Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Merläsning
Annons
Så förenklar och effektiviserar AI vardagen för fotografer
Annons
Som fotograf eller videograf vet du att kreativiteten ofta kommer när du minst anar det – på väg till en location, i bilen efter ett kundmöte, eller mitt under en plåtning när ljuset faller på ett sätt du inte förväntat dig. Men i ett yrke där fokus ligger på att fånga ögonblick, är det lätt att egna tankar, bildidéer eller feedback från kunden glöms bort.
Läs mer...
























84 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Ja det är som porsches RS bilar du får betala extra för de plockar väck all extrautrustning och baksäten ;)
Och vad säger att dessa förbättringar om en små är ett resultat utav Leicas och Magnums samarbete.
Göra kameran diskret!? Genom att ta bort nummer och logga!?
Det gjorde jag på min Leica M6 med en svart tejpbit förr i världen :)
Men numera så är en Leica M6 inte så intressant som stöldobjekt längre, så jag har tagit bort tejpen, nu gäller stora Nikon och stora Canon DSLR med stora ljusstarka zoomobjektiv för tjuvarna! ;)
Och oss emellan, jag tror inte på Leica M9P som någon slags yrkeskamera, utan den här kameran kommer arbetslösa att köpa, dom som åker med sin lilla yacht mellan Barbados, Australien och Rivieran under året, bara för att få tiden att gå liksom! ;) :)
Sorry Leica, mig lurar ni inte, de va många år sedan ni gjorde en "Working Class Hero-kamera!" ;)
Det finns fortfarande en del proffs som kör med Leica, mycket för att den faktiskt är väldigt diskret trots sitt höga pris. Å andra sidan kostar en Nikon D3X och en Canon 1Ds Mark III också rätt mycket parra :)
//Chasid
Kan du något namn på en svensk fotograf man känner till som kör Leica M8/9?
Jag har för mig att PAP kör med Leica M9. Jag var på väg att köpa en M8:a men bangade pga de dåliga egenskaperna på höga ASA.
//Chasid
/F
Det finns en del internationella fotojournalister som kör med Leica M8:a och M9.
//Chasid
//Chasid
Var det inte såt att kodak sensorn var specialanpassad med vinklade linser i kanterna för att motverka vignettering?
Det må vara hänt men det ursäktar ändå inte M9`s usla egenskaperna på höga ASA. En specialanpassad Sony- eller Canonsensor skulle ge ett rejält lyft på höga ASA. En analog Leica M med ett ljusstarkt objektiv är som gjord för diskret fotande i dåligt ljus, det är tråkigt att de digitala Leicorna inte följer i samma spår...
//Chasid
Undrar om de bara var så lata att de gick till kodak eftersom de hade gjort sensorn till r9 bakstycket.... Men borde inte annars panasonic kunnat fixa en sensor till dem, för de verkar ju vara rätt täta med leica.
Jag gillar din klara analys Rei! :)
Håller helt med!
/Bengan
Kunde inte sagt det bättre själv Rei. Bildkvalitén från Raw filerna är verkligen under allt kritik. Jag skulle tycka det var pinsamt om jag jobbade på Leica.
Folk som har testat det mesta har dock en annan uppfattning, citerar Marc williams från leica user forum:
"And yet, users continue to be of the opinion that their CCD equipped little M9 has better IQ than any CMOS camera available ... especially in the area of color depth.
I've owned/used a Canon 5D-MKII, 1DMKIII, 1DsMK-III, then a Nikon D3/D700 and D3X ... even using Zeiss lenses and Leica R APO and ASPH lenses ... and now a Sony A900 and all the ZA Ziess optics ...
None were/are as good as the M9 in terms of IQ ... and the M9 at ISO 640 and 800 with faster aperture M lenses looks better than the 1DsMKIII and Nikon D3X at the same ISOs. The D3/D700 outperformed the M9 at higher ISOs but are only 12 meg and the color gets squirrelly looking while DR quickly deteriorates.
There simply is no free lunch in photography. A mentor once told me there are three basics you can provide ... speed, quality and price ... pick two, because you can't have all three. It seems with Leica we get to pick one ... quality. Hopefully, they'll get that up to two with the next M and I'm fairly sure one of them won't be price ... LOL!"
Hur är bruset på iso 320 och högre på M9/M9P ?
Hade en M8.2 och mer brus på "höga" ISO fick man leta efter... Extremt besviken på en i övrigt perfekt kamera.
/Anders
Jag kör en Leica M9 och jag är frilansfotograf. Visst jag kör andra kameror också om det skulle passa bättre. Fånigt med indelning proffs och amatörer, låt folk använda den kamera som de finner mest lämpad.
Ett Leica M9 system kosta ca 100 000 kr om man köper något objektiv begagnat, jag kör med M9 + Super-Elmarit 18mm + Summicron 28 + Summicron 50mm. Samma pengar får du lägga ut för en Nikon D3s + 14-24mm + 24-70mm + 70-200mm.
Definitionen proffskamera är väldigt bred och märklig och Lecia M9 passar in där för vissa fotografer, på samma sätt som Nikon D3 eller Canon 5D eller Hasselblad H4D. Jag är övertygad att tex Nikon D7000 skulle fungera fin fint också.
Att tror att just en proffskamera just definieras av hur många bilder den tar per sekund eller hur vädertätad den är har inte fattat vad det handlar om. En proffskamera är en kamera som folk som skall gör ta bilder och tjäna pengar på det väljer, i mitt fall Leica M9.
Att köra argument som working-class-hero-kamera vs tandläkare-på Rivieran känns unket. Med den argumentationen borde knappt någon få använda något annat än Nikon D90.
Jag körde Leica M8 innan jag skaffade min nuvarande Leica M9 innan dess hade jag perioder med Canon 1Ds och Hasselblad H2 med P30. Alla är fantastiska kameror och har sina kvalitéer. Just nu reser jag mycket och då passar Lecia M9 utmärkt för mig.
Ang bildkvalité. Leica M9 påminner om digitala bakstycken till mellanformatskameror Typ Phase One P30. Den har inget AA-filter vilket tillsammans med fina objektiv ger en skärpa som slår allt annat på marknaden i sin storlek och prisklass.
Det stämmer att CCD sensorn från Kodak i Leica M9 inte är en högisomästare, men den är ca 1,5 steg bättre än M8. Har man en Leica M8-M9 så skall man plåta i RAW, allt annat är korkat. I Lightroom 3 fixas bruset på ett fin fint sätt. Det är inga problem att använda ISO 2500 när det krävs även om den trivs bättre på ISO 160-1200. En CCD skall helst användas på bas-ISO då den är helt brusfri. Den är definitivt bättre än Canon 1Ds på alla ISO.
En Leica är en superkamera för den normal fotograferingssituationerna med objektiv som 28mm 35mm och 50mm. Behöver man något annat mer extremt så kan man skaffa en Nikon eller Canon.
Plåtar utreslutande i RAW men jag vill inte göra mig beroende av LR för att få en hyfsad bild på höga iso. (har inget emot LR, tvärtom - är LR-addicted)
Men du är nöjd med resultatet på säg 800 utan att behöva ge den en holmgång i LR?
Det mesta du skriver är helt vettigt, men du kategoriserar lika illa själv när du säger "Har man en Leica M8-M9 så skall man plåta i RAW, allt annat är korkat. "
Så säger folk om alla kameror, men jag som jobbar inom dagspressen kör nästa bara jpeg. Kan hända att jag är korkad, då.
Jag har arbetat som fotojournalist och tillhör definitivt den tilltänkta målgruppen för Leica M9-P. Men för mig är det en OCH kamera, dvs en kamera som behöver kompletteras med en annan kamera och jag vill kunna klara mig med en kamera när jag är på uppdrag! Tyvärr finns det inte någon digital Leica som uppfyller mina krav i dag men det kanske det gör i framtiden :)
Jag kör aldrig med brushantering och jag får resultat upp till 5000 ASA som håller för ett uppslag rakt ut från min kamera. Krutet lägger jag istället på att fånga ögonblicken framför kameran och jag har varken tid eller lust att spendera tusentals timmar framför datorn med brushantering… Jag har haft eller använt de flesta av Canons proffsmodeller och har vänner och bekanta som kör med M8 eller M9. M9:an har en rent fantastisk bildkvalitet på 160 ASA och så länge ljuset räcker till är den vida överlägsen alla de Canonkameror jag använt :)
//Chasid
Dom följer samma mall liksom!
Å de e mest grabbar som "diskuterar"!
Och tråden bär ofta iväg åt olika håll...
Å på slutet blir några osams eller nästan i varje fall! :)
Ha en bra dag önskar Bengan!
Ha en bra dag Bengan :) Jag ska nog behålla min "Working Class" Leica CL. Laddad med T-max 3200 är det fortfarande en förträfflig kamera för dåliga ljussituationer :)
//Chasid
http://www.amateurphotographer.co.uk/news/leica_to_launch_compact_system_camera_at_photokina_2012_news_308248.html?aff=rss
Har inte redan Leica X1 APC-C-sensor?
X1 är ingen systemkamera.
För att den skulle vara billigare.
Jag förstår fascinationen av Leicas analoga kameror men inte de digitala?
Helt rätt Jaroslaw! Min bästa bild tog jag med en kamera och ett objektiv för 1000 kronor, det är lite som att vinna Le Mans i en VW-bubbla :)
//Chasid
Leica M9 är inte en presskamera för korta deadlines. För det så har det utveckats kameror som Nikon D3 och Canon 1Dm de är vida överlägsna.
Leica M9 är super på resor, reportag där du återkommer många gånger och har tid, för gatufoto, eller dokumentära projekt där man involverar sig i sina motiv. Den funka även bra för landskap, arkitektur eller lifestyle plåtningar.
En bekant till mig kör med både en M9:a och en Fuji X100. Fujin plockar han fram när det börjar skymma eller om han jobbar inomhus, Fujin är för övrigt fullt användbar på 3200 ASA, jag kanske köper en sådan om ett år när priset gått ned.
//Chasid
"Leica M9 är inte en presskamera för korta deadlines."
Synd, för Leica har ju varit en fin presskamera.
Leica är nog fortfarande lika bra som de var förr, bara att det mesta från andra märken har blivit bättre.
Att M9 och M9-P kostar mycket pengar är det inget snack om. Men M8 och M9 är absolut seriösa alternativ för gatufoto.
Det kostar inte mer för gatufotografen att utrusta sig med Leica M + objektiv än sportfotografen att skaffa Nikon D3s eller Canon Eos 1D Mark IV med lämpliga objektiv. Med objektiv från Voigtländer eller Carl Zeiss (eller begagnade gluggar) får man ner totalkostnaden rätt ordentligt.
finns ju annars en liten forumtråd att skriva i är mycket lättare att följa än kommentarer till en artikel :)
Det är precis sådant här som gör att jag hellre hänger på Flickr.
Oavsett om priset är för högt eller inte (jag anser att det är det) så finns det inget liknande, tyvärr. Hur mycket du än betalar så kan du inte köpa en lika trevlig kamera, om du tycker att metall och finmekanik är trevligt, och ändå vill ha en digital sensor istället för film.
Personligen tycker jag att det är såhär M9 borde ha sett ut från början. Ingen fånig logga som signalerar "– Titta på mig, jag är rik!". Ungefär som att en del biltillverkare inte skriver ut modellbeteckning på sina dyraste bilar. För den som har såpass mycket pengar är ofta inte i behov av att skryta med pengar. Däremot kan man ju se bilen eller kameran som ett vackert smycke.
Sen är sensorn knappast dålig. Höga ISO-tal är långt ifrån allt. Jag hade en M8 som i grunden har samma sensor, och jag föredrar dess prestanda vid låga ISO alla gånger över till exempel Nikon D700/D3. Trots att den är uråldrig.
Någon gång mot slutet av 70-talet satt jag på stadsbiblioteket och läste en test av en Leica M-modell. I slutet av testen skrev man ungefär så här: "Detta är inte världens bästa kamera på alla punkter. Men... om du vill ha en Leica och inte har råd, försaka då något annat och köp en i alla fall. För i längden kommer du förmodligen bli lyckligare med än utan den här kameran".
Jag har tänkt på det där många gånger och inte bara när det gäller kameror utan även vid inköp av andra prylar. Själv har jag fortfarande inte kunnat motivera mig till att skaffa en. Men den lockar fortfarande. Det är helt enkelt något speciellt med en Leica som inte sensorer, teknik och de snabbaste processorerna rår på - det är en känsla.
Jag har nu i alla fall skaffat en Fuji X100 och även om jag är väl medveten om att det inte är en Leica så har X100 "känslan". Den har hyfsade prestanda - men framförallt blir man glad då man ser den, då man plockar upp den, håller den i handen, och då man börjar ta bilder. Och det är väl det som är det primära, att man vill ta bilder och att fotograferandet ger ett mervärde i ens tillvaro.
Jag tror detta gäller både amatörer, entusiaster och proffs. Känslan är svår att beskriva, men man vet själv när den uppstår. Och sen är det väl bara att bestämma hur mycket man vill försaka - eller satsa för att fånga den.
Är det inte helt enkelt en MP som fått en toppkåpa med den för M3 unika pressningen? Skall den kallas M3 bör den också ha M3:ans unika sökare, med ramar för 50-90-135 mm. Jag skulle bli förvånad om det är så.
Visst är det så att den har en M3-toppkåpa, tidsratt och frammatningsarm. Och den har ramar för 50-90-135 mm precis som M3, men även för 28 och 35. Men de som köper den lär ju ändå inte använda den.
Har armen någon funktion eller är den bara där för syns skull?
Lite svårt att mata fram filmen annars.
Ahha det var en analog kamera det tänkte jag inte på....
De bilder, reportage som Leicas M-kameror varit med om att leverera är nämligen en väsentlig del av den fotografiska historien. MEN det finns en kamera till.... när jag i slutet av 60-talet mer seriöst började med foto hade Leica M2/M3 egentligen bara en "konkurrent" nämligen Nikon F. Fortfarande kan jag plocka fram den kameran med en 35:a 2,0, ställa sluaren på en 1/15-dels sekund, trycka av få rysningar av själva slutarljudet. Det är en kamera som i min värld är minst lika älskvärd och odefinierbart perfekt som fotografiskt verktyg som någonsin en Leica M. Den dög till allt på den analoga tiden och den höll för att slå in spik med. Den överlevde och tog hem de stora Don McCullin-reportagen från Vietnam och den höll för att tappas i golvet på Café Lemitz i Hamburg där Anders Petersén tog sina fantastiska bilder i slutet av 60-talet osv osv. Den stora tragiken är därför att Nikon INTE gjorde ett digitalt "inkråm" baserat på Nikon F utan istället slarvade iväg med alla de olika digitalmodeller som översvämmat marknaden sedan den digitala fotografin gjorde sitt intåg. Naturligtvis är Nikons digitalkameror skitbra, men de har inte samma odefinierbara "känsla" som en gammal Nikon F. Inte i mina händer i allafall. Och där är det bara att gratulera Leica när man byggt vidare på (och dessutom lyckas ta hutlöst bra betalt) för sina Leica M-kameror i den digitala tidsåldern.
Med detta sagt är jag härmed beredd att ge bort mitt vänstra öga till den som kan leverera en ursprunglig Nikon F (sliten och svart ska den va) med digitalt bakstycke av någorlunda kvalitet... det räcker med 10 megapix, men den måste palla att "pressa" iso på ett anständigt sätt....
Vad är det man säger, när fan blir gammal så blir han religiös!
Den här nostalgiska trippen som Leica är ute på och gör kameror som såg ut som dåtidens kameror fattar jag inte riktigt? Jag förstår vad Nikon gör när de gör kameror som skall funka i fällt, jag kan nog spika lite med mina Nikon också om jag vill, men frågan är om det är det jag vill? Betala 59000 för en småbildskamera är nog inget för mig, skulle vilja se lite mer tekniska data och jämföra bilder, brus etc innan jag sågar den men för mig verkar det inte riktigt klokt att ha en småbildskamera för de pengarana. Om jag hade varit rik och inte vetat vad jag skall göra med pengarna hade jag förmodligen köpt 2st . De må vara en bra kamera men jag tror faktiskt det finns betydligt bättre kameror för det priset.
Leica M9 konkurrerar inte med Nikon D3, Leican lever i en egen fotovärld som inte har någon tydlig konkurrent, med dock så finns det alternativ som kan ta samma typ av bilder.
Det finns ganska gott om kompakter som använder safirglas-coating. De allra flesta mobiltelefoner som kostar mer än 1000kr anvnder också "safirglas".
Det känns lite som när de gjorde reklam för sitt "extratunna" IR-filter på M9-sensorn. Visst var det "extra" tunt, men bara jämfört med M8 som var ännu sämre. Alla andra kameratillverkare har sedan länge övergivit det billiga och dåliga material som Leica fortfarande har i M9. De dyrare materialen (som sitter i de flesta billigare instegskameror) gör man ungefär hälften så tjocka, och då har de ändå betydligt bättre filterverkan och betydligt bättre samverkan med resten av filterpaketet..
Har svårt att tänka mig att det kan motivera att man lägger på 54000 för en Leica? Ta mig inte fel, jag är en stor fan av Leica's analoga kameror och jag vet också att deras optik är bra men jag är skeptisk till denna.
Jag är rätt van förut i alla fall att köra med ett kamerahus o 3 fasta gluggar skillanden var att det var mellanformat o x-pan då. Nu har jag inte testat leica på högre iso dom är tydligen inte tillräckligt långt framme så antingen får man vänta på (nästa leica) för då har dom säkerligen nått fram till en bra bildkvalite på minst 3200 iso. Själv kör jag sällan över iso 800 oavsett om det var med min D3x, D700 eller 5D mark 2 jag använder. Så är man i behov av att köra på högre iso så kan man komplettera med en 5D mark 2 tex. Jag själv kör i dagsläget 2 märken Nikon/Canon men skulle kunna tänkt mig en leica om jag inte jobbar så mycket med interiör o arkitektur som jag gör. Men jag var snubblande nära att inhandla en leica för ca 1år sedan. Prismässigt så är det inte dyrare än när jag tex köpte min D3x, 24-70, 14-24 samt 70-200 vr 2,8. Och rånrisken är nog lika stor oavsett om du kånkar på en D3/x eller leica o man har försäkring o den bästa försäkringen är att inte tänka klokt o inte springa runt med allt uppe på felställe. Jag tycker leica bygger fina kameror visst om jag jämför med tex min 5D mark 2 med 3 st zeiss gluggar så bildmässigt överlag kanske den ger mest för pengarna men smidighet etc kan inte alltid översättas i kronor o ören.