Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > Det övergivna kanske mer populärt än någonsin

Det övergivna kanske mer populärt än någonsin

Den senaste tiden har en våg av nya böcker, artiklar och krönikor om det bortglömda rummet sköljt över oss, och man kan nästan ana en trend. De lite skitiga, slitna och undangömda rummen lyfts fram istället för den perfekta, polerade ikea-möblerade värld som vi annars är vana vid att se.
Foto: Hampus Hedelius

Hampus Hedelius, som nyligen gett ut boken "Öde -det bortglömda Sverige", tror att det bortglömda har blivit så populärt just för att det är en sådan kontrast till den stylade Martin Timell-världen.
– Jag tror det har mycket att göra med att vi börjar inse att vi är väldigt bortskämda. Vi kan bara lämna hus, städer och fabriker och inte ta hand om dem, vilket är ett fruktansvärt i-landsproblem.

Rester från urbanisering

Gamla sjukhus, skolor och bostäder kan stå helt tomma, i väntan på bättre tider. Behoven ändras, folk flyttar och pengar försvinner. På landsbygden kan man ibland hitta hela byar som blivit helt öde till följd av urbaniseringen.
– Jag var i ett nedlagt sjukhus, och man undrar hur det kan stå tomt när vi har ont om det i resten av Sverige, säger Hampus.
– Mycket av det här är ju gamla bruksorter och fabriker -det som byggde Sverige. Och tacken blev att vi sket i dem.

Trenden med det övergivna kan också ha att göra med vår tids ytlighet och stress. De glömda rummen blir en motpol som berättar historier ur vårt förflutna. Men ibland kanske det förflutna blir lite för närvarande. När Hampus och några vänner var och plåtade i ett övergivet sanatorium i Dalarna hörde de plötsligt pianospel från högsta våningen. Alla tittade på varandra för att bekräfta att de hade hört samma sak.
– Alla hörde det lika tydligt som när vi pratar med varandra just nu, säger Hampus.
Det var den mörkaste våningen utan elektricitet och ljus. Fototeamet tog med sig ficklampa och gick upp. Men de hittade aldrig något piano.
– Det var riktigt läskigt. Man blev nästan lite illamående. Det var då vi kände att det var dags att packa ihop och åka hem, säger Hampus.

Resa i tiden

Hampus tror att energin från människor på något vis stannar kvar i väggarna på dessa övergivna hus.
– De här husen har ju verkligen sett mycket, säger han.
Själv gillar han det övergivna för att det är spännande, lite som att gå på skattjakt. Han gillar när man kan se konkreta spår som människor lämnat kvar. Flagnade tapeter eller ett gammalt oboy-paket från 70-talet.
– Det är som att resa i tiden, säger han.

Men intresset för det övergivna är inte exklusivt för fotografer. Det finns ett fenomen som kallas Urban exploration, som går ut på att utforska urbana miljöer som till exempel avspärrade delar av byggnader, byggnadskomplex och underjordiska system. Detta är i vissa fall olagligt, eftersom utövarna kan göra sig skyldiga till olaga intrång eller skadegörelse. Men det finns vissa hederskodex inom rörelsen att man till exempel inte får bryta upp dörrar så att man gör sönder något.

Hampus 3 tips för att hitta de bortglömda platserna
- Ta bilen och åk runt lite spontant. Då kan man till exempel hitta tomma mackar och liknande.
- Kontakta någon du känner som bor på en mindre ort, till exempel en gammal klasskompis. Om inte de känner till något bra fotoställe, så känner de säkert någon annan som gör det. Då har man också någon på plats som kan hjälpa till.
- Förlita dig inte på internet för att hitta de udda ställena. Det är ofta samma objekt, och en del är rivna idag. Ligger de på internet är det också risk för att de blir förstörda för att för många hittar dit.

Läs mer om Hampus Hedelius bok på hans egen hemsida.
Läs mer om Urban Exploration på Wikipedia.
Länk till krönika i Sydsvenskan om fascinationen för det glömda.
Kika också gärna in på Fotosidans grupp, Det glömda rummet.

Av Ingrid Folkesson
Publicerad 2008-06-23. Läst av 8706 personer.




Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2008-06-23 15:25   anton nordfeldt
Som vanligt när någon försöker skriva om urban exploring så är informationen tagen nästan direkt ur luften. Vad är det tex som säger att intresset "givetvis" är olagligt?
2008-06-23 16:09   F.Eliasson
Artikelförfattaren säger ju knappast att "Intresset är olagligt". Hon skriver snarare att det är olagligt att besöka avspärrade delar av byggnader, byggnadskomplex och underjordiska system. Ett intresse kan ju knappast vara olagligt då det inte finns lagar som förbjuder fritt tänkande, däremot kan utövandet av intresset vara olagligt.
2008-06-23 17:46   monowasp
Onekligen ett känsligt ämne det här med det "övergivna"; vem äger vad, och är det inte så att naturen tar tillbaka det utrymme vi har lånat?
2008-06-23 18:07   pareli
En sak förstår jag inte med den här trenden: varför måste det plåtas amatörmässigt och med bristande teknik? Först Jörnmark och nu Hedelius i samma stil. Det skulle vara intressant att se dessa trasiga och smutsiga miljöer återgivna med perfekt teknik och nästintill objektiv hyperrealism. Det skulle vara komplext och motsägelsefullt. Högklassig analogkvalitet (varför inte 8x10 tum, till och med?) stället för taskig digitalteknik...
2008-06-23 19:13   bedui.com
Måste hålla med Pär E. Dessutom måste man fråga sig vad det är för hemsida som ägnar en hel rubrik åt "rättigheter". Miljöerna är dock grymt läckra. :)
2008-06-23 20:35   Mr_Spock
Varför haka sig på tekniken? Här är det väl känslan han förmedlar som är viktigast och det verkar Hampus ha lyckads bra med, tillräckligt bra för att ge ut en bok :-)
2008-06-24 00:21   irri
Till Pär Eliaeson

Ett tips i all välmening - ta med dig din 8x10 analoga och gör det själv, eftersom du tycks vara expert på hur det inte får se ut. Då får du en chans att visa världen vad de går miste om när bara nu bara ser på taskig digitalkvalité. Du kanske till och med kan byta ut dina egna digitala bilder i din portfolio mot riktiga bilder med blixtrande högklassig teknik...eftersom det där är 95% digitalt och inte en enda 8x10...

Tips 2, även det i all välmening.
Att "spy ur sig" icke konstruktiv kritik renderar oftast att ens åsikter inte tas seriöst och du blir en patetisk gnällspik. Man bör därför först fundera över hur man kan ge uttryck för sin kritik på ett konstruktivt sätt och därigenom skapa en motiverad åsikt och inte enbart patetiskt gnälleri.

Som sagt - i all välmening
2008-06-24 06:15   chokladapan
Pär,

jag tycker det är underbart att du har en sådan hård kritik gällande vilken teknik jag har använt för att ta bilderna till min bok. Att jag tagit dom amatörmässigt ch med bristande teknik. En kort liten fråga, har du köpt boken och tittat i den eller sitter du bara och utgår från det?

Jag, förlaget och alla de som köpt boken är nöjd med mitt resultatet.

Och när man har en hemsida som ägnar en hel rubrik åt rättigheter så är det enbart på förlagets inrådan. No more, no less. Tack för komplimangen dock om miljöerna.

Och Hans, you go!!!
2008-06-24 15:56   anton nordfeldt
Att befinna sig i avspärrade delar av byggnader är inte heller någonting som absolut måste vara olagligt,vilket också var vad jag syftade på, väldigt ofta när man befinner sig på den typen av objekt så befinner man sig också i en juridisk gråzon. I andra fall kanske man tillochmed har tillstånd. Att intresset urban exploring ofta målas upp som någon sorts illegal undergroundrörelse tycker jag däremot är väldigt synd.

Ang teknisk bildkvalitet så finns den här typen av bilder att tillgå i både mellan och storformat här i Sverige för den som verkligen vill hitta det.
2008-07-01 12:46   Fox3n
Hans Svensson

TACK! "i all välmening förståss" :)

Merläsning

VM-guld i UV-foto till Sverige

Det svenska landslaget i undervattensfoto har tagit två medaljer under VM på Teneriffa. Läs mer...

Gatufoto med Sony A7R IV

Är en kamera med 61 megapixel verkligen lämplig för gatufoto? Absolut är vår slutsats efter att ha testat kameran. Läs mer...

Fujifilm X-Pro3 har gömd skärm

Fujifilm X-Pro3 kommer att lanseras den 23 oktober. Men redan nu avslöjar Fujifilm en del om den nya kameran, bland annat att skärmen blir gömd. Läs mer... 18

Ny toppmodell från Pentax 2020

Den 21 september 2020 firar Pentax 100 år och då kommer de att lansera en ny toppmodell i sin APS-C, alltså en ersättare till K-3 II. Läs mer... 5

Fujifilm-tele med ljusstyrka f/1,0

Fujifilm berättade under ett event i Tokyo att det ljusstarka normalobjektivet 33 mm f/1,0 inte kommer i produktion. Istället kommer ett kort tele med samma ljusstyrka. Läs mer... 1

Dubbla 40 MP-kameror i Huawei Mate 30 Pro

Huawei har lanserat fem nya toppmodeller som alla heter Mate 30. Tre av dem har dubbla 40 megapixel-kameror. Läs mer... 46

Profoto och Huawei i nytt samarbete

I samband med lanseringen av Huawei Mate 30-serien tillkännagavs att Huawei och Profoto har ingått ett samarbetsavtal. Läs mer...

Tunga avhopp från Photokina

Photokinas storhetstid är kanske över? Årets fotomässa ställdes in och inför nästa års mässa har flera stora kameratillverkare tackat nej till att delta. Läs mer... 13

Kompakt belysning från Profoto

Profoto C1 och C1 Plus är två små ljusenheter som ska ge bra ljus vid mobilfotografering. Plus-modellen kan även synka med en vanlig digitalkamera. Läs mer... 14

Profotos VD: Därför satsar vi på smartfon-marknaden

Svenska Profoto har varit high-end-blixtmärket för yrkesfotografer runt om världen. Sedan några år tillbaka satsar Profoto bredare och de nya produkterna C1 och C1 Plus är en del i en medveten strategi att nå alla bildskapare. Läs mer... 1

Tether Tools Case Air