Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Test: Nikon Z7 II – Bildkvalitet att älska

Test: Nikon Z7 II – Bildkvalitet att älska

Snabbare autofokus. Med dubblerade processorer får Nikon ut mer av sensorn och serietagning, autofokus och video har förbättrats. Det går att ta 10 bilder per sekund och fokusera i väldigt svagt ljus. Det här gör Nikon Z7 II mer allround än föregångaren. Bilddata: Götgatan, Stockholm. Nikon Z7 II, Nikkor Z 50 mm f/1,2, 1/250 sek, f/1,2 och ISO 2 000.

 
Plus

Nikon Z7 II har fått dubbla kortplatser, mer processorkraft och ett bättre batterigrepp. Men räcker det för att klara sig i konkurrensen?


Få obegränsad och direkt tillgång till denna och alla Plus-artiklar för bara

20 kr

för en månad

Redan Plus? Logga in så kan du läsa denna artikel.

Direkt efter genomförd beställning så kan du läsa denna artikel.

Dessutom får du som Plus-medlem:

* Beställningen gäller ett löpande medlemskap om en månad och som sedan automatiskt förlängs med två månader i taget för 79 kr. Ingen uppsägningstid men betald avgift betalas inte tillbaka. Du säger upp enkelt online.


Publicerad 2021-05-04.

34 Kommentarer

Sten-Åke Sändh 2021-05-04 17:32  
"Den som sörjer att Z7 II inte når upp till Canon och Sony i fråga om autofokus kommer troligen få sitt lystmäte tillfredsställt av Nikons utlovade proffskamera Z9 som ska dyka upp senare under året." Ska det äntligen bli dags för lite AF AI nu och lite hierarkisk AF som även Canon har numera? Är det inte dags att pensionera manuell inställning av olika AF-scenarier som man tydligen även hade i Z7?

Ja men det är ju en annan kamera eller hur? Pratar vi inte om Z7 II nu? Det har är ren fluff fluff eller ren "vapourware" som man sa förr tiden, när man marknadsförde drömmar som inte riktigt slagit in ännu bara för att man inte hade något annat att marknadsföra.

Det känns verkligen som om Nikon är trea på bollen numera och det är synd men det känns precis som när man marknadsförde Z7 som den nya D850 utan spegel som skulle bli det häftigaste som världen skådat och sedan kraschade man rakt in i verkligheten. Man lyckades inte ens få folk att migrera från D850 trots Z7:s definitiva nymodigheter i jämförelse med D850 och framgången på den spegellösa marknaden uteblev när folk fortsatte att köpa DSLR:er istället. Det måste väl ändå vara ett rätt tydligt statement från användarna?

Användarna uppfattade uppenbarligen inte Nikons spegellösa som tillräckligt fullvuxna och inte deras nya objektiv heller eftersom de där mer satsade på 1,8:or för den bredare marknaden av entusiaster då de fortsatt satsade på DSLR-marknaden för proffsen.

Marknaden behöver ett vassare Nikon än så för att få tillstånd en bättre konkurrens på FF-spegellöst än den vi har nu.
MNB 2021-05-04 17:55
Håller med. 38k för denna och den når inte upp till Canon eller Sony som har billigare alternativ.

Som du säger Nikon känns som en 3e plats. Varför ska man välja Nikon när Canon och Sony gör bättre kameror? Om man inte redan investerat i Nikon objektiv osv.

Med Sony A7 IV på gång som knappast kommer vara lika dyr och med all säkerhet bättre autofokus med mera. Det plus andra alternativ inom Sony och Canon. T om Fujifilm.

Är inte bara marknadsandel dom tappat, känns som dom förlorat sin identitet påvägen likaså.
Staffan Zetterlund 2021-05-04 19:04
Men det är väl endast på långa telen dom inte har något o erbjuda än med z fattningen, men den optik dom har är o andra sidan fantastiskt bra så där finns knappast mer o begära i prestanda
Anders F. Eriksson 2021-05-04 19:07
Det är inte "vapourware" när man pratar om produkter som förhandsvisats och faktiskt kommer att säljas. "Vapourware" är produkter som aldrig kommer ut på marknaden.
Sten-Åke Sändh 2021-05-04 23:25
Det vet vi faktiskt inte heller. Den som lever får se. Till dess är det vara blårök.

Du måste väl ändå hålla med om att det är konstigt att man inte fokuserar på att marknadsföra sina senaste kameror utan börjar yra om någon ev. kommande modell istället.

Om inte ens Nikon själva riktigt tror på sina produkter, vem ska då göra det?

Återigen släpper man dessutom kameror i sådan hast att man nödgas skicka ut nya firmwares strax efter. Hur seriöst känns det. Jag vet att det finns folk som tycker det är bra med att man strösslar med firmwareupppgraderingar i efterhand men man kan lika gärna se det som ett svaghetstecken i en organisation som inte lyckas få till det innan man börjar skeppa och får fixa det i efterhand istället vartefter de obetalda inofficiellt betatestande användarna hittar felen.

Jag är som sagt ofta tveksam efter att varit utsatt för en tsunami av firmwareuppgraderingar till ett Garmin GPS och ekolod jag hade en gång. När jag läste listan på cad de fixat i efterhand så undrade jag om det var något som funkat överhuvudtaget för de som köpte de första exen som skeppades.
snap01 2021-05-05 02:55
Canon o nikon är fortfarande större än vad Sony är bland yrkesfotograferna. Sony har aldrig lockat överhuvudtaget. Tog evigheter innan dom ens kunde ta vara på sensorns kvalitet så nikon hade bättre resultat i många år.
Sony har aldrig varit komplett som med bra service, låne kameror, fri testning av optik osv. Dessutom så saknar Sony tilt o shift optik.
Att du är superfrälst Sony anhängare är ingen nyhet. Jag som yrkesfotograf bryr mig inte vad det står på kameran. Uppfyller den mina krav är jag nöjd. Den stora nackdelen med spegelösa kameror är att dom formligen tuggar batteriet, sedan så fastnar det mer skit på sensorn.
Däremot gillar jag skarpt det mindre formatet på dom. Just idag sitter jag på D850 samt z6ll och fuji samt canon 5 d mark 2.
Sony har inte det kompletta paketet. Inte bredden på optiken o många gånger är dom riktigt dyra på optik. Jag förväntar mig minst 5 Sidor från din nu.
Sten-Åke Sändh 2021-05-05 05:25
Idag är det spegellöst som gäller och där är det istället Sony som har det bredaste utbudet och det var därför AP valde dem som leverantör för både stillbild och video. Sony-fotograferna har sedan mycket länge fullständigt tappat räkningen på alla möjliga och omöjliga tillverkare som tagit fram nya objektiv i en strid ström till E-mount. Det finns hundratals. Fortfarande använder massor av CanNikon-fotografer gamla objektiv som är konstruerade för DSLR-er och de kommer säkert bli varse precis som vi redan upptäckt att om man använder dem på de nya snabbare husen så kommer det påverka prestanda på olika sätt.

När det gäller sensorerna och Nikons bättre hantering av dessa så går det tillbaka till kanske sju år sedan då A7r använde samma sensor som D800E men den jämförelsen har vi inte kunnat göra efter det för efter det har Nikon inte fått tillgång till en enda av de Sony-specifika FF-sensorerna. Nikon har av det skälet aldrig fått tillgång till en sensor Sony konstruerat innan de själva tagit den i bruk först. De sensorer som sitter i Nikons Z har en annan geometri än Sonys och är Nikon-specifika och detta faktum har säkert också medverkat till Nikons problemsituation idag.

Det är det som delvis förklarar varför Nikon är akterseglade när det gäller AF-prestanda och man dras med långsamna sensorer fortfarande.

Canon har väl heller inga hus som yrkesfotografer kan lita på för video än.
Sten-Åke Sändh 2021-05-05 05:52
Från början är jag Pentax-fotograf. Att jag hamnat med Sony gick via KonicaMinolta och att jag stannat hos Sony och inte valde Nikon efter KM gav upp beror bara på en enda sak. De var den första av de stora tillverkarna att lösa de notoriska fokusproblem de andra fortsatt att med sina DSLR-er inte minst med Sigma-objektiven som det nu verkar vara mest problem med.

Om du skulle se mina kamerahus så sitter det svart eltejp över mina större Sony-loggor på dessa. Jag undviker även kläder med loggor på och det går nog bara tillbaka till att jag är son till en stalinist. Mitt intresse för Sony är av ren teknisk art. Hittills har de fortsatt att leverera och ge mig möjlighet att friglra mig från den teknik som i många årtionden begränsat mitt sätt att fotografera. För mig handlar det uteslutande om detta idag.
snap01 2021-05-05 21:36
När canon kom med sin 5d mark 2 så användes den till stora produktioner. Dom var först med dslr fullsensor. På den tiden tillverkade väl Sony mest tv spel. Dessutom canon har dedikerade proffskameror som är i toppklass.
Canon är fortfarande klart största bland yrkesfotografer Sony är en liten aktör där. Varför är du så fanatisk om Sony ? Det är bara en kamera.
snap01 2021-05-05 21:40
Spegellöst som gäller för sportfotografer?
Knappast, där totaldominerar stora dslr. Dels för spegelösa kameror käkar batterier. Samt ergonomin med stora telen är ingen hit på spegelöst.
lonian 2021-05-09 23:57
Att nikons fasta z objektiv är f1.8 i bländare ser inte jag som något negativt. De har ju ett z 50mm f1.2 men så otroligt stor skillnad i bildkvalité är det inte. Deras 1.8 är i toppklass, stor skillnad från F mount optiken f1.4 .
Tonyeagle 2021-05-04 19:45  
Kameran marknadsförs som en rappare variant av Z7 men den kan fortfarande inte ta mer än 5,5 bilder/s om man vill ha C.AF + tracking med flera AF-punkter aktiva. Mycket märkligt!
Svar från froderberg 2021-05-04 19:48
Sensorn är gammal och sätter en del gränser.
pdahlen 2021-05-04 20:32
Man kan väl hoppas att de dubbla processorerna ska komma till användning i framtida FW
Sten-Åke Sändh 2021-05-04 23:48
Det är väl kanske heller ingen större slump att Canon och Sony har nyare konstruktioner. Det är ju bara dessa två som själva konstruerar och tillverkar sina egna sensorer från ax till limpa. Alla andra är beroende av andra för att få tillgång till de sensorer man behöver.

Sensorerna styr ju mycket av kamerornas egenskaper och de som sitter på egen sensorteknik har en helt annan sits än de som inte gör det.
snap01 2021-05-05 09:14
Ingen kamera är bäst på allt, och Z7II är knappast framtagen för att vara en sportkamera. Däremot så räcker säkerligen 5,5 bilder sekunden för dom allra flesta i 99% av fallen.

Att få en kamera att ha bäst lågljusegenskaper, snabbhet,mest pixlar, liten storlek på huset
är omöjligt. Lika lite som att ha en bil som kan både vara snabbast o även gå i terräng.
Jag ser kamerorna som olika verktyg vissa passar bättre för vissa uppdrag, andra för andra.
Med z6II köpte jag en fast 50mm samt 24-70 F4 och jag måste säga att optiken var riktigt bra, skarp o zoomen är bra i motljus. Så att alla gluggar måste ha jättestora bländraöppningar är inte alltid viktigt. Man letar oftast efter vilken optik som är tex bäst på bröllop. Där har tex canon sin 50mm o 85mm 1,2 som är super populära bland många bröllopsfotografer o körs vidöppna trots dom inte är superskarpa då men ger det speciella uttrycket som eftersträvar. Jag sålde bort canons 50 och 85mm o kör nikons 85mm 1,4 som inte riktigt ger samma resultat men helt ok ändå.
Samma sak mer tilt o shift optiken från canon som är bäst på marknaden, många väljer canon pga dom. Det man ska ha med sig är typ att alla märkens bättre kameror räcke till för yrkesbruk. Även sony......
Bruno W 2021-05-05 13:14
Du har rätt Ove, "ingen kamera kan vara bäst på allt". Men den här kameran är inte bäst på någon punkt samtidigt som den kostar mer än dom flesta trots att dessa har bättre specar på flera punkter, det är problemet. Lägg sedan till att Nikons uppdateringar inte rättar till de mest centrala svagheterna hos kameran (än) så blir detta tyvärr en ganska svårsåld produkt skulle jag tro.
snap01 2021-05-05 21:30
Har du kameran själv ?
Bruno W 2021-05-06 08:57
Svar till Ove: Nej jag har den inte och kommer inte köpa den heller. Förklaringen är att den har för klena specifikationer för det jag fotar mest av. Jag är beroende av bästa möjliga följande autofocus i mörka miljöer och maximalt antal bilder/sek. För mig finns det då bättre kameror att välja än Nikon Z7 II.
snap01 2021-05-06 11:37
du har problem med kameran och äger den inte själv ;)
en klassiker.
Bruno W 2021-05-06 11:58
Nej det gör jag inte, men jag har testat den när det var dags för mig att köpa ny kamera. Jag prövade den mot en Canon R5 på ett jobb och tyvärr så var Z7 II betydligt sämre på de områden som är viktiga för min del. Det innebär inte att det är en dålig kamera, men för mig så räcker den inte till.
ztenlund 2021-05-06 13:31
Komiskt, du säger att Z7 II är dyrare och sämre än alternativen. Sedan jämför du med EOS R5 som är väsentligt mycket dyrare än Z7 II... I själva verket har Z7 II snarast varit den billigaste aktuella spegellösa modellen med hög upplösning. Nu har Sony dragit ned priset på A7R IV, men i sinom tid sjunker säkert priset på Z7 II också, alternativ så kommer det någon kampanj med motsvarande effekt. Man bör dock betänka att man också fortfarande kan köpa Z7 betydligt billigare om man inte behöver det som Z7 II tillför idag och kan nöja sig med att möjligheten till prestandaförbättringar med mjukvaruuppgraderingar troligen är ganska låg. För min del är det dock strunt samma vad priset är på Sonys kamera. Jag gillar dem helt enkelt inte, även om en del av tekniken emellanåt är imponerande. Den mest lockande är nog A7S III om jag skulle vilja ha en kamera främst för video. Annars hellre då en R5, men den är som sagt väsentligt dyrare.

Och behöver man inte upplösningen så kan man köpa den tydligt billigare Z6 II som förutom vissa mjukvaruskillnader är samma kamera med en annan lägre upplöst sensor och bättre videoprestanda.
Iwa 2021-05-05 03:39  
Artikeln verkar ligga lite efter. Det talas om att Nikon ska lansera firmware 1.10 när man lanserade firmware 1.20 förra veckan. Med den uppdateringen är spårningen nu ungefär så klibbig som den kan bli. Autofokusen på Z7ii är lika bra som den på A7Riv. Vad Nikon däremot ännu saknar är en bra fågeltracking, vilket Canons R5 har. Detta borde främst vara en algoritmfråga: de nya uppdateringarna visar att hårdvaran i Z7ii/Z6ii är plenty för att åstadkomma bra fokus. Att Z9 kommer ha algoritmer för fågeltracking känns givet men man borde också lägga in dem i nuvarande modeller. Hoppas att Nikon är smarta och gör det.
Bruno W 2021-05-05 08:08
Ska man lansera 1.10 efter 1.20? :-)
Hur som helst, här kan ni se ett test av fw 1.2. Vissa förbättringar, men inte där det skulle behövas som mest: möjligheten att följa rörliga objekt. Där ser det fortfarande ganska dåligt ut tyvärr.
https://www.youtube.com/watch?v=fXhNkRpede0&ab_channel=StevePerry
Tonyeagle 2021-05-05 08:14
Ett stort problem med tracking på kameran är att sökaren inte uppdateras på snabbare matning än 5,5 fps, detta innebär problem. (diabildsvisning istället för live-view i sökaren)

Vet du om det med senaste uppdatering går att använda mer än en aktiv fokuspunkt vid af-c + tracking? (Fråga till Per)
pdahlen 2021-05-05 08:28
Jag provade tracking på flygande fågel i förra veckan efter uppdateringen, men jag upplevde den lika dålig som tidigare. Oftast var ju trackingrutan helt ute i himlen och inte på något objekt, då var det i mina ögon det enklast testen med en fågel mot ren himmel. Däremot är jag väldigt positiv till wide-s där sätter den ofta fokus på objektet istället på bakgrunden även i de fall där objektet endast tar upp 5-10% av bilden, det tycker jag är riktigt bra och bättre än vad jag har lyckats med D500 och GrP
Svar från froderberg 2021-05-05 11:23
När artikeln skrevs och skickades till tryck var 1.10 på gång. Vi är inne på att göra ett nytt test med version 1.20.
Iwa 2021-05-05 17:51  
Har gjort några egna iakttagelser kring Zätans rådande spårningsförmåga. Kameran verkar kunna ögonspåra skuttande hund så gott som nån annan, men kan för tillfället inte ögonspåra sittande fågel. Det är därför jag tror att det finns förbättringar att hämta i algoritmerna.
https://www.fotosidan.se/blogs/hortlund/ogontracking.htm
AWid 2021-05-05 18:58  
De som tycks ha de största problemen med Nikon och Nikons AF-system är köpta "youtubers", "influerare" och "xxxx-fanboys" (varav några häckar här på FS) och som inte ens använder eller äger Nikonprylar.
Fotografer (alltså riktiga - inte nättrollen) som använder Nikon tycks inte ha några problem vare sig med AF-systemet eller med kamerorna i största allmänhet. I stället tycks de framför allt hylla optikens höga prestanda och kamerans utmärkta bildkvalitet.

Joe McNally, Daniel Norton och andra "riktiga" fotografer skulle nog aldrig heller komma på tanken att dissa ett kameramärke bara för att det inte är det de själva använder. Däremot livnär sig nättomtar som familjen Northrup och gaphalsen Jared Polin på att skapa konflikter mellan olika fabrikat. Det ger fler följare och fler klick. "Favoritmärket" varierar och just nu tycks Canon vara inne och Sony på väg ut.

Drivkraften att återkommande dissa kameramärken man inte själv äger och direkt eller indirekt alltid framhålla "sitt eget märke" som bättre än allt annat är för mig helt obegriplig.
gunnar_berg 2021-05-06 06:30
Bra skrivit, håller till 100% med.
snap01 2021-05-06 11:43
Det är alltid så. Dom som inte har Kameran har alltid problem med den, Att Sony har helt galna märkestroll är ingen nyhet. Måste vara något mindervärdighets komplex mot dom stora drakarna speciellt Canon.
Jag har kört dom flesta märkena o det kvittar egentligen vilket märke, dom flesta kameror levererar tillräckligt bra kvalitet. Det jag ser till är helheten.
AWid 2021-05-06 13:28
Håller med dig Ove. Enligt min mening är dessutom alla moderna systemkameror väsentligt mer kompetenta än flertalet av deras ägare. Det är varken menysystem, ergonomi, bilder per sekund, sensorns utläsningshastighet eller fokussystemets UI som avgör om fotografen kan leverera ett acceptabelt resultat eller inte. Fast det är klart - det är alltid bekvämt att ha något att skylla på:-)
snap01 2021-05-11 08:26
jag har jobbat med hasselblad, pentax mellanformat, canon, nikon o fuji. Inga som helst problem men alla märken har sina fördelar. När jag körde mellanformat så kompl jag det med småbild för snabbhet o långa telen osv. Kameror o objektiv är som verktyg man skaffar det man behöver. Idag när dom flesta märken använder liknande/samma sensorer så är det mer vilken kamera man gillar som är viktigt än vilket märke för skillnaden på slutlig bild är typ omöjlig att se.
I dslr början var det stor skillnad på kvalitet speciellt på isobrus o upplösning.
Bengf 2021-05-22 08:02  
Ingen kamera är bäst på allt sägs det, men i tråden är i alla fall Nikon och Canon bäst på något sätt, Canon har generellt sålt dubbelt så många yrkeskameror som Nikon genom åren, då är alltså Canon dubbelt så bra som Nikon enligt somliga sätt att se på saken. Märkestroll med Canon/Nikon/Fuji existerar förstås inte.
willeh 2021-08-31 16:27  
jag har inte hängt med i alla turer kring spegellösa kameror. Använder idag d850 för både stillbild och videoproduktion. Funkar till det mesta men jag skulle gärna ha en kamera med bättre AF för video. gärna också n-log och RAW-film internt i kameran. tror ni det kommer på nästa version av z7 eller z9?
Svar från froderberg 2021-08-31 23:37
Nikon Z9 kommer med stor sannolikhet bli en mycket multikompetent kamera, men också till ett högt pris. Nikon Z7 II använder samma sensor som D850 och det gör att den inte är i teknisk framkant när det gäller AF och video. Det kommer nog ta något år innan en ersättare kommer eftersom Z7 II är relativt ny.
willeh 2021-10-05 08:50
ok! misstänkte att det kanske är så det blir. Känns som nikon sladdar några/något år bakom sony numera. Är för djupt nere i objektivträsket med nikon så man vill helst inte byta ..... och så funkar servicen väldigt bra med Nikon vilket jag inte får intrycket av med Sony och Canon..... jag forsätter att hålla tummarna för en Z8 känner jag nu när jag skriver :)
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Mer premiumläsning