Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > Digital bild > Fjärrstyr Photoshop från telefon eller surfplatta

Fjärrstyr Photoshop från telefon eller surfplatta

Adobe har uppdaterat Photoshop CS5 så att programmet kan fjärrstyras från en dator, surfplatta eller smart telefon. Då kan man dra nytta av datorns kraft och ändå vara mobil eller ha sin läsplatta som fjärrkontroll.

Adobe har tagit fram tre program (appar) för att styra Photoshop från Ipad. Apparna kallas Adobe Nav, Adobe Color Lava, and Adobe Eazel och finns att ladda ner genom Appstore. Läs mer här.

Adobe rekommenderar att Photoshop uppgraderas innifrån programmet med funktionen under hjälp-menyn. Fjärrstyrningen finns i redigera-menyn.



Av Magnus Fröderberg
Publicerad 2011-05-04. Läst av 4501 personer.
Fotosidan Plus | Makrofoto på Öland 12-15 september 2019

Som Plus-medlem får du 1000 kr rabatt

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2011-05-04 17:21   l1nd3c0n
Hmm, verkar inte riktigt vara klart ännu. PS CS5 hade inga uppdateringar från 12.0.3 som jag har idag. Den ovan som tydligen skall heta 12.0.4, skall den hittas som uppdatering eller måste jag ladda ned zip-filen?

De tre apparna finns inte heller ännu i AppStore.
matlep   2011-05-04 18:15
Du måste uppdatera till CS 5.5. Kostar en liten slant.....
Surgeon   2011-05-04 18:34
Nope, kör updates i Photoshop så kommer uppdateringen fram
matlep   2011-05-04 18:48
Ah, my bad....
l1nd3c0n   2011-05-04 19:02
Nepp funkar inte. Kan det bero på att jag kör Master Suite?
Surgeon   2011-05-04 19:17
Ingen aning, ska ju inte spela någon roll vilken suite du kör, då du uppdaterar från PS. Konstigt. Kolla med Adobe!
2011-05-04 17:30   Magnus Rönnkvist
Meh.. varför bara applikationer till Apples produkter :( då är ju detta i princip värdelöst.
l1nd3c0n   2011-05-04 17:34
Kanske för att blidka Apple att acceptera Flash ;-)
2011-05-04 19:40   Alagazam
Jag lyckas inte förstå exakt VAD det är man gör när man fjärrstyr Photoshop.

Förklara gärna mer.
Surgeon   2011-05-04 19:49
There is a new update for Photoshop available now that fixes several bugs including some security issues, Liquify meshes, and problem with Quick Selection crashes among others. This update also makes Photoshop able to communicate with the new tablet apps that Adobe just announced a couple weeks ago. The apps are not available just yet but be sure to check iTunes in the coming weeks. That doesn’t necessarily mean you have to wait until they are released to install the update as it does fix some bug issues not related to the tablet apps.

Klicka på länken nedan så kommer du till Coreys minitraining

http://www.photoshopuser.com/cs5update
2011-05-04 20:35   Alagazam
Tack Mikael, men även i den texten är det extremt luddigt vad man faktiskt GÖR. :-)

Nåja, det lär visa sig. Jag skulle önska lite mer pedagogik i de journalistiska texterna om det här eftersom jag är övertygad om att jag inte är ensam om att uppleva det här som väldigt luddigt.
2011-05-04 20:37   iBoat
Ska genast testa att ladda hem dessa appar, men kan egentligen inte se poängen med dessa jämfört med vad som går att göra sedan många år. Med program som Teamviewer, VNC och liknande går det ju att styra HELA datorn från iPad eller en annan dator.
matlep   2011-05-04 20:44
Här kan man läsa mer om apparna och vad dom gör: http://www.photoshop.com/products/mobile
iBoat   2011-05-04 20:54
Ok, det var ju lite annat än ren fjärrstyrning. Men jag har svårt att finna något användbart av detta, mest en massa kladdande med färger. Men man får väl ge det en chans :)
Surgeon   2011-05-04 21:19
Kan ju bara hålla med angående användningsområdet just nu,

Men tittar man framåt så ser jag en tryckkänslig skärm och photoshop--->
Kanske en app från konkurrent till wacom som säljer appen som gör att vi kan använda våra iPads som en "wacomplatta"

det vore ballt
2011-05-04 21:48   Frans Erasmie
Som jag har förstått det från andra källor så är det här mer av "tech demo" alltså bara en liten försmak/teaser av vad tredjepartsutvecklare skulle kunna utveckla.
Surgeon   2011-05-04 23:57
Är det bara jag som ser en marknad för apputveckling inom "wacom" området

kom ihåg var ni läste det först.............
iBoat   2011-05-05 00:15
Inte något nytt, googla på: use your ipad as a mouse
Surgeon   2011-05-05 00:49
stor skillnad att använda en iPad som en mus gentemot en "wacom"

Men Ögren gillar ju att få rätt i alla diskussioner
iBoat   2011-05-05 06:28
Ganska trött på dina påhopp!!!
2011-05-05 11:33   dokido
verkar ju som man kan köra eazel utan cs5, undrar om man kan ladda upp dem som vanliga bilder också, mixningen av vattenfärgerna såg rätt bra ut
2011-05-05 17:47   azek99
min hittade 12.0.4 igår så det borde ju fungera.

Merläsning

Rätt film i kameran

Nils Bergqvist älskar att fotografera analogt och har testat en mängd olika filmsorter. I sin blogg presenterar han sina favoritfilmer. Läs mer...

Sanningen bakom bilden visas på Abecita

Sanningen bakom bilden är en utställning på Abecita konstmuseum där bevarandefotografen Tom Svensson och undervattensfotografen Jonna Bergström vill väcka uppmärksamhet kring utrotningshotade arter och nedskräpade sjöar och hav. Läs mer...

Surrealistiska fotografier visas i sommar

Sonja Hesslow är en fotograf som arbetar med iscensatt fotografi. Det innebär att hon skapar sina motiv utifrån sin fantasi – hon iscensätter dem. Under sommaren visas hennes bilder på Halmstads konsthall. Läs mer...

Rösta fram Mästerbilden 2019

Fotosidan Masters fyra omgångar är nu klara och nu har vi bara den prestigefyllda Mästarbilden kvar. Alla bilder som placerat sig topp 5 finns med att rösta på. Vinnaren vinner en Nikon D500 + AF-S DX NIKKOR 16-80 VR + sin vinnarbild i 70x100 inramad av Crimson. Vinnaren presenteras på vernissagen 6 juni på Galleri Kontrast. Lägg din viktiga röst på den bild du tycker är årets Mästarbild! Läs mer...

Panasonic Lumix S1R utsedd till årets kamera i Japan

Företagets toppmodell högst på prispallen i Camera Grand Prix 2019. Läs mer...

Ny finess i Lightroom och Adobe Camera Raw

Textur efterfrågat av användarna - släta ut eller framhäv detaljer. Läs mer... 8

Många nyheter i uppdaterad Lightroom-utmanare

ON1 Photo RAW 2019.5 släppt - dual mode och förbättrad historik bland nyheterna. Läs mer... 10

Artisten Ariana Grande stäms för bildstöld

Lade ut annan fotografs bilder på sitt Instagram - stäms av upphovsmannen. Läs mer... 4

Framtidens fototeknik

Fotosidans tekniske redaktör Martin Agfors berättar om vad vi kan vänta oss av fototekniken i framtiden. Läs mer...

Nikon Z6 och Z7 får ögon-AF

Nu är den nya mjukvaran klar som ger Nikon Z6 och Z7 ögon-AF. Firmware-uppdateringen innehåller även två andra betydande förbättringar. Läs mer... 2

Lastolite HaloCompact