 64.

SLUTSATS

Nikon AF-S 105//1,4E ED är ett riktigt stort, tungt, dyrt och härligt skarpt och ljusstarkt porträtttele med mjuk oskärpeteckning. Bilder tagna på människor vid f/1,4 och 10-15 meters avstånd ger lite av den tredimensionella känslan hos mellanformatsbilder. Toppklass. 

3D-känsla. Den distinkta skärpan i fokusplanet ihop med det korta skärpedjupet gör att du verkligen kan isolera ett motiv både från för- och bakgrund. Det här är något som uppskattas av porträtt-, bröllops- och eventfotografer. Bilddata: Nikon D810, f/1,4, 1/640, ISO 400.



Martin Agfors
Publicerad 2016-11-08. Läst av 7933 personer.
Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 20 kr per månad
2016-11-08 14:22   Ernst Henry
Ja, jag har använt objektivet i tre månader nu och inser att jag sällan använder 85:an längre (utom i trängre utrymmen). När man investerar i ett ljusstarkt objektiv så är det ju delvis för det korta skärpedjupets skull. Ur den aspekten har jag aldrig varit hundraprocentigt nöjd med 85:an utan oftast varit tvungen att blända ner till 1,7 - i vissa fall till 2,0 - för att får tillräcklig skärpa. Med 105:an behöver jag inte tänka på bländarvalet utan kan köra med full glugg så ofta jag vill. Däremot har jag [ännu] inte vant mig vid dess storlek/vikt och blir lika förvånad varje gång jag får anledning att använda den 'lilla' 85:an. Hade jag bara fått ha två teleobjektiv i kameraväskan så skulle jag dock vilja ha 85 och 135. Skillnaden i brännvidd mellan 85 och 105 är oftast inte tillräcklig för att ta med båda. 105:an är hursomhelst min nya favorit-porträttglugg!
2016-11-08 18:45   x-country
Det är sådan här objektiv som ibland får en att vilja byta system eller skaffa ett till.
2016-11-09 23:05   azek99
Jag upplevde inte CAn som välbalanserad, autofokus var gött seg, i övrigt topp, men för min del behöll jag Carl Zeiss Apo Sonnar T* 2/135 ZF.2
Ernst Henry   2016-11-11 19:10
Låter som att du fått ett måndagsexemplar för min 105:a fokuserar lika snabbt som 85:an.
azek99   2016-11-12 10:17
Fick också den känslan.
2016-11-12 13:02   Fredrik Klintberg
Bilden på måsen är ta mej fan den bästa jag sett. Två 9-åringar intygar här bredvid.
Den blir skärmsläckare på paddan framöver.
Svar från Grevture   2016-11-13 09:05
Testbilder som illustrerar en teknisk egenskap (i just det här fallet vinjettering) har sällan något större konstnärligt djup, det är liksom inte poängen med dem :-)
Fredrik Klintberg   2016-11-16 23:08
Fast nu sitter ju bilden...
Måsen skriker allt vad han kan och det är det som måsar liksom pysslar med, skrika och snatta pommes. Fanskapet råkade bli perfekt porträtterad, vare sig du vill eller ej.
Svar från Grevture   2016-11-17 10:18
Jag som utgick från att du var lite ironisk kring vad jag själv uppfattar som en lite tråkig testbild :-)

Hemma i Bohuslän kallade man ju ibland sommargäster för "måsar" - bägge skränar och skitar ned :-)
2016-11-12 21:31   lonian
Angry photographer tycker objektivet är skräp från Kina.

https://www.youtube.com/watch?v=66DGMwf-diY
https://www.youtube.com/watch?v=pkaBr3HXiMk
Svar från Grevture   2016-11-13 09:04
Om man bara söker på nätet hittar man snart någon clown som har starka åsikter i snart sagt vilken riktning som helst :-)
Svar från Grevture   2016-11-17 10:13
Här kan du istället läsa lite tekniska mätningar gjorde av några med ganska hög trovärdighet:
https://www.lensrentals.com/blog/nikon-105mm-f1-4-e-mtf-bench-tests
MikaelSB   2016-11-21 15:42
Fast alla som har den minsta kunskap om TAP vet ju att han har så många bokstavskombinationer att det sträcker hela alfabetet. Han är så inkompetent att han går ju i princip inte ens att göra narr av.
Mogens Ruelökke   2016-12-05 20:23
Nikon ljuger folk rakt upp i ansiktet. Nikons SWM (Silent Wave-motor) är i själva verket en micromotor med kugghjul i plast. Alltså ingen SWM. Men de allra flesta "fotografer" tycks ju inte ha en aning om vad som finns innanför skalet på modern optik.

Lensrental.com har alltså plockat isär gluggen och upptäckt att det var en helt annan typ av motor än vad som sägs.

The focus motor marketing bothers me a lot, although I realize it won’t bother many of you. I’ve long been sick of marketing departments hiding all facts and telling me to trust them, this new lens will make me a dramatically better photographer. But in this case, they’re pretty dishonest in telling me this lens has an advantage because it has a gearless system when it actually has a geared system.
Svar från Grevture   2016-12-05 21:48
Det är tyvärr ganska vanligt att marknadsavdelningarna hos kameratillverkarna slirar på sanningen när det gäller teknik i objektiv. Och just det här med fokusmotorer verkar underligt nog vara det ämne där man oftast är ute och seglar. Jag har sett Canon, Pentax, Tamron, Sony - och även tidigare- Nikon prata om ringmotorer, USM och annat när det i själva verket visat sig vara samma konstruktion som här - motor och drev. Det verkar som om marknadsfolk ofta tycks tro att det med automatik är avancerad teknik så fort fokuseringen är inbygg i ett objektiv :)

Sedan är det inte så att SWM-tekniken i sig är något annat än det sägs vara. Däremot är det en direkt lögn från dem att det här objektivet är av SWM-typ.

Merläsning

Tips för fotografering i varmt väder

Sommarvärmen kan ge härliga bilder, men kan också ställa till en del problem för oss fotografer. Här kommer några tips på hur du minimerar dem. Läs mer...

Flera nya objektiv från Fujifilm

Som tidigare utlovat lanserar Fujifilm två nya proffsobjektiv. Ett mycket ljusstarkt teleobjektiv, 200 mm f/2 med matchande telekonverter, och en ljusstark vidvinkelzoom. Samtidigt berättar Fujifilm om ytterligare tre kommande objektiv. Läs mer... 18

Interview with Leica about future cameras

Leicas direktör Stefan Daniel berättar tämligen öppet om nuvarande och kommande produkter i en intervju som en av våra kollegor inom EISA gjort. Texten är på engelska. Läs mer... 2

SD Express: Ny standard för extremt snabba SD-kort

I kameravärlden håller vi på och gradvis på och överger SD-kort av typen UHS-I (max 104 MB/s) för de snabbare UHS II-korten (312 MB/s). Och snart kommer ännu snabbare UHS III-kort (max 624 MB/s). Men bortom det kommer nu även SD Express och drastiskt ökade maxstorlekar. Läs mer... 1

Ambitiös och ljusstark normal för Pentax

Ricoh satsar på att nå högsta kvalitet, såväl optiskt som mekaniskt, med nya HD Pentax-D FA* 50 mm f/1,4 SDM AW. Men den höga ambitionen återspeglar sig också i priset och vikten. Läs mer... 3

Sony FE 400/2,8 GM OSS är rekordlätt

Sony vill utmana Canon och Nikon om att locka yrkesfotograferna. Det senaste vapnet i den kampen är ett 400/2,8 supertele som är betydligt lättare än Canons och Nikons motsvarigheter. Läs mer... 25

Nikon utvecklar ultralätt supertele

Nikon utvecklar ett nytt supertele som är tänkt för handhållen fotografering. Det kan göras kortare med hjälp av PF-linser och blir därför lättare utan att tappa ljusstyrka. Läs mer... 8

Två nya Canon 70-200 mm

Canon lanserar två nya versioner av sina 70-200 mm telezoomar med inbyggd bildstabilisering. De har ljusstyrka f/2,8 respektive f/4 och ska framförallt bättre antireflexbehandling än sina föregångare. Läs mer... 7

Test: Elinchrom ELB 500 TTL

Plus Automatik, låg vikt och kompakt format underlättar vardagen för yrkesfotografen. Allt detta ger Elinchroms nya batteridrivna studioblixt ELB 500 TTL. Läs mer... 1

Test: Profoto A1

Plus Profoto A1 kan ses som en ovanligt liten studioblixt eller som en exklusiv speedlight för den som vill ha det bästa. Läs mer... 8

Fujifilm X-T2 får flera nya funktioner

Genom en uppdatering av kamerans mjukvara till version 4.00 får Fujifilm X-T2 flera nya användbara funktioner som utvecklats för storebror X-H1. Läs mer... 7

Teleobjektiv till Fujifilm GFX

Fujifilm visade upp en mockup av teleobjektivet Fujinon GF 250 mm f/4 R LM OIS WR på Fotomässan i Stockholm. Nu är objektivet klart och specifikationerna har blivit offentliga. Samtidigt lanseras en telekonverter och två mellanringar. Läs mer... 11

Prograde först ut med toksnabbt CFexpress-kort

Nu är nästa generations minneskort på väg ut på marknaden. Progrades CFexpress-kort är ungefär dubbelt så snabba som de bästa XQD- och CFast-korten idag. Läs mer... 9

Ny vidvinkelzoom från Leica

Leica SL-systemet växer med en vidvinkelzoom: Leica Super-Vario-Elmar-SL 16-35 mm f/3,5-4,5 Asph. Hög bildkvalitet i alla lägen och snabb fokusering har varit målet under utvecklingen. Läs mer... 6

Ny vidvinkel från Canon

Canon utökar Cinema Eos-serien med en ljusstark vidvinkel. Eftersom alla andra fasta objektiv i serien har en motsvarighet i det vanliga EF-programmet så är frågan om detta objektiv också kommer i EF-version med autofokus. Samtidigt med objektivet lanseras en Cinema Eos-videokamera med fullfomatssensor. Läs mer...

Test: Panasonic Lumix G9

Plus Lumix G9 är Panasonics toppmodell för stillbildsfoto och särskilt lämplig för actionbilder och fotografering i tuffa miljöer. Läs mer... 5

Test: Sony A7R III

Plus Sony fortsätter sin satsning på att locka yrkesfotografer och seriösa entusiaster. Nu har de uppgraderat sin högupplösta A7R-modell med många små och stora förbättringar som <br> gör den till en betydligt proffsigare kamera. Läs mer... 11

Test: Nikon AF-S Fisheye 8-15/3,5-4,5E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sitt uråldriga fisheye för småbildskameror och precis som Canon valde man att göra ersättaren som en mer mångsidig zoom. Resultatet imponerar. Läs mer... 2

Vi kollar in Elinchroms nya portabla studioblixt med TTL

Bara några dagar innan Fotomässan lanserades Elinchrom ELB500 TTL som säkert kommer bli populär bland många frilansfotografer. Porträttfotografen John Hagby berättar om vad blixten kan göra. Läs mer...

Svenska yrkesfotografer samlas på ny webbplattform

Svenska Fotografers Förbund har tillsammans med en underleverantör utvecklat en ny plattform på webben där bildköpare lätt ska kunna hitta en passande fotograf. Adressen är sokfotograf.se Läs mer...