Proffsfoto

Artiklar > Test: Panasonic Lumix G9

Test: Panasonic Lumix G9

Plus

Lumix G9 är Panasonics toppmodell för stillbildsfoto och särskilt lämplig för actionbilder och fotografering i tuffa miljöer.

Få obegränsad och direkt tillgång till denna och alla plus-artiklar för bara 16 kr första månaden*

Redan Plus? Logga in så kan du läsa denna artikel.
Fotosidan Plus kampanj 1 månad

Direkt efter genomförd beställning så kan du läsa denna artikel.

Dessutom får du som Plus-medlem:

  • Fri uppladdning av bilder
  • Obegränsad tillgång till alla artiklar, nyheter och video
  • Egen blogg och portfolio
  • Mindre reklam
  • Rabatt på kameraförsäkring hos Gefvert
  • Rabatt på tidningen Fotosidan Magasin
  • Rabatt på böcker i Fotosidans butik
* Beställningen gäller ett löpande medlemskap om tre månader och som automatiskt förlängs där månad två och framåt kostar 60 kr per kvartal. Ingen uppsägningstid men betald avgift betalas inte tillbaka. Du säger upp enkelt online.


Magnus Fröderberg
Publicerad 2018-03-28. Läst av 7848 personer.

Fotosidan produktdatabas

Omdömen från användare, testbilder och produktinformation


Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 20 kr per månad
2018-03-28 22:49   mankepanke
Kan någon förklara för mig för det är något jag inte förstår?! Jag trodde att man på en m4/3-kamera kunde använda objektiv från samtliga objektiv tillverkade för formatet. Är det inte så? Hur kan det annars vara svårt att hitta jämförbara objektiv att testa autofokus med? Är det så att Olympus objektiv fungerar sämre ihop med Panasonics autofokus? Annars borde det väl gå att testa båda kamerorna med samma objektiv?
Svar från froderberg   2018-03-28 23:02
Du kan använda Olympus-objektiv på Panasonic och tvärt om, men tillverkarna har egna tekniker för att få snabbare kontinuerlig AF. Olympus har fasavkännande AF och Panasonic har istället en kontrastavkännande AF som med väldigt snabba linsrörelser. Inte heller bildstabiliseringen är helt kompatibel.

Jag har lagt till en mening i texten ovan för att göra det mer tydligt.
mankepanke   2018-03-28 23:05
Ok! Tack för svar!
2018-03-29 01:20   Jacobssons
Hur stor är skillnaden i dynamiskt omfång och annan bildkvalitet (raw) när man jämför med, låt säga äldre G80 - eller nya GX9?
Svar från froderberg   2018-03-29 02:10
Ingen synbar skillnad. Det händer väldigt lite på den här fronten eftersom sensorerna redan för några år sedan nådde hög verkningsgrad. Det krävs en helt ny sensorteknik för att nå synbar förbättring.
2018-04-02 00:04   The_Crow
Olympus OM-D E 1 Mark II delar väl samma sensor som G9?
När jag kollar Studio scen inne på DP preview o jämför dessa två, så upplever jag ändå G9 som lite brusigare.
Är det något som ni märkt av eller tänkt på?
Antar att det mer har med respektive kameras interna brushantering att göra än något annat?

Angående dess autofokus;
Man får väldigt olika åsikter ifrån recensenter angående vilken utav kamerorna som funkar bäst, framför allt i dåligt ljus?
Panasonic G9 har ju endast kontrastbaserad men får utav vissa bättre kritik, utav andra sämre än Olympus.
Vad anser ni som testat?

Jag står lite i valet och kvalet om jag ska ge mig in i MFT träsket.
Bollen lutar mest åt Olympus just nu, även om nu Panasonic kom och gjorde det lite svårare i o m bättre video, LCD på ovansidan och en trevligare sökare (har dock inte testat någon utav dem).
Svar från froderberg   2018-04-03 11:29
1. Eftersom kamerorna har samma sensoryta och och liknande sensorteknik blir brus och dynamiskt omfång mycket likt. När jag kollar på råfilerna på Dpreview tycker jag att de ser väldigt lika ut. Men vissa Olympus-bilder ser lite oskarpare ut med lite mindre brus, vilket kan tyda på någon form av brusreducering. Med tanke på att man ändå själv lägger på brusreducering vid råkonverteringen är jag övertygad om att de små eventuella skillnaderna försvinner. Tänkt också på att Dpreview visar en kraftig förstoring. Små skillnader vid stor förstoring och före brusreducering är skillnader som försvinner eller inte kommer att synas.

2. Generellt är kontrast-AF säkrare i mycket svagt ljus än fas-AF, så det kan ligga något i det du läst. Å andra sidan är det rätt krävande att få till motivföljande kontinuerlig fokusering med kontrast-AF. Vi har bara testat kamerorna var för sig och kan därför inte uttala oss om alla skillnader i autofokus. Vi hoppas kunna återkomma med en sida-vid-sida-jämförelse.
Simon Karlsson   2018-04-10 23:20
Som Olympus MKII och Panasonic ägare så är jag inte direkt besviken. Men MKII:an tarvar ändå att man lär sig hantera den och det kan ta lite tid. Väldigt mycket anpassningsmöjligheter och Panasonic tycker jag ligger lite bättre till vad gäller användarvänligheten. Får man dock in i "muskelminnet" var knapparna och reglagen sitter på MKII kan man göra väldigt mycket. I synnerhet om man har Zuiko-objektiv på med Fn-knappar.

Till syvende och sist är det dock små skillnader i den interna tekniken. Saker som personliga preferenser avseende reglage och ergonomi är nog viktigare utslagsfaktor då. Jag tycker att du ska gå och känna på sakerna.

Merläsning

TEST: Sony A7 III

Plus Sony har inte snålat med A7 III. Trots att den är betydligt billigare än A7R III är upplösningen den enda riktigt tydliga skillnaden. Det innebär att A7 III är ett stort lyft jämfört med föregångaren A7 II. Läs mer... 13

Tips för fotografering i varmt väder

Sommarvärmen kan ge härliga bilder, men kan också ställa till en del problem för oss fotografer. Här kommer några tips på hur du minimerar dem. Läs mer... 6

Flera nya objektiv från Fujifilm

Som tidigare utlovat lanserar Fujifilm två nya proffsobjektiv. Ett mycket ljusstarkt teleobjektiv, 200 mm f/2 med matchande telekonverter, och en ljusstark vidvinkelzoom. Samtidigt berättar Fujifilm om ytterligare tre kommande objektiv. Läs mer... 26

Interview with Leica about future cameras

Leicas direktör Stefan Daniel berättar tämligen öppet om nuvarande och kommande produkter i en intervju som en av våra kollegor inom EISA gjort. Texten är på engelska. Läs mer... 2

SD Express: Ny standard för extremt snabba SD-kort

I kameravärlden håller vi på och gradvis på och överger SD-kort av typen UHS-I (max 104 MB/s) för de snabbare UHS II-korten (312 MB/s). Och snart kommer ännu snabbare UHS III-kort (max 624 MB/s). Men bortom det kommer nu även SD Express och drastiskt ökade maxstorlekar. Läs mer... 2

Ambitiös och ljusstark normal för Pentax

Ricoh satsar på att nå högsta kvalitet, såväl optiskt som mekaniskt, med nya HD Pentax-D FA* 50 mm f/1,4 SDM AW. Men den höga ambitionen återspeglar sig också i priset och vikten. Läs mer... 3

Sony FE 400/2,8 GM OSS är rekordlätt

Sony vill utmana Canon och Nikon om att locka yrkesfotograferna. Det senaste vapnet i den kampen är ett 400/2,8 supertele som är betydligt lättare än Canons och Nikons motsvarigheter. Läs mer... 29

Nikon utvecklar ultralätt supertele

Nikon utvecklar ett nytt supertele som är tänkt för handhållen fotografering. Det kan göras kortare med hjälp av PF-linser och blir därför lättare utan att tappa ljusstyrka. Läs mer... 9

Två nya Canon 70-200 mm

Canon lanserar två nya versioner av sina 70-200 mm telezoomar med inbyggd bildstabilisering. De har ljusstyrka f/2,8 respektive f/4 och ska framförallt bättre antireflexbehandling än sina föregångare. Läs mer... 7

Test: Elinchrom ELB 500 TTL

Plus Automatik, låg vikt och kompakt format underlättar vardagen för yrkesfotografen. Allt detta ger Elinchroms nya batteridrivna studioblixt ELB 500 TTL. Läs mer... 1

Test: Profoto A1

Plus Profoto A1 kan ses som en ovanligt liten studioblixt eller som en exklusiv speedlight för den som vill ha det bästa. Läs mer... 8

Fujifilm X-T2 får flera nya funktioner

Genom en uppdatering av kamerans mjukvara till version 4.00 får Fujifilm X-T2 flera nya användbara funktioner som utvecklats för storebror X-H1. Läs mer... 7

Teleobjektiv till Fujifilm GFX

Fujifilm visade upp en mockup av teleobjektivet Fujinon GF 250 mm f/4 R LM OIS WR på Fotomässan i Stockholm. Nu är objektivet klart och specifikationerna har blivit offentliga. Samtidigt lanseras en telekonverter och två mellanringar. Läs mer... 11

Prograde först ut med toksnabbt CFexpress-kort

Nu är nästa generations minneskort på väg ut på marknaden. Progrades CFexpress-kort är ungefär dubbelt så snabba som de bästa XQD- och CFast-korten idag. Läs mer... 9

Ny vidvinkelzoom från Leica

Leica SL-systemet växer med en vidvinkelzoom: Leica Super-Vario-Elmar-SL 16-35 mm f/3,5-4,5 Asph. Hög bildkvalitet i alla lägen och snabb fokusering har varit målet under utvecklingen. Läs mer... 6

Ny vidvinkel från Canon

Canon utökar Cinema Eos-serien med en ljusstark vidvinkel. Eftersom alla andra fasta objektiv i serien har en motsvarighet i det vanliga EF-programmet så är frågan om detta objektiv också kommer i EF-version med autofokus. Samtidigt med objektivet lanseras en Cinema Eos-videokamera med fullfomatssensor. Läs mer...

Test: Sony A7R III

Plus Sony fortsätter sin satsning på att locka yrkesfotografer och seriösa entusiaster. Nu har de uppgraderat sin högupplösta A7R-modell med många små och stora förbättringar som <br> gör den till en betydligt proffsigare kamera. Läs mer... 11

Test: Nikon AF-S Fisheye 8-15/3,5-4,5E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sitt uråldriga fisheye för småbildskameror och precis som Canon valde man att göra ersättaren som en mer mångsidig zoom. Resultatet imponerar. Läs mer... 2

Vi kollar in Elinchroms nya portabla studioblixt med TTL

Bara några dagar innan Fotomässan lanserades Elinchrom ELB500 TTL som säkert kommer bli populär bland många frilansfotografer. Porträttfotografen John Hagby berättar om vad blixten kan göra. Läs mer...

Svenska yrkesfotografer samlas på ny webbplattform

Svenska Fotografers Förbund har tillsammans med en underleverantör utvecklat en ny plattform på webben där bildköpare lätt ska kunna hitta en passande fotograf. Adressen är sokfotograf.se Läs mer...