Annons

Fotoskola: Bättre bilder med filter

Plus

Den digitala tekniken har inte gjort filtren överflödiga, tvärtom kan de vara till stor hjälp. Filtren kan spara mycket tid vid datorn och ge ett mer perfekt slutresultat.

Få obegränsad och direkt tillgång till denna och alla plus-artiklar för bara 16 kr första månaden*

Fotosidan Plus kampanj 1 månad

Direkt efter genomförd beställning så kan du läsa denna artikel.

Dessutom får du som Plus-medlem:

  • Fri uppladdning av bilder
  • Obegränsad tillgång till alla artiklar, nyheter och video
  • Egen blogg och portfolio
  • Mindre reklam
  • Rabatt på kameraförsäkring hos Gefvert
  • Rabatt på tidningen Fotosidan Magasin
  • Rabatt på böcker i Fotosidans butik

* Beställningen gäller ett löpande medlemskap om tre månader
och som automatiskt förlängs där månad två och framåt kostar 60 kr per kvartal. Ingen uppsägningstid men betald avgift betalas inte tillbaka. Du säger upp enkelt online.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2017-06-02. Läst av 5025 personer.
2017-06-02 07:57   Jan Rönnlund
Oj jag erkänner mig mycket okunnig i detta område och har bara använt gråfilter.
Farsan visade mig ett stjänfilter på den gamla goda tiden och det blev lite snygg effekt.

Tack för infon.
2017-06-02 08:30   Johannes Bojesen
Förut var gul- eller rödfilter ett måste inom analogt svartvit fotografi om man ville ha vackra bilder på moln och blå himmel t.x. Har försökt med ett röd/orange-filter på digitalkameran, men får inte riktigt samma effekt.

Någon som vet om det går att få gul- eller rödfilter effekt inom digitalt svartvit?
4b501u73   2017-06-02 09:40
Ja. Jag utgår från Lightroom, men det är exakt samma princip oavsett program.
Du öppnar panelen där du har tillgång till respektive färgkanal och väljer luminosity, kanske ljusstyrka på svenska.
Där kan du höja värdena för gul, röd och orange, samt sänka i de blå kanalerna.
Svar från froderberg   2017-06-02 10:26
Även om man kan välja att förstärka vissa färger i efterhand vid svartvitkonverteringen och på så sätt efterlikna ett färgfilter, så kan det ändå vara bra med ett färgfilter. Allt för stor förstärkning kan leda till att bilden "spricker" eller att bruset blir grovt. Särskilt den blå färgkanalen är känslig.
Johannes Bojesen   2017-06-02 11:40
Tack för svar Erik och Magnus!

"Allt för stor förstärkning kan leda till att bilden "spricker" eller att bruset blir grovt. Särskilt den blå färgkanalen är känslig." Precis! Det är det som är problemet. Har som sagt försökt med ett rödfilter på digitalkameran, men effekten är inte särskilt tydlig, och man förlorar väldigt mycket information när man definierar 100% vit efteråt.

Trevlig helg!
Alf-Magnus   2017-06-02 11:54
Skall du konvertera till svar vitt så är vitbalansen fullständigt ointressen, det ligger liksom i sakens natur
Johannes Bojesen   2017-06-02 13:14
Jag pratar inte om vitbalans. Men om man tar en bild med rödfilter, blir alla vita områden röda. Och om en sådan bild konverteras till svartvit, blir högdagarna gråa. Och när jag lyfter upp dom till 100% vit förlorar jag mycket i dynamiskt omfång.

Det verkar som att rödfiltret har samme effekt som om jag hade gjort ett multipliserad lager i Photoshop med 100% röd ovan på bilden.
Svar från froderberg   2017-06-02 19:10
@Alf. Här handlar det inte om vitbalans utan om hur olika färgtoner översätts till gråtoner. Det kan man påverka med färgfilter eller genom att välja att förstärka/försvaga vissa färger i samband med svartvitkonverteringen.
Alf-Magnus   2017-06-02 21:51
Just precis, att vitt blir gråt låter mera som om bilden är underexponerad eller att det man upplever som vitt har en färgton som separeras bort av filtret, det är min ända förklaring varför vitt blir gråt vid separeringen. Låter som om man måste kompensera för filterfakorn vi exponering med digital kamera, med röfilter ca fyra steg.
joakim d   2017-06-05 06:52
Det är ju helt poänglöst att använda ett färgfilter på en digitalkamera med en färg (Bayer) sensor, med t.ex ett rödfilter använder du bara 25% av pixlarna på din sensor och då blir ju bildkvaliteten betydligt sämre till skillnad från en monokrom sensor som alltid använder alla pixlar på sensorn oavsett färg på filtret.
Alf-Magnus   2017-06-05 22:08
Lite vad jag misstänkte, kör vidare med film och en uppsättning filter :-)
Johannes Bojesen   2017-06-06 08:57
Tack Joakim Danielson! - det er nog det som är problemet. Konklusionen är väl då, att man inte kan använda färgfilter på en digitalkamera, på samma sätt som man kunde med svartvitt film förut?

Mvh. Johannes
joakim d   2017-06-06 19:57
Exakt, det blir ingen vinst utan tvärtom en kvalitetsförlust att använda ett färgfilter.
tormig   2017-06-07 11:47
>Joakim Danielson:
Nu har jag inte läst artikeln då jag är en snåljåp och inte har plusmedlemskap. Men menar du att t.ex. ett rödfilter på något magiskt vis förvandlar alla färger till olika nyanser av bara rött? Och då reagerar bara en del av sensorn. Det låter lite skumt. Nu har jag inget rödfilter till hands men efter en titt genom en ganska röd plastbit kan jag konstatera att kaklet ser rosa ut, den gröna växten är fortfarande grön fast mer olivgrön, skärbrädan i trä ser fortfarande ut som en skärbräda i trä fastän i ett annat, mörkare träslag och den rostfria muggen ser ut som, tja, en rostfri mugg.

Men vad vet jag, fotografiska filter kanske har helt andra magiska egenskaper än locket från en shaker i röd plast från IKEA.
joakim d   2017-06-08 06:10
Det är ingenting som förvandlas utan det handlar bara om vilka färger som släpps igenom ett filter eller något annat transparent föremål. Ett rödfilter är rött när du håller upp det mot ljuset för att det bara släpper igenom det röda ljuset. En röd plastbit från från Ikea är inte av samma kvalitet ur ett färgperspektiv utan släpper nog igenom betydligt fler färger än bara rött så då ser du också fler färger genom den plastbiten.

Merläsning

Test: Sigma 12-24/4 Art

Sigma 12-24/4 DG HSM Art är en rejäl pjäs med extrema bildvinklar. Vi imponeras av frånvaron av optiska fel och jämför mot Sigma 14/1,8 Art som kostar lika mycket. Läs mer...

Samyang XP 50/1,2: Ljusstarkt för dig med Canon

Samyang utökar sin Premium-serie med XP 50 mm f/1,2. Precis som med storebror XP 85 mm f/1,2 är tanken att erbjuda ett billigare alternativ till Canons populära motsvarigheter. Läs mer... 1

Äntligen BSI-sensor med global slutare från Sony

Global slutare i sensorn kommer att underlätta fotografering i framtiden. Sony har presenterat en banbrytande sensor med global slutare och extremt hög uläsningshastighet. Men Sony är inte ensamma om att utveckla globala slutare. Läs mer... 7

1 mars införs avgift på köp utanför EU

Postnord bestämt att ta ut avgift och moms för varje försändelse som kommer från land utanför EU från och med den 1 mars. Avgiftens storlek beror på varornas värde. Läs mer... 6

Snurrig oskärpa med Lensbaby Burnside 35/2,8

Lensbaby Burnside 35/2,8 är världens första vidvinkel med Petzval-konstruktion som ger en virvelformad bakgrundoskärpa. Läs mer... 8

Vintervandring med kameran

Fotosidan-profilen Peter Engman har äntligen kommit ut med kameran igen och bjuder på sköna vinterbilder i bloggen. Läs mer...

Lexar-anställda startar nytt: ProGrade Digital

I höstas tog kinesiska Longsys över Lexar från amerikanska Micron. Nu lanserar tidigare Lexar-anställda det nya märket ProGrade Digital. Ambitionen är att göra minneskort och kortläsare av hög kvalitet till proffs inom stillbild och video. Läs mer... 5

Vi provar Fujifilm X-H1

Under en intensiv dag fick vi chansen att prova Fujifilms nya toppmodell X-H1 och samtidigt ställa frågor om kameran till deras representanter. Kameran är en intressant blandning av nytt och bekant. Vi gillar det mesta, men det finns några irriterande detaljer. Läs mer... 7

Fotoböcker i fokus på Hasselblad Center

Fotoböcker är inget nytt, men det är däremot det stora intresset för fotoböcker. Hasselblad Center berättar fotobokens historia genom att visa cirka 200 fotoböcker, från 1860-talet till idag. Utställningen heter "Publicerat" och är uppdelad i tre centrala teman inom fotografi: Samhället, Jaget och Bilden. Läs mer... 10

Fujifilm X-H1: Toppmodell med bildstabilisering

Fujifilm har lyckats med mycket, men de har hittills saknat två saker: Bildstabilisering i kamerahusen och funktioner som lockar avancerade videokunder. Med Fujifilm X-H1 och två nya videoobjektiv blir det ändring på det. Läs mer... 27

Phottix Mitros Plus Speedlight