Artiklar > Hallå där: Thomas Örn Karlsson

Hallå där: Thomas Örn Karlsson

Thomas Örn Karlsson är en av de fem fotografer som deltar i Portfolio Natura på Fotografiska den 31 augusti. Tillsammans med Claes Grundsten, Jonathan Stenvall, Johan Hammar och Niklas Nilsson kommer han då att dela med sig av sin syn på naturfotografi.

Kort bakgrund, vem är du?

- Jag bor i Herrljunga i Västsverige och har jobbat heltid som fotograf de senaste 5 åren. Jag jobbade i många år som tatuerare, drev egen studio, men jag tröttande på det. Men jag kände ett stort behov att fortsätta jobba med bilder, så jag lånade en kamera, gick ett års fotoutbildning i Sigtuna och på den vägen är det.

Du hade ingen fotobakgrund före det?
- Min pappa var en hobbyfotograf så jag är ju uppväxt med kameror, både stillbild och video, så det har väl funnits där i bakgrunden.

Så vad är det du i första hand fotograferar?
- Det började med naturfoto och gled gradvis över till att jag började iscensätta i naturen, naturen är så suverän, ger så mycket inspiration. Sedan har jag glidit in i förlagsvärlden, mycket omslagsfoto, mest för utländska förlag. Jag plåtar i Sverige, min bas med vår suveräna natur, men reser mycket utomlands, 3-5 gånger per år bara till Spanien. Även tyskarna är galna i svensk natur,

Hur skulle du beskriva din stil?
- Jag gillar det lite råa, lite oslipade och ofärdiga. Mina bilder skall ge folk möjligheten att få fantisera iväg. Är det för välputsat blir det för färdigt, för inslaget. Det skall finnas utrymme för fantasi som åskådare eller bildbetraktare.

Hur tar förlagen det här?
- Det är kul, förlagen utomlands gillar det oslipade, det är nytt för dem. Jag skall ju till exempel ta fram en bildserie för en nyutgåva nästa år av Frankensteins monster inför 200-årsjubileét av när den först gavs ut. Det här blir en bok på spanska och på engelska där mina bilder är med och bygger historien.

Berätta om projektet #Memorylane, vad var det, vad har det lett till?
- Jag träffade ett par konstnärer, vi fick idén att hitta på något tillsammans. Det började med svävande tavelkonst, tavlor i naturmiljö. Det blev suggestivt, lite mystiskt och vi började jobba ihop med en musikproducent. Det kändes spännande att prova ett nytt koncept, något som inte gjorts innan. Utställningen har vandrar runt i ett år. Nu i höst skall vi sy ihop det hela med en uppföljning som blir ännu större, ännu mörkare. Nu blir det mer av ett manustänk, lite som en film.

Ett annat projekt du gjort kallas Our streams, vad är det?
- Det är en del av vad jag kallar luft, land och vatten. Började ihop med några kompisar, vi ville göra något för naturen, den har ju varit min lekplats och vill lyfta fram hur fantastisk den är. Alltihop bottnar i att det finns problem med våra vattendrag. Klimatförändringar och annat som människan gör förändrar dem rejält. Vi har utgått från 10 forsar i Västsverige och det är inte bara bilder. Vi har tagit fram ett miljökompendium, där vi samlat forskning från de senaste 30 åren och bland annat sammanställt hur olika kommuner jobbar med vattenvård, det varierar stort. Det här blir en bok och en utställning.


Jag vill överhuvud taget slå ett slag för inlandsnaturen, jag har fastnat lite för den som kontrast mot hav som så många andra fotar. Jag känner att det är viktigt att ta en ståndpunkt, det här är något jag bryr mig om.

Så vad kommer du göra på Fotografiska?
- Jag skall köra en bildvisning - men kommer att göra något nytt. Några kända författare har skrivit skräcknoveller kring varje bild, det hela blir en kortnovell som utgår från bilderna. Jag känner att det är viktigt att göra nytt.



Publicerad 2017-08-10. Läst av 4047 personer.
Missa inte utrustningsförsäkringen som Plus-medlemmar har bättre pris på

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

2017-08-10 23:16   Wistemar
Härligt Thomas!!
Kul att du går din egna väg.
Vi ses i Stockholm om inte förr!
Kapten Thomas Sjöskum 2017-08-11 06:46
Tackar Eva! Japp vi syns i Stockholm och vi pratas nog på telefon innan dess 😉
Wistemar 2017-08-11 10:24
Säkerligen!! ;)
2017-08-11 09:41   Alf-Magnus
Lustigt, här står Svensk natur-, landskap- och topography fotografi och stampar på samma ofarligt och utslätad fläck. Utan att beröra och skapa frågor målar de upp en snyggt fernissad yta.
Svar från Grevture 2017-08-11 10:22
Alf, när det gäller att stå och stampa på samma fläck ... Dina griniga inlägg är nog det överlägset mest förutsägbara som vi har på Fotosidan :-)
Wistemar 2017-08-11 10:23
Mycket märklig kommentar Alf! Denna kille gör väl saker inte många andra gjort!
Alf-Magnus 2017-08-11 11:42
@Ewa tycker det känns invant och förutsägbart, men det är klart är man inte intresserad av fotografi som ett medel sig och väcka frågor så är man. Men det är klar lite Bauer ljus och nordisk mytologi, vet inte men för mig känns det bekant Vist ”Our streams” låter ambitiöst men var finns tydliggörande ser det ingenstans i hans bilder, bara samma dekorativ ljus som upprepas i oändlighet.

@Martin jag ger mig inte med tanke på vad som görs inom ämnets ramar internationellt så är det beklämmande vad som visas upp här, natur och landskaps fotografi känns mera som en sport där det gäller att ta så många poäng och priser med ett förutbestämt format. Det är beklämmande ”världsplats för fotografi” klämmer fram på ämnet när man ser vad FOAM presterade med On Earth 2016 eller i Graz med ett antal institutioner och tidskriften Camera Austria. Men det är klart glättighet och yta kostar inget.
Wistemar 2017-08-11 11:54
Alf Du får ju naturligtvis ha dina åsikter. Men hur vore de med ett "grattis va kul att du lyckas" Det där att inte kunna ge cred och visa glädje för att andra faktiskt lyckas inom fotografering sitter jäkligt långt inne hos många. Uppenbarligen gillar dom, som dom flesta av oss aldrig skulle komma i närheten av, bilderna.
Kapten Thomas Sjöskum 2017-08-11 12:25
För det första tackar Alf för du ändå lägger tid på att läsa och kommentera, men jag har tyvärr inte samma tid på att diskutera online på ett forum.

Men du är hjärtligt välkommen till fotografiska och prata foto/förlag

Mvh Thomas
Alf-Magnus 2017-08-11 12:47
@Eva min kritiska hållning handlar inte om person utan om vilken typ och förhållningssätt som premieras. JHär ett ganska stereotypt sätt att förhålla sig till natur och landskapfotografi, vackra gryningar och skymningar med lite dimma rinnande vatten med blöta stenar, knappast något som väcker frågor och en lust att gräva vidare, bara fint och dekorativt. Tag en titt på ex Robert Adams eller Lewis Baltz landskap och fundera på vad du faktisk ser eller Melanie Bonajos ”Non-Human Persons” och Mishka Henners ”Feedlots”, men det är klart med Fotografiskas ägarstruktur så vill man nog inte oroa för mycket.
Wistemar 2017-08-11 12:56
Allt är en fråga om tycke och smak, det är väldigt svårt att diskutera för de finns som inget rätt och fel. Någonstans där måste man liksom börja och då kan man ju börja med att glädjas åt andras framgång. Diskutera tycke och smak är ju meningslöst. Fråga dej istället varför dessa stora författare vill ha honom eller är de fel på dom också....
Alf-Magnus 2017-08-11 13:40
@Eva vist tycke och smak är olika desto större anledning att diskutera fotografiets möjligheter och vidga vyn för vad fotografi kan vara, det är lite tröttsamt i längden med grynings och kvällsljus med eventuellt lite dimma eller bilder med hårt efterbelysta kanter.
Anders F. Eriksson 2017-08-12 18:26
Nu har ju fotografen svarat dig, så du kan ju ta diskussionen direkt med honom på Fotografiska i stället för att ondgöra dig över hur dåligt det är här.
2017-08-11 13:47   Wistemar
Absolut Alf! Diskutera bilder är väldigt roligt och utvecklande men det är bara frågan om hur och i vilket sammanhang. De mest utvecklande är att titta på bilder man inte tycker om/känner igen och att ge bildkritik är en konst i sig.
Alf-Magnus 2017-08-11 15:14
@Eva intressant att upprepa invanda sätt att utrycka sig skulle var mer utvecklande än att kasta sig ut och möta nya sätta att berätta på, mycket intressant. Skulle nog inte förhålla mig till fotografi i fall jag inte hade skett Ralph Gibsons bilder på moderna/fotgrafiska museet för x antal år sedan, gick därifrån med en rysning och den fantastiska känslan så kan man också göra. Tror att många skulle uppskat och må bra i fall de fick möjlighet att möta andra sätt att skildra natur, miljö och landskap i nya konsept.

Merläsning