Kodak släpper kryptovaluta och kursen rusar

2018 verkar bli året då kryptovalutor kommer vara modeordet för företag som vill visa sig med i framkant och hittills har det varit lyckosamt för det som hakat på tåget.

Senast i raden är det klassisk filmtillverkarföretaget Kodak som igår släppte nyheten att de släpper en plattfom med tillhörande egen kryptovaluta Kodak Coin och reaktionen lät inte vänta på sig - aktien tokrusade igår.

Kodaks idé är att skapa ett databas över bilder som håller reda på när någon köper rättigheterna till en bild. Databasen heter Kodak One. Transaktionerna sker i kryptovalutan Kodak Coin. Genom så kallad blockchain-teknologi finns information om alla transaktioner säkert lagrade. Plattformen Kodak One söker kontinuerligt av nätet efter olicensierade versioner av bilderna och upptäcks sådana startar en efterlicensieringsprocess. Tekniken bakom är valutan är utvecklad ihop med Wenn Digital.

Den 31 januari börjar försäljningen av Kodak Coin. Kodaks förhoppning är att Kodak Coin ska bli standard för internationell handel med bildrättigheter. Läs mer här!

Så här förklarar Kodaks vd Jeff Clarke satsningen:

“For many in the tech industry, ‘blockchain’ and ‘cryptocurrency’ are hot buzzwords, but for photographers who’ve long struggled to assert control over their work and how it’s used, these buzzwords are the keys to solving what felt like an unsolvable problem” och vidare “Engaging with a new platform, it is critical photographers know their work and their income is handled securely and with trust, which is exactly what we did with KODAKCoin”.

Kanske dags att vi på Fotosidan hoppar på tåget och skapar en egen FS-coin med samma upplägg?



David Elmfeldt
Publicerad 2018-01-10. Läst av 4474 personer.
2018-01-10 10:45   PerL2
Låter som en väldigt bra idé!
2018-01-10 11:38   syntax
Om jag var ekonomisk rådgivare åt maffian, skulle jag föreslå ett liknande upplägg.
Man startar en "valuta" och sätter igång att sälja den. Sedan går man med dom influtna pengarna till banken - och garvar hela vägen dit.
joakim d   2018-01-10 12:44
För att kunna sälja den måste den ha ett värde och gå att använda, folk är inte kompletta idioter.
syntax   2018-01-10 12:56
Och hur genereras värdet? Jo, genom att den vinner tilltro. Om det sker, så skapar Kodak pengar av ingenting. Sedan får var och en avgöra huruvida folk är kompletta idioter eller inte.

Det här är inga nyheter, att skapa nya pengar ur rena luften. Liknande sker sedan länge vid en kreditexpansion på penningmarknaden. Luftpengarna uppstår genom krediter, det vill säga förväntningar - förväntningar om framgång. Det är kapitalismens oerhört framgångsrika grundidé; att expandera hela tiden framåt, på vågen av förväntningar om framgång.

Om sedan Kodak är företaget som kan skapa framgång genom tilltron till framgång är en annan och mycket tveksam sak. Maffian skulle nog inte satsa på det... :-D
2018-01-10 16:04   tormig
Kan ge begreppet "kodak moment" en helt ny innebörd: tidpunkten då mina pengar gick upp i rök.
2018-01-10 16:52   Sven Blomquist
De sista idioterna är ännu inte födda. Marknaden för bluffvalutor är lika intressant som Prosolvia i slutet på 90-talet m fl IT-företag som haussades till orimliga nivåer innan bubblan sprack. Då fanns dock en substans om än liten i förhållande till värderingen. Det finns ingen bakomliggande substans i kryptovalutorna annat än idioterna köpvilja.
Grevture   2018-01-10 17:32
Citat: "Det finns ingen bakomliggande substans i kryptovalutorna annat än idioterna köpvilja."

Och hur skiljer sig det från någon annan valuta? :-)

Att backa upp valutor med guldreserver eller liknande konkreta tillgångar försvann i praktiken för länge sedan. Idag är alla valutor till största delen uppbyggda på användarnas tilltro till valutorna och just inget mer.
ekfeldt   2018-01-10 18:08
Bluffvaluta?
Om du får ett presentkort på ett köpcentrum. Är det då en bluffvaluta eller kan du köpa saker för den?
Valutan kommer vara till för specifik handel skriver de ju!
Lahn   2018-01-10 20:02
"Och hur skiljer sig det från någon annan valuta? :-)"

Bakom dem flesta valuta man kan köpa reala varor för står ett land eller hel kontinent.

Kanske lite mera att lita på en ett enda företag som har inte mera att bjuda på en en idee.
PMD   2018-01-11 02:47
En kryptovalutas värde bestäms av dess användare och inte av den som startade blockkedjan för just den valutan.

Det har vissa fördelar jämfört med valutor i länder som inte accepterar flytande växelkurs.
Lahn   2018-01-11 07:48
Värdet bestämms av tilltro till valutan. Om tilltron till en cryptovaluta avtar försvinner den och alla investerade pengar. Om tilltron i en valuta tryta, som dollar, euro, krona finns det några fler medel att rädda valutan ;-)
PMD   2018-01-11 13:44
Det går inte att "rädda" en valuta som dess användare har tappat förtroendet för. Det finns många exempel på hyperinflation där till slut valutan ersattes av en annan.
Sten-Åke Sändh   2018-01-11 16:10
Men det är väl en viss skillnad på att en stat står bakom en valuta eller EU och att ett privat bolag gör det. Det är väl ändå mer sällsynt att en stat upphör att finnas än att ett företag går i konkurs. Vi har inga rättigheter alls utan en stat bakom. Jag är själv verkligt skeptisk till dessa påhittade valutor. De som ger ut dessa har inte ens våra pensionspengar att snatta av när det krisar. Det luktar U.P.A. och bondfångeri lång väg. De som blir blåsta här kommer inte ens ha moder Svea att gråta ut hos och bråka med.

Hoppas du inte köpt några Bitcoin Martin!
Grevture   2018-01-11 16:24
Sten-Åke: Visst är det skillnad, men trots allt i grunden bara en gradskillnad. Och det finns helt klart vissa företag jag skulle lita mer på än vissa länder (och nej, Kodak är inte ett av dessa företag :)

Sedan går det att bygga upp förvånansvärt stort förtroende utan vare sig ett företag eller ett land i ryggen - något Bitcoin är ett exempel på.

Och nej, jag har inga Bitcoin. Jag är däremot en fascinerad och skeptisk delägare i bostadbubblan :)
PMD   2018-01-11 16:42
För att bli rik på att inneha bitcoins så måste man ha varit med från början. Ju längre blockkedjorna blir desto längre tid tar det att få fram en ny bitcoin genom "bitcoin mining".

Det här är en graf som visar hur lönsamheten för bitcoin mining har utvecklats de senaste cirka 7 åren.
iSolen.se   2018-01-12 09:50
Var är grafen?
PMD   2018-01-12 14:05
Klicka på den andra länken i mitt inlägg ovan.
2018-01-10 17:01   tormig
Fast den egentliga nyheten(?) är väl att de tänker använda en blockkedja för att hantera rättigheter. Om man på något sätt kan koppla själva bilden till blockkedjan mha den här databasen kanske det blir lättare att hålla reda på vilka som betalat för användningen eller inte. Typ. Tror jag. Ungefär. Kanske.

Eller så är det bara ett sätt att utnyttja några buzzwords för att driva upp börskursen.
Svar från David Elmfeldt   2018-01-10 17:30
Ja det är något sådant de tänker. Låter som de tänker sig någon teknik där bilderna får någon digital inbäddad signatur men detta finns ju redan via tex https://www.digimarc.com/solutions/photography. Kodakcoin kommer rimligen inte fungerar till annat än att köpa bildrättigheter eller spekulera i.
iSolen.se   2018-01-10 18:10
Mycket intressant. Hur löser man faktumet att man redigerar köpta bilder?
Svar från David Elmfeldt   2018-01-10 18:24
Måste väl funka minst likadant som Digimarc "The technology is resilient, capable of continuing to communicate ownership rights even after: file format changes encryption and decryption editing and cropping"
PMD   2018-01-11 02:52
Bygger Digimarc på blockkedjor?
tormig   2018-01-11 08:10
"The technology is resilient, capable of continuing to communicate ownership rights even after: file format changes encryption and decryption editing and cropping".
Säg den teknik som inte har besegrats om incitamentet finns. Om det skulle bli lönsamt att ta bort eller ändra t.ex. Digimarc vattestämplar skulle jag inte bli jätteförvånad om man lyckades med det.
Svar från David Elmfeldt   2018-01-11 09:01
Nej Digimarc har ju kontrollen genom sin egen plattform. De är ju garanten, vilket borde räcka gott, för att säkerställa vem som är upphovsrättsägaren. Digimarc är ju förhållandevis dyrt och begränsad mängd bilder men det är kanske här Kodak i sin plattform nyttjar blockchainteknik för att indexera stora mängder bilder kostnadseffektiv.

Smart vore ju om Google som har alla bilder indexerade skulle implementera någon teknik för detta. Det hade ju varit oerhört effektivt i kombination med att webbläsare inte visade ej betalda bilder.
tormig   2018-01-11 13:28
Just den här kryptovalutan verkar helt onödig, man skulle kunna koppla det här till vilken valuta som helst. Och med tanke på kryptovalutors nästan bisarra fluktuationer tror jag de flesta som skulle kunna tänkas vara intresserade av det här nog helst vill ha betalt i en mer stabil valuta. Men visst, det ser kanske bra ut i en press release och det hade säkert önskvärd effekt på börskursen. Undrar vilka som passade på att sälja när de släppte nyheten.
PMD   2018-01-11 13:47
Det är inte "valuta" som är viktig i Kodaksammanhanget. Det är de signerade blockkedjorna som gör att det inte går att förfalska en licens.
iSolen.se   2018-01-11 16:16
@David: Vitsen med block-chain-modellen är att man slipper en central garant.
Svar från David Elmfeldt   2018-01-11 18:32
Jo jag vet det. Men kedjan är ju en sak, det måste fortfarande finnas ngn info som sparas (bild-ID) som identifiera en bild och inbäddat i bilden måste det finnas ett ID. Verkar närmare till klar produkt att digimarc slänger på en kedja i sin lösning.
iSolen.se   2018-01-11 23:08
Ser inget hinder till att ID, historik, transaktioner lagras i en blockkedja, tvärtom bara fördelar att det är frikopplat från ett företag eller organisation.
Svar från David Elmfeldt   2018-01-11 23:44
@ola. Läs vad jag skriver. Blockkedja är ju minsta problemet. Det oklara är kopplingen bildfil - blockkedja. Dvs jag snor din bild och publicerar på en hemsida. Vad löser detta som inte var löst innan? Jag har inte stött på några case där en fotograf som anmäler bildstöld har svårt att bevisa att bilden är fotografens.
2018-01-10 17:25   Larsa Andersson
Liknar lite grann IT-bubblan då ett "okänt" byggbolag gick ut och sa att de skulle börja med IT. Deras börskurs rusade.

Kan man använda KodakCoin till annat än bildrättigheter?
2018-01-10 18:07   iSolen.se
Oj, var kul och intressant. Följer med intresse idén med blockkedja för hantering av rättigheter.
2018-01-10 18:12   Aahlborg
Sista dödsryckningen?
Kent Helgesson   2018-01-10 20:27
Näää...inte då! Filmen är ju på väg tillbaks ;-)
Mamaya   2018-01-11 09:58
Inte då, så länge jag köper D-76, X-tol, Dektol och HCA är det ingen fara på taket :-)
2018-01-10 22:49   El-Bonko
När varenda kotte och deras moster hoppar på tåget kan man vara ganska säker på att avgrunden är nära.
2018-01-10 23:04   erdeljan
Trevligt, blockkedje teknik är framtiden, hoppas det går bra. Kommentarer man läser här är ganska skoj faktiskt :D
Grevture   2018-01-10 23:15
Håller med om att blockkedjeteknik för rättighetshantering är superintressant. Skulle ju till exempel ganska effektivt döda argument av typen "nej det är inte din bild utan annan annan liknande vi hittat" :-)

Men att det finns en viss skepsis till kryptovalutor och till Kodak (som haft många mindre lyckade idéer senaste 10-15 åren) är nog inte så förvånande.
UGJ   2018-01-11 00:37
Blockkedjor är intressant. Lite nyfiken dock på hur Kodak tänkt sig att en given bild är kopplad till blockkedjan och hur man säkrar att inte bilden missbrukas.

Skall Kodak skanna internet för att kolla att inte missbruk sker eller är det delegerat till ”andra”? Vilken vinning finns det i så fall för Kodak eller ”andra” att göra detta med tanke på kostnaden att skanna?

Om det är Kodak som gör jobbet behövs väl ingen blockkedja. Det räcker med en vanlig databas.

Nåja, det kanske klarnar.
2018-01-11 05:16   Der Steppenwolf
Vi behöver blockkedjeteknik. FIAT valutor är en cancer och precis som vanlig cancer måste den bort annars dör kroppen. Men Kodak är helt bortom all vett och sans och har varit det i vad, 15 år nu. Hög tid att begrava den där namnet. Man har effektivt dödat alla fina minnen man har någonsin förknippat med märket flera hundra gånger om.
Om folk visste att vanliga banker skapar "pengar" ur tomma luften och tar betalt för det och trots detta ibland behöver räddas av vanliga människor med riktiga tillgångar skulle vi inte ha en så sjuk system som vi har. Någon skrev däruppe att folk är "inte kompletta idioter'..
Folk är betydligt dummare än kompletta idioter.
interior   2018-01-11 07:45
Jag antar att du är undantagen.
erdeljan   2018-01-11 11:04
Personliga påhopp är verkligen onödiga!
PMD   2018-01-11 15:57
Elvir,

Om det är fractional-reserve banking du vänder dig emot så är kanske den bästa åtgärden att staten låter bli att rädda banker från konkurs. Om bankerna vet att de riskerar att gå omkull om de klantar sig så kanske de agerar vettigare.
Sten-Åke Sändh   2018-01-11 16:18
Men det gick ju inte ens på 90-talet för staten behöver bankerna även för att pracka på folket sina obligationer. Bankerna säkrar varann vilket blev tydligt under krisen den senaste krisen och dåliga krediter bollas runt som Svarte Petter så alla riskerar ju att sitta med Svarte Petter samtidigt och då kan ju staten lika gärna ta ner skylten på en gång.

Undrar hur det går i påföljande val då? :-)
tormig   2018-01-11 18:58
Det är ju duktigt av bankerna om de kan skapa pengar ur tomma luften. Det kan man inte anklaga bitcoin och de andra kryptovalutorna för som kräver enorma mängder energi för att skapa ... luft.
erdeljan   2018-01-12 00:38
Hur blev det med guld och diamanter? Ju svårare det blev att framställa dyrare blev det att köpa. Här (kryptovalutor) dödas inga slavar om ni vill ha den enklaste förklaringen. Vad styr värdet av guld/olja mm mm? Tillgång och efterfrågan så klart! Det är roligt att vara med tycket jag, dock så missade jag vagnen där BTC kostade $120 och inte så länge sedan sålde vid kursen 4700kr, och det var i september! Plantera nu och rör inget på länge dock investera inte pengar ni inte har råd att förlora!

En annan konstig grej (om den nu skulle vara sanning) är https://petapixel.com/2018/01/11/kodak-kashminer-bitcoin-miner-rent-3400/
iSolen.se   2018-01-12 09:50
@Torbjörn Det är därför jag betraktar bitcoin för dött. Varje transaktion kostar 90 kronor i energi. Inte så bra för systemet i längden. Köp inte glass med bitcoin om du tänker på miljön.
UGJ   2018-01-12 13:43
Jag tror inte Bitcoin är dött. Det är lösningar på gång för att hantera transaktioner av den typen att man köper glass. Det blir ett lager ovanpå Bitcoin så att säga. När en given mängd mindre transaktioner är genomförda görs en Bitcoin-transaktion. Kostnaden för varje mindre transaktion blir därmed låg och framförallt snabb jämfört med en Bitcoin-transaktion som tar 10-60 min att genomföra. Det kan låta långsamt men jämför man med banktransaktioner mellan banker eller länder är det mycket snabbt. Det gäller alltså att inte jämföra äpplen och päron.
erdeljan   2018-01-13 23:24
Det finns flera sådana redan. Ripple bl.a. eller kanske Miota som är helt konstadsfri och blixtsnabb. Det är bara att välja och vraka ;)
Det jag finner är roligast just nu är börs som svänger upp och ner och har man tur och is i magen så kan man tjäna riktigt mycket "vanliga pengar"!
2018-01-11 13:42   Timo Peter Grönlund
Kodaks syfte har väl alltid varit att tjäna fotograferna? Förr i tiden med filmklassiker som Kodachrome och Tri-X och idag genom att ta fram produkter som dagens fotografer kan ha nytta av.

Att det finns ett glapp mellan fotografer och "marknaden" är välkänt, ser därför inte det upprörande i att Kodak försöker "slå mynt" av en tjänst som minskar detta glapp.

Tycker rent av att det är bra och lite spännande.
Grevture   2018-01-11 13:54
Jag skulle nog hävda att Kodaks primära syfte, precis som för alla kommersiella företag i grund och botten, i första hand tjäna sig själv och sina ägare :-)

Men, vilket man inte får glömma och som innebär att du i princip ändå har rätt, ett av de långsiktigt effektivaste sätten för ett företag att tjäna sina egna intressen är förstås just att också tjäna sina kunders intressen (eller i alla fall på ett trovärdigt sätt ge dem ett intryck av det :)

Annorlunda formulerat: Välskötta företag tjänar sina kunder, även om det nog i trots allt är ett sekundärt syfte för dem.

Så totalt sett håller jag med dig: Det är verkligen inget fel i att ett företag i bred mening slår mynt av en tjänst, det är strängt taget själva orsaken att de alls existerar. Om de då samtidigt lyckas ge sina kunder en nytta, ja då kan de bli framgångsrika dessutom.

Merläsning

Vinn Nikon-utrustning i Fotosidan Masters

Fotosidan Masters är en fototävling där du kan delta i tre olika klasser: natur, porträtt och ögonblick. Fram till och med den 11 februari kan du ladda upp bilder till den fjärde omgången. Läs mer ...

Fotosidan besöker Sonys fabriker

Plus Fotosidan har besökt två Sony-fabriker, dels sensorfabriken där 4 miljoner sensorer görs varje dag och dels fabriken där nästan alla kameror och objektiv tillverkas. Vi fick även träffa cheferna på Sonys huvudkontor. Läs mer... 14

Roine Magnusson kommer fåglarna inpå livet

I tre år samlade Roine Magnusson material till boken Nära Fåglar. Nu är den 272 sidor tjocka boken färdig och bjuder på en färgsprakande modevisning av våra befjädrade vänner. I vår intervju berättar Roine Magnusson om arbetet bakom boken. Läs mer... 1

Test: Irix 15 mm f/2,4 Blackstone och Firefly

TH Swiss är ett schweiziskt optikföretag som påbörjat en serie objektiv de kallar Irix. Vi har testat deras ljusstarka vidvinkel: Irix 15/2,4. Det görs i två varianter och med tre objektivfattningar. Läs mer... 1

400 megapixel med Hasselblad H6D-400C MS

Hasselblad höjer ribban från 200 till 400 megapixel för den som behöver få ut mesta möjliga detaljåtergivning från sina motiv. Men smakar det, så kostar det. Läs mer... 13

Test: Leica TL2

Leica T-serien skiljer sig från andra systemkameror, inklusive Leicas egna. Nu är andra generationen här, och Leica TL2 erbjuder mer än bara snygg design. Läs mer...

Korta teleobjektiv till Leica SL

Leica lanserar två teleobjektiv kort brännvidd, L-fattning och ljusstyrka f/2. Objektiven är främst tänkta för småbildskameran Leica SL, men passar även till Leicas APS-C-modeller. Läs mer... 7

John Hellström trea i VM för bröllopsfotografer

Fotosidan-medlemmen John Hellström lyckades knipa en pallplats i WPPI Annual Print Competition som räknas som VM i bröllopsfotografi. Kolla in den häftiga vinnarbilden! Läs mer... 5

Tålig bildlagring ute i fält

Western Digital har utvecklat två olika SSD-enheter med tåligt yttre som är tänkta för att lagra stillbilder och video ute i fält. Den ena har SD-kortläsare och den andra är vädertätad. Läs mer... 10

Slut med drönare från GoPro

Efter flera problem och motgångar lägger kameratillverkaren GoPro ner satsningen på drönare. För att kunna utveckla andra produkter söker GoPro en ny resursstark ägare. Läs mer... 7

B+W Polariastionsfilter HTC