Annons
Artiklar > Exponeringskompensation

Exponeringskompensation

Exponeringskompensation är ett av de viktigaste områdena att behärska och också bland de svårare. Om du fotograferar mycket kommer du med tiden att lära dig vad dina motiv och din film kräver för exponeringskompensation vid olika tillfällen. Fram tills dess gäller det att försöka följa standardråden.

Dagens kameror är mycket kompetenta och lyckas ofta exponera de flesta situationer rätt, men det finns tillfällen då kameran kommer att bli lurad. Med tiden kommer du att märka vid vilka tillfällen som det kommer att bli problem. Du kan bli misstänksam när huvudmotivet och bakgrunden skiljer sig mycket (klassiska exempel är en skidåkare mot snö eller en fågel mot en himmel). Har du funderar över varför snön blivit grå eller varför fågeln alltid blir svart skall du läsa vidare.

Du kan kompensera din exponering på flera sätt:
- enklast är att använda exponeringskompensationknappen (kolla i din manual hur du gör detta).

- eller så mäter du exponeringen mot ett föremål eller motiv som du tycker är normal exponering, håller inne exponerinslåsknappen (kolla i din manual om du har detta på din kamera) och komponerar om.

- ställer kameran på manuell (både bländare och tid) och mäter exponeringen mot ett föremål eller motiv som du tycker är normal exponering och ställer in exponering efter detta och komponerar därefter om.

- Manuellt på kameran ställa om filmens ASA tal (det är ju detta som man egentligen gör med de ovanstående tricken) enligt tabellen ovan (och kommer ihåg att ställa tillbaka den efteråt).

Exponeringskompensation vid olika motiv
- motiv mot mycket ljus bakgrund (liten skidåkare mot mycket snö): +1 till +2
- motiv mot mörk bakgrund: -1 till -2

Här nedan är en illustration av exponeringskompensation gjord för Fuji Velvia och centrumavvägd exponering. (Källa Morris)


Om motivet är ljust mot en ljus bakgrund kompensera +2/3 till +1.
Om både motiv och bakgrund är mellanljusa behövs ingen kompensering.
För ett mörkt motiv mot en ljus bakgrund använd +1 till +1 1/3. En skidåkare mot snö kan behövas ända upp till +2..
Om föremålet är lite mörkare än bakgrunden använd +1/2 till +2/3.
Mörkt motiv med mörk bakgrund. -1/3 till -1/2. Om motivet är stort använd upp till -1.
Om motivet är vitt eller ljust mot en mellanljus bakgrund använd -1/3 till -1/2


Exponeringskompensation

I nedanstående tabell så kommer du se hur exponeringskompensationen förhåller sig till ASA talet. I grunden är det en förändring i ASA tal som lurar kameran att välja rätt exponering. Titta på tabellen och se om du kan få ihop det hela. Det är inte meningen att det skall vara enkelt!
ASA tal - 2 steg - 1steg + 1 steg + 2 steg
50 200 100 25 12
64 250 125 32 16
100 400 200 50 25
200 800 400 100 50
400 1600 800 200 100


Av David Elmfeldt
Publicerad 2001-04-11. Läst av 25251 personer.
Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2001-06-19 17:29   ncronsioe
Betyg: 4
Stämmer bildtexterna? Rätt text till rätt bild? /N
2001-07-22 22:16   bildskön
Betyg: 4
2001-08-12 16:19   jakob
Betyg: 4
Håller med Niclas.
Sortera bilderna så att de passar med bildtexten.
2001-08-19 19:28   David Elmfeldt
dagens sanning
2001-09-30 19:50   Staffan Öström
Betyg: 3
Detta förutsätter väl att motivet är så litet att det inte påverkar exponeringen, eller ?
2001-12-10 19:42   Jonta
Betyg: 4
2005-01-30 16:41   Pelek
Betyg: 3
Varför använder du Fuji Velvia (diafilm) som ex, enligt Ansel Adams ska man exponera den tvärtom som negativfilm, medam dinna rekomendationer i artikeln motsvarar den exponering man använder för negativfilm.
2005-09-08 09:01   Klick-en
Betyg: 3
Bra artikel. Det vore intressant med en motsvarande artikel om blixtljuskompensation i kombination med evaluerande ljusmätning: Hur skall man göra med upplättningsblixtar i olika miljöer (inne, ute).
Mitt personliga mål är att lära mig ställa in så att upplättningsblixten finns där, men inte "syns" om man inte letar speciellt efter den. Experiment i området -2 till -2/3 med digitnal systemkamera har gett en del intressanta resultat.
Hur skall man tänka för att träffa rätt?
2005-09-09 23:48   Bussmicke
Betyg: 2
Detta belv jag inte klokare på, blev hänvisad hit från Forum. Beskrev mina Prolem med överexponerade bilder med Canon EOS 20D
2005-09-10 17:41   Eeros
Betyg: 5
Mycket bra och informativ artikel om exponeringskompensation, tycker jag.

Jag har en fråga som gäller för dem som fotar digitalt. Exponeringskompensationen är ju i grunden en föränding av ASA-talet. Blir det någon skillnad om jag i en digitalkamera inte justerar med exp.komp-knappen, utan istället ändrar ISO-talet? Vad jag förstår av artikeln så blir resultatet samma. Förutsatt naturligtvis att jag gör det samma antal steg och åt samma håll.
2006-09-07 12:30   Linis
Betyg: 5
Väldigt bra, enkel och informativ artikel!
Fick iaf mig att tänka på ett annat och enklare sett.
2008-03-30 06:19   Tomas Töråsen
"Som du tycker är normal exponering" hade nog varit lättare att förstå om du skrivit "mot något i bilden som är 17-18 % grå.

Jag har funderat på att skriva en artikel om just exponering. Hur går man tillväga för att få lägga upp den på fotosidans artikelsektion?
2008-07-30 14:34   wirsen
Betyg: 5
Bra artikel!

Jag hade dock en fråga som jag kanske kunde få hjälp med. Jag har kameran: Olympus C-750, och skulle testa att ställa in olika exponeringsnivåer likt artikeln överst.

Denna inställning heter Multi metering i min kamera. Problemet är dock att jag inte kunde välja det alternativet i menyn oavsett om jag stod på "auto" inställning eller manuell inställning.

Multi metering är den enda funktionen som inte är valbar i menyn, någon som kan hjälpa eller vet varför?

(Nybörjare)

Tack på förhand!

Merläsning

Test: Nikon Nikkor Z 14-30/4 S

Plus Av de sex Nikon Z-objektiv vi hittills testat är Z 14-30 mm f/4 S den som fått det mest blandade betyget. Här har Nikon drivit kompromisserna kring storlek och prestanda som längst vilket ger ett objektiv med både klara för- och nackdelar. Läs mer...

Flera nya funktioner i Capture One 20

Capture One är ett av de mest populära programmen bland yrkesfotografer, men allt fler hobbyfotografer finner också fram till programmet. Capture One Pro 20 innehåller en rad nya funktioner och förbättringar. Läs mer... 7

UV-hus från Sea&Sea till Sony

Sea&Sea har utvecklat undervattenshus till flera av Sonys senaste kameror. De har också tagit fram en del nya tillbehör. Läs mer...

Profoto A1X kommer för Fujifilm

Nu är Profoto klara med utvecklingen av blixten A1X för Fujifilm. Läs mer...

Artist Talk med Erik Johansson - vi har 15 biljetter

Den mycket uppskattade fotokonstnären Erik Johansson är aktuell med en ny utställning på Fotografiska. För Plus-medlemmar har vi fått 15 biljetter till Artist Talk nu på fredag 16:30 - 17:30. Läs mer...

Tre Laowa-objektiv får fattning för Canon RF och Nikon Z

Venus Optics förser tre av sina mest populära Laowa-objektiv med fattning för Canons och Nikons spegelfria systemkameror. Läs mer... 6

Test: Canon Eos 90D

Plus Spegelreflexkamerorna är inte utdöda – de säljer fortfarande bättre än de spegelfria systemkamerorna. Canons nya spegelreflex Eos 90D visar sig vara snabbare än föregångaren och ger högre bildkvalitet. Läs mer... 4

Vad gör en fotograf skicklig?

Joakim KE Johansson skriver om hur man blir en skicklig fotograf. Talang är inte nödvändigt. Läs mer...

CamRanger 2 kan styra kameran från surfplattan

CamRanger 2 har dubbelt så lång räckvidd som sin föregångare och har fått ett praktiskt stativfäste. En av de nya funktionerna är snabbgranskning av råfiler i mobil eller på surfplatta. Läs mer...

Sony satsar mer på AI-teknik

Artificiell intelligens, AI, är ett begrepp i tiden och de ord som Sony valt för sin mest smarta analyserande teknik, exempelvis ögon-AF. Sony vill satsa mer på smart teknik och bildar därför ett internt AI-center. Läs mer...

Tether Tools Case Air