Artiklar > Fredrik Andersson experimenterar med ljus

Fredrik Andersson experimenterar med ljus

Denna veckas Fotosidanprofil ger fotografins betydelse "måla med ljus" helt nya betydelser. Med hjälp av en ficklampa skapar Fredrik Andersson roliga och kreativa bilder.

Hallå där Fredrik! Du har skrivit på din presentationssida att du gillar färg och form och studerar design. Hur blev det så att du kom in på det här med fotografi?
- Det kom faktiskt som ett ganska medvetet beslut. Jag ville lära mig att fota eftersom jag anade att det kunde ge mig nya insikter om ljus och visualisering att ta med in i designarbetet. Eller var det kanske en ursäkt för att få snöa in på en rolig hobby? I vilket fall skaffade jag en kamera med mer potential, en Fuji Finepix s65000fd, och började fota. Jag läste fotoartiklar på nätet och blev uppmuntrad av hur snabbt det gick att omsätta ny kunskap i praktiken. Snart var jag fast. Hittills tycker jag att kunskap om ljus och komposition är det jag fått mest nytta av i utbildningen.

Ditt album "Ljusmålningar" blev Veckans Fotosidan-album för inte så länge sedan. Vill du berätta lite om arbetet bakom detta annorlunda och häftiga album?
- Det började en natt på Ramberget i Göteborg i somras. Jag och min flickvän Elin var ute på nattpicknick och tänkte fota hamninloppet från höjden. Tyvärr blåste de så att mitt skrangliga stativ gjorde telefotona skakiga. Medan vi väntade på att en taxi skulle hämta upp oss och ta oss hem igen, testade vi en grej jag sett på internet. Vi provade att rikta en pannlampa mot kameran och rita med den i luften. Resultatet blev oväntat snyggt och vi ritade djur och skrev våra namn med hamnen som bakgrund. En blixt i slutet av exponeringen frös ljusmålaren mitt i sista penseldraget. Tyvärr kom taxin och vi fick motvilligt avbryta. Det har blivit många kvällar och nätter med ljusmålning sen dess.

Varför har du fastnat för denna teknik?
- Jag fångas av hur man kan skapa något som ser så digitalt ut med en såpass analog teknik. Allt sker under en lång exponering och kräver egentligen ingen efterbehandling. Det bästa är när man kan integrera ljusmålningen med omgivningen i bilden, så att det vid en snabb anblick ser ut som ett photoshopjobb men vid en noggrannare titt visar sig vara något annat. Och att sedan få betraktaren att fundera på hur det är gjort.

Hur går det till när du gör bilderna?
- Det handlar oftast om att möjliggöra en lång exponering, så att man hinner kliva runt i scenen och måla upp motivet. Därför är det bra att använda en liten bländaröppning, ett lågt ISOtal och ett stativ. Slutartiden är bra att styra med bulbläget och gärna fjärrutlösare. Typiskt blir exponeringen ett par till tre minuter lång. Det blir oftast bäst om bakgrunden är så mörk som möjligt, speciellt om man vill ha full kontroll över vad som ska synas i bilden.

Det låter väldigt spännande! Hur går du tillväga rent tekniskt?
- Jag riggar kameran på ett stativ mot en lämplig mörk miljö, ställer fokus manuellt och startar exponeringen. Sen är det bara att gå loss med lamporna. Om jag vill lysa upp en person eller ett föremål så använder jag en stark lysdiodficklampa, och ser till att ljuskällan i sig inte syns av kameran. Ficklampan ska helst lysa från många olika vinklar och jag får flytta mig själv rätt mycket runt motivet. För att inte synas själv underlättar det att vara lite mörkt klädd och att inte lysa på sig själv. Om det är en person med i scenen måste han/hon sitta helt stilla under under den tid han/hon blir belyst. Annars blir det suddigt och det syns tydligt, speciellt i ansikten. Använder man extern blixt istället för ficklampa kan man ju frysa personen, men då tappar man den magiska, mjuka belysningen som jag tycker är vacker. För att måla former i rena luften gör man lite tvärt om. Då är det inte reflekterat ljus längre, utan jag vänder ljuskällan mot kameran och frihandsmålar med direkt ljus. Det är det som liknar formerna man ser med slutna ögon efter att ha tittat in i en lampa.

Vilken kamerautrustning använder du dig av?
- En Nikon D200 eller en D40, ofta med lite mer vidvinkliga objektiv, ett stabilt stativ, en trådlös fjärrutlösare, en pannlampa (Petzl Zipka plus), cykelbelysningsdioder och ett batteridrivet LEDlysrör från Clas Ohlson. Kameran spelar väldigt liten roll i den här typen av bilder och faktiskt objektivet också. En lampa som man lätt kan starta och stänga av och ett bra stativ är viktigare.

Känner du att du har hittat din "fotostil" och hur skulle du isåfall beskriva den?
- Jag känner snarare att jag har hittat en fotostil, och jag är sugen på att utforska den längre. Men det finns otroligt många andra områden inom foto som lockar, så jag vill inte stanna med ljusmålningar. Jag har hållit på med foto för kort tid för att våga stanna vid en stil ännu. Men jag kan nämna några attityder eller tendenser som jag tror mig kunna observera hos mig själv. Foto är inte objektivt. Eftersom så mycket tolkningar och gissningar sker i hjärnan innan man tillgodogör sig en bild medvetet, tror jag inte på foto som objektivt dokumenterande. Därför är jag inte heller så kritisk till efterbehandling i princip. Jag märker också att jag ofta eftersträvar tydlighet och klarhet i foto och efterbehandling. Det kommer nog som en bieffekt av kurserna i ergonomi och användarvänlighet på Chalmers, där läsbarhet och kontrast ofta är viktigt. Till sist är objektiven viktigare än kameran, och kunskap och erfarenhet viktigast av allt, för att fånga bra bilder.

Arbetar du mycket i Photoshop? Hur ser isåfall vanligtvis arbetet ut?
- För vardagsredigering och katalogisering använder jag Apples iPhoto. Bilder som jag vill skriva ut eller lägga upp på fotosidan brukar passera igenom Photoshop också, men det är en liten andel. Oavsett vilket program brukar standardsakerna jag tittar på och justerar vara histogramet, eller Levels i PS, för att korrigera svart- och vitpunkt. Sedan kontrast, skuggor och högdagrar, eller Curves i PS, sedan skärpa, vitbalans och till sist det viktigaste för mig, beskärning. Beskärningen tycker jag är spännande eftersom man kan förändra en bild så mycket genom att ändra vad som finns med i bilden och hur mycket utrymme som finns runt omkring. Det ligger nära kopplat till komposition som jag också tycker är ett intressant ämne. Generellt vill jag lära mig mer om efterbehandling, men det får komma stegvis.

Varifrån hämtar du din kreativitet och inspiration?
- Jag tror inspiration kommer som ett resultat av kunskap om möjligheterna och potentialen med ens verktyg, snarare än som något flyktigt magiskt fenomen. Därför blir jag inspirerad genom att förstå mer om foto och ljus, och genom att se vad andra i världen åstadkommer. Det brukar trigga idéer om vad som vore roligt att försöka göra själv. Internet är för övrigt helt underbart som redskap för inspiration.

Vill du visa din favoritbild på FS och berätta lite om den?
- Den här gillar jag av flera skäl. Den uppstod ganska oförberett efter en trevlig middag, och vi hade väldigt kul med att experimentera oss fram till slutresultatet. Vi byggde på med rekvisita och kläder efter hand som idéerna rasade in. Är inte modellen, Christian Löfstrand, väldigt snygg i lakan förresten? Ljusmålandet föll på plats rätt bra, och jag testade att ljusmåla golvet som en reflektion från hans kropp som om den var självlysande. Det röda ljuset skapades med en sönderklippt röd plastpåse trädd över lampan. Den här är jag stolt över.

Har du några särskilda fotoplaner framöver? Kommer du fortsätta varva dina designstudier med fotografi?
- Foto kommer fortsätta att vara min nördiga hobby i så stor utsträckning som möjligt. Eller så mycket som är roligt snarare, och det är inte lite. Jag blir klar med studierna på Teknisk Design till sommaren, och jag hoppas få mer fritid att lägga på foto när jag är ute i arbetslivet. Annars får jag hitta ett jobb där jag kan kombinera fotandet med yrkeslivet i stället. Jag är väldigt inspirerad nu och känner att det finns tusen saker att ge sig på med kameran. Världen, här kommer jag!

Tack för pratstunden och lycka till önskar Fotosidan!

Länk: Fredrik's bilder på Flickr.

Publicerad 2010-01-30. Läst av 11227 personer.

Bilden som gjorde att allting började.

Angel 2.

Fredriks favorit. Devil depressed.

Kanot.

Skräck 2.

Sova.
Missa inte utrustningsförsäkringen som Plus-medlemmar har bättre pris på

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

Merläsning


Lastolite HaloCompact