Merläsning
Annons
Så förenklar och effektiviserar AI vardagen för fotografer
Annons
Som fotograf eller videograf vet du att kreativiteten ofta kommer när du minst anar det – på väg till en location, i bilen efter ett kundmöte, eller mitt under en plåtning när ljuset faller på ett sätt du inte förväntat dig. Men i ett yrke där fokus ligger på att fånga ögonblick, är det lätt att egna tankar, bildidéer eller feedback från kunden glöms bort.
Läs mer...





















16 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Jag tror att de som faktiskt köper kameran gillar att de får en ovanlig kamera. Dessutom har de en helt annan ekonomi än de flesta.
Badge engineering är inget man bygger varumärke på, speciellt inte när det gäller HB. Se bara hur det gick för Saab.
Riktigt. Här utnyttjar man det uppbyggda varumärket för att
försöka tjäna extra pengar.
Tony Johansson skrev:
"Lite surt när man tror sig köpa en HB och får en Sony II. Inte för att jag är spekulant men ändå. Och till det priset, huuuva !!!"
Har svårt att tänka mig att någon sådan situation någonsin skulle uppstå. "Medelsvensson" tittar överhuvudtaget inte på någonting som ligger i de här prisnivåerna. Vi fotonördar granskar och jämför länge mycket detaljerat vilken kamera som ger oss det vi vill ha (som bekant inte alls detsamma som vad vi behöver) innan vi slår till. Och det lär vara få av oss fotonördar som inte är utomordentligt medvetna om Sony/Hasselblads "pimpade" kameror...
Men jag skulle också säga att det är få bland dem som ÄR intresserade av kameror stylade på det här viset som är det minsta intresserade av vilken kamera man kan hitta under. Och de som eventuellt är det och känner till att de kan köpa Sony-kameror billigare verkar ändå vanligen inte välja det billigare alternativet, eftersom i de kretsar de rör sig inom ger det betydligt bättre status att bära omkring på en lyxig kamera av något slag, än en Sony, Nikon or whatever.
Nåt sånt underklassigt som Canon e.d. kan man ju verkligen inte visa sig med! :-)
Leica har ju länge använt detta koncept tillsammans med Panasonic, så det verkar finnas en marknad. Leicas påslag är i och för sig lägre, men det har nackdelen att det då kan bli några som klagar över att de inte visste att de kunde få samma Panasonic-kamera för typ halva priset (har läst klagande nånstans).
.
Vad jag främst vänder mig emot är att man kallar en Sonykamera för en Hasselblad ( och tar betalt för en Hasselblad ). Men den sista idioten är ännu inte född, har jag hört.
Jo, du har rätt, jag uttryckte mig otydligt här. Naturligtvis är en spekulant som går i funderingar att köpa sig en sådan kamera väl medveten om att det inte rör sig om (i detta fall) en HB "original". För övrigt, läs min tidigare kommentar.
III:an är väl för ny ... Verkar som Hasselblad får köpa lite äldre produkter.
Nja, jag tror snarare att Hasselblad INTE VILLE ha RX100 III-modellen nu. Tror att de först ville mjölka ut marknaden för RX100 II. :-)
Hittills har de inte bara använt modeller som varit minst ett år gamla.
Det kanske är lång ledtid för att designa modifieringarna? :-)
Så dessa Hasselbladare är gamla kameror med nytt skal för huvudlösa priser? Har de faktiskt inte ändrat dem rent prestandamässigt alls?
Vad jag förstått har de endast ändrat det yttre utseendet och menysystemets grafiska utseende, precis som Leica gör med Panasonics kompakter.
Pressbilden från Hasselblad är väldigt högupplöst och har ingen moiré, utan mönstret har uppstått vid nedskalningen. Osäker på om bilden ens är tagen med en kamera. De flesta produktbilder vi får är skapade i 3D-program. Här är i alla fall fotografen som skapat den här bilden: http://www.jonathanbeer.co.uk