Kampanj – Ett 1 års gratis Plus-medlemskap och rabatt på kameraförsäkring

Plusmedlemskap värde 220 kr per år

Annons
Artiklar > Digital bild > Fjärrstyr Photoshop från telefon eller surfplatta

Fjärrstyr Photoshop från telefon eller surfplatta

Adobe har uppdaterat Photoshop CS5 så att programmet kan fjärrstyras från en dator, surfplatta eller smart telefon. Då kan man dra nytta av datorns kraft och ändå vara mobil eller ha sin läsplatta som fjärrkontroll.

Adobe har tagit fram tre program (appar) för att styra Photoshop från Ipad. Apparna kallas Adobe Nav, Adobe Color Lava, and Adobe Eazel och finns att ladda ner genom Appstore. Läs mer här.

Adobe rekommenderar att Photoshop uppgraderas innifrån programmet med funktionen under hjälp-menyn. Fjärrstyrningen finns i redigera-menyn.



Publicerad 2011-05-04. Läst av 4832 personer.

22 Kommentarer

l1nd3c0n 2011-05-04 17:21  
Hmm, verkar inte riktigt vara klart ännu. PS CS5 hade inga uppdateringar från 12.0.3 som jag har idag. Den ovan som tydligen skall heta 12.0.4, skall den hittas som uppdatering eller måste jag ladda ned zip-filen?

De tre apparna finns inte heller ännu i AppStore.
matlep 2011-05-04 18:15
Du måste uppdatera till CS 5.5. Kostar en liten slant.....
Surgeon 2011-05-04 18:34
Nope, kör updates i Photoshop så kommer uppdateringen fram
matlep 2011-05-04 18:48
Ah, my bad....
l1nd3c0n 2011-05-04 19:02
Nepp funkar inte. Kan det bero på att jag kör Master Suite?
Surgeon 2011-05-04 19:17
Ingen aning, ska ju inte spela någon roll vilken suite du kör, då du uppdaterar från PS. Konstigt. Kolla med Adobe!
Magnus Rönnkvist 2011-05-04 17:30  
Meh.. varför bara applikationer till Apples produkter :( då är ju detta i princip värdelöst.
l1nd3c0n 2011-05-04 17:34
Kanske för att blidka Apple att acceptera Flash ;-)
Alagazam 2011-05-04 19:40  
Jag lyckas inte förstå exakt VAD det är man gör när man fjärrstyr Photoshop.

Förklara gärna mer.
Surgeon 2011-05-04 19:49
There is a new update for Photoshop available now that fixes several bugs including some security issues, Liquify meshes, and problem with Quick Selection crashes among others. This update also makes Photoshop able to communicate with the new tablet apps that Adobe just announced a couple weeks ago. The apps are not available just yet but be sure to check iTunes in the coming weeks. That doesn’t necessarily mean you have to wait until they are released to install the update as it does fix some bug issues not related to the tablet apps.

Klicka på länken nedan så kommer du till Coreys minitraining

http://www.photoshopuser.com/cs5update
Alagazam 2011-05-04 20:35  
Tack Mikael, men även i den texten är det extremt luddigt vad man faktiskt GÖR. :-)

Nåja, det lär visa sig. Jag skulle önska lite mer pedagogik i de journalistiska texterna om det här eftersom jag är övertygad om att jag inte är ensam om att uppleva det här som väldigt luddigt.
iBoat 2011-05-04 20:37  
Ska genast testa att ladda hem dessa appar, men kan egentligen inte se poängen med dessa jämfört med vad som går att göra sedan många år. Med program som Teamviewer, VNC och liknande går det ju att styra HELA datorn från iPad eller en annan dator.
matlep 2011-05-04 20:44
Här kan man läsa mer om apparna och vad dom gör: http://www.photoshop.com/products/mobile
iBoat 2011-05-04 20:54
Ok, det var ju lite annat än ren fjärrstyrning. Men jag har svårt att finna något användbart av detta, mest en massa kladdande med färger. Men man får väl ge det en chans :)
Surgeon 2011-05-04 21:19
Kan ju bara hålla med angående användningsområdet just nu,

Men tittar man framåt så ser jag en tryckkänslig skärm och photoshop--->
Kanske en app från konkurrent till wacom som säljer appen som gör att vi kan använda våra iPads som en "wacomplatta"

det vore ballt
Frans Erasmie 2011-05-04 21:48  
Som jag har förstått det från andra källor så är det här mer av "tech demo" alltså bara en liten försmak/teaser av vad tredjepartsutvecklare skulle kunna utveckla.
Surgeon 2011-05-04 23:57
Är det bara jag som ser en marknad för apputveckling inom "wacom" området

kom ihåg var ni läste det först.............
iBoat 2011-05-05 00:15
Inte något nytt, googla på: use your ipad as a mouse
Surgeon 2011-05-05 00:49
stor skillnad att använda en iPad som en mus gentemot en "wacom"

Men Ögren gillar ju att få rätt i alla diskussioner
iBoat 2011-05-05 06:28
Ganska trött på dina påhopp!!!
dokido 2011-05-05 11:33  
verkar ju som man kan köra eazel utan cs5, undrar om man kan ladda upp dem som vanliga bilder också, mixningen av vattenfärgerna såg rätt bra ut
azek99 2011-05-05 17:47  
min hittade 12.0.4 igår så det borde ju fungera.
Kampanj – Ett 1 års gratis Plus-medlemskap och rabatt på kameraförsäkring

Plusmedlemskap värde 220 kr per år

Merläsning

ANNONS
Samyang till Sony - Scandinavian Photo