ANNONS
Mer premiumläsning
On Location - Natur igen
On Location
I början av september kommer vi köra On Location - Natur igen. On Location är en mix av mässa och foto-workshops. Förra gången var innan pandemin och då var vi utanför Helsingborg. Denna gången kommer vi hålla till på Öland. Under två dagar kommer du utvecklas och inspireras som fotograf.
Läs mer...
The PhotoGallery visar David Bailey i Halmstad
Utställning
I sommar visas en utställning med den brittiske fotografen David Bailey, som gjort mängder med ikoniska modebilder och musikerporträtt genom åren. Under 60-talets ”Swinging London” vad han något av en hovfotograf och de flesta av den tidens kändisar har poserat framför hans kamera.
Läs mer...
3
Artikelserie: Så lyckas du med resereportage Del 2 – Förberedelser
Yrket
Plus
För att få bra bilder till ett resereportage krävs bra förutsättningar – och dessa är du själv ansvarig för. Även om jobbet är insålt till en tidning, krävs det noggranna förberedelser innan det är dags att resa iväg. I den andra delen i vår artikelserie om att göra resereportage får du tips om hur du bäst förbereder en lyckosam reportageresa.
Läs mer...
5 Kommentarer
Logga in för att kommentera
I våras köpte jag ett 150-500mm till min A7IV och det är bara rent fantastiskt .... och det som jag verkligen tycker sticker ut är bildstabiliseringen. Det finns tre lägen till skillnad från hos nästan alla andra. Läge 1 som brukligt är all round-läget imponerar inte - tvärtom men läge 3! Känns klart bättre än jag upplevt någonsin tidigare vare sig i mina Sony eller mitt gamla Sigma 150-500mm.
Till detta nya 35-150mm. Om detta har samma utmärkta stabilisering så hade jag gladeligen bytt ut mitt Sony 24-105mm om det inte varit dubbelt så tungt, särskilt som detta 24-105mm ger väldigt ful och svårhanterad vinjettering med mitt A7IV-hus. Mycket sämre än på A7 III där dessa problem är vetydligt mindre besvärande.
De som inte bryr sig om vikten är vara att gratulera för denna nya zoom är säkert super även optiskt om den håller samma standard som mitt längre Tamron 150-500mm. Kolla gärna MTF-jämförelserna mot konkurrenterna och då även Sony-objektiven:
https://www.cameralabs.com/tamron-150-500mm-f5-6-7-di-iii-vc-review/2/
.... men jag släpar ju runt på mitt Tamron och det väger ju nära 2 kg så... Det har doch en annan oslagbar fördel mot alla andra långa telen för Sony - det är verkligt kompakt och lättstuvat.
20 000 spänn är ju 20 000 spänn dock men pruserna har ju gått upp. Jag fick mitt 150-500mm för 12995 eller så i våras och det kostar bra mycket mer nu - upp mot 17 000.
Någonting är konstigt kring det ni skrivit om bildstabiliseringen:
"Tack vare effektiv bildstabilisering – som hos Tamron 35-150/2-2,8 – får du fler helt skarpa bilder. "
Både Tamron och Sigma har ju länge utelämnat bildstabilisering i Sony-varianter av sina objektiv då ju kamerahusen har Sony SSS. Åtminstone Sigma hade ju ännu tidigare Sigma OS även i exv. deras 150-500mm men sedabn togs det bort.
Tamron gjorde ju lite av ett nummer av att skicka med VC även i sitt 150-500mm för Sony men hur är det egentligen med 35-150mm? Jag kan inte se att det finns VC i detta objektiv.
Jag tycker annars att både SSS och VC behövs både tillsammans och "var för sig". VC upplever jag är klart bättre än tillsammans med SSS än bara SSS särskilt då i läge 3 .... men den effekten i sökaren tar 1-2 sek att kicka in. SSS är snabbare men klart sämre tycker jag det verkar ... men ibland är det förmodligen bättre med en snabbare men sämre stabiliseribg än ingen alls.
En del hävdar dock att Tamrons VC or på hela tiden i läge 3 så länge kameran är på och inte bara vid avtryck just för att hinna med men det syns alltså inte direkt i sökaren. Nackdelen med det ska vara högre batteriförbrukning men bryr någon sig om sånt med Sonys nya större batterier?
MTF-bilderna är inte lika imponerande för 35-150mm som för 150-500mm heller. Det objektivet är det knappt ens värt att blända ner för det är redan skarpt fullt öppet men där skiljer sig 35-150mm objektivet också. Visst står det F2 fulkt öppet men vad gör det om man ändå behöver vrida ner det till F4 för skärpans skull? Känns lite som glädje- och prismotiveringsmärkning som jagvtrodee vi var på väg bort ifrån numera.