Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > Adobe Photoshop kan komma att bli Microsoft Photoshop

Adobe Photoshop kan komma att bli Microsoft Photoshop

Ett möte mellan Microsoft och Adobe har fått många att spekulera kring ett eventuellt samarbete mellan de två företagen. Det innebär att Microsoft i framtiden kan vara med och utveckla Photoshop.

Det hemliga mötet på Adobe’s skedde mellan de huvudansvariga på Microsoft (Steve Ballmer) och Adobe (Shantanu Narayen).
The New York Times skriver:

"The meeting, which lasted more than an hour, covered a number of topics, but one of the main thrusts of the discussion was Apple and its control of the mobile phone market and how the two companies could team up in the battle against Apple. A possible acquisition of Adobe by Microsoft were among the options."

I och med nyheten steg Adobe 11,5% på börsen, uppger PetaPixel.



Av Fotosidan Arkiv
Publicerad 2010-10-10. Läst av 8795 personer.
Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 20 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2010-10-10 08:07   Christer Törnkvist
NNEEJJ! Inte skall denne snackpåse Steve Ballmer få gå in och strula till Photoshop.

Finns det ingen kampanj typ "Rör inte min PS"
2010-10-10 08:59   oXo
Själv tycker jag att det låter bra, då skulle kanske Photoshop kunna integreras mer ihop med Windows.
2010-10-10 09:22   Mesch
Vore trist om det integrerades mer i windows för oss Apple användare

Steve Balmer är ju helt och fullständigt tokig vilket det finns gott om bevis för på youtube. Inget gott kan komma från något han rör.
2010-10-10 09:28   Romeon
Härligt, så vi slipper få höra om alla macnördar som tycker de har bättre saker. Gogogo!
2010-10-10 09:45   Vattendroppe
Gud förbjude att MS går in och börjar peta i PS.
2010-10-10 09:57   bengt-re
*asg*

vilket passande partnerskap - Nu kan de sitta i samma båt och se sina onda imperium smälta bort. Strålande nyheter!
2010-10-10 11:15   leoni72
Nej för f-n! Micro$oft ska hålla fingrarna borta från syltburken Adobe.
2010-10-10 11:18   ottoangel
Vore jäkligt kul om de tog bort stödet för mac ;-)
Adobe har ju redan lite dispyter med apple....
2010-10-10 11:22   Matte_J
Sätt vilken mjukvara som helst i händerna på MS och den blir snart obrukbar. De verkar ha en osviklig intuition för murrigt användargränssnitt, korkade dialogrutor och fyrkantighet i största allmänhet. Photoshop med sin komplexitet skulle snart vara en mardröm av obegripliga frågeställningar.
"Klicka på Ja om du inte vill att Photoshop inte ska ändra nivåerna."
2010-10-10 11:28   cleverclick
Apple har ju klargjort att man inte vill ha med Adobe att göra då man inte integrerat Flash i sina senaste produkter. Det är väl ett givet val att gå till Microsoft i det läget.

Personligen ser jag inte att microsoft har någonting med Adobes produkter att göra, dom spelar inte på samma nivå eller i samma division och det låter väldigt kontigt om detta skulle ske inom en snar framtid...
2010-10-10 12:03   SputniQ
Det är väl ett naturligt steg för MS att vilja ta lite mer marknadsandelar på den grafiskt kreativa mediamarknaden, som är stor Mac användare.
Kanske är orättvist, men tyävrr är det inte rättvisa som styr i den världen ;)
2010-10-10 12:04   Photocon
Spekulation är spekulation. Men om den blir verklighet så blir sannolikt ett av världens bästa program i alla fall inte bättre. Milt uttryckt, alltså. Mer rakt uttryckt så bär det ned i varmare nivåer än källaren.
2010-10-10 12:18   Karl Schiller
Förutom namnet vad skulle kunna ändras för mac användare? De kan ju inte ta programmet bak i utvecklingen... eller? Skulle det för övrigt inte vara bättre för Adobe att samarbeta med apple istället?

JOHAN, jag gillar ditt efternamn.
2010-10-10 13:12   pettisson
Fint. Det räcker med att Microsoft lägger handen på Photoshop så kommer det gå ännu trögare än idag. Dom är kungar på sånt.
2010-10-10 14:12   j2^
Kära religionskrigare...

Har ni alla missat att Adobe har haft Windows som sin primära utvecklingsplattform i ganska många år nu? Det var länge sen de _först_ utvecklade på Apple, och sedan portade till WIndows. Numera är det tvärtom.
2010-10-10 15:01   hlse
Trist nyhet, att MS ska fingra på PS. Man kan ju bara se hur de förstört Windows med Win7 som enligt min mening är en katastrof. ( Leve XP Pro där man själv kan bestämma lite över funktionaliteten )
Det enda positiva i det här är ju kanske att PS Elements kommer integrerat i Win utan att priset på Win ökar nämnvärt.
2010-10-10 17:44   Truls p
Detta är inte bra!!!
2010-10-10 18:43   Arclight
Harald: MS har förstört Windows med Win7 ? Utveckla gärna ditt svar mer än de patetiska du skrev. Eller du kanske bara är så korkad att du inte förstår varför Win7 är bättre ?

För övrigt är det en trevlig nyhet för oss Windows användare. Kan isåfall, som som redan nämts, hoppas på att PS blir bättre för Windows i framtiden (förutsatt att ett samarbete inleds).
2010-10-10 19:56   Num Wistbacka
Min första reaktion var: NEJ!!!!!!!!!!! MS skall inte lägga sig i detta. Det leder bara till crashar och en massa screens med frågan "Är du säker på detta?"

Men sedan hade som ju så vackert motiverat att denna sammanslagning är för att bolagen skall kunna konkurrera ut Apple.. Kan det bli bättre? :P

Okej.. Lite elakt mot er som använder MAC; er har jag inget emot. Är emot Apple, inte dess användare. Hur som helst: När nu Apple hela tiden springer med ensamrätter hit som dit skulle det bara vara rätt åt dom om Adobe avskaffade möjligheten för Adobe program för Apple. Sen ska vi se hur många som väljer Apple då det inte finns proffsprogram för dom längre. Steve: Är det dina datorer, eller hur bra dom kör ANDRAS program som lockar kunderna?
2010-10-10 19:59   Num Wistbacka
@Harald.. Är du säker på att du inte blandar på Vista och Win7? Håller med om valmöjligheterna, men Win7 är trots allt ett 64-bits XP.
2010-10-10 21:00   popboydeluxe
Bytte från Windows-PC till Apple och Mac OS för 4 år sedan. Har inte ångrat mig sen dess och vill AAAAAAALDRIG byta till Windows igen. Skräpigaste OS ever.
2010-10-10 21:24   Arclight
Okej nu ska jag också berätta min underbara livshistoria.
Bytte mina Mac datorer för 4 år sen och kör helt PC idag, och de funkar bättre än någonsin ! Jag har till och med fått en flickvän pga detta, och jag kan prata med min döda farmor !

Ifall inte någon fattar ironin: Sluta skriv era löjliga livshistorier om hur ni bytade och hur allt blev bättre. Det tillför ingenting till diskussionen här och säger för övrigt inte ett smack om olika plattformers prestanda / funktionalitet.

Och ja, detta inlägget var nödvändigt.
2010-10-10 22:43   Mesch
Vore synd om PS gick samman med apple oxo. Bättre om de fortsätter vara "fria" från OS-tillverkarna. Kanske kunde komma en Linux-version till och med.
2010-10-10 23:28   Daniel Falk
Ingen borde väl vara förvånad, det var ju faktiskt Apple som gick in och började sno åt sig av kakan från Adobe i och med att de köpte Final Cut från Macromedia, la ner Windows-versionen och sedemera körde över Adobe Premiere. Aperture var väl inte heller så poppis hos Adobe kan jag tänka. Apple måste varit väldigt medvetna om att de skulle stöta sig med Adobe den dag de gick från att vara en plattformsleverantör till mjukvaruutvecklare med siktet på Adobes guldkalvar.
2010-10-10 23:31   eorl
Lika bra... Photshop är ju ändå bättre till Windows. Smaka på den Apple-ivrare!
2010-10-11 04:33   Bjoernowitsch
Det här är en mardröm för mig! När jag använde PC på jobbet förr, testade jag Photoshop Elements 2 och 3 och tyckte inte alls om Windows-versionerna av programmen. Mac-versionerna, som jag har hemma, fungerar mera likt de "stora" versionerna av Photoshop. Jag hoppas därför att Apple släpper ut någon motsvarighet till Photoshop Elements som fungerar ungefär som de gör. Och ni som försvarar det här tilltaget, sluta kasta skit på oss Mac-användare! Ni bär er åt som om ni sitter kvar i sandlådan!
2010-10-11 16:54   digitalzero
Tror mer på att samarbetet rör Flash och andra mobila lösningar än Photoshop.
2010-10-11 17:40   csandlund
Microsoft + Adobe = Microbe
2010-10-11 18:13   Morphen
M$ kan gott få Flash av Adobe...

Men jag tror nog inte att konkurrensmyndigheter tillåter detta samgående, det skulle bli en allt för dominerade part på marknaden.
Det är inte bra för någon i långa loppet..
2010-10-11 20:21   Calle S
Skulle vara kul å se hur många här som har licens för sitt p-shop, vare sig det är Windows eller OSX-baserat:-)
2010-10-11 22:18   ottoangel
Jag har licens för CS 4 Design Premium. Kan väl inte vara den enda här?
2010-10-11 22:54   ulflej
Länge leve GIMP och open source!
2010-10-11 23:40   Artis
Då kommer MS att skrota InDesign och lanserar Word som den bästa layoutverktyget någonsin. Ha ha ha.

Så gjorde nämligen Adobe när de köpte upp Macromedia och la ner FreeHand som var då överlägset Illustrator.

Den dagen MS börjar peta med sina reumatiska fingrar i PS den dagen avstannar utvecklingen av Microphotoshop.
2010-10-12 09:46   PierreS
Märkligt hur något så "demokratiskt" och öppet som internet har kunnat ska så starka monopolställningar som Adobe och MS
2010-10-12 10:35   bengt-re
Dock är marknadsandelarna minskande för M$ och Adobe på grund av konkurens ifrån främst apple men också till stor del ifrån open source.
2010-10-12 17:31   Hwahl
Hejsan ganska intressant läsning i alla kommentarer :)
Verkar som många kanske skulle behöva hålla sina åsikter för sig själva. Ännu vet vi ju inte vad deras möten går ut på. Om nu Microsoft skulle köpa Adobe innebär det ju inte Adobes produkter blir sämre. Att företag köper upp varandra händer ju mest hela tiden i denna värld vi lever i, världen stannar ju inte för det. En anledning till att Microsoft vill köpa Adobe är nog för att kunna tillverka mer attraktiva produkter, tror dock att Adobes produkter fortfarande kommer finnas kvar för både mac och pc

Nu ska jag väll oxå säga att jag använder både mac och pc både i jobb och till vardags.
2010-10-13 00:57   Will3
Vore toppen om Photoshop integrerades bättre med Windows, Apple är och förblir skräp, inget annat än produkter som fått minst dubbla priset av dom borde få kosta, må äpplet ruttna i frid..
2010-10-13 10:39   Anders Östberg
Big deal, who cares ... så länge det är de facto standard och bästa produkten i branchen så kommer folk att köpa Photoshop oavsett vem som äger den. Klaga hjälper inte ett dugg, det bara höjer det egna blodtrycket.
2010-10-13 17:09   Per Söderlund
Om Microsoft köper Adobe kanske deras programvaror är användbara någon eller några generationer till. Sen får nog vi mac-användare titta mer på Aperture.
2010-10-15 22:40   62174
Allt beror på en enda sak: Vem är beroende av vem? Och det beror i sin tur på vem som tjänar pengar och vem som inte gör det. Nu har jag inte lusläst kvartalsrapporterna från Adobe men har en känsla av att dom är på någorlunda grön kvist. När allt kommer omkring: Adobe är världens absoluta ledare och industristandard när det gäller bildbehandling.

Microsoft däremot är kanske inte längre så helt hälsosamma (bottom line) och har troligen (min gissning) lagt ner en massa utvecklingspengar på bildformat, program etc . som inte har gett nån avkastning. Samtidigt ska man inte underkänna MS kompetens och förmåga inom detta specialområde som bild utgör

Så min gissning blir att Adobe tillsammans med Microsoft bildar ett Joint Venture som realiserar en rad nya och bättre teknologier som delvis härstammar från Microsofts hittills misslyckade utvecklingsprojekt. De kommer då troligen att lanseras under Adobes brand name men med tydlig hänvisning till Microsofts grundläggande utvecklingsarbeten.

Microsoft är nog på litet "dekis" när det gäller att kunna allting bäst av alla...

Så detta kan i bästa fall bli nåt bra.
2010-10-18 00:11   Jonas Haraldson
Microsoft har under de senaste 20 åren aldrig lyckats göra några väl fungerande Mac-program. Det vore rakt av tragiskt för hela den grafiska branschen om de sklulle lägga sin våta, fumliga hand över utmärkta verktyg som Photoshop, Lightroom och InDesign. Vi behöver mer konkurrens och inte mindre. Speciellt inte från det minst innovativa företaget i hela mjukvarubranschen.

Merläsning

Lomography släpper Petzval för spegellösa kameror

Petzval 55mm f/1.7 med bokeh-kontroll för spegellösa fullformatskameror. Läs mer...

Lenny Kravitz designar Leica för 230 000 kronor

Veganskt pytonorms-skinn och mässingsdetaljer från fotograferande rockstjärna. Läs mer... 19

Tuff och stötsäker kompakt från Olympus

Ny kompaktkamera som ska passa alla äventyr. Läs mer...

Fujifilm GFX 100 - 102 megapixel och bildstabilisering

Fujifilm GFX 100 sätter en ny ribba för vad en modern mellanformatskamera kan klara av. GFX 100 kan ta 5 bilder per sekund, har inbyggd bildstabilisering och en bakbelyst sensor med 102 megapixel. Och inte minst kan GFX 100 filma i 4K med full sensorbredd och 10 bitar. Läs mer... 9

Dokumentär om kvinnorna bakom kameran

Från 1800-talets mitt till nutid, från avantgarde och porträtt till dokumentär- och krigsfotografi. Läs mer... 3

Ny sändare från Godox - nu med bluetooth

X2T från Godox har större display, bluetooth och snabbare hantering. Läs mer... 1

Jan Jörnmark visar övergivna platser i ny utställning

Stor utställning med brett urval och tidigare inte visade bilder. Läs mer... 1

Vi har testat tuffa och tåliga Olympus E-M1X

I Fotosidan Magasin nr 3/2019 har vi testat Olympus E-M1X som är den mest vattentåliga systemkameran på marknaden. Vi har även testat Panasonics första fullformatskamera Lumix S1R som kan ta bilder med upp till 187 megapixel. Läs mer...

Test: Panasonic Lumix S1R

Plus Nu har Panasonic valt att ge sig in och konkurrera med de stora elefanterna Canon, Nikon och i synnerhet Sony med en spegelfri småbildskamera. Men Panasonic gör det inte ensamma, de har lierat sig med Leica och Sigma. Första resultatet är S1R. Läs mer... 2

Fotosidan Magasin 3/2019

I nummer 3/2019 testar vi Panasonics nya fullformatskamera Lumix S1R, Olympus supertåliga proffskamera E-M1X och riktigt skarpa objektiv från Sony och Sigma. Vi lär dig ta bättre närbilder och svartvita bilder. Du får också lära dig hur man jämför hur olika sensorstorlekar presterar med hjälp av ekvivalens. Läs mer...

Lastolite HaloCompact