Annons
Artiklar > Fotoskola: Bättre bilder med filter

Fotoskola: Bättre bilder med filter

Plus

Den digitala tekniken har inte gjort filtren överflödiga, tvärtom kan de vara till stor hjälp. Filtren kan spara mycket tid vid datorn och ge ett mer perfekt slutresultat.

Få obegränsad och direkt tillgång till denna och alla plus-artiklar för bara 16 kr första månaden*

Redan Plus? Logga in så kan du läsa denna artikel.
Fotosidan Plus kampanj 1 månad

Direkt efter genomförd beställning så kan du läsa denna artikel.

Dessutom får du som Plus-medlem:

  • Fri uppladdning av bilder
  • Obegränsad tillgång till alla artiklar, nyheter och video
  • Egen blogg och portfolio
  • Mindre reklam
  • Rabatt på kameraförsäkring hos Gefvert
  • Rabatt på tidningen Fotosidan Magasin
  • Rabatt på böcker i Fotosidans butik
* Beställningen gäller ett löpande medlemskap om tre månader och som automatiskt förlängs där månad två och framåt kostar 60 kr per kvartal. Ingen uppsägningstid men betald avgift betalas inte tillbaka. Du säger upp enkelt online.


Av Magnus Fröderberg
Publicerad 2018-10-18. Läst av 11875 personer.
Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 20 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.


Logga in för att kommentera

2017-06-02 07:57   Jan Rönnlund
Oj jag erkänner mig mycket okunnig i detta område och har bara använt gråfilter.
Farsan visade mig ett stjänfilter på den gamla goda tiden och det blev lite snygg effekt.

Tack för infon.
2017-06-02 08:30   Johannes Bojesen
Förut var gul- eller rödfilter ett måste inom analogt svartvit fotografi om man ville ha vackra bilder på moln och blå himmel t.x. Har försökt med ett röd/orange-filter på digitalkameran, men får inte riktigt samma effekt.

Någon som vet om det går att få gul- eller rödfilter effekt inom digitalt svartvit?
4b501u73   2017-06-02 09:40
Ja. Jag utgår från Lightroom, men det är exakt samma princip oavsett program.
Du öppnar panelen där du har tillgång till respektive färgkanal och väljer luminosity, kanske ljusstyrka på svenska.
Där kan du höja värdena för gul, röd och orange, samt sänka i de blå kanalerna.
Svar från froderberg   2017-06-02 10:26
Även om man kan välja att förstärka vissa färger i efterhand vid svartvitkonverteringen och på så sätt efterlikna ett färgfilter, så kan det ändå vara bra med ett färgfilter. Allt för stor förstärkning kan leda till att bilden "spricker" eller att bruset blir grovt. Särskilt den blå färgkanalen är känslig.
Johannes Bojesen   2017-06-02 11:40
Tack för svar Erik och Magnus!

"Allt för stor förstärkning kan leda till att bilden "spricker" eller att bruset blir grovt. Särskilt den blå färgkanalen är känslig." Precis! Det är det som är problemet. Har som sagt försökt med ett rödfilter på digitalkameran, men effekten är inte särskilt tydlig, och man förlorar väldigt mycket information när man definierar 100% vit efteråt.

Trevlig helg!
Alf-Magnus   2017-06-02 11:54
Skall du konvertera till svar vitt så är vitbalansen fullständigt ointressen, det ligger liksom i sakens natur
Johannes Bojesen   2017-06-02 13:14
Jag pratar inte om vitbalans. Men om man tar en bild med rödfilter, blir alla vita områden röda. Och om en sådan bild konverteras till svartvit, blir högdagarna gråa. Och när jag lyfter upp dom till 100% vit förlorar jag mycket i dynamiskt omfång.

Det verkar som att rödfiltret har samme effekt som om jag hade gjort ett multipliserad lager i Photoshop med 100% röd ovan på bilden.
Svar från froderberg   2017-06-02 19:10
@Alf. Här handlar det inte om vitbalans utan om hur olika färgtoner översätts till gråtoner. Det kan man påverka med färgfilter eller genom att välja att förstärka/försvaga vissa färger i samband med svartvitkonverteringen.
Alf-Magnus   2017-06-02 21:51
Just precis, att vitt blir gråt låter mera som om bilden är underexponerad eller att det man upplever som vitt har en färgton som separeras bort av filtret, det är min ända förklaring varför vitt blir gråt vid separeringen. Låter som om man måste kompensera för filterfakorn vi exponering med digital kamera, med röfilter ca fyra steg.
joakim d   2017-06-05 06:52
Det är ju helt poänglöst att använda ett färgfilter på en digitalkamera med en färg (Bayer) sensor, med t.ex ett rödfilter använder du bara 25% av pixlarna på din sensor och då blir ju bildkvaliteten betydligt sämre till skillnad från en monokrom sensor som alltid använder alla pixlar på sensorn oavsett färg på filtret.
Alf-Magnus   2017-06-05 22:08
Lite vad jag misstänkte, kör vidare med film och en uppsättning filter :-)
Johannes Bojesen   2017-06-06 08:57
Tack Joakim Danielson! - det er nog det som är problemet. Konklusionen är väl då, att man inte kan använda färgfilter på en digitalkamera, på samma sätt som man kunde med svartvitt film förut?

Mvh. Johannes
joakim d   2017-06-06 19:57
Exakt, det blir ingen vinst utan tvärtom en kvalitetsförlust att använda ett färgfilter.
tormig   2017-06-07 11:47
>Joakim Danielson:
Nu har jag inte läst artikeln då jag är en snåljåp och inte har plusmedlemskap. Men menar du att t.ex. ett rödfilter på något magiskt vis förvandlar alla färger till olika nyanser av bara rött? Och då reagerar bara en del av sensorn. Det låter lite skumt. Nu har jag inget rödfilter till hands men efter en titt genom en ganska röd plastbit kan jag konstatera att kaklet ser rosa ut, den gröna växten är fortfarande grön fast mer olivgrön, skärbrädan i trä ser fortfarande ut som en skärbräda i trä fastän i ett annat, mörkare träslag och den rostfria muggen ser ut som, tja, en rostfri mugg.

Men vad vet jag, fotografiska filter kanske har helt andra magiska egenskaper än locket från en shaker i röd plast från IKEA.
joakim d   2017-06-08 06:10
Det är ingenting som förvandlas utan det handlar bara om vilka färger som släpps igenom ett filter eller något annat transparent föremål. Ett rödfilter är rött när du håller upp det mot ljuset för att det bara släpper igenom det röda ljuset. En röd plastbit från från Ikea är inte av samma kvalitet ur ett färgperspektiv utan släpper nog igenom betydligt fler färger än bara rött så då ser du också fler färger genom den plastbiten.
2018-10-19 12:37   jonas18z
Blir också fundersam över sett påstående att det skulle vara bättre med färgfilter?
Borde precis som vissa här påstår göra det sämre då man tsr bort bort de andra färgerna.

Nej det här skulle jag vilja se någon källa på?
Grevture   2018-10-20 12:18
Bara för att påpeka något som sannolikt är uppenbart för 99 % av de som läser artikeln och kommentarerna, men för säkerhets skull: Ingen påstår att det alltid blir bättre bildkvalitet med färgfilter. Bara att man kan påverka bilder med färgfilter och att det i en del fall - även vid svartvit fotografering - kan ge intressanta och användbara skillnader.

Vad det i grunden handlar om är att färgfiltreringen som är inbyggd i sensorn är en kompromiss optimerad för att tillfredsställa en rad lite olika krav. Dels skall det gå att räkna fram färger på ett så träffsäkert sätt som möjligt (vilket bland annat innebär att man i huvudsak optimerar för vår vanligaste ljus - dagsljus), men det finns också kompromisser kring hur mycket ljus man filtrerar bort, man vill inte slänga bort för mycket, för då får man dåliga prestanda i svagt ljus. Glöm inte heller de UV- och IR-filter som är inbyggda framför sensorn, det är inte så att de kastar bort 100 % av IR- och UV-ljuset, man släpper igenom lite sådant ljus eftersom det påverkar bildens utseende plus att man helt enkelt inte vill ha en för tjock filterstack.

Kort sagt, hela filtreringen är en enda stor kompromiss. Att sätta ett färgfilter på objektivet är ett sätt att ändra eller justera den kompromissen vilket faktiskt - och det tror jag de flesta inser - faktiskt påverkar bildresultatet.
Paul Lindqvist   2018-10-22 08:30
Det handlar inte om sämre och bättre, det handlar om vilka färger du vill få fram eller dämpa.

Ett filter som förstärker röda och gröna färger får t.e.x höst löv att framträda riktigt ordentligt.

Ett fitler som dämpar gult och förstärker blått är ju att föredra för nattfotografering etc.

Använder man filter av högkvalité så kan det otroligt givande att arbeta med.
2018-10-20 19:46   PMD
Vad är det som gör att vitbalansen blir knepig om man använder neodymfilter (det aktuella grundämnet heter neodym på svenska)? Är det för att man kan få färgseparation i vissa vita ytor med inte andra? Nån som vet vad det beror på i så fall?
Grevture   2018-10-20 20:09
Bra fråga, exakt vad det är som händer är jag osäker på. Men det filtret gör är att påverka hur kameran uppfattar färg (eller snarare vissa färger), så att det också påverkar vitbalansmätningen en smula är väl kanske inte så konstigt.
PMD   2018-10-20 22:34
Ja, jag ifrågasätter inte fenomenet, utan är ute efter en fysikalisk förklaring till att en del via ytor kan påverkas med inte andra. Det är lite ointuitivt, men helt normalt för modern fysik. :-)
GunnarW   2018-10-21 21:22
Jag sökte och fann ett spektrumdiagram för ett neodymfilter :
Allmänt om filtret: https://www.baader-planetarium.com/en/filters/baader-neodymium-(moon-and-skyglow)-filter.html
Diagram:
https://www.baader-planetarium.com/media/wysiwyg/product_info/filter_neodymium/moon-skyglow-wavelength.jpg

Där ser man att genomsläppligheten för synligt ljus har en brant och djup dip c:a 560-600nm (våglängd), väsentligen inom det gula området, se nedan. Inte mycket släpps igenom i det intervallet. Dessutom en mindre djup dip, ner till 50% transmission, c:a 500-550nm, grönt.

(Natriumljus, 589.0 och 589.6 nm, släcks närapå helt.)

Från https://en.wikipedia.org/wiki/Visible_spectrum hämtade jag en tabell över våglängder för synligt ljus som jag kopierat:

380–450 nm : violett
450–495 nm : blå
495–570 nm : grön
570–590 nm : gul
590–620 nm : orange
620–750 nm : röd

Fysik: här kommer vi in på kvantfysik. Atomer och molekyler kan befinna sig i olika energitillstånd och upptar eller avger energi vid tillståndsförändring. När den energin ligger inom synligt ljus så bortfaller eller tillkommer motsvarande färg(er).

Ang. vitbalansen skulle jag tro att den kan bli "vilsen" när gult och lite grönt till stor del saknas. Antagligen olika med olika kameror (generation, modell) och dessas ev olika algoritmer.

Merläsning

Blogg, Portfolio, rabatt på kameraförsäkring och Fotosidan Magasin, alla Plus-artiklar.

Förlängt mässerbjudande (9-16/11):
1 år 440 kr (normalt 620 kr) eller 2 månader i taget (första perioden 30 kr).

PIXII: Digital mätsökare med Leica-objektiv

Franska Pixii har utvecklat en mätsökarkamera som använder Leica-objektiv. Läs mer... 7

Delta i tävling om två platser till Kungsörnseldorado

Alla som köper/uppgraderar/förlänger sin prenumeration eller kombon Plusmedlemskap+Fotosidan Magasin under perioden 7 nov - 14 december 2018 (eller redan är löpande prenumerant) och laddar upp en bild i fototävling, deltar i tävling om resan - Kungsörnseldorado (värde 19 900 kr). Vi lottar ut två resor så chansen är stor! Läs mer...

Tävla i Fotosidan Masters

Missa inte möjligheten att tävla i Fotosidan Masters. Uppladdningen till omgång 2 är öppen t.o.m 18 november. Resultat presenteras i Fotosidan Magasin nr 1/2019. Läs mer...

Nya ryggsäckar från Lowepro

Lowepro lanserar inte mindre än sex nya ryggsäckar, bland annat generation två av de populära ProTactic- och Whistler-serierna. Dessutom de helt nya väskorna FreeLine och Powder. Läs mer...

Test: Tamron 28-75/2,8 Di III RXD

Plus Tamron har utvecklat en ljusstark normalzoom som matchar Sonys kompakta full­formatskameror. Sonys egen 24-70/2,8 är stor, tung och dyr, Tamron 28-75/2,8 är avsevärt mindre, lättare och billigare. Läs mer...

Fotomässa på Fotografiska

UPPDATERAD. Den här helgen hålls fotomässa på Fotografiska i Stockholm. Mässan kallas PhotoMarket och bjuder på en blandning av fotoprylar och föreläsningar. På fredagen är programmet extra späckat och då kan man bland annat få visa upp sin portfolio för en erfaren fotograf. Läs mer... 16

Så här enkelt rengör du sensorn själv

Fotosidans tekniske redaktör Martin Agfors visar hur enkelt det är att rengöra en sensor med luft och med vätska. Läs mer... 31

Ny fotobok av Gerry Johansson

Gerry Johansson är en av Sveriges mest kända fotografer internationellt. Med sin kamera har han utforskat allt från små svenska hålor till världsmetropoler som Tokyo. I samband med Paris Photo kommer ännu en bok ut i hans omfattande serie. Denna gång skildrar han vintern i USA. Läs mer... 20

Leica Q-P är mer diskret

Leica har gjort en P-version av Leica Q som är mer diskret än ursprungsversionen. Läs mer... 6

Ultravidvinkel i Huawei Mate 20 Pro

Huawei utökar sitt utbud av kameramobiler med trippelobjektiv. Huawei Mate 20 Pro har ett ultravidvinkelobjektiv som motsvarar 16 mm med fullformat. Läs mer... 1