Proffsfoto

TEST: Nikon AF-S 105/1,4E

Extremt kort skärpedjup vid porträtt är läckert. Nikons nya AF-S 105 mm f/1,4E ED är tänkt för alla som suktar efter utsökt bokeh, men även för dem som behöver fotografera i svagt ljus.

Specifikationerna för Nikon AF-S 105/1,4E ED fick många att hoppa till. Vi kan konstatera att det inte bara är tomma siffror, verkliga prestanda imponerar rejält de också. 

Nikon har haft många objektiv på 105 mm. En omtyckt klassiker är den lilla 105/2,5 som 1971 fick en optisk design som sedan var oförändrad tills tillverkningen upphörde 2005. Den hittills ljusstarkaste var Ai-s 105/1,8 från början av 1980-talet. Senaste 25 åren har Nikon erbjudit AF 105/2 DC, där DC innebär att du kan justera beteendet hos den sfäriska aberrationen.

Men nu har de alltså introducerat AF-S 105/1,4E ED. Utseendet påminner om AF-S 85/1,4G ED, men det är definitivt en storlek större. Där 85/1,4 väger sex hekto väger nya 105/1,4 just under kilot. Men objektivet känns faktiskt inte klumpigt på en D810, det ligger trevligt i handen även om det är tungt.

Hyfsat snabb fokus. Att följa en joggare fungerar helt ok, däremot finns det helt klart andra objektiv som passar bättre för sport- och actionfoto. Men det korta skärpedjupet hjälper onekligen till att lyfta fram motivet. Bilddata: Nikon D810, 105 mm, f/1,4, 1/2000, ISO 64.

Fokuseringen är ljudlös och vi upplever den som snabbare än hos AF-S 85/1,4. Det här är inget sportobjektiv, men det går att följa en springande hund och få en hel del skarpa bilder vid f/1,4. Manuell fokus är mjuk, men inte sladdrig. 

Knivskarpt. Det här är ungefär det avstånd där du får med huvud och axlar i ett porträtt. Bakgrunden suddas ut fullständigt, trots att den bara är en dryg meter bortom skärpeplanet. Skärpan är så bra att du kan se detaljer i en byggnad bakom fotografen som reflekteras i hundens öga. Bilddata: Nikon D810, 105 mm, f/1,4, 1/500, ISO 64.

Utsnitt ur bilden ovan. Skärpan och detaljteckningen i fokusplanet vid f/1,4 är enormt imponerande

Bättre än 85/1,4

Skärpan vid f/1,4 är märkbart bättre än AF-S 85/1,4 och står sig bra mot Canon EF 85/1,2L II nedbländat till f/1,4.

Ännu mer imponerande är att hörnskärpan faktiskt är bra redan vid f/1,4. Vid f/2,8 är skärpan fantastisk över hela bilden.

Den kromatiska aberrationen är mycket väl korrigerad, distorsionen nästan obefintlig och det enda vi kan klaga på är att objektivet vinjetterar tydligt vid f/1,4. Men vid f/2 är vinjetteringen måttlig och borta vid f/2,8.

Oskärpeteckningen är krämig, oskärpecirklarna är mjuka och runda utom utåt hörnen där de får lite citronform på grund av mekanisk vinjettering. Skärpesläppet ger bilderna en tredimensionella känsla, de delar av motivet som är i fokus lyfts fram ur både för- och bakgrund.

Ett sätt att beskriva nya 105/1,4 för Nikon-människor är att den tydliga skärpan i fokusplanet och känslan i oskärpeteckningen påminner mer om AF-S 200/2 än om AF-S 85 1,4. Även med en APS-C-kamera imponerar AF-S 105/1,4. Den jämna, krämiga oskärpeteckningen ger en smak av supertelevärlden, som en miniversion av 200/2 till halva kostnaden och en tredjedel av vikten.

Kraftig vinjettering med bländare f/1,4. Nikon D810, 1/5000s, f/1,4, ISO 64.

SLUTSATS

Nikon AF-S 105//1,4E ED är ett riktigt stort, tungt, dyrt och härligt skarpt och ljusstarkt porträtttele med mjuk oskärpeteckning. Bilder tagna på människor vid f/1,4 och 10-15 meters avstånd ger lite av den tredimensionella känslan hos mellanformatsbilder. Toppklass. 

3D-känsla. Den distinkta skärpan i fokusplanet ihop med det korta skärpedjupet gör att du verkligen kan isolera ett motiv både från för- och bakgrund. Det här är något som uppskattas av porträtt-, bröllops- och eventfotografer. Bilddata: Nikon D810, f/1,4, 1/640, ISO 400.



Martin Agfors
Publicerad 2016-11-08. Läst av 7511 personer.

Skarpare än 85/1,4 Som synes är nya AF-S 105/1,4E till vänster märkbart skarpare vid f/1,4 än AF-S 85/1,4G till höger, både i mitten (bilderna upptill) och i hörnen (bilderna nedtill). Däremot vinjetterar 105/1,4 en aning mer.


Denna annonszon syns endast för oinloggade eller ej Plus-medlemmar. Plus kostar från 14 kr / månad
2016-11-08 14:22   Ernst Henry
Ja, jag har använt objektivet i tre månader nu och inser att jag sällan använder 85:an längre (utom i trängre utrymmen). När man investerar i ett ljusstarkt objektiv så är det ju delvis för det korta skärpedjupets skull. Ur den aspekten har jag aldrig varit hundraprocentigt nöjd med 85:an utan oftast varit tvungen att blända ner till 1,7 - i vissa fall till 2,0 - för att får tillräcklig skärpa. Med 105:an behöver jag inte tänka på bländarvalet utan kan köra med full glugg så ofta jag vill. Däremot har jag [ännu] inte vant mig vid dess storlek/vikt och blir lika förvånad varje gång jag får anledning att använda den 'lilla' 85:an. Hade jag bara fått ha två teleobjektiv i kameraväskan så skulle jag dock vilja ha 85 och 135. Skillnaden i brännvidd mellan 85 och 105 är oftast inte tillräcklig för att ta med båda. 105:an är hursomhelst min nya favorit-porträttglugg!
2016-11-08 18:45   x-country
Det är sådan här objektiv som ibland får en att vilja byta system eller skaffa ett till.
2016-11-09 23:05   azek99
Jag upplevde inte CAn som välbalanserad, autofokus var gött seg, i övrigt topp, men för min del behöll jag Carl Zeiss Apo Sonnar T* 2/135 ZF.2
Ernst Henry   2016-11-11 19:10
Låter som att du fått ett måndagsexemplar för min 105:a fokuserar lika snabbt som 85:an.
azek99   2016-11-12 10:17
Fick också den känslan.
2016-11-12 13:02   Fredrik Klintberg
Bilden på måsen är ta mej fan den bästa jag sett. Två 9-åringar intygar här bredvid.
Den blir skärmsläckare på paddan framöver.
Svar från Grevture   2016-11-13 09:05
Testbilder som illustrerar en teknisk egenskap (i just det här fallet vinjettering) har sällan något större konstnärligt djup, det är liksom inte poängen med dem :-)
Fredrik Klintberg   2016-11-16 23:08
Fast nu sitter ju bilden...
Måsen skriker allt vad han kan och det är det som måsar liksom pysslar med, skrika och snatta pommes. Fanskapet råkade bli perfekt porträtterad, vare sig du vill eller ej.
Svar från Grevture   2016-11-17 10:18
Jag som utgick från att du var lite ironisk kring vad jag själv uppfattar som en lite tråkig testbild :-)

Hemma i Bohuslän kallade man ju ibland sommargäster för "måsar" - bägge skränar och skitar ned :-)
2016-11-12 21:31   lonian
Angry photographer tycker objektivet är skräp från Kina.

https://www.youtube.com/watch?v=66DGMwf-diY
https://www.youtube.com/watch?v=pkaBr3HXiMk
Svar från Grevture   2016-11-13 09:04
Om man bara söker på nätet hittar man snart någon clown som har starka åsikter i snart sagt vilken riktning som helst :-)
Svar från Grevture   2016-11-17 10:13
Här kan du istället läsa lite tekniska mätningar gjorde av några med ganska hög trovärdighet:
https://www.lensrentals.com/blog/nikon-105mm-f1-4-e-mtf-bench-tests
MikaelSB   2016-11-21 15:42
Fast alla som har den minsta kunskap om TAP vet ju att han har så många bokstavskombinationer att det sträcker hela alfabetet. Han är så inkompetent att han går ju i princip inte ens att göra narr av.
Mogens Ruelökke   2016-12-05 20:23
Nikon ljuger folk rakt upp i ansiktet. Nikons SWM (Silent Wave-motor) är i själva verket en micromotor med kugghjul i plast. Alltså ingen SWM. Men de allra flesta "fotografer" tycks ju inte ha en aning om vad som finns innanför skalet på modern optik.

Lensrental.com har alltså plockat isär gluggen och upptäckt att det var en helt annan typ av motor än vad som sägs.

The focus motor marketing bothers me a lot, although I realize it won’t bother many of you. I’ve long been sick of marketing departments hiding all facts and telling me to trust them, this new lens will make me a dramatically better photographer. But in this case, they’re pretty dishonest in telling me this lens has an advantage because it has a gearless system when it actually has a geared system.
Svar från Grevture   2016-12-05 21:48
Det är tyvärr ganska vanligt att marknadsavdelningarna hos kameratillverkarna slirar på sanningen när det gäller teknik i objektiv. Och just det här med fokusmotorer verkar underligt nog vara det ämne där man oftast är ute och seglar. Jag har sett Canon, Pentax, Tamron, Sony - och även tidigare- Nikon prata om ringmotorer, USM och annat när det i själva verket visat sig vara samma konstruktion som här - motor och drev. Det verkar som om marknadsfolk ofta tycks tro att det med automatik är avancerad teknik så fort fokuseringen är inbygg i ett objektiv :)

Sedan är det inte så att SWM-tekniken i sig är något annat än det sägs vara. Däremot är det en direkt lögn från dem att det här objektivet är av SWM-typ.

Merläsning

Multiblitz åter i Sverige

Det tyska blixtmärket Multiblitz har fått en ny generalagent i Sverige. Multiblitz är det äldsta blixtmärket på marknaden och nästa år fyller de 70 år. Multiblitz är ett populärt märke bland skolfotografer. Läs mer...

TEST: Sigma 135/1,8 DG HSM Art

Plus Sigmas Art-serie har blivit synonym med hög kvalitet. Nya Sigma 135/1,8 Art är inget undantag. Objektivet är faktiskt bättre än bra med extremt hög optisk prestanda. Läs mer... 17

Profoto A1: Kraftfull speedlight anpassad för ljusformare

Det finns många tillverkare av kompakta kamerablixtar, speedlights, men få som gör blixtarna anpassade för att användas med ljusformare. Det har svenska Profoto tagit fasta på och utvecklat sin första kamerablixt: Profoto A1. Läs mer... 20

Phase One Trichromatic ger exaktare färger

Tillsammans med Sony har Phase One utvecklat ett färgfilter framför sensorn som ska ge mer exakta färger än tidigare filter. Det gör premiär i det nya bakstycket Phase One IQ3 100MP Trichromatic. Läs mer...

TTL-sändare för Fujifilm från Profoto

Profoto fortsätter utveckla sändare med TTL-blixtautomatik för fler märken. Sedan tidigare finns sändare för Canon, Nikon, Sony och Olympus. Nu kommer även en sändare som passar med Fujifilms TTL-system. Läs mer... 2

Fyra nya L-objektiv från Canon

Canon har uppdaterat sina L-zoomar de senaste åren. Nu är det dags att ersätta flera objektiv med fast brännvidd och addera några extra. Tre av objektiven är tilt/shift-makroobjektiv och det fjärde är ett kort ljusstarkt tele med bildstabilisering. Dessutom lanseras en ny makroblixt. Läs mer... 6

Hasselblad X1D får elektronisk slutare

Hasselblad fortsätter att utveckla nya funktioner till X1D-50c. Med den senaste versionen av kamerans mjukvara ges möjlighet att ändra storlek på AF-punkterna och att aktivera elektronisk slutare. Läs mer... 1

Nikon D850 - Vi har provat den

Vi har provat Nikon D850. Det dominerande intrycket är av en genuin universalkamera som skall klara alla sorters fotouppdrag. Som bonus har den smarta finesser som heltyst läge och fokusstackning. Läs mer... 56

Nikon D850 är snabb och högupplöst

Nikon D850 har en bakbelyst 45-megapixelsensor och kan ta upp till 9 bilder per sekund. D850 kan även filma i 4K med hela sensorns bredd och har samma 153-punkters som autofokus Nikon D5. Läs mer... 63

TEST: Sony A9

Plus Sony A9 har utsetts till Årets kamera av EISA. Även Fotosidan ger kameran högt betyg. Sony A9 klarar 20 bilder/sekund, har nästan 700 fokuspunkter och översamplad 4K-video. Kameran håller vad den lovar, men det finns några irriterande småmissar. Läs mer... 45

Patent- och marknadsdomstolen fäller Wikimedia

Patent- och marknadsdomstolen har, i linje med Högsta domstolens tidigare beslut, fastställt att Wikimedia och andra som vill lägga ut omfattande samlingar av konst i offentlig miljö på nätet måste söka en bildlicens. Läs mer... 136

Dubbla processorer i Tamron SP 24-70/2,8 Di VC USD G2

Tamron SP 24-70/2,8 Di VC USD var världens första 24-70/2,8 med bildstabilisering. Nu har Tamron gjort om det populära objektivet med bättre mekanik, vädertätning, effektivare bildstabilisering och snabbare autofokus. Läs mer... 22

Zeiss Milvus 35/1,4 är ljustark och videoanpassad

Det tionde objektivet i Zeiss Milvus-familjen är en ljusstark och väderskyddad vidvinkel, främst tänkt för reportage, gatufoto och video. Läs mer... 29

4K och nytt råformat i Canon Eos C200

Canon utvidgar sitt Cinema Eos-system med C200 som blir den billigaste modellen med 4K. Canon Eos C200 är först ut med det nya råformatet Cinema RAW Light. Läs mer... 6

Triss i vidvinklar från Nikon

Nikon lanserar tre nya objektiv – alla med kraftig bildvinkel. En ljusstark supervidvinkel, en prisvärd ultravidvinkelzoom samt en fisheye-zoom. Läs mer... 34

Vi provar Sonys nya zoomar

Fotosidan har fått möjlighet att prova Sonys nya vidvinkelzoomar FE 16-35/2,8 GM och FE 12-24/4 G samt den nya telezoomen FE 100-400/4,5-5,6 GM OSS. Tre imponerande objektiv som utökar Sonys sortiment i bägge ändar av brännviddsskalan. Läs mer... 8

Fel på AF i vissa Canon-objektiv

Canon har upptäckt att visa objektivserier har defekt autofokus. Det är gratis att att få objektivet reparerat. Här kan du se om du är drabbad. Läs mer... 1

TEST: Panasonic Lumix GH5

Plus Panasonics GH-modeller är bra stillbildskameror, men deras fokus har hela tiden varit video. Nya GH5 tar videoprestanda och videofinesser till nya höjder. Dessutom utlovar Panasonic att att GH5 ska få ännu fler funktioner framöver. Läs mer... 9

Två vidvinkelzoomar från Sony

Sony utökar sitt objektivprogram på vidvinkelsidan med två nya vidvinkelzoomar, ett G-objektiv och ett GM-objektiv. Läs mer... 10

Profoto B1X ger mer kraft

Profotos batteridrivna blixt B1 ersätts av B1X som ger mer kraft i batteriet, med inställningsljuset och i HSS-läge. Dessutom lanseras fler OCF-ljusformare. Läs mer...