Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Ny digital plattform för Scandinavian Photo

Ny digital plattform för Scandinavian Photo

Ett år efter att Scandinavian Photo gjort om sin grafiska profil och öppnat en stor butik i centrala Stockholm är det dags för en helt omgjord webbsida med mer redaktionellt innehåll.

Lanseringen av den nya webbplattformen är ett viktigt initiativ i att stärka Scandinavian Photos position som inom foto- och videobranschen. Plattformen, som är baserad på Episerver, är utvecklad och designad för att stimulera e-handel och hjälpa kunden under hela köpprocessen. Detta genom bland annat omfattande förbättringar på sökfunktioner, filtreringsmöjligheter, enklare navigering och mer redaktionellt innehåll.

– Målet med den nya webbplattform är att tidigt möta kunderna i köpprocessen och öka den totala kundupplevelsen. Sajten är skapad med ett enkelare och modernare gränssnitt, en avancerad sökfunktion samt möjligheter för ytterligare teknisk utveckling efter hand. Det har varit en spännande resa hittills och jag ser fram emot att utveckla plattformen ytterligare, säger Eric Jensen, E-handelschef på Scandinavian Photo.

På inspirationssidorna kan kunderna ta del av redaktionellt innehåll såsom produkttester, tutorials, inspirerande blogginlägg samt tips och råd. Användarvänlighet och teknisk innovation har varit högsta fokus under projektet och plattformen har utvecklats med användaren i periferin.

– Detta är en viktig del i den digitala förändringsresan som Scandinavian Photo är inne i och vår nya webbplattform är ett exempel på hur vi arbetar med att förbättra kundupplevelsen online med hjälp av digital teknik. Innovation är och kommer att vara otroligt viktigt för att förbättra och utveckla kundinteraktionerna framöver, och nu har vi de tekniska förutsättningarna för att fokusera på det, säger Bahman Kazemian, CIO på Scandinavian Photo.

Samarbetspartner för den nya webbplattformen är Avensia som har levererat e-handelslösningen åt Scandinavian Photo.



Publicerad 2019-03-06.

18 Kommentarer

ztenlund 2019-03-06 13:38  
Jag känner inte att min "kundupplevelse" är förbättrad, tvärtom. Vad gäller begagnatsidorna är den till och med katastrofalt usel. Obefintliga filtreringsmöjligheter (enbart märke), "modern" duplodesign, märket på produkten står i den mindre texten, nästan ingen skillnad på visningsläge hur många produkter som ryms på skärmen osv. Än dummare blir detta när begagnatsidorna är nästan bildlösa eftersom Scandinavian rätt sällan fotograferar de begagnade varorna. Gigantisk vit ruta, pris: 10990 kr. Köp!

Samtidigt kan jag välja om en ryggsäck ska ha ett "innermått djup" på 12,2 eller 12,7 (cm, antar jag, det framgår inte). Eller ska den vara 12,5 eller prick 12? 12,6 kanske? Det gäller att fokusera på väsentligheterna! Behöver jag påpeka att dessa val inte står i någon som helst ordning, utan bara är utnysta i en rörig lista? Detta är rent kontraproduktivt och gör det hopplöst att söka på ett lämpligt intervall.

Apropå att "ta del av redaktionellt innehåll": texten ovan påminner inte så lite om "native advertising"...
Yeye 2019-03-06 14:34  
"Användarvänlighet och teknisk innovation har varit högsta fokus under projektet och plattformen har utvecklats med användaren i periferin."
Jag hoppas att användaren är i i FOKUS och inte periferin.
Timo Peter Grönlund 2019-03-06 15:04  
Smakar det så kostar det, vi kunder får betala ganska saftigt för samma varor som många erbjuder billigare. Även om priset är en begränsad del av kundupplevelsen. Detta förstärks av att begagnat delen tonas ned och att nya högmarginalprodukter sätts ytterligare i centrum. Inspirationssidorna ackompanjeras av produkttips typ: "fullformatare utan kompromisser" och objektiv till priset av bättre begagnade bilar. Trist eftersom foto är så mycket mer än nya prylar, men ganska förutsägbart tyvärr.
pdahlen 2019-03-06 16:33  
Har redan varit i kontakt med SP och klagat, men de säger att de inte är färdig än så man får hoppas att det blir bättre. I begagnat så saknas en hel del som fanns i den gamla hemsidan, men det kommer in ”nya” nu så förhoppningsvis blir det bättre och alla kommer med. Sedan vill man ju kunna välja objektiv Nikon, inte Nikon, Sigma, Tamron, Samyang etc och sedan sålla bort de som är Canon.

Det var ju liknade med Cyberphoto, de hade en bra hemsidan och den har väl bara blivit sämre den också
ztenlund 2019-03-06 16:58
Inte färdig?
Jaha, det måste väl vara därför de körde ut sidan skarpt för flera dagar sedan och nu även har släppt ett pressmeddelande där de talar om hur fantastiskt bra allting är... Som förklaring från deras sida tycker jag inte att det håller, men sannolikt är det ju inte kundtjänsten som har hittat på hur sidan ska vara utformad.
pdahlen 2019-03-06 17:11
Tidigare svar
Hej
Det var tråkigt att höra att du tycker att sajten har blivit en försämring.
För tillfället är det några begagnade varor som vi inte publicerat på sajten av tekniska skäl. Men det kommer succesivt att publiceras fler artiklar och inom kort kommer det även att bli enklare att sortera och navigera sig bland våra begagnade produkter.

Det var E-handel chef som svarade.

Jag skrev idag igen, för flera begagnade objektiv som fanns innan i listan i många veckor, finns fortfarande inte och det är inte troligt att alla dessa kan säljas i skarven med listorna, vi får se hur det går. Får väl ge deras helsida några veckor att komma igång
gunte 2019-03-06 19:34
Ja Cyberphoto har blivit en katastof vilket jag påtalat för dom. Går inte längre att hitta info om utgångna produkter..
Hujeta 2019-03-06 20:26  
Det kan inte vara lätt att bedriva handel inom kameravärlden, måste ju vara den kräsnaste kundkrets som finns. Investerar ett bolag i nya lokaler och ny webbsida så är det helt tokigt för att det är på kundernas bekostnad, sparas det på lokaler och teknik så är de snåljåpar och bryr sig inte om sina kunder.

Är det verkligen ingen som tycker att det är kul att ett svenskt bolag väljer att satsa inom en bransch där det blir allt hårdare konkurrens och lägre marginaler?
Peter - 2019-03-06 21:45
Bra skrivet
ztenlund 2019-03-06 21:59
Märklig kommentar när den överväldigande majoriteten av kommentarerna inte torgför något av det du skriver om överhuvudtaget. Måste man ropa halleluja oavsett vilka förändringar ett företag gör, bara för att förändringar är bra per definition?
Hujeta 2019-03-06 22:59
Nu syftar jag inte bara på kommentarerna till det här inlägget, utan även tidigare tråd om när de slog ihop de mindre butikerna för den nya centrala butiken samt ett generellt intryck av kommentarer från liknande artiklar. Det är väl ett sånt forum där folk generellt gillar att detaljgranska och ha åsikter om precis allt så jag kände för att vädra lite.

Du kan ropa halleluja närhelst du känner för det ;)

Tillägg: Förändring måste inte vara bra per definition, vad jag vill få fram är att de förtjänar cred för att de satsar både på butik och webbshop i en tid när det kanske inte är ett så tvärsäkert beslut.
PMD 2019-03-07 04:54
För kundena är det bra att SP satsar på en ny butik och ett nytt utseende på sin webplats om det nedför ett mervärde av något slag. Något som gör att man hellre handlar där än någon annanstans.

För SP visar det sig tids nog om satsningen var bra eller dålig – i årsrapporten.
SportSkjutaren 2019-03-07 08:56
Har genom åren handlat för hundratusentals kronor hos Scandinavian Photo.
Främst i den numera nerlagda butiken i Bankeryd.

Jag kan absolut förstå att de slog ihop butikerna i Stockholm.
Men jag vill nog inte påstå att de "satsar" på fysiska butiker.
De tog bort den i Bankeryd.
Det, tillsammans med ett antal andra förändringar, efter ägarbytet.
Har gjort att jag numera gör min inköp av fotoutrustning på annat håll.
Snuddas 2019-03-07 01:15  
Bra grepp av Scandinavian Photo att förnya sin webbsida, det behövdes verkligen. Men det är tydligt att man går för snabbt fram från tanke till presenterad webbsida. Den egna presentationen av förnyelsen genomsyras mest av modernt svammel snarare än av fakta om webbsidans nya funktioner och innehåll! Dvs något som kan vara av värde för oss kunder som nu placerats "ute i periferin"!

Merläsning

ANNONS