Artiklar > Scandinavian Photo lägger ner butiken i Mölndal

Scandinavian Photo lägger ner butiken i Mölndal

I 18 år har butiken funnits i Mölndal - nu stänger den.

Scandinavian Photo stänger butiken på Södra Ågatan i Mölndal. Minskat kundunderlag i fysiska butiker då fler handlar online ligger bakom beslutet. Coronakrisen har enligt företaget förstärkt en förändring av kundbeteende som pågått i flera år.

Det är ett mycket tufft men nödvändigt beslut som vi har tagit. Nu ligger fokus på att avveckla butiken på bästa sätt och att stötta våra medarbetare som gjort ett utomordentligt jobb under alla dessa år. Vi kommer samtidigt att se till att vi så snart som möjligt kan öppna vårt nya Servicecenter i Borås, och där tillsammans med övriga kanaler såsom telefon och online, ta hand om och serva alla våra kunder i Västsverige”, säger Anders Halvarsson, VD på Scandinavian Photo på deras hemsida.

Företaget skapar ett Servicecenter i anslutning till centrallager och befintlig servicefunktion i Borås. Där ska det bland annat finnas möjlighet till avhämtning, hyra, service och reparationer. Det kommer även vara möjligt att boka personliga besök med säljare på servicecentret. 

Butiken har funnits i Mölndal i 18 år. Den beräknas stänga under sommaren.



Publicerad 2020-04-08. Läst av 5856 personer.
Missa inte utrustningsförsäkringen som Plus-medlemmar har bättre pris på

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

2020-04-08 22:41   acke
Bästa fysiska fotobutiken på västkusten. Tråkigt att den försvinner. 😢
2020-04-09 00:17   jonas18z
Det var synd denna butik har räddat mig många gånger i Göteborg.

Riktigt tråkig utveckling, så nu ska man behöva gå till elgiganten för att köpa fotoprylar eller kanske clas ohlsson.
Peter Frisk Hansen 2020-04-09 06:19
Götaplatsens foto finns ju kvar, än så länge.
2020-04-09 02:37   Claes Hillén
Katastrofbeslut för mig och många av mina fotograferande vänner.
Kent, Bengan, Lotta, Görgen och alla andra suveräna människor, ni har varit så jäkla bra... / C
2020-04-09 06:04   Benny Pettersson
Nej..... Mycket tråkigt att läsa detta. Alltid gillat att åka dit och hämta/köpa mina grejor. Senast igår.
Hoppas det går bra för deras mycket trevliga och kunniga personal.
//Benny 😭
2020-04-09 06:19   pdahlen
Riktigt tråkigt. Hoppas att det inte var min flytt till Skåne för tre år sedan som ledde fram till detta? Jag har ändå försökt att lägga mina beställningar till Mölndal när jag har haft vägarna förbi, det är så trevlig personal i Mölndal och det här har varit min butik
2020-04-09 08:15   Jhns
Alla tycker att det är så hemskt. Hur ofta har ni varit i fotobutiken och köpt fotoutrustning där? Det är inte bara fotoaffärer som försvinner. Kläderaffärer, musik, bokaffärer, osv. Snart är det bara mataffärer och restauranger kvar i centrum av städer. Posten har försvunnit. Ändrat köpbeteende förändrar! Så för att stoppa denna utveckling om den inte är önskvärd. Skriv brev, köp böcker, handla i den lokala affären!! Om ni inte gör det skall ni nog inte bli överaskad om affären läggs ned. Coronakrisen kommer att förstärka detta och massor affärer stängs och kommer inte att öppnas igen.
Benny Pettersson 2020-04-09 08:19
Det är just därför jag åkt dit och handlat, för att stötta och få ett trevligt bemötande
acke 2020-04-09 09:35
Jag tror att du underskattar människor. Den stora majoriteten förstår naturligtvis sambandet mellan ökad e-handel och butiksdöd. Vi är inte alls överraskade, men likafullt tycker vi att det är tråkigt när en trevlig butik försvinner.
Personligen har jag passerat prylstadiet och är ingen storkonsument av fotoprylar, men det jag har köpt, det har jag köpt hos SP i Mölndal. Inte för att det alltid är billigaste stället, mer för att personalen är trevlig, man får känna på prylar och butiken ligger inom gångavstånd för mig.
Third eye 2020-04-09 09:55
Klart det är tråkigt! Och det är tråkigt att andra butiker också stänger. Men eftersom det är en fotosida så är det naturligt att fotobutiker diskuteras.
Och hur ofta man varit i butiken?
Jag har åkt från Karlstad till den butiken 3 gånger och gjort inköp på plats.
Så ja, jag tycker det är skittråkigt att de stänger :-/
Osquar 2020-04-10 01:24
Jag handlar ENDAST i butiker! Punkt! Dessa svinerier att först gå till en butik, klämma å tafsa på pryttlarna, pumpa personalen på info, för att sedan glida hem till hemmets mysiga lilla vrå och beställa via Nätet från något jävla Långtbortistan-land för att "spara" några sketna kronor..... Fy fan!!!

Å sedan när skiten börjar krångla, ja då förväntar sig "hjältarna" att de fysiska butikerna i Sverige ska ställa upp, både med tid å pengar (garanti). Skamligt!!!
2020-04-09 09:22   Larsa Andersson
Tråkigt. Bästa fotobutiken. Alltid trevligt att handla där och med kunnig personal samt att man kunde känna på prylarna innan köp. Nu får man köpa grisen i säcken på nätet. Skit.
2020-04-09 11:01   snapscan
Det är riktigt tråkigt att höra, men det kanske låg i linje med vad företaget planerat i samband med flytten från Bankeryd till Borås, vad vet jag!
Har varit kund där i många år och köpt alla fotogrejor där, alltid fått ett vänligt och proffsigt bemötande, inte alltid billigast men den har alltid funnits tillhands. Kommer nog se mig om efter en annan leverantör nu.
Tack alla ni som hjälpt mig genom åren, Kent, Lotta, Bengt, Jenny, Görgen, och alla ni andra.
Hoppas allt löser sig för er,

Robert Norrby
acke 2020-04-09 11:10
Nej, jag tror inte att Mölndalsbutikens nedläggning har varit planerad sedan länge. Varför skulle man då ha renoverat och haft ”nyöppning” av butiken i oktober 2018? Bortkastade pengar om man redan då hade tänkt lägga ner.

https://www.fotosidan.se/cldoc/naringsliv/scandinavian-photo-nyoppnar-i-molndal.htm
2020-04-09 12:11   Bokeh
En tråkig baksida av näthandeln.
2020-04-09 14:30   esbtse
Det var början på slutet när de lade ner i Bankeryd. De tappade mig som kund när de lade ner i Norrmälarstrand. Nu accelererar förfallet. De har blivit en ointressant butik kedja. Jag handlar min utrustning där jag känner mig välkommen som kund och har en personlig relation och det är inte hos Scandinavian Photos okunniga personal.
acke 2020-04-09 14:39
Att de skulle vara okunniga håller jag inte alls med om, åtminstone inte i Mölndalsbutiken. Tvärtom, jag har alltid fått bra och kunnig hjälp där.
esbtse 2020-04-09 14:44
Kan bara kommentera mitt bemötande efter nerläggningen. När jag ringde till den nya butiken i Stockholm så kunde personalen inte mycket om utrustningar som de säljer vilket var ett paradigmskifte mot tidigare bemötande..
2020-04-09 14:50   fotografmartin
De fysiska butikerna har tyvärr en stor nackdel...

Var inne på Scandinavian Photo på sveavägen. Klämde på en Fujifilm XT3 och gillade den jättemycket. Frågade säljaren om jag kunde få 14 dagars ångerrätt som man får när man beställer online. Det var helt omöjligt.

Gick helt enkelt hem och beställde Fujin på nätet med vetskapen att jag kunde skicka tillbaka den inom 14 dagar med distansavtalslagen. Jag behöll kameran.
acke 2020-04-09 14:53
Frågan är ju då vem du beställde ifrån? Om du beställde från SP så är det helt schysst. Om du beställde från en konkurrent så fick SP bjuda på en gratis demo, men gick miste om affären.
balan 2020-04-09 16:16
Just det beteendet som du beskriver Ulf, att fysiska butiker används som "demoinrättningar", drabbar även t ex musikaffärer. Vi måste vara beredda att betala för möjligheten att se och känna på varor före köp. Och de flesta afffärer har ju dessutom något som kallas "öppet köp" som gäller en viss tid...
jkm 2020-04-09 17:25
?? Så ångerrätten gäller inte i en fysisk affär? Ok inte undra på att folk hellre handlar på nätet... Ha det gött!
Grevture 2020-04-09 19:13
Janne: I butik finns ingen lagstadgad ångerrätt, så som i näthandel. Vilket troligen i alla fall delvis har att göra med att risken att råka köpa fel vara pga missförstånd anses mindre i fysisk butik.

Sedan har ju praktiken de flesta butiker valt att ändå ha en ångerrätt - öppet köp - av olika längd: en vecka, tio dagar, två eller flera veckor eller i en del butiker rent av 3 månader. Två veckor är nog det vanligaste - alltså i praktiken samma som vid näthandel.
fotografmartin 2020-04-09 19:29
Öppet köp är inte samma sak som distansavtalslagen.

Öppet köp gäller obruten förpackning. Men med distansavtalslagen kan du använda produkten hur mycket du vill under 14 dagars tid.

Jag vet ingen fysisk butik som erbjuder distansavtalslagsrättigheter.
fieldcells 2020-04-09 20:40
@fotografmartin Inte hur mycket som helst. Man har rätt att säkerställa varans egenskaper och funktion, under förutsättning att man inte hanterar den mer än nödvändigt. Gör man det så kan säljaren kräva ersättning för eventuell värdeminskning.
Grevture 2020-04-10 00:17
Martin Öberg: Det är i det stora hela upp till varje enskild butik att sätta villkor för öppet köp och det är inte speciellt ovanligt att man kan hem och prova produkten. Men ett vanligt krav är väl att den skall återlämnas i säljbart skick - dvs inte synligt sliten samt komplett med förpackning och alla etiketter osv.

Men det finns som du säger de som har regler som obruten förpackning, men det varierar friskt.
Third eye 2020-04-10 07:46
Det är väll flera fysiska butiker/kedjor som erbjuder bättre öppet-köp-vilkor än t.o.m distansköpslagen?
fotografmartin 2020-04-24 19:12
Nämn en...
balan 2020-04-29 11:29
Komplett, Elgiganten, Clas Ohlson,Götaplatsens Foto, m fl.
2020-04-09 22:57   fotomojje
Är detta gamla Voxon!
2020-04-17 16:59   UwillC
Riktigt trist. Köper sällan på nätet då jag vill för det mesta känna o klämma på produkten.
2020-04-17 18:10   Theia
Mitt intryck är att nya ledningen inte riktigt förstått hur viktigt det är med en proffsig personal som också har ett gott bemötande.
Mölndalsbutiken hade det, men efter ombyggnaden verkade de liksom tyna bort en aning.
Placeringen längst bak i butiken på en fem meter lång disk jämfört med den femton m halva ”cirkusmanegen” som var tidigare. Det signalerar något.
För mig personligen var det aldrig något problem för maken till gott och kamratligt bemötande har jag aldrig upplevt i någon fotobutik!
En fotobutik säljer mycket komplicerade produkter vilket gör att personalen är oerhört viktig. Därför borde nya ledningen tänkt på detta och utvecklat kund-expedit -relationen i stället för att avveckla den.
Utifrån det får man alltid räkna med folk som utnyttjar en god service, men i långa loppet måste det löna sig.
SP har ju dessutom själva online-möjligheter.

Fruktansvärt tråkigt är det att denna riksbekanta butik måste läggas ner, men jag delar inte helt ledningens analys (skylla på näthandeln).

Merläsning