Fototeknik
Plus
Den digitala tekniken har inte gjort filtren överflödiga, tvärtom kan de vara till stor hjälp. Filtren kan spara mycket tid vid datorn och ge ett mer perfekt slutresultat.
Få obegränsad och direkt tillgång till denna och alla Plus-artiklar för bara
20 kr
för en månad
Redan Plus? Logga in så kan du läsa denna artikel.
Direkt efter genomförd beställning så kan du läsa denna artikel.
Dessutom får du som Plus-medlem:
* Beställningen gäller ett löpande medlemskap om en månad och som sedan automatiskt förlängs med två månader i taget för 79 kr. Ingen uppsägningstid men betald avgift betalas inte tillbaka. Du säger upp enkelt online.
20 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Farsan visade mig ett stjänfilter på den gamla goda tiden och det blev lite snygg effekt.
Tack för infon.
Någon som vet om det går att få gul- eller rödfilter effekt inom digitalt svartvit?
Ja. Jag utgår från Lightroom, men det är exakt samma princip oavsett program.
Du öppnar panelen där du har tillgång till respektive färgkanal och väljer luminosity, kanske ljusstyrka på svenska.
Där kan du höja värdena för gul, röd och orange, samt sänka i de blå kanalerna.
Även om man kan välja att förstärka vissa färger i efterhand vid svartvitkonverteringen och på så sätt efterlikna ett färgfilter, så kan det ändå vara bra med ett färgfilter. Allt för stor förstärkning kan leda till att bilden "spricker" eller att bruset blir grovt. Särskilt den blå färgkanalen är känslig.
Tack för svar Erik och Magnus!
"Allt för stor förstärkning kan leda till att bilden "spricker" eller att bruset blir grovt. Särskilt den blå färgkanalen är känslig." Precis! Det är det som är problemet. Har som sagt försökt med ett rödfilter på digitalkameran, men effekten är inte särskilt tydlig, och man förlorar väldigt mycket information när man definierar 100% vit efteråt.
Trevlig helg!
Skall du konvertera till svar vitt så är vitbalansen fullständigt ointressen, det ligger liksom i sakens natur
Jag pratar inte om vitbalans. Men om man tar en bild med rödfilter, blir alla vita områden röda. Och om en sådan bild konverteras till svartvit, blir högdagarna gråa. Och när jag lyfter upp dom till 100% vit förlorar jag mycket i dynamiskt omfång.
Det verkar som att rödfiltret har samme effekt som om jag hade gjort ett multipliserad lager i Photoshop med 100% röd ovan på bilden.
@Alf. Här handlar det inte om vitbalans utan om hur olika färgtoner översätts till gråtoner. Det kan man påverka med färgfilter eller genom att välja att förstärka/försvaga vissa färger i samband med svartvitkonverteringen.
Just precis, att vitt blir gråt låter mera som om bilden är underexponerad eller att det man upplever som vitt har en färgton som separeras bort av filtret, det är min ända förklaring varför vitt blir gråt vid separeringen. Låter som om man måste kompensera för filterfakorn vi exponering med digital kamera, med röfilter ca fyra steg.
Det är ju helt poänglöst att använda ett färgfilter på en digitalkamera med en färg (Bayer) sensor, med t.ex ett rödfilter använder du bara 25% av pixlarna på din sensor och då blir ju bildkvaliteten betydligt sämre till skillnad från en monokrom sensor som alltid använder alla pixlar på sensorn oavsett färg på filtret.
Lite vad jag misstänkte, kör vidare med film och en uppsättning filter :-)
Tack Joakim Danielson! - det er nog det som är problemet. Konklusionen är väl då, att man inte kan använda färgfilter på en digitalkamera, på samma sätt som man kunde med svartvitt film förut?
Mvh. Johannes
Exakt, det blir ingen vinst utan tvärtom en kvalitetsförlust att använda ett färgfilter.
>Joakim Danielson:
Nu har jag inte läst artikeln då jag är en snåljåp och inte har plusmedlemskap. Men menar du att t.ex. ett rödfilter på något magiskt vis förvandlar alla färger till olika nyanser av bara rött? Och då reagerar bara en del av sensorn. Det låter lite skumt. Nu har jag inget rödfilter till hands men efter en titt genom en ganska röd plastbit kan jag konstatera att kaklet ser rosa ut, den gröna växten är fortfarande grön fast mer olivgrön, skärbrädan i trä ser fortfarande ut som en skärbräda i trä fastän i ett annat, mörkare träslag och den rostfria muggen ser ut som, tja, en rostfri mugg.
Men vad vet jag, fotografiska filter kanske har helt andra magiska egenskaper än locket från en shaker i röd plast från IKEA.
Det är ingenting som förvandlas utan det handlar bara om vilka färger som släpps igenom ett filter eller något annat transparent föremål. Ett rödfilter är rött när du håller upp det mot ljuset för att det bara släpper igenom det röda ljuset. En röd plastbit från från Ikea är inte av samma kvalitet ur ett färgperspektiv utan släpper nog igenom betydligt fler färger än bara rött så då ser du också fler färger genom den plastbiten.
Bra fråga, exakt vad det är som händer är jag osäker på. Men det filtret gör är att påverka hur kameran uppfattar färg (eller snarare vissa färger), så att det också påverkar vitbalansmätningen en smula är väl kanske inte så konstigt.
Ja, jag ifrågasätter inte fenomenet, utan är ute efter en fysikalisk förklaring till att en del via ytor kan påverkas med inte andra. Det är lite ointuitivt, men helt normalt för modern fysik. :-)
Jag sökte och fann ett spektrumdiagram för ett neodymfilter :
Allmänt om filtret: https://www.baader-planetarium.com/en/filters/baader-neodymium-(moon-and-skyglow)-filter.html
Diagram:
https://www.baader-planetarium.com/media/wysiwyg/product_info/filter_neodymium/moon-skyglow-wavelength.jpg
Där ser man att genomsläppligheten för synligt ljus har en brant och djup dip c:a 560-600nm (våglängd), väsentligen inom det gula området, se nedan. Inte mycket släpps igenom i det intervallet. Dessutom en mindre djup dip, ner till 50% transmission, c:a 500-550nm, grönt.
(Natriumljus, 589.0 och 589.6 nm, släcks närapå helt.)
Från https://en.wikipedia.org/wiki/Visible_spectrum hämtade jag en tabell över våglängder för synligt ljus som jag kopierat:
380–450 nm : violett
450–495 nm : blå
495–570 nm : grön
570–590 nm : gul
590–620 nm : orange
620–750 nm : röd
Fysik: här kommer vi in på kvantfysik. Atomer och molekyler kan befinna sig i olika energitillstånd och upptar eller avger energi vid tillståndsförändring. När den energin ligger inom synligt ljus så bortfaller eller tillkommer motsvarande färg(er).
Ang. vitbalansen skulle jag tro att den kan bli "vilsen" när gult och lite grönt till stor del saknas. Antagligen olika med olika kameror (generation, modell) och dessas ev olika algoritmer.