Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Bild skapad med AI vann kategori i Sony World Photography Award

Bild skapad med AI vann kategori i Sony World Photography Award

Boris Eldagsen

 Boris Eldagsen

Bild föreställande två kvinnor kammade hem pris - visade sig vara framställd med AI.

Tysken Boris Eldagsen vann kategorin ”creative open” i Sony World Photography Award. Men bilden föreställande två kvinnor är inte ett fotografi. Boris har skapat den med hjälp av artificiell intelligens, AI. Det rapporterar BBC.

Initialt fick arrangören höra att bilden delvis vara skapad med hjälp av AI. I kategorin "Creative" finns också möjlighet att använda alternativa tekniker. Men det var alltså inte en "co-creation", utan enbart AI.

Boris Eldagsen meddelande direkt efter utmärkelsen hur han hade framställt den. Enligt BBC ville han utmana tävlingen och skapa en diskussion kring fotografi.

"AI images and photography should not compete with each other in an award like this. They are different entities. AI is not photography. Therefore I will not accept the award", säger han enligt BBC.



Publicerad 2023-04-17.

39 Kommentarer

Finn Calander 2023-04-17 19:56  
Jaha. Så har Pandoras ask öppnats. Dags att göra sig av med onödiga kameraprylar ...
Lamphus 2023-04-18 19:02
Det hände väl för 10 år sen av mobiltelefoner? Det här är nåt helt annat. Snarare onödiga arter..
sears 2023-04-17 20:04  
Då börjas det man befarat... suck. Vad hände med att visa upp raw filen förresten?!?

MvH
Johnny
Jimmy Nordström 2023-04-18 07:23
RAW-filer går att förfalska de med, även om det kräver lite med tekniskt kunnande. Det finns dock olika försök till att säkerställa äktheten av RAW-filer genom åren men få fotografer som använder sig av dessa verktyg vad jag vet.
PMD 2023-04-18 22:42
I kategorin ”creative open” kan arrangören knappast kräva att tävlingsdeltagarna visar upp råfiler. Det handlar ju om "alternativa tekniker".
Fredrikpersson 2023-04-17 20:40  
Tittar man på bilden så innehåller den fortfarande en hel del typiska AI-konstigheter (händer, fingrar, naglar m.m.) och den hade knappast passerat i en klass där AI inte var tillåtet att delvis använda (vilket det var i den klass bilden vann).

Att bilden kunde vinna beror inte på att AI nu plötsligt skapar perfekta bilder utan på att arrangören inte kände till att bilden var 100% AI-genererad.
Sten-Åke Sändh 2023-04-17 23:06
.... eller så ställdes inga frågor helt enkelt eftersom vi är så dödligt rädda att trampa i klaveret och framstå som socialt tondöva. Ungefär som om vi skulle avstå från att fråga någon som verkar vara gravid, om hon var det just för att undvika pinsamheterna som skulle följa på om hon nu skulle visa sig inte vara det.

Jag tror det börjar bli dags att utgå från bilden i sig och helt enkelt skita i hur den kommit till i allt som inte rör bilder som bara MÅSTE vara autentiska av rent dokumentära skäl eller för att vi måste kunna lita på att de faktiskt är så eftersom den typen av bilders uppgift är att förankra vårt kollektiva minne och någon form av "sanning".

Jag håller med Finn. Pandoras ask har öppnats eller om det nu är anden som har släppts ur flaskan och den kommer aldrig att kunna stoppas tillbaka igen. Om inte detta vi nu är med om allihop inför öppen ridå är ett verkligt paradigmskifte, så vet inte jag vad det begreppet egentligen står för.

Kvinnan skulle ju faktiskt kunnat haft en missbildad hand, eller hur och om det hade varit så och en tävlingsjury skulle fått för sig att underkänna den som AI-manipulerad även om den nu inte varit det, så skulle spott och spe efter att ha misstagit fetma för en graviditet vara en västanfläkt mot vad som förmodligen skulle skett i det senare fallet
Fredrikpersson 2023-04-18 09:07
Jag tycker inte att det är rimligt att anta att tävlingens funktionärer skulle vara rädda för att ställa frågor. Det måste vara mer rimligt att anta att de gör sitt jobb granskar bidragen kritiskt.

Men poängen med min kommentar var inte att funktionärerna skulle vara funtade på det ena eller andra sättet utan att det överhuvudtaget inte fanns någon anledning att ställa frågor om bildens AI-ursprung eftersom AI var tillåtet att använda.

Eldagsen tävlade med bilden i en klass där AI inte fick användas som 100% skapare av bilden men väl som hjälpmedel till mänskligt skapande. Därför fanns det som sagt ingen anledning att ställa frågor kring de uppenbara AI-artefakterna i bilden.

Att utgå från "bilden i sig" är såklart en bra ansats men för mig spelar det roll om bilden är skapad av en människa eller en maskin. Om jag skulle välja mellan köp av två identiska bilder med vetskapen att den ena var AI-skapad och den andra var skapad av en människa så hade jag valt den mänskligt skapade bilden eftersom den vetskapen spelar roll och ökar bildens värde. Åtminstone för min del.

Med detta sagt så är även jag övertygad om at AI kommer är här för att stanna och något vi får förhålla oss till. Och jag tror inte att det är slutet för fotografin.

/F
Sten-Åke Sändh 2023-04-18 11:46
Jag tror inte heller på ett slut för fotografin i sig men jag tror på att ännu färre kommer kunna leva på foto än idag när priserna på bilderna kommer att skruvas ned än mer.

Vi tror också att en RAW skulle vara någon sorts indikator på att en bild är sjapad genom fotografi men vad är det som hindrar mig att reprofota en AI-bild och sesan torgföra den som en digitalfotografiskt född bild? Det jag menar med det är att en bild som har EXIF-metadata inte nödvändigt kommer kunna förutsättas vara kommen ur en kamera. Det går att fuska med precis allt digitalt så det är lika bra att utgå från att även det kommer att ske. De som arrangerar fototävlingar gör bäst i atg fatta detta om de inte även fortsatt ska komma att dra löjet över sina verksamheters djupa naivitet. Finns minsta ära och berömmelse eller pengar att vinna så kommer bedragarna även fortsättningsvis att stå på kö.
pellevin 2023-04-17 21:57  
Mycket konstiga armar och artefakter där så man undrar ju vad juryn höll på med. Sedan brukar väl Sonytävlingarna vara låsta till Sonybilder, kollar de inte exif eller var den hackad? Ser dock inte hur AI kan hota riktig fotografi. Visst kan den generera art "photos" och produktbilder (av väldokumenterade saker), men den kan inte fånga verkliga ögonblick när de händer på ett bröllop, på en resa etc.
Sten-Åke Sändh 2023-04-18 00:40
Johan A, det är klart att det hotar vanlig fotografi och även art- och skvalfoto. Vänta bara! Jag vet folk som redan nu gör posters med hjälp av AI med nära noll egen insats. Ett fall jag tänker på är inte ens fotograf utan har bara sett en affärsidé. Han gör sina posters och erbjuder printning via något samarbete. Han konkurrerar direkt med den tjej som vi köpte vår lägenhet av i föra sommaren. Hon är konstnär och sitter där och filar på sina bilder, säkert länge och väl och han skapar ett gäng av motiv på nolltid som han tydligen lyckas sälja.

Mitt 10 åriga barnbarn hade på något sätt lyckats skapa två bilder med AI för några veckor sedan och jag skrev ut en A4 av ett riktigt häftigt spökskepp i storm, som vi ramade in och det blev riktigt fint. Hon var mycket nöjd med resultatet. Kommer hon att någonsin betala för konst att hänga på väggarna efter den erfarenheten?

Vet du varför en gång Microsoft lyckades erövra en stor del av nätverksmarknaden med Windows NT / Windows Server från Novell Netware och IBM, kalkylarksmarknaden från Lotus, ordhandlingsmarknaden från WordPerfect, delar av SQL Databas-marknaden från Oracle med flera, samt programmeringsverktygsmarknaden från bl.a. Borland och PC-databasmarknaden från dBase med MS Access???

Jag vågar påstå att en bottenlös underskattning var det största skälet till att alla dessa bolag som alla helt dominerade sina respective nischer i början på 90-talet såsom Lotus, Novell, IBM, Ashton Tate, WordPerfect och Borland fullständigt underskattade Microsoft. Alla dessa bolag hade minst 60% av sina delmarknader i början av 90-talet. Lotus, Ashton Tate, WP försvann helt och både IBM och Novell slutade helt med egna PC nätverks OS och låter nu världens Linux-entusiaster jobba gratis åt dem istället - de förpackar och säljer nu Linux istället. Det var väl bara Oracle av dessa exempel som klarade sig bra i konkurrensen med Microsoft.

Så kära yrkesfotografer vad är det som får er att tro att ni skulle gå skadeslösa vid en konfrontation med extremt effektivt skapade AI-genererade bilder?? ... och de som förstår att slå mynt av den tekniken? De kommer översvämma marknaden med häftiga bilder med säljande motiv och i samma mån tvinga ned era priser ni kan hoppas på för kommande uppdrag, som dessutom i många fall helt kommer avbokas och aldrig bir av. Alla de som säljer stockfotos kommer finna sig konkurrerande med massor av AI-genererade bilder och varför överhuvudtaget betala för stockbilder när man kan skapa dem själva? Finns det överhuvudtaget några behov av stockfotobyråer i en framtid för enbart "dekorativa inredningsbilder"?


Gör för all del inte samma arroganta misstag som Microsofts största konkurrenter gjorde under 90-talet. Underskatta för allt i världen inte vad ni står inför nu, för då kommer ni snabbt behöva fundera starkt på att byta karriär.
Ibis 2023-04-18 08:11
Jag kan inte annat än att instämma på alla dina punkter, många vägar att göra yrke på fotografering är på väg bort och lika många är redan borta, tack vare detta.

Själv rör det inte då jag endast fotograferar för mitt höga nöjes skull och då gör AI varken från eller till :)
thommym 2023-04-18 10:19
Tack Sten-Åke, detta var bland de bästa analyser jag sett av vart vi är på väg med AI inom detta område.
Benganbus 2023-04-18 15:13
Sten-Åke, håller helt med i vad du säger men känner en större oro för vad det innebär för samhället i stort!
/B
stenp 2023-04-18 17:40
Det du skriver Sten-Åke var nog ett av de klokaste inläggen på Fotosidans forum på länge.
pellevin 2023-04-18 18:08
Sten-Åke jag kan hålla med om delar av din rant men jag ser inte riktigt vad det har att göra med mitt svar. Jag vänder mig främst mot de eviga klickbait rubrikerna "death of photography" samt rädslan för detta och kommentarer som lika bra att sälja min kamera. Är det verkligen så många som livnär sig som konstfotografer. Vi har fått höra sedan färgfilmen kom att nu är det kört. Digitalsensorn, bildbankerna, mobiltelefonerna, de spegellösa kamerorna, ai allt skulle innebära döden för fotografin. Vad det i realiteten innebär är en förändring. Du får bättre kameror, snabbare workflow för efterbearbetning och många nya möjligheter. Samtidigt kan man inte sticka huvudet i sanden och bara köra på som man alltid har gjort. Ja det kan bli svårare att försörja sig inom vissa genrer av fotografi liksom många andra yrken som konst, research, copywriting, programmering etc. Samtidigt uppstår nya möjligheter, precis som när internet revolutionerade vår verklighet i slutet av nittiotalet. AI kan ersätta konstbilder av en okänd kvinna med tre fruktskålar på huvudet. Den bilden kan gå att generera om man nu vill ha den på sin vägg. Men innan vi har kamerarobotar som flyger omkring överallt så kan inte ai ersätta de bilderna som tas på ett bröllop, på en fest, på en resa etc. Det finns många möjligheter och skäl att fortsätta fotografera både proffesionellt och privat. Sedan får man yrkesmässigt försöka hänga med, anpassa sig och utnyttja fördelarna. Jag ser dock inte foto bara som en business, utan som en passion där man skapar något som har betydelse för en själv och de som har en relation till dig. En påhittad bild har inte samma känslomässiga förankring som en bild som representerar ett ögonblick, en händelse, en tid och en plats där du själv var med, således kan den inte heller ersätta den.
Sten-Åke Sändh 2023-04-19 01:09
Johan, större tänkare än oss som exv. Youval Noah Harari i "21 tankar om det 21:a århundradet" har rådbråkat de här frågeställningarna mycket initierat och djupgående. Jag har läst den och jag har levt i 73 år och haft ett antal olika karriärer och även levt med generationer som var unga i slutet av 1800-talet och upplevt den tidens stora förändringar och paradigmskiften som elektriciteten, automationen i fabrikerna och bilismens framväxt, flyget och globaliseringen m.m. som helt förändrat våra liv. Då handlade det om att ersätta muskelkraft med smarta och effektiva maskiner. Detta gav möjlighet till det liv många lever idag där de flesta överhuvudtaget inte deltar i någon form av varuframställning - man lever på att ta hand om varann och klia varann på ryggen eller fråga andra hur dom egentligen mår.

Nu handlar det om en teknik som istället kommer rikta in sig på att rationalisera tankearbetet och kommunikation och det kommer få konsekvenser för de grupper som tidigare jobbade med att exv. avskeda bortrationaliserade människor ur produktionsapparaten. Administratörer, kommunikatörer, hela den skrivande klassen samt människor som jobbar i de "fria yrkena" - konstnärer, fotografer, kompositörer, designers. Grupper som aldrig tidigare berörts och därför aldrig själva varit utsatta för tidigare strukturomvandlingars djupogående förändringar.

Betänk att jag jobbade på mekaniska verkstäder som det fanns många av även i Stockholm på 60- och 70-talen. Det mesta av det finns inte idag vare sig i USA eller Stockholm. Jag jobbade och byggde tryckpressar (Svecia Silkscreen låg Alby Botkyrka) , Solna Offset byggde offsetpressar. Världsledande var amerikanska GOSS och Ampress. Inga av dessa finns kvar idag. NOHAB i Sverige byggde lok och Ampress på licens men finns inte mer. Tryckpressar byggs bara i Tyskland idag som köpte viss amerikansk teknik och i Kina. Solna Offset köpts upp av ett Schweiziskt företag.

Varven i Göteborg konkurrerades ut av Syd-Korea och då behövdes inte fartygsplåt vilket ledde till att de mellansvenska bruken brakade ihop. Tekoindustrin och skoindustrin dog de med i Borås och Örebro. Massor av tusen fick omskola sig. Hur det blir med detta nu kommer helt bero på vad de gör i Kalifornien, för vi i Europa sitter på läktaren och det är det verkligt läskiga. Vi vet inte ens vad det är för ny fortbildning som måste till för att folk ska kunna göra sig anställningsbara i denna nya sköna värld.

Allt detta skulle inte alls vara något problem om det inte vore så att kapitalkoncentration och maktkoncentration gör många allt fattigare och de som kontrollerar denna teknik allt rikare. Det finns insiktsfulle som i dagarna beskrivit denna process som i allt handlar om att kratta manegen för en ekonomi som i än högre grad kommer kunna öka kontrollen över människor för att maximera tillgång till allt billigare arbetskraft och nu gäller det som sagt helt nya grupper och inte bara jordbruks, skogsbruks-verkstads- och byggarbetare som tidigare under 1800-talets slut och på 1900-talet. Hur folk ska tjäna pengar framöver som blir överflödiga? Klia varann på ryggen och plocka fästingar eller dreja lerkrukor?

Sedan kommer preferenser att anpassa sig när det gäller konst och bilder. En bild kommer nog vara en bild och hur den kommit till kommer folk inte ha en aning om och de kommer förmodligen överhuvudtaget inte bry sig eftersom man ändå inte kan veta. Allt färre kommer använda systemkameror och visst kommer det finnas bröllopsfotografer och stringers hos mediaföretagen men de kommer inte finnas några fasta anställningar eftersom maktförhållandena på den marknaden kommer accentualiseras alltmer till fotografernas nackdel.
mombasa 2023-04-17 23:32  
Med vetskap om AI hade min misstänksamhet skickat bilden till papperskorgen direkt. Oavsett detta är det en dålig bild, tekniskt, innehållsligt, berättande.
Vilket i dagens läge fått mig att tänka AI.
/Gunnar S
PMD 2023-04-18 23:18
Bilden tävlade i kategorin ”creative open” så AI-assistans var tillåten. Att kasta bilden i papperskorgen pga att skaparen hade använt AI var alltså inte aktuellt.

Eldagsen var dock lite lurig och ställde upp med en helt AI-skapad bild, vilket antagligen inte var i enligt med arrangörens intentioner i den kategori den tävlade i.
Benganbus 2023-04-18 06:19  
Inga nyheter precis, för den intresserade, och då vissa av de här AI-konstruktionerna är självlärande så blir dom bara bättre och bättre ju fler bildexempel dom "tittar" på och ju mer jobb dom får i ämnet! Förr så matade man in "kunskapen" i en dator, det är nog så många datakunninga tror att det fortfarande fungerar, nu startar AI med ett "algoritmiskt grundpaket", och lär sig sedan resten själv i ämnet! Och man kan även be AI att korrigera bilder som man tycker AI har gjort litet fel! AI lyssnar och gör om! Visst e det fantastiskt! Snart e det omöjligt att se några "fel" på en AI-genererad bild! Då får man sätta en annan AI på att försöka se om bilden är AI-genererad!
Se'n kan AI göra en massa jobb åt oss också!
Kanske inte åt oss, utan åt företagen!
Så då blir arbetskraften billigare! :)
Och det e väl bra! :)
MrKarisma 2023-04-18 06:55  
Förstår inte riktigt grejen.. Jättekul och häftigt att skapa konstverk digitalt med hjälp av Ai, men det är har ju ingenting att göra med fotografi? Eller? I slutändan tror jag detta kan vara bra för fotografin, det kommer bli tydligare linjer och avdelningar. De som är intresserade av fotografi kommer fokusera mer på fototillfället och minimal efterbehandling, dvs fånga ögonblick och berätta historier från verkligheten, medans de andra kommer gå mer åt att skapa konstverk i datorn.
Benganbus 2023-04-18 07:23
Men om AI skapar "det fångade ögonblicket" ;)
/B
PMD 2023-04-18 23:21
Daniel,

"men det är har ju ingenting att göra med fotografi"?

Ja, det är precis den poäng som Eldagsen vill få fram genom att ställa upp i en fototävling med en AI-skapad bild och sen avstå från att ta emot priset.
PMD 2023-04-18 23:23
Bengt,

En bra början, men det är något artificiellt över de där bilderna. :-)
(Men det kommer att ta sig så småningom).
thommym 2023-04-18 13:28  
Några av er som är initierade (Ping Sten-Åke) borde delta i detta seminarium. https://kro.se/nyheter/ai/?fbclid=IwAR37jEY4mSoa1gAbWLA2tv-Qw45Oizwf1kVedzS7RitEX4I7tps6uxt03ws
PMD 2023-04-18 23:28
Skulle kanske vara intressant. Synd bara att de inte har med någon AI-expert.
Sten-Åke Sändh 2023-04-19 00:26
Ja tack Tommy men där ska jag nog inte alls gå in och störa och Per, jag tror du gravt underskattar den laguppställningen de listade där. Jag tror de redan har en hel del både kunskap och erfarenhet. De som jag annars sett varit hyfsat tidigt ut är en del fack och det är bra men både fotografer och konstnärer är jag nog lite "orolig" för av olika skäl.

Jag som på nära håll följde grafikernas kamp på DN på 70-talets slut när DN då stod inför sin initiala datorisering och vet hur intelligent och hårt de jobbade för att ta kampen mot ett företag som egentligen helt ville göra sig av med dem, kan ju ändå konstatera att Sveriges då utan jämförelse mest drivna, kunniga och välorganiserade fack nu faktiskt inte ens finns kvar längre.

Jag har beskrivit detta i min blogg på FS:

https://www.fotosidan.se/blogs/stenisfotoblogg/dn-expressen-datorisering-och-stenhard-facklig.htm

"Vad har hänt med grafikerna och deras fackföreningar?

Ja det verkar ju inte bättre än att både den tekniska utvecklingen, rationaliseringarna och LO till sist med gemensamma krafter helt lyckats marginalisera grafikerna. Den sista spiken i den kistan verkar ju ha slagits in 2009 när grafikerna "knöddes" in tillsammans med totalt 50 000 andra LO-anslutna medlemmar i "GS Facket för skogs-, trä- och grafisk bransch". Man kan ju i sitt stilla sinne undra över hur resterna ur den verkliga gamla arbetararistokratin hamnade där.

Citat från : Facket GS facket inkomstförsäkring & A-kassa | Fackförbunden.se (fackforbunden.se)

"Ursprunget till GS facket kan spåras till 1846 när typograferna i Stockholm startade en förening och de var faktiskt med detta Sveriges första organiserade fackförening."

"GS Facket för skogs-, trä- och grafisk bransch (GS facket) är ett ganska nybildat fackförbund kan tyckas då det grundades 2009, men sanningen är att GS facket bildades genom en sammanslagning av flera olika fackförbund som därefter upplöstes i och med synergin. Arbetstagarorganisationen som driver sina frågor inom LO, är till för anställda inom träindustri, skogsbruk samt grafisk design och har drygt 50,000 medlemmar runt om i landet. Exempel på yrkesgrupper som fackförbundet arbetar för verkar inom: virkesmätning, tapetfabriker, sågverk, screenföretag (silkcreen-företag? min anm.), pappersemballagefabriker, påsfabriker, bokbinderier, annonsbyråer, pre-pressföretag och lyxpappersfabriker."


Så med tanke på hur starka grafikerna var och ändå bröts ned till slut och med tanke på hur uselt konstnärer, fotografer och andra fria yrken som författare, översättare, så har jag svårt att se bara av det skälet att detta inte kan gå annat än åt helvete för många.

På toppen av det ska läggas att antalet yrkesfotografer FÖRDUBBLADES under de fem åren mellan 2008 och 2012. Förmodligen p.g.a. att de nya kamerorna sänkt tröskeln rent praktiskt. Sedan allra högst upp ska läggas den verkligt grava arrogans, förnekelse och djupaste underskattning som man ofta märker bland många yrkesfotografer inte minst här på FS och tillika bland många andra bildkonstnärer, musikkompositörer och författare.

Mantrat: "Nää våra yrken är sååå speciella och det kommer aldrig gå att ersätta en skapande människas originalitet och uttryck", upprepas i all oändlighet med lite olika twist - andemeningen är alltid densamma - det här kommer aldrig drabba mig.

Jag säger bara; "Vänta bara, det här är bara början". Allmän AI har väl egentligen bara funnits i händerna på folk i ett halvår egentligen och bara det lilla smakprovet det har givit har gjort att åtminstone de mest öppna och nu faktiskt börjat fatta på allvar vad som nu börjar hända. Nästa steg är mer specifika AI-lösningar som nu kommer byggas in i allt fler branchsspecifika lösningar. Observera att jag skrev branchsspecifika och inte yrkesspecifika eftersom det här kommer göra att en del "yrken" nu kommer försvinna - och andra uppstå. Vill man vara med på den vagnen så kommer det vara klokt att vara öppen för utbildning och att försöka anpassa sig. Om jag var yrkesfotograf eller arbetade inom något av de "fria- konstnärliga yrken" som jag nämnt ovan, skulle jag nog tyckt det varit hög tid att skaffa mig kunskap och upprätta en plan B. Då kan det säkert vara bra att delta i event som exv. det du länkat gtill Thommy.
PMD 2023-04-19 23:25
Jag såg ingenting i presentationen av panelen om erfarenhet av AI-FoU.
PMD 2023-04-19 23:31
Det går f.ö. bra att titta på seminariet i efterhand. Samma länk som Thommy presenterade fungerar.
Sten-Åke Sändh 2023-04-20 00:21
Några använder ju uppenbarligen AI praktiskt men det här seminariet handlar ju om den AI-framtid som oroar konstnärer, fotografer och författare och andra som lever på att producera tet.

Per, se ingressen vilka man riktar sig till:

(Citat)
AI – hot och möjligheter
9 MARS 2023

Artificiell Intelligens har kommit att bli allt vanligare inom visuellt skapande och text. Vad innebär det för dig som jobbar med att skapa text och bild? Välkommen på ett halvdagsseminarium om hot och möjligheter där vi djupdyker i juridik och de etiska och existentiella frågor som följer med teknikutvecklingen.

Seminariet arrangeras av Konstnärernas Riksorganisation, Läromedelsförfattarna, Svenska Fotografers Förbund, Svenska Tecknare och Sveriges Författarförbund och vänder sig till dig som arbetar som författare, litterär översättare, fotograf, illustratör, grafisk formgivare och konstnär. " (slut citat)

Jag vet inte vad någon som jobbar med AI R&D skulle tillföra just i det här sammanhanget. Alla som deltar här har alla möjligheter att själva testa den generella AI i form av system som både autogenererar text och bilder och dra sina egna lärdomar av det både i ord och bild. I andra liknade initiativ diskuterar nu även intresseorganisationer och fackföreningarna precis samma frågor utifrån sina specifika intressen och förhållanden.

Det här handlar ju om att komma samman och diskutera vad AI kommer innebära för konstnärer, författare och fotografer och hur man ska förhålla sig till detta. Alla dessa är exv. berörda av hur man ska förhålla sig till hur AI kommer påverka deras möjligheter att leva på sina verksamheter och hävda bl.a. sina immateriella rättigheter etc.

Att detta händer nu tycker jag är jättebra och ett viktigt sundhetstecken.
PMD 2023-04-20 11:33
Eftersom seminariet handlade om framtiden så hade det kunnat vara bra att ha med någon som kunde berätta om vad man kan och inte kan göra med AI idag oh vad man kan förvänta sig om samma sak i framtiden.

Jag använder bilar regelbundet men det gör mig inte till en bilexpert.

Seminariet var antagligen intressant ändå (jag har inte tittat på det än) men kunde kanske ha blivit ännu intressantare med en AI-expert i panelen.
Sten-Åke Sändh 2023-04-20 16:00
Framtiden börjar nu och de här människorna är precis som de flesta andra experter på sina yrkens och verksamheters villkor och förutsättningar idag och de har dragit igång denna samnankomst för att de redan nu fattat så pass mycket av det de redan sett och läst kring detta i exv. DN och andra media som skrivit massor om detta redan, att de beslutat att agera.

De som följt med i denna debatt och prenumererar på DN eller t.o.m. läser mer ytliga Aftonbladet är nog redan rätt välimformerade. De här människorna lever uppenbarligen inte i någon AI-skugga. Precis som en del fackliga organisationer så gör de nu vad de kan för att möta den framtid som faktiskt redaan nu är här för en del.

Båda dessa grupper har säkert redan förstått att arbetsköparna de har eller kommer få relationer med framöver redan nu ligger i träning för att utnyttja de nya möjligheter generell AI kommer ge redan nu att pressa priset på deras arbete med hjälp av de AI-applikationer som redan finns - alternativt helt runda dem i framtida flöden.

Det behöver de inga AI-utvecklare för att fatta. Den kunskapen och etfarenheten har de säkert redan i stor utsträckning skaffat genom att använda de AI-applikationer som nu finns. Detta växelspel kommer säkert bli väldigt mycket mer påtagligt och omfattande det närmaste pret.
PMD 2023-04-20 17:39
Alla människor är verkligen inte experter på de verktyg de använder i yrket. Alla chaufförer sysslar inte med forskning om och utveckling av fordon.

Samma sak med människorna i panelen på seminariet. Jag såg ingenting i presentationerna som tyder på att de sysslar med, eller har sysslat med, forskning och/eller utveckling av AI-system.

Om seminariet skulle handla om strukturomvandling generellt så behövs givetvis inga experter på det specifika området AI, förstås, men jag bibringades uppfattningen att det var just AI det handlade om.
Sten-Åke Sändh 2023-04-21 23:07
Per, tyvärr kan jag inte ta dig på allvar. Du läser dåligt eller slarvigt Per eller medvetet missförstår. Jag vet inte vilket. Vad är syftet med detta ditt senaste inlägg annat än att skapa förvirring??

Jag skrev följande:

" de här människorna är precis som de flesta andra experter på sina yrkens och verksamheters villkor och förutsättningar idag" och en del av dessa har arrangerat denna sammankomst för att de redan nu fattat så pass mycket av det de redan sett och läst kring detta i exv. DN och andra media som skrivit massor om detta redan, att de beslutat att agera."

Jag menade alltså att de flesta människor är väl medvetna om de yrkesvillkor och ekonomiska och sociala villkor de lever under för tillfället och att de nu i de nu i väldigt många fall är så pass väl informerade att de förstår vad de står inför. Ja, åtminstone de som exv. läser de mer seriösa artiklarna som exv. DN varit full med den senaste månaden och/eller de som faktiskt själva testat Chat GPT, Bings Copilot eller Dell-e för att nämna några.

De ser att generell AI nu kan skriva bättre texter än en genomsnittlig gymnasieelev och de som har den minsta slutledningsförmåga, den minsta fantasi och är författare, journalist eller för den delen översättare eller kommunikatör kan nog rätt lätt föreställa sig att de kommer bli berörda och de försöker nu förstå och förhålla sig till detta.

Även väldigt många fotografer, bildkonstnärer och illustratörer har dragit samma typer av slutsatser och det är dessa grupper som nu söker formera sig och organisera sig.

Vad ska de med en AI utvecklare eller någon AI-guru till när det för dem i mycket kommer handla om starkt förändrade maktrelationer på marknaden och hur man ska kunna hävda immateriella rättigheter när AI botar trålar och använder delar av de bilder fotografer, illustratörer och konstnärer redan lagt ut på nätet och i författarnas fall är det ju dubbelriktat om de börjar använda texter som de själva inte skrivit utan som genererats automatiskt av AI-system. Här är det väl helt relevant att man istället sett till att ha med folk som har någon relevant kunskap i immateriell rätt och juridik. Det är säkert inte heller fel om det finns kompetens kring facklig organisering som folk kan samspela med.
PMD 2023-04-22 16:48
Jag skämtade inte, så du kan nog ta mig på fullt allvar.

Du upprepade nu ungefär samma sak som förut, och det har jag redan kommenterat så det jag tänker inte skriva en gång till.
Terje Hellesø 2023-04-20 15:48  
Så länge bedömning av fotografi fortfarande hänger fast i skärpa, allmän teknisk kvalitet och utrustningshandhavande, då kommer AI påverka mer än vi tror och hoppas. Kanske kan AI vara med om att förstärka betydelsen av det konstnärliga uttrycket, något jag hoppats länge på. Den AI-producerade bilden vilar helt och hållet i vad jag skrivit ovan och hade aldrig fått en topplacering om jag bedömt tävlingen. Den är alldeles för opersonlig och saknar ett konstnärligt uttryck.
Nils Bergqvist 2023-04-22 22:27  
En teknik att framställa bilder som är här för att stanna och som säkert kommer användas i många sammanhang, t.ex reklam. Men även som konst. Reklam är ju så lurande/förrädiskt manipulerande ändå, så det spelar kanske ingen roll. Och konsten ska ju vara fri att experimentera på olika sätt. Vad det leder till får framtiden utvisa? Men fotografi är det ju inte alls fråga om, även om det liknar fotografi. Det finns ju målare som målar fotografiskt och som ofta kan vara svårt att skilja från fotografi. Men ser man bilderna IRL tar man knappast fel. Här är det dock värre eftersom det är fråga om digital bild, som ses på en skärm och som kan skrivas ut på samma medium som digital fotografi. När tekniken förfinats kommer nog ingen kunna skilja det från fotografi. Fortfarande är det ändå fotografen/konstnären som bestämmer när det är en bra/konstnärligt hållbar bild, och har man inte den förmågan hjälper ju inte denna tekniken heller.
Flottyrfrasse 2023-05-03 18:32  
Haha! Fast ena ögat har smällt, fingrarna ser ut som gegga och att tanten bakom har två vänsterhänder så har ingen reagerat.
Det återspeglar dock bara branschen. Nån PowerPointPrisse väljer ut nåt i sista sekund och har inte ens kollat på bilden i 50%.

Merläsning

ANNONS