Proffsfoto

Artiklar > Test: Panasonic Lumix G9

Test: Panasonic Lumix G9

Plus

Lumix G9 är Panasonics toppmodell för stillbildsfoto och särskilt lämplig för actionbilder och fotografering i tuffa miljöer.

Få obegränsad och direkt tillgång till denna och alla plus-artiklar för bara 16 kr första månaden*

Fotosidan Plus kampanj 1 månad

Direkt efter genomförd beställning så kan du läsa denna artikel.

Dessutom får du som Plus-medlem:

  • Fri uppladdning av bilder
  • Obegränsad tillgång till alla artiklar, nyheter och video
  • Egen blogg och portfolio
  • Mindre reklam
  • Rabatt på kameraförsäkring hos Gefvert
  • Rabatt på tidningen Fotosidan Magasin
  • Rabatt på böcker i Fotosidans butik

* Beställningen gäller ett löpande medlemskap om tre månader
och som automatiskt förlängs där månad två och framåt kostar 60 kr per kvartal. Ingen uppsägningstid men betald avgift betalas inte tillbaka. Du säger upp enkelt online.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2018-03-28. Läst av 4231 personer.

Fotosidan produktdatabas

Omdömen från användare, testbilder och produktinformation


Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 170 kr per år
2018-03-28 22:49   mankepanke
Kan någon förklara för mig för det är något jag inte förstår?! Jag trodde att man på en m4/3-kamera kunde använda objektiv från samtliga objektiv tillverkade för formatet. Är det inte så? Hur kan det annars vara svårt att hitta jämförbara objektiv att testa autofokus med? Är det så att Olympus objektiv fungerar sämre ihop med Panasonics autofokus? Annars borde det väl gå att testa båda kamerorna med samma objektiv?
Svar från froderberg   2018-03-28 23:02
Du kan använda Olympus-objektiv på Panasonic och tvärt om, men tillverkarna har egna tekniker för att få snabbare kontinuerlig AF. Olympus har fasavkännande AF och Panasonic har istället en kontrastavkännande AF som med väldigt snabba linsrörelser. Inte heller bildstabiliseringen är helt kompatibel.

Jag har lagt till en mening i texten ovan för att göra det mer tydligt.
mankepanke   2018-03-28 23:05
Ok! Tack för svar!
2018-03-29 01:20   Jacobssons
Hur stor är skillnaden i dynamiskt omfång och annan bildkvalitet (raw) när man jämför med, låt säga äldre G80 - eller nya GX9?
Svar från froderberg   2018-03-29 02:10
Ingen synbar skillnad. Det händer väldigt lite på den här fronten eftersom sensorerna redan för några år sedan nådde hög verkningsgrad. Det krävs en helt ny sensorteknik för att nå synbar förbättring.
2018-04-02 00:04   The_Crow
Olympus OM-D E 1 Mark II delar väl samma sensor som G9?
När jag kollar Studio scen inne på DP preview o jämför dessa två, så upplever jag ändå G9 som lite brusigare.
Är det något som ni märkt av eller tänkt på?
Antar att det mer har med respektive kameras interna brushantering att göra än något annat?

Angående dess autofokus;
Man får väldigt olika åsikter ifrån recensenter angående vilken utav kamerorna som funkar bäst, framför allt i dåligt ljus?
Panasonic G9 har ju endast kontrastbaserad men får utav vissa bättre kritik, utav andra sämre än Olympus.
Vad anser ni som testat?

Jag står lite i valet och kvalet om jag ska ge mig in i MFT träsket.
Bollen lutar mest åt Olympus just nu, även om nu Panasonic kom och gjorde det lite svårare i o m bättre video, LCD på ovansidan och en trevligare sökare (har dock inte testat någon utav dem).
Svar från froderberg   2018-04-03 11:29
1. Eftersom kamerorna har samma sensoryta och och liknande sensorteknik blir brus och dynamiskt omfång mycket likt. När jag kollar på råfilerna på Dpreview tycker jag att de ser väldigt lika ut. Men vissa Olympus-bilder ser lite oskarpare ut med lite mindre brus, vilket kan tyda på någon form av brusreducering. Med tanke på att man ändå själv lägger på brusreducering vid råkonverteringen är jag övertygad om att de små eventuella skillnaderna försvinner. Tänkt också på att Dpreview visar en kraftig förstoring. Små skillnader vid stor förstoring och före brusreducering är skillnader som försvinner eller inte kommer att synas.

2. Generellt är kontrast-AF säkrare i mycket svagt ljus än fas-AF, så det kan ligga något i det du läst. Å andra sidan är det rätt krävande att få till motivföljande kontinuerlig fokusering med kontrast-AF. Vi har bara testat kamerorna var för sig och kan därför inte uttala oss om alla skillnader i autofokus. Vi hoppas kunna återkomma med en sida-vid-sida-jämförelse.
Simon Karlsson   2018-04-10 23:20
Som Olympus MKII och Panasonic ägare så är jag inte direkt besviken. Men MKII:an tarvar ändå att man lär sig hantera den och det kan ta lite tid. Väldigt mycket anpassningsmöjligheter och Panasonic tycker jag ligger lite bättre till vad gäller användarvänligheten. Får man dock in i "muskelminnet" var knapparna och reglagen sitter på MKII kan man göra väldigt mycket. I synnerhet om man har Zuiko-objektiv på med Fn-knappar.

Till syvende och sist är det dock små skillnader i den interna tekniken. Saker som personliga preferenser avseende reglage och ergonomi är nog viktigare utslagsfaktor då. Jag tycker att du ska gå och känna på sakerna.

Merläsning

Teleobjektiv till Fujifilm GFX

Fujifilm visade upp en mockup av teleobjektivet Fujinon GF 250 mm f/4 R LM OIS WR på Fotomässan i Stockholm. Nu är objektivet klart och specifikationerna har blivit offentliga. Samtidigt lanseras en telekonverter och två mellanringar. Läs mer... 6

Prograde först ut med toksnabbt CFexpress-kort

Nu är nästa generations minneskort på väg ut på marknaden. Progrades CFexpress-kort är ungefär dubbelt så snabba som de bästa XQD- och CFast-korten idag. Läs mer... 9

Ny vidvinkelzoom från Leica

Leica SL-systemet växer med en vidvinkelzoom: Leica Super-Vario-Elmar-SL 16-35 mm f/3,5-4,5 Asph. Hög bildkvalitet i alla lägen och snabb fokusering har varit målet under utvecklingen. Läs mer... 6

Ny vidvinkel från Canon

Canon utökar Cinema Eos-serien med en ljusstark vidvinkel. Eftersom alla andra fasta objektiv i serien har en motsvarighet i det vanliga EF-programmet så är frågan om detta objektiv också kommer i EF-version med autofokus. Samtidigt med objektivet lanseras en Cinema Eos-videokamera med fullfomatssensor. Läs mer...

Test: Sony A7R III

Plus Sony fortsätter sin satsning på att locka yrkesfotografer och seriösa entusiaster. Nu har de uppgraderat sin högupplösta A7R-modell med många små och stora förbättringar som <br> gör den till en betydligt proffsigare kamera. Läs mer... 11

Test: Nikon AF-S Fisheye 8-15/3,5-4,5E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sitt uråldriga fisheye för småbildskameror och precis som Canon valde man att göra ersättaren som en mer mångsidig zoom. Resultatet imponerar. Läs mer... 2

Vi kollar in Elinchroms nya portabla studioblixt med TTL

Bara några dagar innan Fotomässan lanserades Elinchrom ELB500 TTL som säkert kommer bli populär bland många frilansfotografer. Porträttfotografen John Hagby berättar om vad blixten kan göra. Läs mer...

Svenska yrkesfotografer samlas på ny webbplattform

Svenska Fotografers Förbund har tillsammans med en underleverantör utvecklat en ny plattform på webben där bildköpare lätt ska kunna hitta en passande fotograf. Adressen är sokfotograf.se Läs mer...

Elinchrom ELB 500 TTL har dubbel TTL-automatik

Elinchrom ELB 500 TTL är en kompakt och batteridriven studioblixt som kan växla mellan två olika system för TTL-automatik, dels Elinchroms eget och dels Phottix. Det går att använda ELB 500 TTL ihop med flera andra Elinchrom- eller Phottix-blixtar. Läs mer... 7

Vi har provat Sony A7 III

Plus Fotosidans reporter blev insnöad på Arlanda när Sony lanserade A7 III. I stället delar vår norske kollega Toralf Sandåker med sig av sina första intryck av Sony A7 III. Läs mer... 5

Två premium-objektiv från Tokina

Tokina satsar på två serier med premiumobjektiv: Opera för Canons och Nikons spegelreflexkameror och Firin för Sonys spegelfria kameror. Läs mer... 2

Två nya Art-objektiv från Sigma

Sigma lanserar sitt första makro-objektiv i Art-serien och ett 105 mm f/1,4 med väldigt stor frontlins. Läs mer... 4

Nio Sigma Art-objektiv till Sony

Sigma anpassar nio av sina Art-objektiv för Sonys spegelfria systemkameror. Läs mer... 4

Sony A7 III - prisvärda prestanda från Sony

Att Sony uppdaterar basmodellen i Sony A7-programmet lär inte förvåna någon. En positiv överraskning är däremot hur mycket av prestanda och funktioner från den dyrare A7R III som nya A7 III får utan att allt för dramatisk prishöjning. Läs mer... 41

Leica-märkt telezoom till Panasonic Lumix

Leica DG Vario-Elmarit 50-200 mm f/2,8-4 Asph är det tredje och sista objektivet i en serie med högkvalitativa zoomar från Panasonic. Tidigare har det kommit en vidvinkelzoom och en normalzoom. Alla tre har ljusstyrka f/2,8-4. Läs mer... 2

Sony HVL-F60RM: Radiostyrd proffsblixt

Sony HVL-F60RM är en kraftfull blixt tänkt för att användas med Sonys spegelfria kameror. Blixten kan radiostyras och det går att ansluta ett extern batteri som ger kortare uppladdningstider. Läs mer... 5

Tamron 28-75/2,8 på gång för Sony

Tamron 28-75 mm f/2,8 Di III RXD blir det första objektivet för Sonys spegelfria fullformatare från Tamron. Men vi får vänta ett tag på det. Läs mer... 8

Tålig telezoom från Tamron

Tamron 70-210 mm f/4 Di VC USD är ett billigare, mindre och lättare alternativ till SP 70-200/2,8 som kom förra året. Läs mer... 6

Test: Sigma 12-24/4 Art

Sigma 12-24/4 DG HSM Art är en rejäl pjäs med extrema bildvinklar. Vi imponeras av frånvaron av optiska fel och jämför mot Sigma 14/1,8 Art som kostar lika mycket. Läs mer...

Samyang XP 50/1,2: Ljusstarkt för dig med Canon

Samyang utökar sin Premium-serie med XP 50 mm f/1,2. Precis som med storebror XP 85 mm f/1,2 är tanken att erbjuda ett billigare alternativ till Canons populära motsvarigheter. Läs mer... 3