Merläsning
Annons
Så förenklar och effektiviserar AI vardagen för fotografer
Annons
Som fotograf eller videograf vet du att kreativiteten ofta kommer när du minst anar det – på väg till en location, i bilen efter ett kundmöte, eller mitt under en plåtning när ljuset faller på ett sätt du inte förväntat dig. Men i ett yrke där fokus ligger på att fånga ögonblick, är det lätt att egna tankar, bildidéer eller feedback från kunden glöms bort.
Läs mer...




















12 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Tack så mycket!
Niklas
I Auckland var man tvungen att skanna både handbagage och det större enbart för att få komma fram till incheckningsdisken. Sedan skannade de incheckbagaget vid lastning och mitt handbagage en gång till vid gaterna. Det drar ihop snabbt med antal skanningar, särskilt om man får över film som man tar med hem igen. Nå, om siffran 26 stämmer för 100 ISO borde det räcka ganska långt.
Johan
Den utrustning som idag används för att kontrollera handbagaget har lägre strålningsintensitet än den som var vanlig i början av 80-talet och därmed är risken att filmen skall skadas inte lika stor som då. Från Luftfartsverkets sida, om röntgen av handbagage: "Normalt behöver du inte vara orolig för att din film till kameran förstörs vid genomlysningen i säkerhetskontrollen. Om du har med dig högkänsliga filmer, med ljusstyrkor på 1000 ASA och mer, kan det dock finnas anledning att vara lite försiktig. Ta därför upp dessa filmer ur handbagaget och upplys personalen om detta." Men med viktiga bilder kan man aldrig vara nog försiktig. Jag har alltid all oframkallad film (och kameran) i handbagaget. Filmen har jag i en påse som jag lätt kan skilja från resten av handbagaget, och kan därmed enkelt be dem kontrollera filmen manuellt och låta resten gå genom röntgen.